Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Mooi dat de nieuwe trainer meteen over de juiste eigenschappen lijkt te beschikken en zijn stijl ook in het verlengde van Ten Hag lijkt te liggen.

• Antwoorden 54
  • Weergaven 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Hoe word je Ajacied? Vermoedelijk spelen bij iedereen twee belangrijke vragen? Hoe word je Ajacied en hoe zorg je ervoor dat de club je vraagt om over ze te schrijven. Als fan. Laat ik beginnen m

• In verband met mijn vakantie is deze novelle op een kleine break. Maar niet getreurd, want vanaf volgende week keer ik terug met nieuwe updates.     

• Tijd voor de vlootschouw Elk jaar kom ik na het sluiten van de transfermarkt met mijn broertje en twee vrienden samen om de selectie van Ajax door te nemen. Deze traditie vindt zijn oorsprong al

Geplaatst
  • Auteur

Banner.png.797e1119732a34f31047f0fc13bceaa0.png

Eindelijk rolt de bal!

Na vijf oefenwedstrijden en twee trainingskampen kwam er afgelopen zaterdag een einde aan de voorbereiding. Nooit eerder volgde ik de club van zo dichtbij in de voorbereiding. Letterlijk en figuurlijk. Vooral juni en juli waren vaak Ajaxloze maanden. Vanaf het vakantieadres naar het trainingskamp van Ajax rijden kwam nooit in mij op eigenlijk. Nu was ik er tot twee keer toe, meerdere dagen. Je maakt het groepsproces dan werkelijk van dichtbij mee. Ziet hoe spelers fitter en scherper worden, maar ook wie het basiselftal gaan vormen. Ogenschijnlijk leken daar weinig verrassingen bij te komen. Voorin lieten Tadic, Anthony en Haller zich gelden. Achterin pakte Wijndal duidelijk de leiding in de strijd om de linksbackpositie. Centraal was er al geen twijfel meer dat Timber en Martinez die posities in zouden vullen en met het aanblijven van Mazraoui was de rechtsback ook een zekerheid.

Toch kreeg ik gaandeweg de voorbereiding meer zorgen. Vooral over het op papier overvolle middenveld. Eerst was daar een blessure voor Ryan Gravenberch. De vraag was of hij de start van het seizoen zou halen. Persoonlijk hoopte ik van wel, want Davy Klaassen naast Alvarez, dat was geen succes. Aangezien aanstormend talent Kenneth Taylor ook zijn stempel niet kon drukken bleef het voetballende aspect daar achter. Iets wat zich vooral in het laatste oefenduel met Milan liet gelden. Niet voor niets verloren onze jongens die met 2-1. Nog zorgwekkender is de ogenschijnlijk zware blessure die Anthony opliep in het oefenduel met AS Monaco. De aanvaller ligt er minimaal zeven maanden uit en moet vrezen voor zijn seizoen. Gelukkig heeft Ajax door het aantrekken van Steven Bergwijn een speler in de selectie die ook voor diepgang kan zorgen aan de rechterkant. Al kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Ølof Strand een andere positie in gedachten had voor de nieuwste aanwinst.

Van een afstand zullen velen zeggen dat het geen ideale voorbereiding was. Voor een deel is het ook zo, maar het was ook leerzaam. Welke puzzelstukjes passen waar. Op die vragen heeft Ølof absoluut antwoord nu. Ook waren de contouren van Ajax in het eerste seizoen onder Ølof werden duidelijk zichtbaar. Persoonlijk had ik grotere en meer ingrijpende veranderingen verwacht. Die bleven uit. Stiekem is dat wel een teleurstelling, want een frisse wind is altijd lekker. Of het uitblijven gevolg is van de blessures of het vast willen houden aan een succesvolle formule weet ik niet. Wellicht een combinatie van beide. Persoonlijk zou ik niet verbaasd zijn wanneer gedurende het seizoen accenten verlegt worden en vanaf volgend seizoen de hand van Ølof écht zichtbaar is. Een ding is zeker. Na vier intensieve weken voorbereiding staan de spelers er goed op en lijkt Ajax klaar voor de competitie.    

