Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

• Antwoorden 232
  • Weergaven 16,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Mijn nieuwe tactiek bij Tottenham  Moest best wat aanvallende spelers kwijt. Normaal gesproken is David Luiz de MC dus dan staan er eigenlijk 6 aanvallende spelers op het veld + een opkomende rechtsba

• Past bij deze discussie.

• Goed voorstel wel    

Geplaatst

Heb toch nog wel wat werk te doen op tactisch gebied. Klopt het dat de ME heel anders reageert dan FM22/21? 

Krijg het gevoel dat je veel meer moet letten op intensiteit/vermoeidheid. Als je de hele wedstrijd op hoge intensiteit speelt, wordt je na 70 minuten gewoon overlopen en gaan spelers individuele fouten maken. Veel meer dan in eerdere versies.

Volgens mij zijn er aanpassingen gedaan aan de (verdedigende) middenvelders (met name statische rollen), die gedragen zich heel anders ten opzichte van vorig jaar.

Heb ook het idee dat je de wedstrijden veel meer moet managen omdat de AI zich beter aanpast naar de omstandigheden. Je zult dus meer wijzigingen moeten doorvoeren tijdens de wedstrijden?

Klopt het dat teammentaliteit een andere uitwerking heeft en nog meer is toegespitst op risico nemen dan bijvoorbeeld daadwerkelijk hoger staan/vooruit voetballen?

@Nom de Guerre

Geplaatst
2 minuten geleden zei Daniell:

Klopt het dat teammentaliteit een andere uitwerking heeft en nog meer is toegespitst op risico nemen dan bijvoorbeeld daadwerkelijk hoger staan/vooruit voetballen?

Daar lijkt het op, zeker als ik Daljit en Cleon mag geloven. 

Dat je moest schakelen qua intensiteit was in FM22 ook al, niemand kan 90 minuten pressen. Sowieso heb ik het idee dat de AI beter schakelt dit jaar en sneller aanpassingen doet.

Geplaatst
1 minuut geleden zei Nom de Guerre:

Daar lijkt het op, zeker als ik Daljit en Cleon mag geloven. 

Dat je moest schakelen qua intensiteit was in FM22 ook al, niemand kan 90 minuten pressen. Sowieso heb ik het idee dat de AI beter schakelt dit jaar en sneller aanpassingen doet.

Dus een agressieve benadering (hoge mentaliteit, veel pressen, hard tackelen) is verleden tijd? Dan komt de focus nog meer op een juiste balans te liggen?

In dat geval zou je dus het beste individuele instellingen gebruiken om te bepalen wie er mogen pressen en de aanvallende runs moeten maken?

Heb 22 niet zoveel gespeeld...

Geplaatst
5 minuten geleden zei Daniell:

Dus een agressieve benadering (hoge mentaliteit, veel pressen, hard tackelen) is verleden tijd? Dan komt de focus nog meer op een juiste balans te liggen?

In dat geval zou je dus het beste individuele instellingen gebruiken om te bepalen wie er mogen pressen en de aanvallende runs moeten maken?

Heb 22 niet zoveel gespeeld...

Neuj, maar het is niet meer zo simpel als een speelstijl en een mentaliteit aanklikken en je bent klaar. De podcastvriendjes gaan zich scheef lachen, maar balans is het sleutelwoord. Als je dat van nature al doet, is er weinig aan het handje. Individuele settings kun je gebruiken om te nuanceren en verfijnen, ja. Daan, heb je zin en tijd om over een week of twee weer eens een podcastje te maken?

Geplaatst
1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Daan, heb je zin en tijd om over een week of twee weer eens een podcastje te maken?

Altijd, mits we tussentijds niet mijn eerste newgen van het jaar gaan verwelkomen!

Geplaatst
58 minuten geleden zei Daniell:

Altijd, mits we tussentijds niet mijn eerste newgen van het jaar gaan verwelkomen!

Kleinigheidjes houd je altijd ;)  Ik ga eens scripten, kom ik er op terug.

Geplaatst

Paar uur geleden gepost op het SI Games forum door een maker van de game, hoe FM23 de DM/MC-posities interpreteert en hoe dit veranderd is ten opzichte van FM22.

Zou kunnen betekenen dat bijvoorbeeld de 4231 met 2 DM's en een AM wellicht goed werkt dit jaar.

