Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

[IDS] [FM19] De zes hoeken van een geniale gek

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Hoe een kleine verandering zo'n grote gevolgen kan hebben ... Heerlijk om Real op die manier uit te schakelen. Je ploeg wordt in ieder geval niet gespaard want ook Bayern zal weer een heuse kluif worden. Het is immers een feit dat je met Duitsers nooit klaar bent.

• Antwoorden 448
  • Weergaven 11,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Ik denk dat je @Marius bedoelt  

• Deel 1: Cambodja   Hoofdstuk 1 Vanuit zijn vliegtuigraam keek Martín uit over het tropische landschap van Zuidoost-Azië. Waar in eerste instantie het zicht nog niet scherp was door de g

• Deel 2: Irak Hoofdstuk 4 Werken in een land dat enerzijds steeds verder verscheurde en zich anderzijds weer aan het ontwikkelen was, werd een lastig gegeven voor Martín Palermo, die ondertus

Geplaatst
  • Auteur

WfsFEMq.png

Deel 5: Olympique Lyon

Hoofdstuk 4 – De krachttoer van 2029

Als het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt, dan betekent dat de grenzen van het onmogelijke niet te definiëren zijn.’ Met deze uitspraak, die hij vooraf ingestudeerd had, beantwoordde Martín de laatste vraag op de persconferentie die volgde na de slijtageslag die de Champions League-finale met Manchester City heette. Het sterrenensemble uit Engeland was op oorlogssterkte aangetreden in het Stade de France en stond na ongeveer twintig minuten op een comfortabele 2-0 voorsprong. Lyon toonde echter veerkracht en nog voor het rustsignaal was de stand gelijkgetrokken. 2-2 bleef lang de tussenstand die op het scorebord prijkte en in de verlenging leek het erop dat een strafschoppenserie de winnaar zou bepalen. De verlenging was echter het signaal voor Martín om voor de laatste keer dit seizoen vol op de aanval te gaan spelen. Dit resulteerde in grootste euforie toen Amine Gouiri, kind van de club, de 3-2 tegen de touwen joeg en zijn club de eerste Champions League-beker ooit bezorgde.

r7ovs12jb0.png

Het was sowieso een perfecte afsluiting van een seizoen waar Olympique Lyon schier onverslaanbaar leek. Met een constante, aanhoudende pressie op de tegenstander, gecombineerd met stevig fysiek spel (naar goed Argentijns gebruik) werd elke tegenstander bij de keel gegrepen. De kritiek op het harde spel groeide met de week, maar het interesseerde Martín weinig. ‘Voetbal is een contactsport en als de scheidsrechter vindt dat we een grens overschrijden, dat moet hij gewoon een kaart trekken.’ Dit gebeurde dan ook veelvuldig; toch slaagden andere teams er niet in om met een overtalsituatie de wedstrijd naar zich toe te trekken. Dit kwam namelijk doordat Lyon bij een rode kaart direct terugviel op de langebaltactiek die tegen Madrid succesvol was. Om een lang verhaal kort te maken: er werd gedurende het gehele seizoen 2028-2029 geen enkele keer verloren en alleen in Europees verband werd er gelijkgespeeld.

78mlq2tsqh.png

Coupe de France

Coupe de la Ligue

Hoe ziet je toekomst bij de club eruit?’ De vraag van een reporter was recht voor de raap. Martín had al een tijd nagedacht over wat hij zou doen wanneer hij zijn eerste van de zes grote doelen had bereikt. Aan de ene kant viel er nog altijd iets te winnen bij Olympique en aan de andere kant kon hij niet wachten om zijn geluk op een nieuw continent te beproeven. In overleg met zijn eigen tweespalt had hij een compromis gevonden dat antwoord gaf op de vraag over zijn toekomst. ‘Ik heb al vaker gezegd dat mijn doel bestaat uit het winnen van alle grote prijzen die er op de wereld bestaan. In december wordt het WK voor clubs gespeeld, wat een prachtige prijs is. Lyon geef ik een grote kans om die te gaan winnen. Als dat lukt, dan is het tijd om een nieuwe horizon te verkennen.’ De reporter was optimistisch geworden na dit eerlijke antwoord en durfde een nog directere vraag te stellen: ‘ga je er bij je volgende werkgever ook zo’n schopploeg van maken?’ Een Martín Palermo die slecht in zijn vel zat, zou woedend hebben gereageerd. Gelukkig voor de beste man had Martín een opperbest humeur en verwees hij hem naar filmpjes op het internet. ‘Zullen we zeggen dat ik de grens trek bij mijn eigen gedrag?’ Glimlachend verliet Martín de ruimte.