Vanaf maandag gaat het vizier op de eerste competitiewedstrijd. In eigen huis tegen N.E.C. uit Nijmegen. Hoe de formatie van Ølof  er precies uit gaat zien moet die dag duidelijk worden. Al heb ik wel een heel groot vermoeden. Zeker wanneer nieuwe aankopen uit blijven. Iets wat mij persoonlijk niet zou verbazen, want alle posities zijn gewoon heel goed bezet. Man, wat heb ik toch ontzettend veel zin in dat nieuwe seizoen. Na bijna drie maanden zonder is het geweldig dat de bal komende speelronde weer gaat rollen. Om het echie. Al moet ik, om eerlijk te zijn, wel bekennen dat zo’n vroege seizoenstart nooit gaat wennen. Half Nederland is nog of moet zelfs nog vakantie, inclusief ondergetekende. Toch gaat onze vaderlandse Eredivisie alweer van start. Voor nu zit er niets anders op voor mij dan de eerste drie duels te volgen vanaf de oevers van het Gardameer. Geen straf, maar toch niet hoe ik mij de eerste maand Ajax volgen in deze nieuwe rol had voorgesteld.

Mijn verwachting voor dit seizoen? Ajax gaat landskampioen worden en de beker winnen natuurlijk. Misschien, heel misschien, wanneer alle puzzelstukjes in elkaar vallen lukt het ons zelf om Europees weer een mooie zegetocht neer te zetten.

Spoiler voor uitslagen

Spoiler

Vriend-1.png.ccdd411440437a65efedb930cd16d169.png

Vriend-2.png.a528741aec963e6071960ab33492f495.png

Vriend-3.png.3492a4ff904f7917b8ed5ec16656b162.png

Vriend-4.png.21009d1733ac5c0eed40693d64447ca1.png

Vriend-5.png.205e2d59d5a1bd525605a49b862c2b25.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@rich ruzzian Een aantal spelers al weten kwijt te raken, maar staan er nog wel een paar op de nominatie. Hopelijk lukt dat in het restant.

@Marius Doorbouwen op het succes lijkt op dit moment inderdaad het devies. Dat de stijlen redelijk aansluiten is inderdaad mooi meegenomen.

@La Pulga Dankjewel weer voor je compliment!

@Socrates Tja, ik wil hem best verkopen, maar dan moet er wel een goed bod op tafel komen. Daarbij, nu Anthony nog even in de lappenmand zit kan ik hem nog wel gebruiken. Wie weet moet hij ergens het veld ruimen ;) @delichris Ja, het lijkt allemaal zeer goed te gaan met Ajax!

@Kami @Bogatyr @germandutch @DemoN @rich ruzzian @Marius @La Pulga @delichris @Socrates

Iedereen bedankt voor het volgen, liken en reageren op mijn novelle!

Wil je niet meer getagged worden in deze novelle, laat het gerust weten.

Geplaatst

De uitslagen tijdens de voorbereiding doen alvast het beste vermoeden inderdaad. Nationaal moet er veel mogelijk zijn, in Europa zijn er wel meer factoren die een rol kunnen spelen.

Geplaatst

Ben benieuwd of je inderdaad ook Europees succes kan boeken, nationaal zal een eitje moeten zijn. 

Geplaatst

Heb het even bijgelezen. Totaal niet mijn club. Maar herken mezelf wel in het stukje als supporter. Hele toffe insteek overigens

Geplaatst
  • Auteur

Banner.png.aa62b3b9b0a4ac7957691ad6fafd3b94.png

De laatste stuiptrekkingen van een druk window

Eerder in de transferzomer pakte Ajax natuurlijk al uit met de komst van Steven Bergwijn, Quinten Timber en Owen Wijndal. Ook werden de koopopties van Mohammed Ihattaren en Brian Brobbey gelicht. Eigenlijk verwachtte ik dat het ook bij die activiteit zou blijven. Zeker nadat alleen Nico, Klaiber en Labyad de club verlieten voor avonturen elders. Gezegd moet worden dat Ølof zelf al wel hintte op het feit dat de transferzomer zeker niet klaar was. Hij gaf namelijk al vrij snel aan dat de komst van nog minimaal een linker verdediger zeer wenselijk was. Of die centraal zou komen te spelen of linksback liet hij in het midden. Duidelijk was wel dat de Noorse manager over die kant van de defensie nog zijn twijfels had. Vooral qua breedte. Toch verwachtte ik dat het daarmee wel zou ophouden. Niets bleek minder waar. Augustus werd voor Ajax nog een hele roerige en interessante maand op de transfermarkt.

