Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
  • Auteur

Zo. Het was een tijdje stil in deze novelle door verscheidene redenen. Belangrijk is echter niet mijn afwezigheid maar dat ik er nu weer ben met een update natuurlijk. Op oudjaarsdag kom ik zoals beloofd nog met een update over - zoals ik het graag noem - 'Die Tödliche Dreieck'. Dan heb ik het natuurlijk over de driehoek met Cicero, Raffael en Ramos. Ik wens jullie nog veel plezier met mijn laatste update van 2009, wens jullie een fijne jaarwisseling en zie jullie hopelijk allemaal weer in 2010!

DieTodlicheDreieck.jpg

Samen goed voor 88 doelpunten en 53 assists. Maar niet alleen de statistieken spreken over een schitterend trio, ook het spel toonde een hoop moois. Ik heb het natuurlijk over 'Die Todliche Dreieck' uit Berlijn, bestaande uit de middenvelder Cicero en de aanvallers Raffael en Ramos. Deze drie mannen waren afgelopen seizoen zonder meer de drijfveer achter alle successen van Hertha dit seizoen. Ramos ontving niet voor niets de topscorerstitel. Cicero werd niet voor niets uitgeroepen tot beste voetballer uit de Bundesliga. Raffael was niet voor niets goed.

Cicero-1.jpg

Misschien wel de Braziliaan met de kortste naam ooit, Cicero Santos. Geboren in Castelo in Brazilië. Na drie seizoen Bahia in de lagere divisies kwam hij terecht bij Figueirense. Na een goed seizoen werd hij overgenomen door Trombense en werd vervolgens uitgeleend aan Fluminense. Bij deze clubs maakte hij dusdanig veel indruk dat het veel aandacht opwekte vanuit Europa. Het was echter het Duitse Hertha BSC dat aan het langste eind trok en de Braziliaan via een uitleenbeurt wist in te lijven. Na een uitstekend seizoen waarin hij een basisspeler was en zeven maal wist te scoren besloot de leiding van Hertha Cicero nog een jaar te lenen, en dat bleek de juiste greep.

De 25-jarige Braziliaan groeide in dat jaar namelijk uit tot een echte spelverdeler en bestookte vanaf het middenveld menig doel met steekpasses en afstandschoten. Hij werd als verlengstuk gebruikt van coach Pierre en kon met zijn voeten perfect overbrengen wat er bedoeld werd, hij was dan ook vice-aanvoerder achter Arne Friedrich. Cicero heeft een goede techniek, is snel en heeft een hoop voetbalintelligentie, de perfecte eigenschappen voor een goede middenvelder. In de 53 wedstrijden die hij speelde maakte hij dan ook een zeer goede indruk en met zijn 23 goals en 17 assists veroverde hij de titel van 'beste speler in de Bundesliga'.

Dit alles deed de Braziliaan echter 'slechts' op uitleenbasis. Hij staat immers nog steeds onder contract bij Trombense. Cicero zelf blijft er echter koel onder: "Ik geef gewoon het uiterste voor het ploeg waar ik op dat moment voor speel. Ik leef van wedstrijd tot wedstrijd en denk dus niet aan de verre toekomst. Als ik me hier van mijn beste kant laat zien speel ik mezelf vast wel in de kijker. Is het niet bij Hertha, dan misschien wel bij een andere club. Ik zie wel."

Het lijkt erop dat Cicero zich inderdaad in de kijker heeft gespeeld, zo gaan er geruchten dat Hertha in definitieve contractbesprekingen is met de middenvelder. Hij heeft in ieder geval het afgelopen jaar schitterend voetbal laten zien, in Berlijn wordt in ieder geval alom gehoopt dat Cicero wordt ingelijfd. Want met deze man heb je een geweldige voetballer in huis!

Raffael-1.jpg

Raffael Caetano de Araújo, ook wel de kleine Raffael genoemd, heeft dit jaar zijn derde seizoen in Berlijnse dienst afgerond, en hoe. De Braziliaan heeft echter nooit op profniveau in eigen land gespeeld. Op jonge leeftijd werd hij namelijk opgepikt door de Zwitserse ploeg Chiasso. In de tweede divisie was hij een basisspeler en wist in totaal maarliefst 30 keer te scoren in twee seizoenen. Dit bleek genoeg om een transfer te verdienen naar de landelijke grootmacht Zürich, waar hij vervolgens drie seizoenen speelde. Ook daar was hij een basisspeler en scoorde in twee seizoenen tijd opnieuw 30 maal. Zijn beste seizoen was het laatste, waarin hij in 15 wedstrijden 12 keer scoorde, hij werd halverwege dat seizoen echter opgehaald door Hertha BSC, waar hij de volgende drie seizoenen zijn wedstrijden speelde.