Citaat

Positions is always a difficult topic, especially in the modern game where positions/roles are so fluid - it almost just becomes a game of semantics! 

Previously we had a problem - a CM in a 433 is fundamentally very different to a CM in a 4231, they're really not the same position. e.g. you might see Mason Mount as a CM in a 433 and not bat an eyelid, but if you saw him at the base of a 4231 you'd wonder what the manager is thinking! However, in game the AI managers were constantly using players like Mason Mount as CMs in formations where you'd typically expect a double-pivot to be deployed e.g. 4231, 523, 5221.

We reviewed all the possible solutions and felt this was best for the realism of the team selection system, fundamentally players in the base of a 4231 are pivots, and these changes reflect that. It does mean that some players needed their positions adjusted by researchers to reflect these changes, and if you see any issues where this still hasn't happened, please report it to the researchers via the forums. You'll probably find that most CMs will end up also having at least some ability at either DM or AM, but this is expected.

It does mean that there's a lot less formations used by the AI managers with CMs - but there's still some e.g. 442 diamond and 442 flat which remain.

But overall we feel like this has benefits for not only tactical balance and team selection for AI managers, but also for AI shortlisting - since now when they look to recruit a player to play at the base of a 4231 they're not even considering a player like Mason Mount for it.

It's worth noting that when you use DMs with no CMs in the team, then those DMs will position higher - and the same for CMs when there's no DMs, they'll position a bit deeper in certain phases.

Nederlandse vertaling:

Spoiler

Posities is altijd een moeilijk onderwerp, vooral in het moderne spel waar posities/rollen zo vloeiend zijn - het wordt bijna gewoon een spel van semantiek!

Eerder hadden we een probleem - een CM in een 433 is fundamenteel heel anders dan een CM in een 4231, ze zijn echt niet dezelfde positie. bijv. je zou Mason Mount kunnen zien als een CM in een 433 en geen oog dichtknijpen, maar als je hem aan de voet van een 4231 zou zien, zou je je afvragen wat de manager denkt! In het spel gebruikten de AI-managers echter constant spelers zoals Mason Mount als CM's in formaties waar je normaal gesproken zou verwachten dat een dubbele draaipunt wordt ingezet, b.v. 4231, 523, 5221.

We hebben alle mogelijke oplossingen bekeken en waren van mening dat dit het beste was voor het realisme van het teamselectiesysteem, in wezen zijn spelers in de basis van een 4231 de spil, en deze veranderingen weerspiegelen dat. Het betekent wel dat sommige spelers hun posities moesten aanpassen door onderzoekers om deze veranderingen weer te geven, en als je problemen ziet waarbij dit nog steeds niet is gebeurd, meld dit dan aan de onderzoekers via de forums. Je zult waarschijnlijk merken dat de meeste CM's uiteindelijk ook op zijn minst enige vaardigheid zullen hebben bij DM of AM, maar dit wordt verwacht.

Het betekent wel dat er veel minder formaties zijn die worden gebruikt door de AI-managers met CM's - maar er zijn nog steeds b.v. 442 diamant en 442 plat die overblijven.

Maar over het algemeen hebben we het gevoel dat dit voordelen heeft voor niet alleen tactische balans en teamselectie voor AI-managers, maar ook voor AI-shortlisting - aangezien ze nu, wanneer ze een speler willen werven om aan de basis van een 4231 te spelen, niet eens overwegen een speler zoals Mason Mount ervoor.

Het is vermeldenswaard dat wanneer je DM's gebruikt zonder CM's in het team, die DM's hoger zullen positioneren - en hetzelfde voor CM's wanneer er geen DM's zijn, ze zullen in bepaalde fasen een beetje dieper positioneren.

Geplaatst

Ik ben momenteel aan het kijken naar AC Milan tegen RB Salzburg.

Ik ben wel gecharmeerd door de tacktiek van Pioli waarbij hij optimaal gebruik maakt van de energie van Theo Hernandez.

Hoe zouden jullie zijn tactiek namaken waarbij Theo aanvallend alle vrijheid krijgt en de rechtsachter mee een derde CV wordt?

