Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
  • Auteur

LIVE vanuit Warschau: De loting van de kwalificatieronde voor EURO 2012

Uefaeuro2012logo.png

“Ladies and Gentlemen, my name is David Taylor and I’m the Chief Executive of UEFA. I would like to welcome you all to the draw of the qualification round for another wonderful European Championship. Euro 2012 will be co-hosted by Poland and Ukraine and both countries will therefore already be qualified for the final tournament.â€

Na de benodigde regeltjes en uitzonderingen ging men over tot het belangrijkste gedeelte van het evenement, de indeling van de groepen. Nadat de landen met een lagere ranking waren ingedeeld was het de beurt aan Pot 3, de pot waar Finland zich ook in bevindt.

“We will now draw the country that will join Lithuania and Armenia in group G… Finland! The Finns, managed by Stuart Baxter, are placed in group G.â€

euro2008_draw_uefa.jpg

Hier kunnen we nog weinig over zeggen. Litouwen en Armenië zijn landen Finland in principe gewoon van moeten kunnen winnen, al hebben de 'Huuhkajat' het vaak lasting tegen de kleinere landen. Het voordeel van deze loting is dat ze ingedeeld zijn in een groep van vijf landen. De groepen A tot F bestaan uit 6 landen, wat een extra zwakkere tegenstander in de categorie San Marino en Liechtenstein zou betekenen. Baxter en co. zullen er absoluut niet rouwig om dat ze zo’n land ontlopen, de geschiedenis wijst immers uit dat de Finnen het stukken beter doen als ze de underdog zijn. Nu word het dan toch spannend, welke twee landen komen er nog bij?

“Romania, Czech Republic and Slovakia are still left to be drawn in the three last groups. Which country will be drawn into group G to join Finland, Lithuania and Armenia? This country will be… Romania!â€

Hmm, hier zal men in Finland toch echt minder blij mee zijn, een hele pittige tegenstander die men eerder ook al tegen kwam bij de kwalificatie voor het WK 2006. Toen wisten ze de Roemenen niet te verslaan, hopelijk lukt dat deze keer wel. Nu worden de grootmachten over de groepen verdeeld. De zaal in Warschau wacht gespannend af.

“Croatia is drawn into Group F and that leaves us with France, Spain and Portugal for the last three groups. Who will accompany Romania, Finland, Lithuania and Armenia in Group G? Don’t make it too exciting please Mr. Shevchenko, go ahead and tell us what country will be drawn in to Group G… It’s Portugal!â€

Cristiano-Ronaldo-Portugal-Euro-2008-Training_921770.jpg

Cristiano Ronaldo en zijn Portugal zijn een van de tegenstanders tijdens de EK kwalificatie

Portugal, dat is dan duidelijk, dit word een hele pittige kwalificatiereeks voor de blauw-witten. Roemenië is een moeilijke tegenstander, maar Portugal is echt een uitdaging. Het is niet onmogelijk maar Finland zal echt een goeie dag moeten hebben om teams van dat formaat te kunnen verslaan. We wachten nog even op een reactie van de bondscoach.

Even later vershcijnt Steve Baxter voor de camera van de Finse publieke omroep: “Roemenië heeft een sterke ploeg maar als we het slim spelen en onze snelheid op de flanken goed gebruiken dan hebben we zeker een kans. Portugal word echt moeilijk en we moeten gewoon proberen om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Ik weet zeker dat de fans ons een extra steun in de rug zullen bieden. We moeten ook een team als Litouwen niet onderschatten, die kunnen ook gewoon goed voetballen.â€