Raffael groeide uit tot een publiekslieveling, want ook bij deze club had hij al snel een basisplek verovert. Hij scoorde opnieuw veel en had daarmee een groot aandeel in de nieuwe successen van Hertha BSC. Niet te vergeten natuurlijk het afgelopen seizoen. Waarin hij in 53 wedstrijden, 26 keer scoorde en 15 assists gaf. Deze cijfers wijzen op een superprestatie en dat was het ook. Raffael werd door coach Pierre gepositioneerd als een creatieve spits met als uitgangspunt afronden. Deze rol paste Raffael als een maatpak en speelde wedstrijd na wedstrijd erg goed. Hij scoorde dan ook regelmatig en zette zijn competitietotaal op een persoonlijk record van 17.

Als we de kleine Braziliaan moeten geloven moet het beste nog komen. "Ik ben pas 25 en voel me sterker dan ooit tevoren. Afgelopen seizoen hebben we met Pierre bewezen dat we een heel sterk team zijn. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we deze lijn doortrekken en opnieuw een geweldig seizoen gaan draaien in de Bundesliga. Ik zal me opnieuw bewijzen en nog meer scoren dan afgelopen seizoen!" aldus Raffael.

Dat belooft een hoop, die woorden. Hertha lijkt dan ook een hoop vertrouwen te hebben in de spits aangezien zijn contract doorloopt tot 2012. Wat de toekomst brengt weet natuurlijk niemand, maar zeker is dat Raffael een geweldige spits is voor Hertha BSC.

Ramos-1.jpg

Het mooiste verhaal is ongetwijfeld dat van Gustavo Adrian Ramos Vasquez, of makkelijk gezegd Adrian Ramos. De spits kent namelijk een bewogen carrière. Hij begon met voetballen in zijn geboorteland Colombia, bij America de Cali. In zijn vroege jaren stond hij al te boek als groot talent en hij mocht dan ook op zeer jonge leeftijd meespelen bij de eerste ploeg. Al het succes leek de jonge aanvaller echter te veel te worden en hij raakte min of meer de weg, en daarmee zijn speelminuten bij America, kwijt. Hij hervond zich echter op uitleenbasis bij Santa Fe, waar hij weer goed voetbal liet zien. Hiermee verdiende hij weer een basisplek bij America waar hij in de daaropvolgende seizoenen steeds meer en meer wist te scoren. Aandacht vanuit Europa kwam dan ook logischerwijs, en FC Groningen lijfde de speler bijna in. De Nederlanders zagen hier echter op het laatste moment vanaf, waarna Hertha de speler voor een vriendenprijsje inlijfde, en dat bleek misschien wel een van de beste transfers in haar geschiedenis.

Ramos speelde in zijn eerste seizoen in Berlijnse dienst namelijk geweldig. Scoren of assists geven, hij deed het allebei. Hij vormde met zijn kracht en techniek een uitstekend aanspeelpunt voorin bij Hertha en groeide uit tot een van de smaakmakers uit de Bundesliga. Zijn competitietotaal eindigde op 23, wat voor hem de topscorerstitel en de tweede plek in de gouden schoen betekende. Een top eerste seizoen voor Ramos zou je zeggen, en dat was het ook.

De brutale spits blijkt echter - misschien wel door zijn lastige jaren - een bescheiden jongen. "Ik weet dat ik afgelopen seizoen goed heb gespeeld maar ik ben nog jong en weet van mezelf dat ik erg grillig kan zijn. Gelukkig helpen rustigere spelers zoals Raffael en Friedrich mij hierbij en hopelijk kan ik mezelf hiermee verbeteren. Als dat lukt kan ik denk ik deze vorm vasthouden en opnieuw goed spelen voor Hertha." Aldus de Colombiaan.

Door zijn goede seizoen maakte de 23-jarige spits ook zijn debuut in de nationale ploeg en wist direct te scoren. "Ramos is een bloem die bloeit, hopelijk bloeit 'ie lang." zei coach Pierre een keer. En daar heeft hij gelijk in, Ramos bloeit als een gek. We zullen zien of hij dit volhoudt!

• Antwoorden 261
  • Weergaven 742
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst

Wederom een geweldige update!

Ziet er echt schitterend uit allemaal!