Met name vanaf een minuut of twee wordt het echt interessant

@FM_Lesly: Och, drie gelijke spelen op een jaar, daar kan ik mee leven hoor ;) Real was en bleef toch het hoogtepunt, ondanks het feit dat er grotere wedstrijden gespeeld zijn.

@delichris: Ronaldo is nog tot zijn 38 of 39e doorgegaan bij Juventus. Ik denk dat hij zijn clubcarrière tegelijk met zijn interlandcarrière stopte.

@Minitolluz: Een van de mooiste overwinning voor mij persoonlijk in de laatste jaren FM :)

@Marius: In Duitsland was het billenknijpen met een moeizame 1-1, maar thuis werd de klus vakkundig geklaard. Ik denk toch dat Madrid het schakelpunt is geweest in de campagne.

@komodo25: Over het algemeen pakt het vaak goed uit om iets van tactiek te veranderen, met name tegen clubs met geweldige data-analisten, etc.

@Kavinos: Dank, was er zelf ook tevreden mee!

Geplaatst

Et voila, je kan Frankrijk al weer laten voor wat het is en je reis verder zetten. Stiekem hoop ik op weer een meer obscuur voetballand.

Geplaatst

Wat een heerlijk seizoen man. Ik ben echt benieuwd of je met een degradatiekandidaat ergens ook zo'n seizoen kan draaien!

Geplaatst

Wat een heldenseizoen! Die CL heb je echt dubbel en dik verdiend. Je hebt echt wel een heel straffe road to the final afgelegd, om over de finale zelf nog maar te zwijgen. En daar stopt het dan nog niet eens. Nationaal alles overheersend. Pak nu gewoon dat WK voor clubs maar zodat je ergens anders nog een CL-trofee bij op het palmares van Palermo kan gaan schrijven. Dat filmpje is geweldig overigens!

Geplaatst

Prachtig! De eerste zijde van je hexagon kun je aftikken! Dat WK voor clubteams lijkt me een formaliteit. Op naar, pak em beet, Afrika?

bewerkt door Niejo101

Geplaatst

Prachtig seizoen hoor. Zowel nationaal als Europees. Met als hoogte punt de wedstrijd tegen Real. Leuk filmpje, Chilavert was ook een icoon hoor met zijn vrije trappen. In mijn ogen was het voetbal vroeger echt wel mooier, meer iconen dan hedendaags. Of het zal de nostalgie zijn..

Geplaatst
  • Auteur

[

img]https://i.imgur.com/WfsFEMq.png[/img]

Hoofdstuk 5 – Denken aan de toekomst

Zoals bekend was Martín in zijn nopjes met de eensgezindheid van de verouderde spelersgroep en wist hij dat het succes met name te danken was aan het feit dat deze groep zich niet zo gemakkelijk gek liet maken. Toch werd op de trainingen steeds beter zichtbaar dat een aantal spelers minder ging brengen dan voorheen. Dat was ook niet verwonderlijk; met de huidige intensiteit en hoeveelheid van wedstrijden zijn lichamen simpelweg eerder opgebrand voor deze topsport. Slechts een enkeling kan echt tot in de winter van zijn carrière mee op dit niveau. Door de trainingen te verlichten kon iedereen nog wel een of twee jaar mee, maar daarna zou het team flink aangepakt moeten worden. Om in ieder geval een stabiele club achter te laten hadden Martín en het scoutingscentrum de nodige euro’s en energie in het werven van nieuwe spelers gestoken. Een aantal van deze spelers was al getuige van het successeizoen en speelde hier de nodige wedstrijden:

Naam

Land

Leeftijd

Positie

Transfersom

Club

W

D

A

Koffi, M

Ivoorkust

24

AC/AML

€7.000.000

Manchester City

32

18

7

Zapata, A

Chili

26

VVR

€9.250.000

Al Ittihad (KSA)

43

6

12

Romero, L

Honduras

21

AMR

€17.000.000

Santos Laguna

16

3

2

Gutiérez, J

Mexico

21

(A)MC

€16.250.000

Santos Laguna

18

3

5

Larrouy, E

Fra/Arg

21

(A)MC

€3.200.000

Mar del Plata

3

1

0

De grote zak geld die naar Martíns vorige werkgever werd gestuurd voor twee jonge spelers, deed menig wenkbrauwen fronsen. Het feit dat deze twee spelers echter indruk maakten bij hun basisplaatsen en invalbeurten, maakte veel goed. Bovendien was men blij dat er jong bloed over de velden raasde. De grootste revelatie bleek de Chileense back die vanuit het Midden-Oosten was gekomen; de onvermoeibare rechtspoot bleef complete wedstrijden druk zetten en over de buitenspelers heen denderen. ‘Dit is wat ik van mijn spelers wil zien. Elke wedstrijd alles geven. Wie moe is, moet zich daar soms overheen zetten. Wie te moe is, mag een wedstrijd op de bank gaan zitten en dan laten we iemand anders spelen.’ Met deze filosofie betrad Martín de aftrap van het nieuwe seizoen, die werd vormgegeven door de wedstrijd om de Trophée des Champions’. Paris Saint-Germain was gebrand op revanche in het nieuwe seizoen en had dat onderstreept door 338 miljoen euro te spenderen op de transfermarkt. Het leverde in ieder geval een wedstrijd met veel strijd op die pas na een lange strafschoppenreeks werd beslist.

9vp3xn74o.png

Toch volgde er veel kritiek op de transfers die Martín voor het nieuwe seizoen aan Lyon wist te binden. Van de tien nieuwe gezichten, waarvan de tweede helft pas in december zou aansluiten, waren er slechts twee van Franse makelij. Dit viel bij de supporters, die gehecht waren aan een overwegend Franse selectie, niet overal even goed. Van een manager die erom bekend stond zijn spelers met name in het land te zoeken waar hij werkzaam was, hadden zij anders verwacht. Martín pareerde de kritiek toen hem hiernaar werd gevraagd. ‘We leggen bijna 25 miljoen euro neer voor een groot, ver ontwikkeld talent uit Oekraïne. Als we een speler van hetzelfde kaliber van een Franse club willen overnemen, dan wordt minimaal het driedubbele gevraagd. Vaak zijn die spelers dan nog minder ver in hun ontwikkeling. De binnenlandse markt is verziekt.’ Hoe dan ook, als Martín eind december zijn taken bij Lyon zou neerleggen dan had zijn opvolger in ieder geval een selectie waar de gemiddelde leeftijd drastisch van was verlaagd.

Naam

Land

Leeftijd

Positie

Transfersom

Club

Ettiene Pierre

Frankrijk

16

AC

€3.300.000

FC Nantes

Frane Bjelobradic

Kroatië

23

AMR/L

€ -

Tottenham Hotspur

Juan Rodriguez

Argentinië

22

VC(R)

€13.000.000

Vélez Sarsfield

Toni Ortega

Spanje

18

AMR/L

€600.000

Real Betis

Georgi Todorov

Bulgarije

18

AML

€54.000

Spartak Varna

Sinis Orescanin

Servië

18

(V)MC

€1.300.000

Crvena Zvevda

Hectór Vicente

Uruguay

18

MC

€ -

FC Tucson

Sergey Orlov

Oekraïne

21

(V)MC

€24.500.000

Shaktar Donetsk

Arkadiusz Sobkowski

Polen

19

VC

€5.250.000

Lech Poznan

Joaquim Ferreira

Frankrijk

16

DM

€975.000

RC Lens

Screens op aanvraag uiteraard!