EK Kwalificatiewedstrijden

Wo 8 September 2010

fin.gif Finland – Portugal por.gif

Za 9 Oktober 2010

fin.gif Finland – Litouwen ltu.gif

Wo 13 Oktober 2010

rou.gif Roemenië - Finland fin.gif

Za 4 Juni 2011

arm.gif Armenië - Finland fin.gif

Wo 8 Juni 2011

ltu.gif Litouwen - Finland fin.gif

Za 3 September 2010

fin.gif Finland – Roemenië rou.gif

Wo 7 September 2011

por.gif Portugal - Finland fin.gif

Wo 12 Oktober 2010

fin.gif Finland – Armenië arm.gif

Vriendschappelijke wedstrijden

Wo 24 Maart 2010

svn.gif Slovenië - Finland fin.gif

Za 5 Juni 2010

fin.gif Finland – Oostenrijk aut.gif

Wo 11 Augustus 2010

fin.gif Finland – Australië aus.gif

Za 4 September 2010

est.gif Estland - Finland fin.gif

Wo 17 November 2010

hon.gif Honduras - Finland fin.gif

Wo 9 Februari 2011

fin.gif Finland – China chn.gif

Wo 10 Augustus 2011

fin.gif Finland – Noord-Iërland nir.gif

• Antwoorden 61
  • Weergaven 197
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

54242874648256148176.jpg

Finland is tijdens de loting voor EURO 2012 ingedeeld in Groep G samen met Portugal, Roemenië, Litouwen en Armenië. Het lijkt een behoorlijk zware groep te zijn voor de Finnen, die bij de eerste twee zullen moeten eindigen als ze zich uiteindelijk willen plaatsen voor de eindronde van het EK.

Dat is geen makkelijke opgave, of wel meneer Baxter?

Baxter: “Nee, dat is het inderdaad niet. Het gaat een hele pittige uitdaging worden, die we uiteraard met twee handen zullen aangrijpen. Vooral Portugal is natuurlijk een team waar we echt vol tegen zullen moeten strijden en de resultaten uit het verleden hebben ook laten zien dat we het tegen de grotere teams vaak behoorlijk goed doen. Kijk bijvoorbeeld naar de prachtige wedstrijden tegen Duitsland tijdens de kwalificatie voor het WK van dit jaar.â€

bax.jpg

Jari, wat gaat jouw rol worden tijdens deze kwalificatie, blijf je nog voetballen?

Jari: “Ik ga in ieder geval nog door tot eind 2010 en wat ik daarna ga doen weet ik nog niet. Bij FC Lahti heb ik in ieder geval een contract tot het einde van het jaar en zolang ik actief bij een club voetbal, zal ik ook beschikbaar blijven voor het Finse nationale team. Wat mijn rol verder word ligt aan de trainer, maar ik denk zeker dat we een kans maken tijdens de kwalificatieronde.â€

Baxter: “Jari is weliswaar al behoorlijk op leeftijd, maar ik zie geen enkele reden om hem niet te gebruiken. Hij heeft een geweldige techniek en kan met zijn ervaring en inzicht de hele ploeg beter laten spelen. Als hij fit is zal hij gewoon elke wedstrijd meedoen, daar twijfel ik niet aan.â€

Zijn er nog jonge talenten die al dicht bij een basisplaats zijn?

Baxter: “Er zijn veel jonge talenten die op dit moment dicht in de buurt komen bij een plek in de basis. We hebben veel oudere spelers en voor internationaal voetbal heb je nu eenmaal wat ervaring nodig. Daarom zal ik er voor zorgen dat de jonge spelers langzaam ervaring op doen en dan op den duur de oudere spelers kunnen vervangen. Vooral spelers als Niklas Moisander (foto), Kasper Hämäläinen en Tim Sparv hebben hun kwaliteiten al bewezen en er komen er nog meer aan, hopelijk kunnen we met een goede mix van jong en oud een gooi doen naar dat EK-ticket.â€

824451

Wie zie jij als de grote talenten Jari? Zie je jezelf misschien zelfs terug in sommige jongere spelers?

Jari: “Dat is lastig te zeggen, mede doordat veel jonge spelers soms ineens heel veel kunnen groeien en andere enorme talenten soms ineens niet meer doorgroeien en blijven steken. Maar ik denk dat ons vooral met Hämäläinen, Sparv, Pukki en Dalla Valle een geweldige generatie te wachten staat. Ook achterin met Moisander, Turunen en Toivio lijkt het allemaal wel goed te komen. Daarnaast hebben we zelfs nog jonge en getalenteerde doelmannen. Ik zie veel potentie voor de toekomst met die jongens erbij.â€

Wat die doelmannen betreft, heeft u al een opvolger van Jussi Jääskeläinen gevonden?