Geplaatst

Als je één speler hebt, die zo een stats kan voorleggen, dan mag je jezelf al gelukkig prijzen. Het feit dat jij gewoon drie zulke kanjers hebt, verklaart voor een groot stuk jouw succesvolle resultaten. Geweldige update over een trio geweldige voetballers!!! :thumb: _O_

Cicero vastleggen, lijkt me topprioriteit.

Geplaatst

het is inderdaad wel echt een Todliche Dreieck :P Mooie update :)

Geplaatst

Wat een prachtige novelle is dit zeg. Grafisch bijna onovertroffen, de stukjes tekst zijn ook goed doorheen te komen.

Ik ga hem zeker volgen! _O_

Geplaatst
  • Auteur

Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat ik, en daarmee mijn novelle, de afgelopen tijd een beetje stil is geweest. Dat kwam door een enigszins volgeplande kerstvakantie en nu de school weer begint heb ik ook weer weinig vrije tijd. Ik kan het echter niet laten om te door te gaan en daarom ben ik hier weer met een update. Ik presenteer hierbij mijn selectie voor het WK, en behandel ik de poule. In de volgende update zullen de wedstrijden volgen. Het is dus weer een tijdje terug, maar hopelijk kan ik jullie zo weer in de novelle trekken!

Header-3.jpg

Met nog een paar weekjes te gaan komt het WK steeds dichterbij. De meest lastige beslissing is ongetwijfeld de samenstelling van de selectie. Deze moet, in tegenstelling tot de oefenwedstrijden waarin het aantal 26 was, 23 spelers bevatten. Dit betekent dat ik op zijn minst drie spelers teleur moet stellen. Goed, genoeg geleuter, ik kwam tot de volgende 23 namen.

WKSelectie.jpg

Gezien deze namen zou ik jullie eigenlijk per speler een uitleg verschuldigd zijn. Maar dat is misschien een beetje veel van het goede. Bij de keepers was ik snel klaar, daar had ik namelijk de keuze uit slechts drie enigszins voldoenende keepers. Mijn voorkeur in deze drie valt voorlopig nog op de 23-jarige Khune. Deze toonde zich in de oefenwedstrijden een zeer waardige sluitpost en hij lijkt mij ook het meeste talent te hebben. Centraal in de defensie kies ik net als 'thuis' bij Hertha voor een balans tussen kracht en snelheid. Qua kracht komen al gauw de namen Booth en Mhlongo naar voren, waar Khumalo en Morris de wat snellere verdedigers zijn. Op de vleugels van de defensie vinden we echter geen bekende namen (Voor een enkeling misschien Anele of Masilela). Op het middenveld vinden we weer wat bekendere namen met rots in de branding Mokoena en nummer 10 Pienaar. Ook hier wordt met vleugelspelers gespeeld waar met name Elrio van Heerden en Bernard Parker succes moeten boeken. Op de spits-positie zitten we weer wat krapper met McCarthy, Mphela en Zuma. Basisspelers zullen met name de ervaren krachten McCarthy (32) en Zuma (35) zijn.

Ik denk dat ik mag spreken van een zeer degelijke selectie. De balans ontbreekt aan alle kanten, maar de keuze uit überhaupt degelijke spelers is gering. Het mag uiteraard opvallend genoemd worden dat we maarliefst twee clubloze spelers tellen in nota bene een WK-selectie. Hier spreken we echter wel van ervaren krachten met een grote carrière achter de rug. Spelen ze niet in de wedstrijden een grote rol, dan spelen ze dat wel in het groepsproces. Wat natuurlijk wel jammer is, is het kleine aantal spelers dat actief is in eigen land. Dit aantal had ik graag hoger gehad, maar verder dan drie spelers kwam ik niet. De aanvallers Mphela, Vilakazi en Chabangu verdienen alledrie hun geld bij de Sundowns, en zijn stuk voor stuk aanwinsten voor de selectie.

Pienaarafb.jpg

Steven Pienaar, 28 jaar oud en verzamelde al 54 caps voor Zuid Afrika. Hij is misschien momenteel wel de beste speler uit de gehele selectie en heeft natuurlijk niet voor niks een basisplek bij Engelse middenmoter Everton. Via Ajax Cape Town kwam hij op jonge leeftijd terecht bij de Nederlandse club Ajax. Hij had in het eerste seizoen veel moeite op gang te komen maar had in het kampioensteam van Ronald Koeman vrijwel altijd een basisplaats. In 2006 vertrok hij naar Borussia Dortmund om daar zijn brood te verdienen, maar het Duitse voetbal bleek hem niet zo te liggen. Hij vertrok na een jaar ook naar Everton, na een succesvol eerste seizoen werd hij door de ploeg uit Liverpool definitief overgenomen.