Ik dacht zelf aan volgende:

--------------------CF(a)--------------

IF(su) ---------- AM(a) -------W(a)

--------- CAR(su) --- DLP(d)------

CVV(a) - CD(d) - CD(d) - FB(d) 

------------------ SK(d) --------------

De FB op rechts de instructie geven om naar binnen te komen in balbezit; de winger rechts vooraan vragen om breed te blijven; de IF linksvooraan laten zwerven en de DLP vragen om in positie te blijven.

De carrilero dekt dan de ruimte in de rug van de linksachter?

Wat denken jullie?

Geplaatst
11 minuten geleden zei EssDee:

Ik ben momenteel aan het kijken naar AC Milan tegen RB Salzburg.

Ik ben wel gecharmeerd door de tacktiek van Pioli waarbij hij optimaal gebruik maakt van de energie van Theo Hernandez.

Hoe zouden jullie zijn tactiek namaken waarbij Theo aanvallend alle vrijheid krijgt en de rechtsachter mee een derde CV wordt?

Ik dacht zelf aan volgende:

--------------------CF(a)--------------

IF(su) ---------- AM(a) -------W(a)

--------- CAR(su) --- DLP(d)------

CVV(a) - CD(d) - CD(d) - FB(d) 

------------------ SK(d) --------------

De FB op rechts de instructie geven om naar binnen te komen in balbezit; de winger rechts vooraan vragen om breed te blijven; de IF linksvooraan laten zwerven en de DLP vragen om in positie te blijven.

De carrilero dekt dan de ruimte in de rug van de linksachter?

Wat denken jullie?

Ik wacht met mijn milan career tot de eerste patch er is, maar heb er zelf ook al wat over nagedacht. Dit is wat ik zou neerzetten:

Bennacer als DLP die positie houdt terwijl theo los loopt. en Tonali als SV om de late runs in de box te maken (eigenlijk BBM in DM slot)

Ik zou de fullback op support houden, want op defend houdt hij zijn positie, wat een beetje tegen het principe van pressing gaat. Over de AMC en AMR rollen ben ik nog niet uit. Wil wel eens CDK als een treq proberen.

PS: dit is enkel een gedachte experiment, ik heb totaal nog niets getest ofzo. En ben meestal vrij slecht in het ontweerpen van tactieken :p

20221102221012_1.jpg

Geplaatst
3 minuten geleden zei Fantasy:

@Titan hoe gaat het met die 4-5-0-1 die je had staan bij Ajax? 

Op zich wel leuk. Zeker geen plug and play, daarvoor is het nog veel afstemmen op tegenstanders. Lekker aanvallen in thuiswedstrijden tegen de grotere teams loont wel.

Zal er uit vast wel met afgaan met 5-0.

Spoiler

image.thumb.png.1ecd186f4c101fde67e0f7e74cce702c.png

Geplaatst

Met de nieuwe beta die uit is begon het weer te kriebelen, dus die maar gauw aangeschaft. Ik las veel over het verbeteren van de AI en dat low-block nu een stuk effectiever zou zijn. Mensen die daar al ervaring mee hebben? 

Ik merk dat ik van nature heel snel uitwijk naar de 433 gegenpress (met de punt naar achteren of voren), zou het graag eens op een andere manier aanpakken. Al is het maar om dat akelige laatste kwartier van een wedstrijd te overleven bij een krappe voorsprong.

Tot nu toe heb ik vooral het gevoel dat bij het terughalen van mijn verdedigende en/of aanvallende lijn de tegenstander er een stuk makkelijker doorheen voetbalt. Hebben mensen tips voor bijvoorbeeld welke formatie(s), spelersrollen of tactische instructies essentieel (kunnen) zijn bij zo'n countertactiek? 

Geplaatst

Ik ben momenteel aan mijn eerste save bezig op FM23. Ik ben eerder het type dat per week slechts enkele uurtjes speelt, dus ik ben dan ook niet de grootste kenner/tacticus. 

Mijn ploeg is Club Brugge, seizoen 1, 5 wedstrijden ver in de competitie. Maar ik vind dat ik teveel, te gemakkelijk goals slik. Het gaat al beter dan in de voorbereiding, maar ik ben nog niet tevreden. Welke tips en tricks kunnen jullie mij nog geven? 

Ik heb al geprobeerd om bij een voorsprong mij defensie lager te zetten, tempo te verlagen, mentaliteit te verlagen, maar vaak slik ik nog een tegendoelpunt. 