Baxter: “Ik denk het wel ja. Magnus Bahne doet het goed bij zijn club en zal bij ons voorlopig de eerste keus zijn maar ook anderen zoals Peter Enckelman, Otto Fredriksson en natuurlijk Niki Mäenpää maken zeker nog een kans. Voor de toekomst verwacht ik een hele hoop van Tomi Maanoja en Jukka Lehtovaara. Lehtovaara heeft me tijdens het EK onder 21 positief verrast en gaat waarschijnlijk een transfer naar het buitenland maken, dat is erg goed voor zijn ontwikkeling.â€

Er staan redelijk veel oefenwedstrijden op het programma, ga je in alle wedstrijden meespelen Jari?

Jari: “Dat is wel de bedoeling, of een groot deel van de wedstrijden in ieder geval. Sommige wedstrijden vallen in drukke weken met FC Lahti dus ik zal het ook even met de club moeten bespreken maar ik denk dat we er wel uit komen. Het ligt natuurlijk ook aan de bondscoach in hoeverre hij mij wil gebruiken. Misschien wil hij wel met jongere spelers aantreden om zo wat dingen voor de toekomst uit te proberen.â€

Baxter: “Dat zal ook wel gebeuren in sommige wedstrijden, maar maak je geen zorgen Jari. Je weet best hoe ik er over denk, haha, je bent er gewoon bij als je fit bent, no matter what.â€

litmanen_jari.jpg

[spoiler=Next update]In de volgende update komen de eerste twee oefenwedstrijden aan bod. Slovenië en Oostenrijk zullen dan de tegenstanders zijn.

[spoiler=@ prinz poldi]Thanks :) Een uitdaging is het zeker maarja, als het dat niet is, is er ook niet zoveel aan, toch?

Geplaatst

nenee, je hebt gelijk!!! uitdagingen maken het leven spannend en de moeite;)

alleen stel ik me de vraag, wat als je het EK haalt? daar zie ik je toch wel in te slagen maar wat dan?

Geplaatst
  • Auteur

De eerste oefenwedstrijd: Slovenië - Finland

54242874648256148176.jpg

Het is 24 Maart 2010 en het Finse nationale elftal is begonnen aan de voorbereiding voor de Kwalificatiereeks van EURO 2012. De eerste tegenstander van het jaar 2010 werd gevonden in Slovenië. Het land, dat zich komende zomer mag gaan bewijzen in Zuid-Afrika, staat op de wereldranglijst zo’n plek of 25 hoger dan de Finnen en zijn dan ook aangewezen als de favoriet. Toch heeft Stuart Baxter vertrouwen in een goed resultaat.

“Ik heb de best mogelijke selectie samengesteld, en heb ook besloten om Joonas Kolkka, die eind Mei zijn carriere zal gaan beeindigen, nog een laatste interland te gunnen,†aldus de bondscoach van de Noord-Europeanen. “We gaan aanvallend spelen en zullen de bal zoveel mogelijk rond laten gaan. Hopelijk kunnen we goed gebruik maken van de snelheid op de flanken. Het is een sterke tegenstander, dus moeten we ook zorgen dat we ons niet teveel naar voren laten lokken. Als dat gebeurd en ze gaan er vandoor via een counter, dan zijn ze enorm gevaarlijk. Helaas zijn Niklas Moisander en Roman Eremenko geblesseerd en heb ik het één en ander moeten bijschaven wat betreft mijn geplande opstelling. We zullen zien hoe dat uitpakt,†besluit de Engelsman zijn voorbeschouwing.

81029653868143548586.png1 - 1 95848341620045178291.png

Doelpunten:

1 – 0 Zlatko Dedic 51'

1 – 1 Mika Ojala 78'

Man van de wedstrijd:

12469-164051.jpeg

Markus Heikkinen

Basisopstelling Finland:

Magnus Bahne

Petri Pasanen, Sami Hyypiä, Hannu Tihinen, Veli Lampi

Markus Heikkinen

Kasper Hämäläinen, Tim Sparv, Joonas Kolkka

Jari Litmanen©

Mikael Forssel

[spoiler=reacties]@ Donovan: Bedankt! En inderdaad, Jari is ook zeker mijn persoonlijke voetbalheld!