Eigenlijk was de maand nog amper begonnen toen Ajax een enorme verrassing naar buiten bracht. Daley Blind ging onze mooie club inruilen voor een transfer naar Juventus. Voor hem een geweldige kans op een nieuw avontuur buiten de landsgrenzen. Gelet op zijn leeftijd ook de laatste kans op een club als Juventus. Voor ons is het eeuwig zonde dat een Ajacied als Daley de club verlaat, maar niemand die hem niet begreep. Centraal zou Martinez de voorkeur krijgen en op de linksbackpositie koos Ølof Strand in de voorbereiding steevast voor Owen Wijndal. Wanneer een Europese grootmacht als Juventus zich dan meld, dan gaat een speler. Leuk is dat hij daar wordt herenigd met zijn voormalig partner in de defensie Mathijs de Ligt. Hopelijk kunnen zij bij Juventus net zo succesvol samenspelen, zolang het maar niet tegen Ajax is. Mocht een dergelijk duel er ooit van komen. Ons rest niets anders dan de beste passer in de Eredivisie heel veel succes te wensen in Turijn.

Naast Daley Blind volgde nog een grote uitgaande transfer, maar deze kwam een stuk minder onverwacht. André Onana verruilde Ajax voor Sporting Club. Op het eerste oog een verrassende keuze. Sporting is toch niet de Europese topclub waar hij ooit op hoopte. Toch leek het voor nu de beste kans om zijn carrière nieuw leven in te blazen. Persoonlijk was ik blij dat Ajax een mooie transfersom overhield aan de verkoop van André. Zeker na de hele dopingaffaire die een kleine anderhalf jaar geleden zijn opwachting maakte. Een saga die mij en vele andere fans toch een vervelende nasmaak gaf over de periode van André bij Ajax. Natuurlijk had hij geweldige duels gespeeld. Was zijn bijdrage aan successen in eerdere jaren substantieel. Daar was ik hem ook oprecht dankbaar voor. Alleen zijn houding de afgelopen anderhalf jaar was stuitend. Extra na zijn toch wat erbarmelijke prestaties in de duels die hij eind vorig seizoen mocht keepen. Ontzettend jammer, want nu vertrekt hij toch niet met een staande ovatie door de voordeur. Nee, nu is het eerder een vertrek met een zonnebril en een krant voor zijn gezicht. In de hoop niet herkend te worden.

Na deze twee belangrijke uitgaande transfers vond er ook nog voldoende plaats aan de inkomende kant. Zo trok Ajax om het verlies van Daley Blind op te vangen twee spelers aan. De eerste was de linksbenige centrale verdediger Piero Hincapié. Hij speelde vorig seizoen zevenentwintig duels voor Bayer Leverkussen. Daarnaast is hij ook negentienvoudig international voor Ecuador. Kortom, iemand die zich al had bewezen op het hoogste niveau. Daarmee mogelijk ook de ideale opvolger voor Lisandro Martinez, mocht hij de overstap gaan maken naar een club waar hij meer kan verdienen dan bij Ajax. Naast Hincapié werd ook Julián Aude aangetrokken. De linksback kwam over van Lanús en moet de concurrent worden van Owen Wijndal. Aangezien Ajax niemand had die ook op die plek uit de voeten kon een belangrijke toevoeging aan de selectie. Daarbij zorgt het direct voor wat extra grinta in de selectie. Iets waar ik persoonlijk wel gelukkig van werd. Ajax heeft gewoon die vechters nodig. Mannen die voorop gaan in de strijd wanneer het even niet zo lekker loopt.

Toch werd de belangrijkste aankoop gedaan in het doel. Weliswaar pas tegen het einde van de maand augustus, maar toch. Illan Meslier werd de opvolger van André Onana. De jonge Franse doelman, die bekend stond om zijn meevoetballende kwaliteiten, mocht de strijd aan met Remko Pasveer. Hoe de club deze transfer tot stand heeft weten te brengen is mij nog altijd een raadsel. Illan speelde al voor Leeds United. Met daar een wekelijkse basisplaats in de Premier League. Nu moest hij in Amsterdam de strijd aan met Pasveer. Een doelman die tegen Oranje aan zit en mogelijk gewoon mee gaat naar het Wereld Kampioenschap. Daarom leek een basisplaats in Amsterdam geen gegeven. Toch waren mijn verwachtingen hoog gespannen, want deze jongen is écht een geweldig groot talent. Iemand in wie Ajax de komende jaren weer een betrouwbare eerste sluitpost kan hebben. Dat is, wanneer hij de concurrentiestrijd weet te winnen van Remko Pasveer. Hoe groot die kans is, dat laat ik nog even in het midden. Aangezien Remko al een aantal Eredivisie duels in de basis stond voor de komst van Illan.

Spoiler voor transferoverzicht

Spoiler

Transfers.png.d748d3a330861ee94067d59b476c6023.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@Marius Het was zeker een goede voorbereiding. De titel is ook dit jaar weer een must en met een beetje mazzel zijn er Europees ook mooie dingen mogelijk!