De kleine Afrikaan heeft eigenlijk alles wat nodig is voor een goede nummer tien, een plek waar ik hem ook ongetwijfeld zal positioneren op het WK. Hij is creatief, snel en heeft een goede techniek. Daarnaast weet hij met zijn manier van spelen ook altijd het publiek op zijn hand te krijgen. Het enige waar het deze speler eigenlijk aan ontbreekt is goals, in zijn gehele carrière maakte hij er pas 22. Laten we hopen dat Steven zijn vizier op scherp zet (of eigenlijk houdt) en samen met de rest hoge ogen kan gaan gooien voor het thuisland.

Boothafb.jpg

De absolute publiekslieveling van het Zuid Afrikaanse volk is ongetwijfeld de boomlange verdediger Matthew Booth. Hij was onomstreden in de verdediging van het nationale team op de confederations cup in 2009. Zijn goede optreden hier bezorgde hem dan ook de transfer naar Glasgow Rangers aan het begin van dit jaar. Waar hij een absolute basisspeler was en 28 wedstrijden deelnam. Zijn carrière leek hiervoor echter op de weg terug, na lange zwervingen in onder andere Rusland keerde hij terug in zijn thuisland. Maar nog even vlammen in Schotland, dat kon Matthew uiteraard niet laten liggen.

Met zijn 1 meter 93 en daarmee zijn reusachtige verschijning is hij een schrik voor menig aanvaller. In de lucht is hij onklopbaar en ookal is hij ietwat traag, ook op de grond staat hij zijn mannetje. In mijn team zal Booth weer een van de steunpilaren zijn, al is dit wellicht zijn laatste grote toernooi. Daarnaast maakte ik hem in de oefenwedstrijden al aanvoerder, deze taak paste hem als een maatpak. Hij is volwassen, heeft veel aanzien en ervaring en is daarmee de perfecte man om dit team naar successen op het WK te leiden!

McCarthyafb.jpg

Bennedict Saul McCarthy, misschien wel de allerbeste voetballer die Zuid Afrika ooit gehad heeft. Met zijn 33 jaar is zijn carrière inmiddels al op de weg terug, maar toch maakt hij nog steeds zo nu en dan zijn minuten bij de Blackburn Rovers in de Premiership. Ook McCarthy was een product van het Ajax-project in Cape Town. Na 1 seizoen in de hoofdmacht gespeeld te hebben leek hij rijp voor de Amsterdamse ploeg. Hij was absoluut geen basisspeler maar pikte als hij speelde bijna altijd wel een doelpuntje mee. Voor de Spanjaarden van Celta de Vigo was dit genoeg om de spits over te nemen. Hier was hij wel een vaste waarde maar een blessure kwam hem dwars te liggen. In een uitleenbeurt bij Porto wist hij zichzelf knap weer op de kaart te zetten en verdiende een transfer naar deze club. Onder José Mourinho was hij een basisspeler, scoorde veel en won als bekroning de Champions League. In 2006 lonkte echter Engeland en McCarthy vertrok naar Blackburn Rovers, waar hij zijn geweldige vorm weer oppakte.

Ookal is Benni dan 33 inmiddels, en lijkt hij qua stats slechts een schim van de speler die hij ooit was. Hij is hoe dan ook een levende legende voor dit land en het zou dan ook een schande zijn hem niet te selecteren. Daarnaast is hij zelfs op zijn 33 nog beter dan veel van zijn landgenoten, dat bewees hij opnieuw in de oefenwedstrijden tegen Chili en Ecuador, waarin hij tweemaal wist te scoren. Benni McCarthy is een held, en daarom gaan wij het goed doen op het WK.

Poule.jpg

Nog één laatste reden voor een succesvol wereldkampioenschap, de poule. Geen enkele grootmacht treffen wij met Zuid-Amerikaanse play-off ploeg Uruguay, afgetakelde angstgegner Tsjechië en als laatste het pieterige landje Costa Rica. Ik wil niet neerbuigend klinken, maar hoe dan ook moet dit een poule zijn waarin gepresteerd kan worden. Ik hoop op een puntje tegen Uruguay, om vervolgens de volle punten te halen in de wedstrijden tegen Tsjechië en Costa Rica. Met het hele land achter ons, en een groep die van voetbal houdt en niet te vergeten een coach met een drive, zullen wij wat laten zien op het WK. Tenminste, dat is het streven.