@ prinz poldi: Als ik het EK haal ben ik al dik tevreden, het is Finland nog nooit gelukt en heb nu ook twee tegenstanders in de poule die in principe gewoon beter zijn. Dus eerst maar eens het EK halen, dan zien we daarna wel weer verder! :)

Geplaatst

Jammer van het gelijkspel, maar het is toch maar vriendschappelijk!

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt heren :) Het is inderdaad geen simpele poule maar goed, we doen ons best he :D

Als er verder nog tips of op/aanmerkingen zijn over de opbouw en het verhaal op zich dan hoor ik het graag :) Alles is welkom!

@w00t: Het is geen geweldig resultaat inderdaad, maar ben er opzich wel tevreden mee. Ik ben nu zelf ook allerlei dingen aan het uitproberen qua tactiek enzo. Hopelijk vind ik een betrouwbare speelwijze zodat het goed loopt tegen dat het niet meer om spek en bonen gaat :D

Geplaatst
  • Auteur

Jari Litmanen: Koning van het Finse voetbal

Het is 13 Mei 1987, een 16-jarig knulletje met halflang donker haar staat langs de zijlijn. Hij mag de laatste vijftien meespelen in het duel tegen degradatiekandidaat Koperit. In een veel te groot shirt en sokken tot over z’n knieën zou hij beginnen aan een carriere die hem langs de grootste stadions van Europa leidt.

jari-1.bmp

Niemand in Lahti en omstreken had verwacht dat daar, op hun eigen velden, een speler zou rondlopen die een jaar of tien later door het leven zou gaan als ‘Kuningas’ (Koning) en de beste Finse voetballer aller tijden. Met inmiddels 531 wedstrijden en 198 doelpunten op zijn naam heeft hij een carriere opgebouwd waar menig voetballer jaloers op mag zijn.

Er is natuurlijk ook een keerzijde aan Litmanens carrière: de blessures. Zonder die blessures had hij misschien al 600 duels gespeeld en zijn kicksen een paar jaar geleden aan de wilgen gehangen. Misschien had hij zelfs al zijn eerste stappen als trainer gezet. Maar Litmanen is nog niet klaar met voetballen. Hij wil nog spelen, nog elk weekend het gras ruiken en een team leiden vanuit het veld. En dat is niet ten onrechte. Hij is met zijn 38 jaar nog steeds van groot belang voor het Finse elftal. Dat was eind maart goed te zien, hij leidde de Finnen hoogst persoonlijk langs Wales. Met de prachtigste steekpasses en het geweldig overzicht van ‘Litti’ werd de verdediging van Wales keer op keer in het hemd gezet, en ook tegen Duitsland en tijdens verscheidene oefenwedstrijden kwamen zijn kwaliteiten nog in overvloed naar buiten.

jari-2.jpg

Zijn carrière leidde hem via Reipas en HJK in eigen land naar Ajax, Barcelona, Liverpool, wederom Ajax en een reeks clubs waar hij slechts een paar duels voor speelde. Nu is hij terug waar het allemaal begon, bij FC Lahti. Hij kwam halverwege het seizoen 2008 over van Fulham en scoorde meteen, in zijn eerste duel. Uiteindelijk was hij mede verantwoordelijk voor een geweldige eindsprint van de ploeg uit Zuid-Finland en werd voor het eerst in de geschiedenis Europees voetbal behaald. Hij wilde graag met FC Lahti de Europa League proberen te halen en besloot een contract tot eind november van 2009 te ondertekenen bij zijn jeugdliefde (Reipas is gefuseerd tot FC Lahti).

In die Europa League leek een stunt in de lucht te hangen nadat men de heenwedstrijd van de derde voorronde in Lahti met 1-1 gelijk had gespeeld tegen Club Brugge. In België werd het nog enorm spannend en liet Litmanen weer een aantal prachtige kunststukjes zien. Het zat FC Lahti echter niet mee en het werd uiteindelijk 3-2 voor de Belgen. Al met al een prestatie waar de men in Finland erg trots op was.