@delichris Voorbereiding verliep lekker en nationaal is alleen de titel voldoende. Of iedereen nu wel of niet fit is.

@La Pulga Nationaal heb ik weinig zorgen, maar de uitdaging ligt inderdaad Europees

@Bierhof Dank voor je mooie woorden!

@mattihamstra Dank voor je mooie woorden! Hopelijk kan je blijven boeien, ondanks dat Ajax wellicht niet je club is.

@Kami @Bogatyr @germandutch @DemoN @rich ruzzian @Marius @La Pulga @delichris @Socrates @Bierhof @mattihamstra

Geplaatst

Heel erg mooie transfers die daar nog gemaakt worden zeg! Het vertrek van Blind is onverwacht maar voor zijn leeftijd hou je er toch nog een mooie cent aan over. Benieuwd wie de concurrentiestrijd in doel zal gaan winnen!

Geplaatst
  • Auteur

Banner.png.6c6f2f3de6989bf44225ca25ffb132d8.png

Tactische lessen met Ølof

Kort voor aanvang van het seizoen had ik met Ølof Strand afgesproken in het hotel waar hij zijn eerste maanden in Amsterdam woonde. Om te kijken of hij mijn observaties uit het trainingskamp kon bevestigen. Of wellicht ontkrachten wanneer ik er volledig naast zat. Ondanks dat die kans mij bijzonder klein leek, wilde ik die optie altijd open houden. Hoewel dit ons eerste echte gesprek was sinds hij manager was van Ajax, had ik hoge verwachtingen. Ik had Ølof leren kennen als een vrije en zeer open trainer. Iemand die niet snel een blad voor de mond nam of ergens niet over wilde praten. Hopelijk gold dit ook voor de tactiek die hij bij Ajax wilde gaan gebruiken. Al was het maar om een beter beeld te geven aan de mensen die mijn stuk zouden lezen.

Zoals ik Ølof kende wilde hij best zijn visie geven, maar was vooral benieuwd naar mijn bevindingen. Daarom wilde hij eerst horen wat ik had weten te distilleren vanaf de zijkant van het trainingsveld. Mij leek het een eerlijke vraag. Die ik ook eerlijk wilde beantwoorden. Tijdens de voorbereiding werd mij al vrij snel duidelijk dat Ølof weinig wilde wijzigen op tactisch vlak. Het was duidelijk dat ook hij met een hoge verdedigende lijn wilde speler en vroeg druk wilde zetten. Echter, niet ten koste van alles. Wanneer een of meerdere spelers uit positie liepen om direct druk te zetten, dan was terugzakken het devies. Geen grote gaten weggeven. Snel de bal terugveroveren was leuk, maar voor Ølof niet zaligmakend. De voornaamste reden om weinig aan te passen was dat het houden van de nul ook belangrijk was. Bijna heilig. Een les die hij vooral leerde in Zuid-Amerika. Waar verdedigers streden op leven of dood om hun tegenstander van het scoren af te houden.

Aanvallend probeerde Ølof vooral diepte in het spel van Ajax te krijgen. Loopacties vanuit het middenveld en vanaf de flanken. Persoonlijk had ik mijn twijfels of Ajax overal de spelers had om dit goed te doen, maar het idee stond mij aan. Al was Ølof Strand ook het type manager die trainde op de juiste momenten kiezen. Vooral tegen teams die zich ingroeven tegen zijn team. Iets wat in de Eredivisie ongetwijfeld met de regelmaat van de klok zou gaan gebeuren. Simpelweg, omdat teams wisten dat zij andere als kanonnenvoer zouden dienen. Daarom zou Ølof ook eisen dat de ploeg het baltempo altijd hoog zou houden, dat spelers het spel snel konden verplaatsen naar de andere kant van het veld en het veld moet in balbezit vooral heel breed blijven. Dit mede om de loopacties mogelijk te kunnen maken. Toch wilde Ølof  hier zelf een belangrijke noot van realisme aan toevoegen. Loopacties konden zeker in het begin beperkt  blijven tot Anthony weer fit was en Brobbey klaar was om in de basis te spelen. Simpelweg, omdat Haller, Tadic en Berghuis gewoon andere kwaliteiten hadden. Al wilde hij absoluut geen enorme breiwerken zien van zijn spelers.

