Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Jammer van je vertrek, maar je vindt vast wel een nieuwe club.

Mooi stukje in ieder geval weer!

• Antwoorden 176
  • Weergaven 529
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst

Je schrijfstijl bevalt me wel, humor en zit goed in elkaar! Jammer dat je vertrekt, succes bij de volgende uitdaging!

Geplaatst

Een hele leuke schrijfstijl en het idee van deze novelle spreekt mij ook erg aan! KIU!

Geplaatst
  • Auteur

Hoi Truus,

Terwijl de sneeuw weer is beginnen vallen en de kranten en websites bol staan van het olympische nieuws over vooral de mannelijke en vrouwelijke ijshockey teams ben ik, tussen het fanatieke tv kijken door, druk bezig mijn FM carriere weer op pootjes te krijgen. Het lijkt een mooie avond te gaan worden, aangezien om tien uur vanavond de halve finale ijshockey gaat beginnen. Finland neemt het dan op tegen Amerika in een duel dat hier door alle inwoners met werkende oren of ogen gevolgd zal worden.

Op FM gebied gaat het ook weer goed: Ik heb een aanbieding gekregen van Moss FK. De club komt uit in de Adecco Divisionen, de Noorse eerste divisie, maar volgens de voorzitter is er geen geld beschikbaar voor transfers. Dit is opzich niet zo'n probleem, want ik vind het graaien uit de bak van transfervrije spelers ook altijd wel een leuk avontuur. Het stadion is werkelijk om te janken zo oud en klein als het is, maar dat schijnen ze in de komende jaren om te willen bouwen tot een mooi compact stadion voor 8000 toeschouwers. Dat zijn echter dingen waar ik me verder niet zo mee bezig houd, ik wil gewoon zo hoog mogelijk eindigen en de ladder der managers langzaam weer beklimmen.

Ik zie het als een nieuwe optie om weer wat reputatie op te bouwen met een kleinere ploeg en zo dus vooral als manager door te groeien. De doelstelling is zevende worden, ze staan nu negende, dus dat is hopelijk geen al te zware opdacht. De selectie kent geen enorme toppers en helaas wel een aantal echte zwakke plekken, vooral op het middenveld. Dat zou ik dan dus moeten proberen op te vangen door een transfervrije speler binnen te hengelen. Iets wat ook qua salaris niet al teveel in de papieren mag gaan lopen.

Maar nou vroeg ik me af of je het wel ziet zitten om naar Noorwegen te verhuizen? Het is een niveautje lager dan Djurgårdens IF, maar het is wel dé ultieme manier om weer lekker aan de slag te gaan na een break van 2 maanden. Dus het woord is aan jou...

Moss FK, Noorse Adecco divisionen, wel of niet doen?

Geplaatst

Ik zou gewoon gaan je weet maar nooit dalijk zit je nog een jaar op de bank te wachten...

Geplaatst
  • Auteur

Goedemorgen Truus,

Ik heb er een nachtje over geslapen en de knoop maar gewoon doorgehakt. Mijn nieuwe club word Moss FK. Ik heb even een goede kijk genomen naar de financiele situatie en het beschikbare materiaal en er moet toch wel wat mogelijk zijn.

Het enige probleem in Noorwegen is dat er nogal veel regeltjes zijn wat betreft het opstellen van niet-zelf-opgeleide spelers, het aantal toegestane selectiespelers van buiten de EU en al dat soort dingen meer. Soms, vooral in de MLS of in Australië, waar ze daar nog een stapje verder mee gaan, is dat een echte belemmering. In Noorwegen echter, heeft men voldoende goede voetballers van eigen bodem, wat er voor zorgt dat je je selectie zonder al teveel zorgen kunt samenstellen.

Qua salarissen is de vorige trainer zijn boekje een beetje te buiten gegaan en betaald de club een paar duizend euro meer uit per maand dan dat het zichzelf eigenlijk zou kunnen veroorloven. Aan mij dus de taak om in de zomer, als de transfermarkt weer open gaat, een aantal spelers de deur uit te zetten en ze te vervangen met goedkopere spelers. Dat alles natuurlijk zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Een moeilijke opgave maar ik heb er wel weer zin in!

We gaan meteen aan het werk, op zoek naar een transfervrije middenvelder en dan naar succes in de competitie en de beker. Ik laat je snel weten hoe het gegaan is in de eerste weken bij mijn nieuwe werkgever, nu moet ik met de voorzitter 24 kilo verse zalm naar binnen werken en een halve doos sigaren oproken... geen wonder dat die lui de salarissen niet onder controle kunnen houden.