Afgelopen jaar leek hij toch echt bezig aan zijn laatste seizoen, al weet je dat maar nooit bij Jari, want hij is met FC Lahti inmiddels begonnen aan de voorbereiding voor het seizoen van 2010 en lijkt hij binnenkort wederom een nieuw contract bij de club te gaan ondertekenen. Het lijkt soms gewoon of hij nooit gaat stoppen, dat hij door gaat tot hij echt niet meer kan lopen. En stiekem hoopt Finland daar ook op. Iedereen is bang dat het helemaal mis zal gaan als Litmanen niet meer voor de ‘Huuhkajat’ zal spelen. De hoop van de meeste Finse fans is dan ook dat hij na zijn actieve carriere de rol van assistent-bondscoach op zich neemt, om op den duur de troon over te nemen van de huidige bondscoach, Stuart Baxter.

[YOUTUBE][/YOUTUBE]

Wat er dan ook precies gaat gebeuren met Jari en of hij echt nog een jaar aan zijn lange carrière gaat vastplakken zullen we moeten afwachten. Één ding is echter zeker, Jari is een volksheld, de koning van het Finse voetbal.

Geplaatst
  • Auteur

Tijd voor een nieuwe oefenwedstrijd: Finland - Oostenrijk

54242874648256148176.jpg

Na een pauze van drie maanden is het inmiddels tijd voor een nieuwe oefeninterland. De grote competities zijn afgelopen en alle internationals zijn huiswaards gekeerd om voor de ‘Huuhkajat’ uit te komen. In Maart eindigde het in Ljubljana 1-1 en was de publieke reactie gematigd positief. Ook doelpuntenmaker Mika Ojala was redelijk tevreden met het gelijke spel: “We hebben het vooral in de eerste helft aardig onder controle gehad en kregen ook de grootste mogelijkheden. Eerst schoot Kasper al eens op de paal en Jari deed dat daarna nog een keer.â€

“Als je bij zulke momenten iets meer geluk hebt, ga je gewoon bij rust met 0-2 de kleedkamer in, nu bleef het 0-0. Via een domme fout komen die Slovenen dan op 1-0 en leken we het nog te gaan verliezen ook. Gelukkig kreeg ik de bal mooi mee van Joonas Kolkka en kon ik er vrij simpel 1-1 van maken, dat doelpunt hadden we zeker verdiend,†blikt Ojala terug.

Naast dat het voor het Finse publiek de eerste mogelijkheid van 2010 is om hun nationale elftal te zien spelen, is het ook een emotionele dag voor Joonas Kolkka. Hij zal in de rust van het oefenduel tot ‘Gladiator’ worden gekroond, een prijs die belangrijke Finse voetballers krijgen na hun carriere en die geldt als een waardering voor alles wat ze voor het nationale voetbal hebben betekend.

46229796780843908625.jpg

Kolkka voelt zich vereerd met de kroning tot Gladiator: “Het is mooi om die waardering te krijgen en ik ben er trots op dat ik mijn carriere op dit niveau heb mogen afsluiten. Ik ben al mijn medespelers enorm dankbaar en ben blij dat ik in Maart mijn laatste interland heb mogen spelen.â€

De Finnen moeten het vandaag stellen zonder aanvoerder Jari Litmanen. Hij heeft een blessure aan zijn hamstring opgelopen en zit niet bij de selectie. Zijn plaats achter de spitsen zal opgevangen worden door Mika Väyrynen.

95848341620045178291.png 1 – 1 35069465340465123857.png

Doelpunten:

1 – 0 Roman Eremenko 47'

1 – 1 Roland Linz 90'

Man van de wedstrijd:

90633-627874.jpeg

Roman Eremenko

Basisopstelling Finland:

Magnus Bahne

Petri Pasanen, Sami Hyypiä©, Markus Heikkinen, Veli Lampi

Roman Eremenko

Jonathan Johansson, Tim Sparv, Alexei Eremenko Jr

Mika Väyrynen

Mikael Forssel

[spoiler=volgende update]De laatste twee oefeninterlands voor dat het echte werk begint.

[spoiler=reacties]Bedankt allemaal :) Erg leuk om te zien dat het verhaal ook echt gelezen word.