Zoals ik al eerder een keer opmerkte, de weinige wijzigingen die Ølof Strand doorvoerde waren wel een kleine teleurstelling. Vooral wanneer het op ons middenveld aankwam. Net als zijn voorganger Erik ten Hag koos ook Ølof voor de combinatie tussen Gravenberch en Alvarez. Waarbij de laatst genoemde vooral defensief moest denken. Om de balans te bewaken. Toegeven, met de meer aanvallende rol die Wijndal vervulde ten opzichte van Blind misschien een verstandig keuze. Anders zou Ajax bij balverlies erg kwetsbaar zijn met alleen Martinez en Timber om het fort te bewaken. Al had ik persoonlijk een sterke voorkeur naar een zes die toch iets meer voetbal bracht in de opbouw. Iemand als Q. Daarom behield ik de hoop op termijn, wanneer Q beter werd in zijn defensieve taken, hij die rol mocht overnemen. Om zo Ajax in de opbouw nog meer mogelijkheden te bieden. Mijn lezing hiervan kon de manager enkel bevestigen. Zowel Taylor als Q moesten groeien om de plek naast Ryan in te nemen. Pas dan kon hij doorschakelen naar een middenveld met nog iets meer ovetbal.

Was de meer offensieve rol van Wijndal de eerste, maar weinig verrassende wijziging. De tweede was dit wel. Steven Berghuis speelde op papier als aanvallende middenvelder. In de praktijk speelde hij eigenlijk als tweede spits. Om Haller heen. Gelet op het statische spel van de Ivoriaan, een logische keuze. Zo kreeg Ajax meer beweging voorin. Al betwijfel ik nog altijd of Berghuis de man in die Ølof in gedachten had voor deze rol. Hoewel Ølof  het niet met zoveel woorden wilde toegeven,  hij had eigenlijk gedacht om Dusan Tadic hier opstellen. Helaas ging dit niet door, omdat Anthony geblesseerd raakte. Hierdoor verhuisde Bergwijn naar rechts en bleef onze Servische aanvoerder noodgedwongen op links spelen. Feitelijk een luxe probleem. Een die mogelijk ook wat ontevreden gezichten zou voorkomen, maar toch. Niet volgens het plan wat Ølof aanvankelijk in zijn hoofd had. Of hij dit gaande weg het seizoen als nog de realiteit kon maken, dat moest blijken. Het antwoord op die vraag zou ongetwijfeld pas volgen wanneer Anthony weer fit werd.

Spoiler voor depth chart

Spoiler

lineup.png.82a7fcaf81b55996c7a7a55a59eb0c62.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@La Pulga Zelf ben ik ook erg tevreden over de transferzomer. De winst zal ik hoofdzakelijk aanwenden om jeugdspelers in de opleiding te kunnen halen. In FIFA betaal je namelijk per speler ;) 

@Marius Het was zeker een verrassing dat Juve voor Daley kwam, maar dit was voor alle partijen een mooie kans. Al met al zeer tevreden over deze transferzomer. 

@delichris Zeker nog een paar verrassende transfers. Verwacht niet meteen een wereld aan veranderingen, maar langzaam gaan we bouwen naar een iets anders spelend Ajax.

@Principito Het duurt wellicht nog even voor we hem structureel in de basis zien, maar hij is een mooi talent. Ik verwacht zeker dat hij in de komende jaren naar de basis gaat toegroeien.

@Kami @Bogatyr @germandutch @DemoN @rich ruzzian @Marius @La Pulga @delichris @Socrates @Bierhof @mattihamstra @Principito

Geplaatst

Luxe problemen voor de trainer lijkt het vooral wel. Zowat elke positie is dubbel bezet zonder daarom al te veel kwaliteit te moeten inboeten. Spelers tevreden houden lijkt dan nog de grootste uitdaging.

Geplaatst

Elke positie redelijk tot goed dubbel bezet. Dit schept verwachtingen die er in amsterdam eigenlijk altijd wel zijn. 

Geplaatst
  • Auteur

Banner-2.png.83de455337eea1fada5457d8072950b6.png

Heldere blauwe luchten in augustus

Competitievoetbal in het tweede weekend van augustus. Ik geloof niet dat ik er ooit aan kan wennen. Simpelweg, omdat de schoolvakanties nog in volle gang zijn en half Nederland dus lekker op vakantie is. Toch is het ook dit jaar weer de realiteit van de Nederlandse Eredivisie. Het betekend voor mij zoveel als de club volgen van mijn vakantieadres aan het Gardameer voor de eerste drie weken van het seizoen. Steker nog, wanneer het eerste duel wordt gespeeld bestaat de kans dat ik nog niet eens op plaats van bestemming ben. Aangezien ik heb besloten onderweg naar Italië te overnachten in Basel. Waar ik het duel dus op mijn telefoon, op een veel te warme hotelkamer ga volgen. Niet ideaal in een seizoen dat ik de kans hebt de club van dichtbij te volgen, maar het is ook onderdeel van de fan ervaring denk ik dan maar.