Geplaatst
  • Auteur

Lieve Truus,

Het was best een opluchting toen na de eerste 90 minuten als manager van Moss FK de scheidsrechter voor het einde blies. We wisten Notodden, de koploper van de Adecco Divisionen, op 1-1 te houden en zo een knap punt over te houden aan de ontmoeting. Het was geen geweldige wedstrijd, en ik heb ook best getwijfeld over de te gebruiken tactiek. Uiteindelijk besloot ik het te doen met een hele simpele 4-4-2 zonder al teveel poespas en creative vrijheid. Dit pakte dus goed uit.

De vis die ik uit het aquarium der transfervrije spelers wist te hengelen is de Noorse middenvelder Svein Tore Brandshaug. Een 31-jarige routinier met goeie stats voor passing, afstandsschoten en techniek met daarnaast een stamina van hier tot Tokyo. Dat is precies het type speler waar ik naar op zoek was en, ondanks het ietwat hoge salaris, ben ik dus tevreden met mijn handelingen op de transfermarkt. Inmiddels heb ik er ook al voor gezorgd dat twee spelers hun biezen mogen pakken zodra de zomer aanbreekt. Een Keniaanse middenvelder, wiens naam ik nog steeds niet kan onthouden, en Lars Øvrebø, een oude middenvelder met een veel te hoog salaris voor iemand met zijn bedroevende kwaliteiten.

Ondertussen, terwijl FM in een windowed mode naast Ajax - FC Utrecht staat te draaien, kan ik zeggen dat ik meer dan tevreden ben over het vervolg. Na de eerste wedstrijd tegen Notodden heb ik mijn team nog vijf maal zien aantreden (waarvan twee keer in beker-verband) en in totaal werd er slechts één keer verloren en werden alle andere vier wedstrijden winnend afgesloten. Dankzij die goede reeks staat mijn team nu op een zesde positie en komen we straks in de vierde ronde van de beker eredivisie-team Viking FK tegen.

Ik voel me hier goed en hopelijk levert deze game toch nog wat FM successen op, wie weet!

Geplaatst
  • Auteur

Goedenavond Truus,

Het gaat niet goed met de club, de balans staat al bijna een miljoen in het rood en raakt elke maand dieper in de schulden. Inmiddels heb ik wel vier á vijf spelers weten te verkopen zodat het er qua salarishuis al stukken beter voor staat. In totaal werd er per maand zo'n 150.000€ aan salarissen uitbetaald, wat inmiddels door mij al is verlaagd tot 120.000€. De maandelijkse inkomsten bedragen slechts zo'n 75.000€ en dus verliest de club elke maand bakken met geld aangezien er nog voor ongeveer twee ton aan overige uitgaven zijn.

Sportief gezien verloopt het prima, na wederom drie overwinningen op rij staan we inmiddels vierde en heb ik voor het volgende seizoen twee nieuwe spelers vastgelegd. Hun contract loopt af en voor een salaris dat zeker acceptabel is komen ze de komende twee jaar voor Moss FK spelen. Één van de twee is Mato Grubisic, een Servische Noor die in de tweede divisie maarliefst 14 scoorde in 17 wedstrijden tot nu toe.

Ik ga weer snel verder want ik begin de slag goed te pakken te krijgen met deze ploeg en ondanks het feit dat het er financieel niet goed voor staat en ik de spelersgroep flink heb moeten uitdunnen, heb ik er alle vertrouwen in dat ik een succes zou kunnen boeken met deze ploeg.

Hoe krijg ik mijn ploeg uit de financiele malaise?

Geplaatst
  • Auteur

Beste Truus,

Hopelijk vind je het nog steeds boeiend wat ik schrijf maar ik ga rustig door hoor! Na een lange dag op het werk had ik weer eens zin in een lekker potje FM. De ploeg stimuleerd me enorm en het is echt een club waar ik me verrassend goed bij voel.

Terwijl de jacht naar nieuwe, goedkope, spelers voor het komende seizoen alweer ruimschoots is geopend ben ik met mijn team nog vol in de race om een plekje in de Eredivisie. Aangezien men slechts op een zevende plek rekent is iedereen dolgelukkig met de huidige derde positie op de ranglijst.

Af en toe heb je wel eens zo'n game waarbij alles even mee lijkt te zitten en ik heb nu het gevoel precies zo'n game getroffen te hebben. Vaak lukt het niet en kun je zelfs met de meest geweldige topaankopen geen deuk in een pakje boter slaan. Dramatische afdruipers tegen miniscule ploegjes uit dorpen waar je nog nooit van hebt gehoord zijn een deel van een leven als FM-er helaas. Gelukkig gaat het me nu voor de wind en pakt het ook goed uit met mijn gecontracteerde speler, Brandshaug, die week in week uit een belangrijke schakel vormt tussen verdediging en aanval.