@True_Legend: het seizoen is fantastisch geweest, maar daags na de laatste wedstrijd is de focus direct op het volgende seizoen gelegd. Succes hebben in één, succes houden is twee.

@delichris: ik ben er nog niet helemaal uit; het is vooral even zoeken waar ik geen problemen/bugs ga krijgen rondom de CL-kwalificaties.

@ivago: uiteindelijk blijft daar ook altijd mijn voorkeur. De uitdaging van de grote competities trekt mij niet altijd, dat zal vooral komen door de grote bedragen die er in omgaan.

@FM_Lesly: dit zou met een degradatiekandidaat nooit gelukt zijn, al wil ik traditiegetrouw nog wel zelf een game starten met De Graafschap waar ik het kan proberen natuurlijk!

@Marius: eerlijk gezegd verwacht ik geen problemen op het WK voor clubteams, dus ik kan rustig gaan bouwen aan een nieuw Lyon en m'n ogen openhouden voor vacatures die vrijkomen.

@komodo25: het WK lijkt me bijna een formaliteit, of het team moet juist daar een complete offday beleven...

@Niejo101: Afrikaanse competities heb ik op dit moment nog niet in mijn game geladen, dus dat wordt hem nog niet. Of een terugkeer naar Noord- en Midden-Amerika of Azië, of richting de Oceanische eilanden. Overigens zou Argentinië ook nog kunnen, die zit er vanaf het begin in gezien de afkomst van Martín.

@Rossi: ik heb ook vaak het gevoel dat men vroeger meer van die culthelden had. Destijds moesten we het ook doen met video's die in de nachtelijke uren op Eurosport werden uitgezonden of toevallig ergens in een programma voorbij kwamen. Nu wordt elke minieme opzienbarendheid al op zo veel media gedeeld, dat ik er minder van kan genieten. Erg jammer, zou graag weer van die vetes als tussen Palermo en Chilavert willen zien, vooral omdat het van die cultfiguren zijn.

@Minitolluz: once in a lifetime, denk ik!

Geplaatst

Mooi dat je zo begaan bent met de toekomst van de club, ook al lijkt het erop dat je daar niet helemaal in betrokken zal zijn. Ik verwacht dat je snel vertrekt na dat WK eerlijk gezegd.

Geplaatst

Heerlijk man, de toekomst van de club is al verzekerd. Die wedstrijd tegen PSG was ook wel een heerlijke!

Geplaatst

Een goede pak geld uitgegeven op de transfermarkt. Mooi dat je in ieder geval aan de toekomst van de club denkt 

Geplaatst
  • Auteur

WfsFEMq.png

Hoofdstuk 6 – een (tegenvallend) vaarwel

Aan alle goede dingen komt een einde kopten de Franse kranten na het plotselinge ontslag van Martín. Hij had op het moment dat niemand het verwachtte aangeklopt bij de bestuurskamer van Lyon en voorzitter Ludovic Bertrand zijn plannen medegedeeld. ‘Het is een fantastische tijd geweest hier, maar ik wil niet meer langer coach zijn van dit wereldteam. Ik denk dat we qua prijzen alles bereikt hebben en er een team klaarstaat dat de komende jaren vooruit kan. Het liefste had ik afscheid genomen met de wereldtitel, zoals deze club dat verdient. Het is jammer dat de FIFA is gestopt met dat toernooi. De laatste jaren was de spanning ver te zoeken, al was elk team ontzettend blij met het winnen van het WK. Misschien komt een dergelijk toernooi ooit nog weer terug.’ Bertrand hoorde het verhaal van Martín aan en bood hem prompt een vijfjarige contract aan met een verdriedubbeling van salaris. ‘Je bent de juiste persoon op de juiste plaats, met jou kunnen we alleen nog maar groter worden!’ Martín moest lachen om de actie van de voorzitter; als geen ander had hij de laatste jaren een afkeer ontwikkeld tegen het grote geld dat in de voetbalwereld omging. Dat hij hier zelf langzaam deel van was gaan uitmaken, was een tweede grote beweegreden om zijn werkzaamheden in Frankrijk te staken. ‘Ludovic, het is mooi geweest.’ Uit zijn binnenzak haalde hij zijn ontslagbrief. ‘Hierin staat dat ik afzie van welke vergoeding dan ook en dat Lyon mij per direct niets meer verschuldigd is.’