[spoiler=reacties]

Wederom een geweldige update!

Ziet er echt schitterend uit allemaal!

Bedankt voor opnieuw je reactie!

opnieuw mooie update en de terechte benaming 'Die Todliche Dreieck':thumb:

Ja ze rousen overal doorheen, ik kon niks treffenders bedenken.

Als je één speler hebt, die zo een stats kan voorleggen, dan mag je jezelf al gelukkig prijzen. Het feit dat jij gewoon drie zulke kanjers hebt, verklaart voor een groot stuk jouw succesvolle resultaten. Geweldige update over een trio geweldige voetballers!!! :thumb: _O_

Cicero vastleggen, lijkt me topprioriteit.

Ja het is ziek, zonder hen had ik het net zo gedaan als IRL vrees ik. Cicero vastleggen zonder geld wordt moeilijk. Hopelijk maken de hoge pieten wat geld vrij!

Heelijk, andere woorden zijn er niet voor _O_ Topupdate weer Peter!

Hehe, bedankt Bjorn!

Je hebt echt helden voorin lopen man! _O_

Ja ik kan het ook niet anders zeggen.

Prachtige novelle dit! :clap:

Bedankt voor je compliment en reactie!

het is inderdaad wel echt een Todliche Dreieck :P Mooie update :)

Ze driehoeken overal dwars doorheen, ik hou ervan.

Wat een prachtige novelle is dit zeg. Grafisch bijna onovertroffen, de stukjes tekst zijn ook goed doorheen te komen.

Ik ga hem zeker volgen! _O_

Altijd fijn om te horen zoiets, bedankt!

Een Grafische Helden Novelle _O_

Wat een toptrio _O_!

Bedankt voor opnieuw je reactie, fijn dat je het volgt!

je kunt trouwens op de plaatjes van die spelers drukken voor een screenshot!

Geplaatst

knap hoe je die prentjes maakt! ziet er echt top uit:thumb:

ik hou alleen niet van pienaar, al van in Ajax kon dat ventje me echt nie bekoren maar jij kunt hem best goed gebruiken, succes!

Geplaatst

Ziet er erg mooi uit, ga zo door (y)

Geplaatst

Jammer dat ik deze novelle nu nog maar zie. Eén van de beste novelles die ik hier ooit gelezen heb. Je hebt een leuke schrijfstijl en grafisch is alles top! Ook de resultaten zijn fanastisch.

Overigens echt leuk, in het begin van de novelle, om je stukjes tekst te lezen met een achtergrond deuntje. Het creëert een bepaalde sfeer tijdens het lezen. Top!

Geplaatst

Prachtig dat je kampioen bent geworden man:) En het ziet er allemaal top uit, vooral zo doorgaan(y)

Geplaatst
  • Auteur
knap hoe je die prentjes maakt! ziet er echt top uit:thumb:

ik hou alleen niet van pienaar, al van in Ajax kon dat ventje me echt nie bekoren maar jij kunt hem best goed gebruiken, succes!

Bedankt voor je compliment! Ik als Ajax-fan ben natuurlijk al gauw geneigd Pienaar een goede speler te noemen. Als fictieve bondscoach van Zuid Afrika zeg ik dat echter wel met recht, hij is de beste speler uit de selectie.

Ziet er erg mooi uit, ga zo door (y)

Bedankt voor je reactie!

Jammer dat ik deze novelle nu nog maar zie. Eén van de beste novelles die ik hier ooit gelezen heb. Je hebt een leuke schrijfstijl en grafisch is alles top! Ook de resultaten zijn fanastisch.

Overigens echt leuk, in het begin van de novelle, om je stukjes tekst te lezen met een achtergrond deuntje. Het creëert een bepaalde sfeer tijdens het lezen. Top!

Ja ik probeerde eens wat (althans voor mij) nieuws en ben blij dat dat in de smaak valt. Ik vind het echter wel meer passen bij de sfeerstukken, zoals die in het begin en eigenlijk ook die van 'die Todliche Dreieck'. Ik zal proberen of dit meer in te passen valt! In ieder geval bedankt voor je reactie en hopelijk blijf je volgen!

Prachtig dat je kampioen bent geworden man:) En het ziet er allemaal top uit, vooral zo doorgaan(y)

Ja echt heerlijk, de eerste keer dat ik kampioen word in FM10, nota bene met Hertha BSC. Toch ben ik nog steeds van mening dat het een gevolg is van een gelukkige samenloop van omstandigheden en dat ik gewoon uitermate goed heb kunnen profiteren van de falende concurrentie, maar misschien is dit altijd wel het geval bij welk kampioenschap dan ook. Bedankt voor je reactie en je compliment!