Er zijn op dit moment nog dertien wedstrijden te gaan en die hoop ik van het weekend allemaal afgerond te hebben. Het bekeravontuur kwam helaas met een 1-2 nederlaag tegen Viking FK ten einde. Geen schande aangezien we de enige overgebleven Adecco Ligaen ploeg waren en Viking op een vierde positie staat in de Eredivisie.

Later meer! ;sm;

Geplaatst

Respect voor deze zin: "Hopelijk vind je het nog steeds boeiend wat ik schrijf maar ik ga rustig door hoor!" Even uithalen naar het feit dat er weinig mensen reageren, haha! Ik snap het hoor, gebeurd bij de meeste novelles in het begin heb ik begrepen. Ik was in ieder geval een volger die niets zei, transfervrije spelers doen trouwens wonderen! succes.

Geplaatst

@ M.S de Groot: Helemaal mee eens. Het is echt frusterend als je ziet dat andere novelles 10x zoveel berichten krijgen terwijl je voor jouw gevoel net zo hard gewerkt heb en het resultaat net zo mooi is.

@ Cedrick: Wat ben jij een held zeg. Het lijkt net alsof jij dat iedere dag even uit je mouw schut, Hoe jij met de zinnen omgaat is echt een voorbeeld!! GENIALE SCHRIJFSTIJL

kutgw

Geplaatst
  • Auteur

Goedenavond Truus,

Terwijl het verkiezingsgeweld in Nederland in volle gang is, was het hier vandaag de dag van de buschauffeursstaking. Een moeilijk woord wat in principe niet veel anders betekend dan 'enorme irritante schurft'. Excuse le mot, maar als het me in plaats van een half uur ineens meer dan een uur kost om op mijn werk te komen, dan heb ik er de rest van de dag nogal de pest in.

Maar goed, dan is er als je eindelijk thuis bent aangeland, weer een goede vriend te vinden in Football Manager. Met nog slechts vijf competitiewedstrijden op het programma is de kans op promotie ineens groter dan ik eigenlijk ooit had verwacht. Met een prachtige tweede plek en vier punten voorsprong op de nummer drie lijkt een plekje in de Tippeligaen voor volgend seizoen binnen handbereik.

Bodø/Glimt is koploper en is ook voor ons niet meer te achterhalen. Het team is duidelijk een maatje te groot voor de Adeccoligaen en hoort thuis in de Noorse eredivisie. Sarpsborg lijkt plaats te moeten gaan maken voor de ploeg uit Glimt. Ze staan roemloos laatste in de Tippeligaen en lijken volgend seizoen een niveautje lager te moeten acteren. Het zou toch prachtig zijn als we volgend jaar zelf in de Tippeligaen zouden kunnen spelen. Dat zou de club ook financieel een enorme stimulans kunnen geven.

Laten we echter niet te vroeg juichen... er kan nog een hoop gebeuren tijdens deze laatste vijf wedstrijden en ik kan niet wachten om met mijn ploeg een mooie eindsprint in te zetten.

[spoiler=Reacties]Bedankt voor het mooie commentaar heren (gok ik?), prachtig! :)

Geplaatst
  • Auteur

Goedenavond Truus,

Na een slopend vergader- en feestweekend ben ik weer thuis en heb ik heugelijk nieuws! Het is gelukt!

Het gaat dan weliswaar om de Noorse eerste divisie, maar ik heb vandaag weer een prijs aan mijn, nog niet zo enorm volle, prijzenkast mogen toevoegen. Nu alle wedstrijden zijn gespeeld zijn we met twee punten voorsprong op de nummer drie op een prachtige tweede plek geeindigd. Aangezien naast de kampioen van de Adeccoligaen, ook de nummer twee rechtstreeks naar de Tippeligaen promoveert, zijn we verzekerd van een plek op het hoogste niveau voor komend seizoen.

Toen ik aan mijn loopbaan bij Moss begon had ik er wel zin in, maar zag ik een succes niet direct aankomen. De ploeg was van een vrij gemiddeld niveau en ook qua financien zag het er allemaal niet te rooskleurig uit. Op de een of andere manier is het dan toch gelukt om de ploeg aan het voetballen te krijgen en zijn we, in verhouding tot het voorjaar, maarliefst zeven plaatsen gestegen. Een simpele 4-4-2 en een vrij jonge talentvolle ploeg lijkt een goede combinatie te zijn geweest.