2ltect.png

Zo kwam er na anderhalf jaar een einde aan de samenwerking tussen Martín Palermo en Olympique Lyon. In die tijd had hij de club alle mogelijke prijzen bezorgd en ervoor gezorgd dat er jonge spelers aankwamen die hun plek in het eerste elftal konden gaan veroveren. Dat de deelname aan het wereldtoernooi voor clubteams niet doorging, vormde voor Martín, die de beste van elk continent en van de wereld wilde worden, de enige smet. Toen hij zijn auto startte en voor de laatste keer het terrein van de club verliet, keek hij nog één keer om. Voor het laatst zag hij het stadion waar hij in het lopende seizoen een riante voorsprong, een CL-overwintering en de UEFA Super Cup achterliet.

vy84ht.png

Het had meer dan tien jaar geduurd tot de eerste Champions League een feit was: Europa kon worden afgestreept op het lijstje Martín. Er bleven nog vijf continenten over, waarvan Azië en Noord-Amerika tot dusver geen succes bleken te zijn. Keerde hij terug naar deze werelddelen om zijn gram te halen, of werd zijn volgende bestemming een keuze tussen Argentinië en Nieuw-Zeeland? Een terugkeer zat er alleen in als de betreffende club zeker was van deelname aan de Champions League. Een onbekende competitie zou onzekerheden met zich meebrengen; Martín kon nog niet weten of hij ook daar tegengewerkt zou worden in zijn doel. De keuze was beperkt, en pittig.

es132qui.png

Wederom een foutje in de game: geen WK voor clubs. Toch maar eens gekeken naar wat er aan de hand kan zijn en mijn eigen fout ontdekt. Ik had twee competitiepacks gedownload, waarvan ik uiteindelijk degene die ik niet wilde gebruiken heb gekopieerd naar de SI-map. Ik zit dus met een pack te spelen gemaakt door een persoon met matige editorskills... Ach ja, gewoon doorgaan!

@Marius: als er een WK was geweest, dan was dit ongeveer de datum geweest waarop de finale gespeeld zou worden. Uiteindelijk heb ik gewacht tot dit moment om ontslag te nemen.

@FM_Lesly: PSG komt wel weer dichterbij. De Trophée was oververdiend gewonnen, maar in de competitie speelden we dit jaar met moeite 1-1 in Parijs.

@delichris: Ik laat het team met vertrouwen achter, ik ben benieuwd wat mijn opvolger zal presteren.

@Rossi: Ik vind het altijd leuk om ex-teams te volgen, dus daar zat mijn motivatie om toch wat te doen op de transfermark. Hierbij Orlov!

@komodo25: Een beetje handelen is, na de tactieken, het mooiste onderdeel van FM voor mij. Nu heb ik iets om te volgen als ik een andere club gevonden heb.

@Kavinos: Ik ben er echt vertrokken. Het was een alleraardigste samenwerking, maar ik zie weinig uitdaging in die topclubs.

@Minitolluz: Aan die bedragen moest ik nog het meeste wennen. Volgens mij is er in een jaartje Europa meer uitgegeven dan in negen jaar Azië/Noord-Amerika!

Geplaatst

Palermo laat in ieder geval een team achter dat in staat is om nog meer succes te behalen zo te zien. In dat lijstje zitten zeker interessante clubs, al is de vraag natuurlijk welke ook daadwerkelijk deelneemt aan een editie van een CL.  Je volharding is in ieder geval benijdenswaardig na de zoveelste tegenslag en fout in de game. Hoedje af!

Geplaatst

Jammer dat er weer een foutje in het extra pack zit, ben benieuwd waar je nu gaat uitkomen!

Geplaatst

Jammer dat er wederom een fout in de game zit... Je doorzettingsvermogen is wel iets wat ik erg knap vind! Je hebt door deze CL winst in ieder geval een flinke boost aan je reputatie gegeven.