Geplaatst
  • Auteur

De kwalificatiereeks komt dichterbij: Finland – Australië en Estland - Finland

54242874648256148176.jpg

Vlak voor het begin van de zomer ontmoetten Finland en Oostenrijk elkaar in het Veritas Stadion in Turku. De eindstand werd uiteindelijk genoteerd als 1-1 en daarmee deden de Finnen zich eigenlijk tekort. Vooral Jonathan Johansson en Mika Väyrynen kregen beiden een grote kans zo’n tien minuten voor tijd. Het was uiteindelijk het net aan de overkant van het veld dat in beweging kwam. Roland Linz maakte de gelijkmaker nadat Roman Eremenko vlak na rust al eens voor Finland had gescoord. “Dit is geen geweldig resultaat maar over de speelwijze en de manier waarop we kansen creëeren ben ik wel tevreden. Hopelijk kunnen we dit in de komende wedstrijden uitbouwen. Tegen Australië ga ik spelen met allemaal jonge spelers om te kijken hoe die het doen op het hoogste niveau. Tegen Estland zullen we waarschijnlijk weer gewoon in onze sterkste opstelling spelen,†aldus Stuart Baxter.

De wedstrijd tegen Australië word afgewerkt in het Olympisch Stadion van Helsinki terwijl men voor de uitwedstrijd tegen Estland afreist naar het A. Le Coq Stadion in Tallinn. De bookmakers lijken het meest te vertrouwen op een overwinning voor de Australiërs maar verwachten toch wel dat de Finnen de uitwedstrijd bij buurland Estland zullen gaan winnen. Dat is ook wat het Finse voetbalpubliek verwacht, al hoopt men natuurlijk op meer tegen de mannen van ‘Down Under’.

95848341620045178291.png 0 – 1 31033632216775334033.png

Scoreverloop:

0 – 1 Tim Cahill 30’ (pen)

Man van de wedstrijd:

912414_medium.jpg

Tim Cahill

Basisopstelling Finland:

Niki Mäenpää

Tuomo Turunen, Jonas Portin, Niklas Moisander©, Veli Lampi

Sakari Mattila

Juha Hakola, Tim Sparv, Roni Porokara

Kasper Hämäläinen

Berat Sadik

Na afloop verschijnt gelegenheidsaanvoerder Niklas Moisander voor de camera: “Dit was een boeiende wedstrijd voor ons. Goed om te zien hoe we het doen als we het echt met allemaal spelers doen die maximaal 25 jaar oud zijn. Het was niet makkelijk maar ik vind toch dat we het goed gedaan hebben tegen een tegenstander van behoorlijk formaat. Voor de meeste spelers was dit hun debuut in het nationale team en verliezen van Australië via een doelpunt uit een penalty, die overigens wel terecht was, is voor ons geen schande. Volgende week willen we echter wel winnen van Estland, dat is een must!â€

88786909678055237586.png 0 – 2 95848341620045178291.png

Scoreverloop:

0 – 1 Niklas Moisander 49’

0 – 2 Jonathan Johansson 83’

Man van de wedstrijd:

127682-298230.jpeg

Niklas Moisander

Basisopstelling Finland:

Otto Fredrikson

Petri Pasanen, Sami Hyypiä©, Niklas Moisander, Toni Kallio

Roman Eremenko

Juha Hakola, Teemu Tainio, Tim Sparv, Roni Porokara

Mikael Forssell

Wederom mocht Niklas Moisander plaatsnemen voor de reclameborden van de nationale omroep, deze keer om een andere reden: “Ja, deze keer geen aanvoerder maar man van de wedstrijd, dat voelt toch net iets beter,†lacht de AZ-verdediger. “Het was een goed geschoten corner van Juha Hakola en ik zag dat mijn mede AZ-er Ragnar Klavan net iets achter mij stond dus kon ik vrij springen en inkoppen.â€

[spoiler=volgende update]De fans aan het woord: advies aan de bondscoach!

Geplaatst
  • Auteur

Doorgaan zal ik zeker :)

Later vanmiddag de uitslag van een grote enquete onder de Finse voetbalfans:

Wie gaan ons naar het EK helpen en wie vallen er buiten de boot?

tick_in_box_yellowBG.gif

Geplaatst
  • Auteur

Wie gaan ons naar het EK helpen en wie vallen er buiten de boot?

54242874648256148176.jpg

Het grootste Finse sportblad, Urheilulehti, had op de website een enquete geplaats die door maarliefst 12.000 voetbalfans is ingevuld. “Een groot aantal fans heeft zijn of haar stem laten horen via onze enquete, het is belangrijk dat de fans zich kunnen uitspreken. Op die manier word de binding met het nationale team groter en kunnen we een mooi saamhorigheidsgevoel creëeren,†aldus de hoofdredacteur van het weekblad.