Vanaf het moment dat ik incheckte in het veel te warme en ook veel te dure hotel in Zwitserland voelde ik een bepaald enthousiasme voor het nieuwe seizoen. Na een goede voorbereiding had ik heel veel zin om dit nieuwe Ajax aan het werk te zien. Daar deed de meest matige ambiance om voetbal te volgen ooit niets aan af. In de Arena lijken mensen er hetzelfde over te denken, want het stadion bruist. Meer dan je vooraf verwacht. Al zal het deels komen, omdat met veel seizoenkaarthouders nog op vakantie anderen de kans hebben het duel te bezoeken. Iedereen leek ook vol vertrouwen. Iets wat gelet op de openingsduels van de laatste jaren niet perse logisch was. Toegegeven, N.E.C. is ook wel een mooie club om het seizoen tegen de te openen. Voor de fans wordt het een geweldige middag, want onze club wint in eigen huis met 7-0 van de opponent uit Nijmegen.

Ook het uitduel met FC Twente volg ik vanaf de mobiele telefoon. Dit keer vanonder een parasol met uitzicht op een helder blauw Gardameer en een nog veel heldere blauwe lucht. Het duel was een perfect excuus om mijn huid twee uurtjes rust te geven van de zon. Hoe anders was het weer in Nederland, waar Twente Ajax diezelfde middag ontvangt in de stromende regen. Gevoelsmatig een recept voor het eerste puntverlies van het seizoen. Zoals in de afgelopen tien jaar bijna altijd punten werden gemorst in de eerste duels. Hoe zat ik er naast. Ajax domineerde het duel van de eerste tot de laatste minuut. Op een manier die zeker in deze fase van het seizoen niet vaak voorkwam. De ploeg van Ron Jans had duidelijk geen antwoord op het plan van Ølof Strand. Helemaal nadat Pröpper kort na rust met rood van het veld moest. Getuigen ook de uitslag van 0-5 die na het laatste fluitsignaal op het bord stond. Wat een start!

Na de twee eerdere overwinningen wilde ik zeker het laatste duel van de maand, tegen Vitesse, niet missen. Daarom zocht ik voor dat duel een Nederlandse kroeg op, met een ESPN abonnement. Ruim voor de aftrap zat ik aan een tafel, met goed zicht op het scherm. Toen nog met de verwachting dat de kroeg vol zou stromen met andere Ajacieden. Dat laatste gebeurde absoluut niet. Misschien waren er simpelweg geen Ajacieden in de buurt. Het prachtige weer was wellicht ook een reden. Al sloot ik niet uit dat de lucht van schraal bier deze kroeg niet hielp. Gelukkig was er een beloning voor het feit dat ik wel had besloten om te kijken. Wederom speelde onze jongens een geweldig sterke wedstrijd. Hoewel Vitesse iets meer weerstand bood, was het eigenlijk geen vraag die het duel zou winnen. Toegegeven, het had anders kunnen lopen. Dankzij een geweldige redding van Pasveer na drie minuten bleef het 0-0. Uiteindelijk was dit moment cruciaal. In plaats van in de achtervolging kwam Ajax nu zelf op voorsprong. Vanaf dat moment was duidelijk dat het duel maar een kant op zou gaan vallen. De kant van Ajax. Uiteindelijk liepen onze jongens uit naar een eenvoud eenvoudige 3-0 overwinning. Hierdoor keerde ik met een goed gevoel terug naar het strand.

Liggend aan het Gardameer besefte ik dat deze start van Ajax een ongekende luxe was. Drie duels, negen punten, vijftien doelpunten voor en geen enkele goal tegen in de Eredivisie in de maand augustus. De laatste keer dat Ajax een seizoen zo goed begon was in het seizoen 2015/2016. Zowel voor als na die jaargang ging het in tien jaar tijd eigenlijk altijd wel mis in augustus, met uitzondering van het seizoen wat later begon door Corona. Echter, toen speelde Ajax geen Eredivisie duels in de maand Augustus. Dus voor de statistieken tellen we die niet mee. Wat dat betreft ben ik nu al hyped over de wedstrijden die ik ga zien wanneer ik weer in Nederland ben. Onze vorm is er nu al. Helaas begint Ajax dan met een uit duel bij PEC, maar daarna wacht Cambuur in de Johan Cruijff Arena. Het eerste duel wat ik dit seizoen vanaf de tribune ga zien. Nu al ongelofelijk veel zin in!