Ik heb veel vertrouwen in komend seizoen en ben van mening dat we voor lijfsbehoud zullen moeten vechten. Inmiddels zijn er al een flink aantal nieuwe spelers gecontracteerd en daar zal ik later nog zeker even verder op in gaan. Ik heb de spelers in ieder geval een vrolijke kerstvakantie gewenst en kan niet wachten tot het volgende seizoen!

[spoiler=Reactie]Bedankt RFFNCK, hoop dat dit seizoenseinde je bevalt ;)

Geplaatst

Leuke novelle dit, leuk om te volgen.

Het zijn korte en bondige stukjes waar lekker veel informatie is staat.

Misschien nog een paar screentjes ofzo, dat zou het afmaken...

Geplaatst
  • Auteur

Lieve Truus,

Het is even rustig op het werk dus ik zal je weer even een stukje tekst opdragen! Toen ik net aan mijn nieuwe baan bij Moss begon voelde ik niet al teveel druk op mijn schouders. De verwachtingen waren minimaal en niemand zag promotie als een van de mogelijkheden. Een plekje in de middenmoot van de Adeccoligaen had iedereen, mijzelf inkluis, tevreden gestemt. Een half jaar later, daarentegen, ben ik bezig aan de voorbereiding voor het begin van de Tippeligaen, het hoogst haalbare in het Noorse voetbal. Naast dat heugelijke feit is er nog meer goed nieuws te melden. De club is inmiddels overgenomen door een groep investeerders en is nu zelfs uit de rode cijfers. De balans bedraagt nu zo’n 350.000€.

Met een oefenwedstrijd tegen Rosenborg op het programma en een trainingskamp op Cyprus zo goed als geboekt, gaan we met volle vaart richting de aftrap van het nieuwe seizoen. De spelersgroep is al op een groot aantal plekken gewijzigd: een flink deel van de spelers is gewogen en te licht bevonden. Velen van hen kregen een transfervrije status terwijl anderen nog voor een leuk zakcentje werden verkocht. Naast de spelers die simpelweg niet goed genoeg zouden zijn voor de Tippeligaen, werd ook middenvelder Abubakari Yahuza verkocht. Hij was één van de sterkere spelers afgelopen seizoen, maar voor een club met een budget als Moss FK is een bod van 1,2 miljoen simpelweg niet te weerstaan. Yahuza spelt de komende seizoenen voor FC Groningen.

De meeste spelers die ik inmiddels bij elkaar heb weten te schrapen waren transfervrije spelers die uitkwamen voor clubs uit de Tippeligaen of Adeccoligaen. Als back-up voor de spitspositie heb ik een speler uit de Noorse tweede divisie aangetrokken. Hij wist in 97 officiele wedstrijden in totaal 92 maal te scoren en heeft naar mijn mening genoeg kwaliteiten om in de Tippeligaen mee te kunnen draaien. Ik zal alle nieuwe spelers tegen het begin van het seizoen nog even netjes aan jullie voorstellen, de selectie is gelukkig al zo goed als compleet!

[spoiler=Reacties] Bedankt! :) Als je een screentje wilt aanvragen dan mag je dat altijd doen natuurlijk, geen probleem.

Geplaatst

Het ziet er weer allemaal netjes uit!

Ik ben benieuwd naar je prestaties komend seizoen,

degradatie ontlopen lijkt mij al een mooie doelstelling,

en dan langzaam jezelf omhoog proberen te werken!

Ik ben benieuwd naar je selectie, ga zo door! (y)

Geplaatst

Leuk verhaal, leuke verhalen allemaal.

Heb alles gelezen en ging er met een vogelvlucht doorheen.

Ziet er leuk uit,

kutgw :banana:

Geplaatst

Mooie stukjes. Je hebt er een trouwe volger bij. Ik wil wel eens eens screenshotje van die nieuwe back-up spits willen zien, en als het even kan ook zn historie!

Wat ik graag van de anderen zou willen weten, wat betekenen al die KUTGW's en KIU's e.d.? Ik vind het nu redelijk smerig aandoen, maar het zal ongetwijfeld positief zijn ;-)

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt voor de leuke reacties!

KIUTGW betekend Keep Up The Good Work en is dus niet zo smerig als het er uit ziet. KIU betekend Keep It Up :)

Die back-up spits heet Mato Grubisic (grappig, want mato betekend worm in het Fins :D ). Hij is zo traag als dikke kak maar schopte er in zijn gehel carriere 92 in het net terwijl hij slechts 97 wedstrijden heeft gespeeld... klinkt veelbelovend in ieder geval. Heb een screentje in de spoiler geplaatst!

[spoiler=Mato Grubisic]34dmz34.jpg

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]