Urheilulehti.gif

De allereerste vraag was meteen een lekkere binnenkomer: “Gaan we het EK halen?†was de korte maar krachtige vraag. In totaal koos 39% van de stemmers, het grootste deel, voor het antwoord: ‘Ja, met da hakken over de sloot’, terwijl 13% zelfs vol vertrouwen was over het lot van de ‘Huuhkajat’. 34% van de Finnen zag de kansen van het nationale team als minimaal en 16% durfde geen uitspraak te doen over het wel of niet bereiken van Euro 2012.

Opvallend was ook het antwoord op de vraag of men vertrouwen heeft in Stuart Baxter. Met een overweldigende hoeveelheid positieve stemmen, maarliefst 87%, heeft de Engelse bondscoach niets om bang voor te zijn. Slechts 8% van de stemmers ziet het liefste iemand anders op de bank, terwijl 5% van de stemmers zich niet wil mengen in de discussie.

Wie zich wel zorgen moet maken over zijn positie is Mikael Forssell. Op de vraag of de spits van Hannover 96 de ideale spits is voor tijdens de komende kwalificatiereeks, antwoordde slechts 35% van de ondervraagden instemmend. 21% van de stemmers vond dat hij wel mocht spelen maar dan moest worden ondersteund door een tweede spits. Volgens een groot deel van de fans hoort hij echter niet meer thuis in de basisopstelling: 44% ziet liever iemand anders in de voorste linie. Suggesties als Shefki Kuqi, Berat Sadik en Jonathan Johansson werden vele malen genoemd.

Finland_Mikael_Forssel_Shefki_Kugi_celeb_597622.jpg

Een andere vraag, die over wie het plekje onder de Finse lat moet gaan overnemen leverde een minder duidelijke uitslag op. De strijd, die uiteindelijk werd gewonnen door Magnus Bahne, ging erg gelijk op. Zowel Peter Enckelman als Niki Mäenpää kregen 26% van de stemmen, terwijl 31% van de ondervraagden liever Magnus Bahne in het doel ziet verschijnen. Peter Enckelman moest het doen met 13% van de stemmen, gevolgd door het jonge talent Jukka Lehtovaara, die 4% van de ondervraagden achter zich geschaard ziet.

De bondscoach gaf in een interview een korte reactie op de resultaten: "Het is leuk om zoveel mensen zo druk bezig te zien met het nationale team, maar het is niet zo dat ik alle adviezen zomaar ga opvolgen. Er zitten wel dingen tussen waar ik zelf ook al eens over heb nagedacht, dus dat sommige van deze wensen van de fans uit zullen komen is vrijwel zeker."

Geplaatst

Ben zelf in mijn game ook Finland, is erg leuk team om te coachen. Dalla Valle moet je zeker laten spelen, scoort hier vaak aan de lopende band en heeft bij mij zelfs meer goals gemaakt dan Litmanen.

Jouw novelle ziet er erg goed uit. Succes bij Finland.(y)

Geplaatst

Mooie update! Veel succes in de kwalificatie!

Geplaatst
  • Auteur
Ben zelf in mijn game ook Finland, is erg leuk team om te coachen. Dalla Valle moet je zeker laten spelen, scoort hier vaak aan de lopende band en heeft bij mij zelfs meer goals gemaakt dan Litmanen.

Jouw novelle ziet er erg goed uit. Succes bij Finland.(y)

Bedankt voor je reactie :) Dalla Valle is in mijn game inmiddels vertrokken naar Borussia Dortmund en zodra hij daar echt speeltijd gaat krijgen zit het er inderdaad dik in dat hij ook voor het nationale team in aanmerking komt. Ligt ook een beetje aan de resultaten enzo :) Ga hem in ieder geval zeker achter de hand houden!

@ Zorsky: Bedankt, ga m'n best doen!