Volgende update gaat over het Wereldkampioenschap, hopelijk kan ik die in het weekend online gooien. Deze update zal logischerwijs wat langer zijn aangezien ik het gehele WK in één update wil proppen. Dit is misschien voor jullie niet het handigst, en van mijn kant niet de mooiste oplossing. Maar wel het handigst voor mij, aangezien ik al wat verder in het spel ben en graag begin aan het nieuwe seizoen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn updates op het niveau wil houden waarop ik bezig ben. Ik dank jullie allemaal voor het lezen, en Stay Tuned!

Geplaatst
  • Auteur

Header-5.jpg

[ytf]ME3UicDqWTc[/ytf]

Nog slechts één dag tot de openingswedstrijd van het WK, Zuid Afrika tegen Uruguay. Over zo'n 24 uur start de wedstrijd in het gerenoveerde Soccer City Stadium in Johannesburg. De vragen spoken door mijn hoofd. Heb ik wel de juiste opstelling? Heb ik wel de juiste tactiek? Heb ik überhaupt wel de juiste mensen? Zijn ze er wel klaar voor? Of eigenlijk sterker nog, ben ik er wel klaar voor? Antwoorden krijg ik uiteraard niet en ik probeer mijzelf maar gerust te stellen met de gedachte dat 'alles wel goed komt'. Of het dat ook kwam? We zouden er snel genoeg achter komen.

Uruguay.jpg

Zuid Afrika staat paraat voor een goede start van het WK 2010. Met de nieuwe bondscoach Calvin Pierre wist redelijke resultaten neer te zetten in enkele oefenwedstrijden en verwacht wordt dat hij ook op het grootste internationale toernooi ter wereld kan gaan stunten. De Duitser veranderde weinig aan zijn vaste opstelling en startte opnieuw in een 4-4-2 opstelling met een ruit op het middenveld. De namen die aan de start verschenen waren:

Itumeleng Khune; Peter Masilela, Matthew Booth, Bongali Khumalo, Anele; Bradley Carnell, Aaron Mokoena, Steven Pienaar, Elrio van Heerden; Bernard Parker, Benni McCarthy

Uruguay hoopt ook voor het eerst sinds tijden weer eens succes te halen op het Wereldkampioenschap. De winnaars van het allereerste officiële WK ooit, wisten daarna weinig successen meer te behalen. Bondscoach Oscar Tabarez wil daar verandering in brengen en wist zich met Uruguay via de play-offs te plaatsen voor het WK. Ook hij bracht weinig wijzigingen in zijn basiself en startte met de volgende spelers:

Gustavo Munua; Alvaro Pereira, Diego Godin, Diego Lugano, Jorge Fucile; Sebastian Eguren, Walter Gargano, Juan Angel Albin, Diego Arismendi; Diego Forlan, Edinson Cavani

De wedstrijd ging voortvarend van start en zoals verwacht leek Zuid Afrika van plan voor eigen publiek te winnen van de favoriet. Met kansen van Bernard Parker en Steven Pienaar was het ook zeer dichtbij een voorsprong voor rust, maar beiden faalden oog in oog met de Uruguayaanse doelman. Uruguay leek haar beste spel niet te kunnen vinden en werd alleen gevaarlijk met afstandschoten van Albin en Eguren. Aanvallers Forlan en Cavani kwamen mede door sterk verdedigend spel van Booth en Khumalo niet in het spel voor en zo leek het voor Zuid Afrika van een leien dakje te gaan.

Dit vermoeden werd ook alleszins bevestigd door Benni McCarthy, die na 57 minuten spelen pas het eerste doelpunt van het Wereldkampioenschap 2010 maakte. De bal belandde in de kluts na een corner van Elrio van Heerden en vervolgens bleek McCarthy de handigste, hij schoof de bal achter doelman Munua. Uruguay begreep dat het inmiddels menens werd en schakelde een tandje bij, dit resulteerde in een vijf minuten durende overrompeling voor Zuid Afrika, dat zich knap overeind wist te houden door de indrukwekkende prestatie van doelman Khune. De Afrikanen herpakten zich vervolgens uitstekend en na een imposante solo van Elrio van Heerden verdiende het zelfs een penalty. A piece of cake voor uitblinker Benni McCarthy, die de bal knap in de hoek schoot om de 2-0 stand te verzekeren. In alle euforie van een 2-0 voorsprong en een gigantisch luidruchtig stadion leek het nog even compleet fout te gaan toen de doorgebroken Diego Forlan vijf minuten voor tijd de 2-1 binnentikte. Zuid Afrika toonde zich echter een sterk team en gaf geen kans meer weg in de resterende tijd.