Ter illustratie: in de voorbereiding kwam ik 3-0 thuis tegen een modale Oostenrijkse eersteklasser en zij komen nog terug tot 3-3.
Nu voorlopig scoor ik wel voldoende, maar ik zou er graag een solide defensie aan toevoegen. Of is mijn tactiek gewoon te aanvallend en heb ik er eentje gemaakt met het idee van "eentje meer scoren dan de tegenstander"? Momenteel ben ik aan het scouten voor een extra centrale verdediger om Mechele te vervangen.

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.28.24.05.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.28.52.38.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.30.41.96.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.32.05.29.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.32.38.60.png

bewerkt door EssDee

Geplaatst
42 minuten geleden zei EssDee:

Ik ben momenteel aan mijn eerste save bezig op FM23. Ik ben eerder het type dat per week slechts enkele uurtjes speelt, dus ik ben dan ook niet de grootste kenner/tacticus. 

Mijn ploeg is Club Brugge, seizoen 1, 5 wedstrijden ver in de competitie. Maar ik vind dat ik teveel, te gemakkelijk goals slik. Het gaat al beter dan in de voorbereiding, maar ik ben nog niet tevreden. Welke tips en tricks kunnen jullie mij nog geven? 

Ik heb al geprobeerd om bij een voorsprong mij defensie lager te zetten, tempo te verlagen, mentaliteit te verlagen, maar vaak slik ik nog een tegendoelpunt. 

Ter illustratie: in de voorbereiding kwam ik 3-0 thuis tegen een modale Oostenrijkse eersteklasser en zij komen nog terug tot 3-3.
Nu voorlopig scoor ik wel voldoende, maar ik zou er graag een solide defensie aan toevoegen. Of is mijn tactiek gewoon te aanvallend en heb ik er eentje gemaakt met het idee van "eentje meer scoren dan de tegenstander"? Momenteel ben ik aan het scouten voor een extra centrale verdediger om Mechele te vervangen.

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.28.24.05.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.28.52.38.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.30.41.96.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.32.05.29.png

Football Manager Screenshot 2022.11.12 - 21.32.38.60.png

met die aanvalsmentaliteit gaat het moeilijk worden om minder tegengoals te krijgen dat nu.

Geplaatst

Je hebt een doelpuntensaldo van +16 na 5 speeldagen, ik zie niet direct het probleem :p Je staat heel hoog op het veld, met redelijk veel aanvalsrollen, dus het is niet ongewoon dat er soms een paar doorglippen.

Geplaatst
13 uur geleden zei Aaron21:

met die aanvalsmentaliteit gaat het moeilijk worden om minder tegengoals te krijgen dat nu.

Ok, dat lijkt mij duidelijk.

Aangezien er blijkbaar wel wat goals vallen van op dezelfde plaats zal ik dan maar moeten investeren in een betere centrale verdediger (wat ik al dacht) of mijn 2 DM's hun rollen moeten herbekijken.

Voor in de Belgische competitie wil ik deze opstelling en zijn gebreken er dan nog wel bijnemen.

Europees lijkt mij dit geen goed idee.

Tips hoe ik toch ongeveer dezelfde vorm kan behouden, maar mijn posities wat kan tweaken? Zodanig dat mijn 2e tactiek que bekendheid toch aanleunt bij mijn 1e.

Secundo volante aanpassen? Aanvallende vleugelspelers lager zetten op lijn van het middenveld? CVV veranderen in AVV.

Geplaatst

Het algemene discussietopic, dus tijd voor een algemene vraag! :D In hoeverre houden jullie rekening met het kleurenpalet dat naar voren komt bij ‘analyse’ bij het maken van een eigen tactiek? En op basis waarvan bepalen jullie het succes van een dergelijke tactiek? Alle inzichten zijn welkom!