Geplaatst
  • Auteur

Op weg naar Euro 2012: Finland – Portugal

15d98qr.jpg

De vier oefenduels die de Finnen tot nu toe afwerkten waren niet van een geweldig niveau en de verwachtingen onder de fans zijn dan ook niet enorm hoog gespannen vandaag. “Een gelijkspel zou geweldig zijn,†is zo’n beetje de algemene opinie van de Finse voetballiefhebbers. Toch lijkt Stuart Baxter een stukje zelfverzekerder. “Natuurlijk is Portugal een lastige tegenstander, en we hebben in principe niets te verliezen vandaag, maar dat maakt het voor ons normaal gesproken wat makkelijker. We gaan altijd beter voetballen als we de underdog zijn en er niet zoveel van ons word verwacht. Misschien dat dat vandaag weer het geval is.â€

Finland moet het vandaag stellen zonder Toni Kallio en Jari Litmanen. Beiden zijn geblesseerd en zullen niet in actie komen. De andere wedstrijd in de poule, die tussen Armenië en Roemenië is eerder vandaag al geëindigd in een 2-1 overwinning voor de Roemenen, die dus voorlopig aan de leiding gaan in de poule. Het andere land in de groep, Litouwen, komt vandaag niet in actie.

2sbx1xk.png 2 – 0 2i0yi5y.png

Scoreverloop:

1 – 0 Roni Porokara 45’

2 – 0 Mika Ojala 55’

Man van de wedstrijd:

435382

Mika Ojala

Basisopstelling Finland:

Magnus Bahne

Petri Pasanen, Sami Hyypiä©, Hannu Tihinen, Niklas Moisander

Markus Heikkinen

Mika Ojala, Mika Väyrynen, Roman Eremenko, Roni Porokara

Mikael Forssell

Het 3-3 gelijkspel tegen Duitsland, twee jaar geleden, werd al gevierd als een overwinning, maar de vreugduitbarsting die vanavond na het laatste fluitsignaal te horen was drong door tot in Lapland. Het stadion trilde op zijn grondvesten en de fans besloten een kwartier voor tijd met z’n allen te gaan staan en de ploeg luidkeels toe te zingen.

Teksten als ‘Ronaldo neem je rotzooi mee’ en ‘Who the f*ck is Portugal’ werden zelfs door bondscoach Stuart Baxter achteraf met een brede grijns aangehoord. “Het is prachtig dat de fans zo meeleven en ik denk niet dat zulk soort teksten te ver gaan,†vertelde de bondscoach lachend.

“De jongens hebben het erg goed gedaan en op het eerste half uur na hebben we een geweldige wedstrijd gespeeld. Het blijkt maar weer eens dat we het tegen de grote teams altijd goed doen. Hopelijk kunnen we er voor zorgen dat we vooral tegen Litouwen en Armenië geen punten gaan verspelen, als ons dat lukt, dan kon dit nog wel eens een hele mooie reeks wedstrijden gaan worden.â€

1rsx77.jpg

Ook de man van de wedstrijd, Mika Ojala, is net als de fans in een euforische bui: “Ik kan het nog steeds niet helemaal bevatten. Ik speel in de Finse eredivisie voor een salaris waar die jongens van Portugal hun veters nog niet eens voor willen strikken, en we verslaan ze gewoon met 2-0, ongelofelijk...†verteld Ojala terwijl zijn medespelers hem juichend passeren en er hier en daar een kledingstuk naar zijn hoofd geslingerd word. “Als we elke wedstrijd zo zouden kunnen blijven spelen dan ziet de toekomst er erg zonnig voor ons uit.â€

Na de prachtige overwinning van de Finnen ziet de stand in Groep G er als volgt uit:

1. FINLAND 1 – 3 – +2

2. Roemenië 1 – 3 – +1

3. Litouwen 0 – 0 – 0

4. Armenië 1 – 0 – -1

5. Portugal 1 – 0 – +2

[spoiler=volgende update]Sami Hyypiä in de spotlights

[spoiler=images]Er schijnt een probleem te zijn met Mattehh's Image uploader. Daardoor zijn een aantal plaatjes en logo's in oudere posts op dit moment niet zichtbaar.

Geplaatst

Wat een geweldige opener van je kwalificatietoernooi _O_

Al is Roemenië ook nog een geduchte tegenstander en zal Portugal nog wel terugkomen, maar deze heb je alvast in de pocket

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]