Een knappe eerste prestatie van Zuid Afrika, stunten in eigen land tegen de ultieme favoriet uit de poule. Het nationale team liet zien zich ook staande te kunnen houden tegen betere spelers zoals met name Forlan en Albin, die uistekend werden gedekt, 90 minuten lang. Vedette Benni McCarthy liet zich nog eens van zijn allerbeste kant zien en werd terecht verkozen tot Man of the Match. Maar niet te vergeten was dit een knap staaltje teamwork waarin ook minder ervaren spelers zoals Bernard Parker en verdediger Bongani Khumalo zeer goed voetbal lieten zien. Een overwinning tegen Uruguay dus, waarvan de waarde nog moet blijken.

Plaatjeonderaan.jpg

[spoiler=uitleg]

Niet volgens afspraak dus, zoals je misschien wel opgevallen is. Op het laatste moment heb ik toch nog besloten te kiezen voor een opzet waarin ik het wedstrijd voor wedstrijd behandel. Dit maakt het misschien allemaal net iets overzichtelijker en misschien wel spannender om te lezen! Voor mij is het niet allemaal even handig, maar wel leuker om te maken!

Geplaatst

Mooie zege tegen Uruguay en een goed begin aan het tornooi, maar geen Luis Suarez :O Is hij geblesseerd en heb ik erover gekeken !

Geplaatst

dat is een mooie opener!:thumb: die eerste match op een tornooi is dikwijls zo van belang! die anele die mee deed, is dat anele van RC Genk?

tof dat Elrio van Heerden mee mocht doen;)

Geplaatst

Even weer alles doorgelezen, schitterende novelle Noster :thumb:.

Grafisch een van de beste, goede updates en teksten....en dan ook nog eens top presteren.

Al met al, lekker bezig.....

Geplaatst
  • Auteur

Header-5.jpg

[ytf]ME3UicDqWTc[/ytf]

Een goed begin is het halve werk, hoor je in Europa meer dan eens. Hier in Zuid Afrika gaat dat blijkbaar heel anders, de supporters zijn al lang blij dat we überhaupt gescoord hebben, dat we daarnaast ook nog eens wonnen was natuurlijk de ultieme klap op de vuurpijl. Ik ben blij dat deze geest niet overgenomen wordt door het team, ik wil immers presteren op dit WK. Nee, de spelers lijken heel goed te beseffen dat het nu of nooit is en gedragen zich zeer professioneel. De moeilijkste lijken we met Uruguay te hebben gehad, nu volgt het niet te onderschatten Tsjechië.

Tsjechi.jpg

Na het alom geprezen succes tegen Uruguay lijkt de bondscoach van Zuid Afrika, Calvin Pierre, grotendeels te handelen volgens het principe 'Never change a winning team'. We zien namelijk de goed presterende mannen uit de eerste speelronde terug, McCarthy, van Heerden en Khune. De enige wijziging in het elftal wordt veroorzaakt door de, op het eerste gezicht, kleine blessure van Bernard Parker, zijn plek wordt opgevuld door ervaren kracht Sibusiso Zuma. De formatie is nog steeds 4-4-2 met een ruit en bestaat uit de volgende namen:

Itumeleng Khune; Peter Masilela, Matthew Booth, Bongani Khumalo, Anele; Bradley Carnell, Aaron Mokoena, Steven Pienaar, Elrio van Heerden; Sibusiso Zuma, Benni McCarthy

Tsjechië won ook haar eerste wedstrijd, van respectievelijk Costa Rica. Na een doelpuntloze eerste helft brachten Tomas Sivok en Milan Baros verlossing. Bondscoach Ivan Hasek zet deze twee mannen dus niet voor niets opnieuw in de basis. Verder verschijnen er aan de aftrap ook nog twee grote namen. In de vorm van Tomas Rosicky en Petr Cech. Rosicky vertrok in de winterstop van Arsenal naar Girondins Bordeaux terwijl Cech weer eens de vaste sluitpost was bij Chelsea. Tsjechië speelt in een compacte 4-4-2 formatie en begon met de volgende elf namen:

Petr Cech; Michal Kadlec, David Rozehnal, Tomas Sivok, Zdnek Grygera; Tomas Rosicky, Tomas Hübschmann, David Jarolim, Jaroslav Plasil; Vaclav Sverkos, Milan Baros