Spoiler voor uitslagen

Spoiler

692901909_Headerwedstrijden.png.bbd3aff5085229f3115823ef2112b6a6.png

22358066_EreSpeelronde1.png.beac4fcf0b59ff4f72d2c1cf48f492bd.png775936426_EreSpeelronde2.png.bb17abdb9d3d719f9ca301f063a4c475.png1733484370_EreSpeelronde3.png.0f775a61ac0bb5f974d3a08434ac0db6.png

Spoiler voor stand

Spoiler

1057491234_Headerstand.png.c77021cf372a47c6c6a3a40f45f97404.png

2055350783_Standaug.png.c1373d8408e785b18e513bf2850f8b71.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@Marius Ja, qua bezetting in de selectie is er absoluut sprake van luxe. Al is Anthony nu wel zeven maanden uitgeschakeld.

@delichris Rouleren wordt wel de sleutel ja. Zeer benieuwd of die methode ook succes gaat oogsten. 

@mattihamstra Ja, bij Ajax heb je altijd te maken met verwachtingen. Deze selectie maakt die alleen nog wat groter.

@Kami @Bogatyr @germandutch @DemoN @rich ruzzian @Marius @La Pulga @delichris @Socrates @Bierhof @mattihamstra @Principito

Geplaatst

Van een meer dan geslaagde start gesproken! Aan doelpunten alvast geen gebrek, zeer indrukwekkend!

Geplaatst
  • Auteur

Banner-2.png

In verband met mijn vakantie is deze novelle op een kleine break. Maar niet getreurd, want vanaf volgende week keer ik terug met nieuwe updates. 

Spoiler

@Kami @Bogatyr @germandutch @DemoN @rich ruzzian @Marius @La Pulga @delichris @Socrates @Bierhof @mattihamstra

Iedereen bedankt voor het volgen, liken en reageren op mijn novelle!

Geplaatst
  • Auteur

Banner-2.png.7f7f97a028ced837647a573e9c5537d4.png

Tijd voor de vlootschouw

Elk jaar kom ik na het sluiten van de transfermarkt met mijn broertje en twee vrienden samen om de selectie van Ajax door te nemen. Deze traditie vindt zijn oorsprong al in mijn middelbareschooltijd. Toen nog op een slaapkamer, na de laatste les van die dag. Toen wij gingen studeren verplaatsten onze gesprekken zich naar de kroeg om de hoek van onze hogeschool. Tegenwoordig doen wij dit tijdens de interlandperiode. Wij prikken dan een dag in het weekend, op een mooie locatie. Gewoon om samen te kijken hoe de ploeg er qua personele bezetting voor staat en welke verwachtingen wij mogen hebben. Dit jaar was de plaats van handeling Breakers Beach House, het strandpaviljoen van Huis ter Duin. Aangezien het vijfentwintig graden was een ideale locatie om eens goed door alle namen en posities heen te lopen.

Beginnen met de aanvallers was wellicht aantrekkelijk, maar wij kozen steevast voor de doelmannen. Om hen ook voldoende aandacht geven. Met Illan Meslier en Remko Pasveer had Ajax twee goede keepers. Wie er na de interlandbreak ook zou starten, dat zat goed. Beide zijn gewoon goede keepers. Remko iets betrouwbaarder, terwijl Illan het hogere plafond heeft. Daarbij is Illan wellicht de iets betere voetballer van de twee. Aan de andere kant is Remko dan weer de betere coach voor de achterhoede. Kortom, twee fijne smaken. Nu was de vraag waar Ølof Strand de voorkeur aan zou gaan geven. Met Maarten Stekelenburg had Ajax ook een betrouwbare derde doelman. Dit betekende dat Tyton nog altijd mocht uitkijken naar een nieuwe club, terwijl de club hoopte Jay Gorter te kunnen gaan verhuren vanaf de winterstop. In de hoop hem klaar te stomen om de rol van reservedoelman en later eerste doelman van de club.  Althans, dat was de boodschap van de Gebroeders Hamstelaar. Wij hadden persoonlijk onze twijfels of Gorter ooit écht de doelman van Ajax 1 kon worden.