Geplaatst

@Nom de Guerre ik speel strikerless, maar nu is mijn grootste talent uit mijn youth intake een gast van 196cm. Hoe zou jij die erin fietsen eventueel? Wat ik overweeg:

• Strikerless loslaten en een AM positie inruilen voor een target forward
  • Eventueel als advanced playmaker op AM positie, ook gezien zijn first touch.
  • Of in het spelletje geen bijzondere rol geven en hem gewoon vooral gewoon gebruiken voor dode spelmomenten

Vond deze nog :D

https://strikerless.com/2017/04/09/the-withdrawn-targetman-saga-the-fm17-version/#more-5551

image.thumb.png.40b3fca6926047c3e78392db08d7ce05.png

bewerkt door Chiemel

Geplaatst

Als Shadow Striker is het ook geen slechte. Fysiek gaat hij nog sprongen maken, balbehandeling en techniek zijn ook goed. Spelmaker kan, maar ik zie er meer een Withdrawn Targetman of aanspeelpunt in. Dan zou een AP-rol beter passen.

Geplaatst

Ha, die gaat boven de 2 meter uitkomen en dan zulke flair hebben! 

Is dit een vreemde gedachte?: wide target man, naast een shadowstriker. Gezien hij technisch goed is en ook van afstand kan schieten...

Ik had hem sowieso daarop getraind, met passing als focus.

@Nom de Guerre @Chiemel

Geplaatst
2 minuten geleden zei Daniell:

Ha, die gaat boven de 2 meter uitkomen en dan zulke flair hebben! 

Is dit een vreemde gedachte?: wide target man, naast een shadowstriker. Gezien hij technisch goed is en ook van afstand kan schieten...

Ik had hem sowieso daarop getraind, met passing als focus.

@Nom de Guerre @Chiemel

Heb nu ''voorin'' een inverted winger, shadow striker en attacking midfielder. Dan is het de vraag wat de nieuwe combinatie wordt. Als hij een balvaste spits wordt, wil je dat er meerdere spelers aansluiten. Dat kan vanuit middenveld (Mezzala's) of vanuit voorhoede, dan valt de inverted winger een beetje af denk ik. Of beide?

Geplaatst
2 uur geleden zei Chiemel:

Heb nu ''voorin'' een inverted winger, shadow striker en attacking midfielder. Dan is het de vraag wat de nieuwe combinatie wordt. Als hij een balvaste spits wordt, wil je dat er meerdere spelers aansluiten. Dat kan vanuit middenveld (Mezzala's) of vanuit voorhoede, dan valt de inverted winger een beetje af denk ik. Of beide?

Hoe heb je het nu staan dan? Je speelt met 3 voorin, waarvan 1 flankspeler?

Geplaatst

Ik speel zelf momenteel zo:

image.png.598ef7bfd2177dbb30512b63e9104991.png

Ik ben vooral rechtsvoor heel flexibel, met name door het middenveld. Nu is het een scorende Inside Forward maar ik kan die rol zonder problemen aanpassen door de rollen op het middenveld. Ik heb dit zo gedaan omdat ik verschillende spelers heb die daar uit de voeten kunnen. 

Felix (screen in spoiler) speelt er vaak als Inside Forward omdat ik hem probeer te ontwikkelen. Hij is geen echte IF maar moet wel minuten maken en in die rol heeft hij dan ook de ruimte om fouten te maken, zeker met een BWM achter hem. De wisselwerking met de SS is ook mooi om te zien en nemen regelmatig elkaars posities over. 

Spoiler

image.png.f3ad29059b88aa628362ebe8d72a6e02.png

Mbuku is onze beste speler op die positie en is meer een creatieve speler, al scoort ie ook wel makkelijk. Als hij op die positie speelt is dat als IF(a), IW(s) (als we meer rust nodig hebben in de final third maar ook dreiging wil houden) of zelfs als AP(a) wanneer we tegen een dichte defensie spelen.

Spoiler

image.png.6515a6399fd2dac4134df7680e93debb.png

Dan heb ik ook nog een Kacavenda, Verschaeren, Rots en Van Leeuwen lopen, die daar ook kunnen spelen in verschillende rollen - het is maar net wat ik nodig heb.

Ik zou die rol dus ook zomaar kunnen aanpassen naar een WTF en een type speler zoals die van jouw neer kunnen zetten. De BWM, WB en (in mindere mate) AP en DLP zouden er dan onder komen(aansluiten), terwijl hij ook kan kiezen voor een pass op de lopende SS of IF op links. 

Zoiets zou het dan worden, denk ik:

image.png.2fdede1066ac6fd6f4ef5933cac61ce0.png

bewerkt door Daniell