De tweede wedstrijd van Zuid Afrika op het WK 2010 startte een stuk voortvarender dan de vorige. Met name Tsjechië leek de smaak goed te pakken te hebben en zette veel druk. Er werd sterk combinatiespel gespeeld en de thuisploeg kwam er veelal niet aan te pas. De Tsjechische ploeg creëerde veel maar bleek een vrij laag rendement te hebben. Toch was het na twaalf minuten al raak, toen Milan Baros de bal tegen de netten kopte. Zuid Afrika werkte zich beetje bij beetje terug in de wedstrijd en creëerde hier en daar wat kleine kansjes, maar keer op keer faalde het spitsenkoppel om de acties af te ronden met een doelpunt. Tsjechië daarentegen zette het spel makkelijk om in doelgevaar en maakte uit een corner de 2-0 via David Rozehnal.

De rust was precies op tijd gekomen voor Zuid Afrika. De ploeg van Pierre stond te brassen en met name Benni McCarthy was nog geen schim van zichzelf in de eerste wedstrijd. In de tweede helft kwamen er dan ook meer aanvallende spelers in het veld met Lerato Chabangu (voor Benni McCarthy) en Benedict Vilakazi (voor Bradley Carnell). De Tsjechen bleken echter te hard te hebben toegeslagen voor Zuid Afrika en ze konden het tij dan ook niet meer keren in de tweede helft. Bernard Parker en Steven Pienaar hadden nog bijna individueel succes uit vrije trappen. De 35-jarige Zuma redde nog wel de eer voor de Afrikanen door de 2-1 binnen te tikken. Deze goal was echter slechts een opvlieging en tot meer kwam het alles behalve.

Een teleurstellend vervolg dus voor Zuid Afrika, waar bij sommigen misschien toch stiekem de gemakzucht erin geslopen was. Met name Benni McCarthy was onthutsend zwak en kon niks goeds laten zien. Toch waren er wel een paar spelers die een degelijke prestatie op de mat konden leggen. Daaruit viel met name Elrio van Heerden op. De 26-jarige buitenspeler van Blackburn was altijd al van waarde voor het nationale team. Maar heeft zich onder Calvin Pierre ontwikkeld tot een van de smaakmakers uit het team.

Het komt nu dus allemaal aan op de laatste poulewedstrijd, die tegen het kleine Costa Rica. Het team maakte nog geen enkel doelpunt op dit WK en zal dus gebrand zijn de eer te redden. Hopelijk kunnen de Zuid Afrikanen zich herpakken en tegen de Costa Ricanen een winst op het scorebord zetten, wat een kwalificatie voor de volgende ronde zal betekenen. Het wordt tijd dat de echte mannen in de selectie opstaan en het team naar de overwinning slepen!

Plaatjeonderaan2.jpg

[spoiler=reacties]

Mooie zege tegen Uruguay en een goed begin aan het tornooi, maar geen Luis Suarez :O Is hij geblesseerd en heb ik erover gekeken !

Nee dat heb je helemaal juist gezien, geen Luis Suarez. Hij zat gewoon op de bank en is niet ingevallen. Beetje vreemd, aangezien hij de volledige voorbereiding wel basisspeler was. Ach, voor mij alleen maar gunstig natuurlijk, weer een gevaar minder!

dat is een mooie opener!:thumb: die eerste match op een tornooi is dikwijls zo van belang! die anele die mee deed, is dat anele van RC Genk?

tof dat Elrio van Heerden mee mocht doen;)

Ja de winst kan nog best wel eens belangrijk zijn, we moeten gewoon winnen van Costa Rica en dan is er geen enkel probleem. Anele is inderdaad de Anele van RC Genk, goede speler en op jonge leeftijd eigenlijk al een onmisbare kracht op de rechtsback-positie! En Elrio van Heerden, hij verrast mij in alle opzichten, echt een goede voetballer!

Even weer alles doorgelezen, schitterende novelle Noster :thumb:.

Grafisch een van de beste, goede updates en teksten....en dan ook nog eens top presteren.

Al met al, lekker bezig.....

Heerlijk om te horen zoiets natuurlijk! Prestaties waren ook altijd hetgene wat ontbrak bij mijn novellen (naar mijn eigen idee), maar nu valt alles zo'n beetje als een puzzel in elkaar. Fijn dat dat gewaardeerd wordt!

echt hele mooie pictures man!

Ja met de plaatjes probeer ik het allemaal wat op te leuken natuurlijk, hopelijk kan de rest je ook bekoren!

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]