Over de achterhoede viel ook meer dan voldoende te zeggen. Niet meteen over de rechtsback positie. Daar zou ook komend seizoen Mazraoui de eerste keuze zijn. Dit betekende dat Devyne Rensch nog minimaal een jaar had om naar het niveau toe te groeien voor Ajax 1. Na zijn ogenschijnlijke stilstand van vorig seizoen een prettig gedachte. Voor Schuurs leek het dit jaar do or die te worden. Wederom begint hij het seizoen als de tweede keuze, achter Jurriën Timber. Aan hem om dit seizoen de juiste stappen te maken. Waarna hij zich komend seizoen wellicht in de basis kan knokken. Lukt hem dat niet, dan lijkt een verkoop de enige valide overblijvende optie. Naast Timber kiest ook Ølof Strand voor Martinez. Een keuze die wij allemaal begrepen. Martinez was vorig seizoen onze beste verdediger. Met Hincapié hadden wij ook het vertrouwen dat wij zijn opvolger mogelijk al binnen onze gelederen hadden. Kijkend naar beelden van hem in het shirt van Leverkussen lieten zien dat hij snel is, voldoende gif heeft en aardig overweg kan met de bal. Linksachter was er de keuze tussen Wijndal, die vooral aanvallend een extra dimensie bracht. Aude had defensief gezien iets meer potentie, maar moest ook absoluut nog stappen maken. Zowel positioneel, aan de bal en ook fysiek.

Onze meeste vragen bestaan over de samenstelling van het middenveld. Tot nu toe koos Ølof Strand steevast voor Edson Álvarez, Ryan Gravenberch en Steven Berghuis. Waarbij die laatste bijna meer fungeerde als tweede spits. Wij gaven zelf de voorkeur aan iets meer voetbal. Misschien een combinatie van Gravenberch en Kudus of Gravenberch en Taylor. Persoonlijk zag ik ook de combinatie van Q en Gravenberch nog wel zitten, maar zoals vrienden mij duidelijk maakten werd het defensief dan wel heel penibel. De vraag bekroop ons om die reden of de Gebroeders Hamstelaar hier geen steek hadden laten vallen. Hadden zij niet moeten kijken voor een meer voetballende optie op de plek van Álvarez. Of was de keuze om hem als stofzuiger te houden de juiste, gelet op de aanvallende rollen van onze backs. Wat duidelijk was, was dat Ølof Strand veel vertrouwen had ik Berghuis op tien en Kudus voor nu zijn stand-in zou worden. Al was geen van ons verbaasd wanneer Tadic die positie van Berghuis zou overnemen wanneer Anthony weer fit was. Wat dit betekende voor Berghuis of Kudus, dat was ons nog niet helemaal duidelijk. Waar wij allen in ieder geval ontevreden over waren was dat Klaassen voorlopig de voorkeur kreeg boven Kenneth Taylor en Q.

Blijft over onze voorhoede. Wellicht de best bezette linie binnen onze selectie. Alle beperkingen van Haller daargelaten, met de Ivoriaan, Bergwijn en Tadic hebben we de beste voorhoede van de eredivisie. Wanneer Anthony terugkeert van zijn blessure wordt de luxe nog verder vergroot. Toch waren wij vooral blij met de terugkeer van Brian Brobbey. Het jeugdproduct van Ajax lijkt op termijn toch echt de eerste spits te gaan worden van Ajax. Iets waar wij allemaal heel erg enthousiast van worden. Daarbij zorgen Daramy, Ihattaren en Van Axel Dongen voor extra opties op de flanken. Hierdoor kan Ajax zowel kiezen om extra diepgang te brengen of juist meer passing. Zoals Ziyech dit voorheen kon verzorgen. Al moet ook gezegd worden dat Ihattaren nog wel wat stappen moet maken om die rol serieus te kunnen gaan invullen. De grote vraag is of hij de mentaliteit heeft om die stappen te maken. Net zoals wij ons afvragen of Daramy in seizoen twee de stappen kan maken die nodig zijn om van toegevoegde waarde te zijn voor Ajax 1. Kortom, ondanks de vragen is ook dit een linie met veel vragen.

Spoiler voor selectie

Spoiler

Selectie.png.5dfbbac69b4746199d65ae829a0d5e7e.png

Spoiler voor reacties

Spoiler

@Marius Onze start hebben we zeker niet gemist. De ploeg was vanaf dag een goed op schot.

@delichris Ja, we zijn bijna historisch goed begonnen. Nooit verkeerd voor een nieuwe manager.

@mattihamstra Alle topteams kennen een goede start. Wij steken er bovenuit, maar ook bij grote uitslagen krijg je slechts drie punten.

Iedereen bedankt voor het volgen, liken en reageren op mijn novelle!