Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
5 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Gastartikeltje, Daniel? ☺️

In welk opzicht, de flexibiliteit of gewoon de tactiek als geheel?

Zou op termijn wel kunnen maar verwacht dit niet in de komende weken te kunnen doen. Er valt nog wel één en ander aan te sleutelen én we verwachten elk moment de kleine. Wordt begin januari dan, ben ik bang...

• Antwoorden 232
  • Weergaven 16,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Mijn nieuwe tactiek bij Tottenham  Moest best wat aanvallende spelers kwijt. Normaal gesproken is David Luiz de MC dus dan staan er eigenlijk 6 aanvallende spelers op het veld + een opkomende rechtsba

• Past bij deze discussie.

• Goed voorstel wel    

Geplaatst
3 minuten geleden zei Daniell:

In welk opzicht, de flexibiliteit of gewoon de tactiek als geheel?

Zou op termijn wel kunnen maar verwacht dit niet in de komende weken te kunnen doen. Er valt nog wel één en ander aan te sleutelen én we verwachten elk moment de kleine. Wordt begin januari dan, ben ik bang...

Geen haast. Over de flexibiliteit.

Geplaatst
9 uur geleden zei AntiChrist7:

Enige tips als je 2de slechtste van de klas bent in underperforming van XG?

Heb al tempo gedropt, WBIB staat standaard aan, dan nog zijn 40% van alle schoten geblokt, amper 30% land op doel...

Ik weet eigenlijk zeker of dit wel zo slecht is .

Als je kijkt naar de statistieken van Frankrijk gisteren.

6 schoten op doel 25%

8 schoten niet op doel 33,3%

10 geblokte schoten - 41,7

24 totaal schoten

Geplaatst
10 uur geleden zei AntiChrist7:

Enige tips als je 2de slechtste van de klas bent in underperforming van XG?

Heb al tempo gedropt, WBIB staat standaard aan, dan nog zijn 40% van alle schoten geblokt, amper 30% land op doel...

Verder kijken dan de xG ;) Is het een optelling van heel veel kleine kansen of mist je spits gewoon grote kansen? Of heb je veel penalties gemist? Wat is de xG per schot?

Geplaatst
2 uur geleden zei Thymen:

Ik weet eigenlijk zeker of dit wel zo slecht is .

Als je kijkt naar de statistieken van Frankrijk gisteren.

6 schoten op doel 25%

8 schoten niet op doel 33,3%

10 geblokte schoten - 41,7

24 totaal schoten

Ik vergelijk FM niet graag met irl voetbal, omdat het nog altijd een simulatie blijft. Ik vergelijk liever met andere teams ingame. En dan heb ik echt welprocentueel meer schoten naast en blocked.

En zelfs als je met frankrijkwilt vergelijken, ze scoren wel 4 keer, dicht genoeg bij hun xg

1 uur geleden zei FlyD:

Verder kijken dan de xG  Is het een optelling van heel veel kleine kansen of mist je spits gewoon grote kansen? Of heb je veel penalties gemist? Wat is de xG per schot?

Er zijn een paar gemiste penalties bij, maar zelfs alsje die eraf haalt zit je nog met een dikke -5 underperformance.

heb wat wedstrijden erbij gehaald tegen kleinere ploegen waar de afwerking gewoon ronduit zwak is. Als je WBIB uit zet, dan knallen ze erop los van 25m, zet je het aan dan missen ze van 10m of wordt er superveel geblokt

overzicht kansen.jpg

Geplaatst
12 uur geleden zei AntiChrist7:

Ik vergelijk FM niet graag met irl voetbal, omdat het nog altijd een simulatie blijft. Ik vergelijk liever met andere teams ingame. En dan heb ik echt welprocentueel meer schoten naast en blocked.

En zelfs als je met frankrijkwilt vergelijken, ze scoren wel 4 keer, dicht genoeg bij hun xg

Er zijn een paar gemiste penalties bij, maar zelfs alsje die eraf haalt zit je nog met een dikke -5 underperformance.

heb wat wedstrijden erbij gehaald tegen kleinere ploegen waar de afwerking gewoon ronduit zwak is. Als je WBIB uit zet, dan knallen ze erop los van 25m, zet je het aan dan missen ze van 10m of wordt er superveel geblokt

overzicht kansen.jpg

Dan lijkt het me voor een deel pech. Verder zou ik eens naar de spelersstatistieken kijken. Bij welke spelers is de xG hoog? Komen de juiste spelers wel in scoringspositie? 

Geplaatst

Heb een nieuwe spits, met wat meer composure en OTB, dus hopelijk dit seizoen beter. Maar wat me vorig seizoen erg stoorde was dat het echt wel een continu probleem was. Rond kerstmis stond ik al op -5xg, op het einde van het seizoen -8. Dus totaal geen beterschap, dan weet ik niet of je van 8 maanden pech kan spreken

Geplaatst

Hallo,

Wie kan mij helpen met mijn leverkusen save, ik zit nu in het 3e seizoen en de eerste 2 seizoenen speelde ik een 4-3-3 formatie waarin ik 2x 2e ben geworden maar dit seizoen ben ik overgestapt naar een 4-2-3-1 formatie. Maar het wil nog niet echt lopen, ik creëer (heel) moeilijk kansen en krijg ook redelijk wat goals tegen uit voorzetten of een diepe bal waar mijn verdediger weer onderdoor duikt. Ik wil graag via de zijkanten aanvallen via de vleugelspits en de aanvallende rechts back die er over heen kan komen, maar ook de rechtsbuiten die naar binnen kan snijden voor een steepass of schot/actie. Nu speel ik ook met een mid block en een hoge defensieve lijn, dit heb ik ook wel eens veranderd naar wat lager maar merkte weinig verschil. 

Zien jullie gekke dingen of misschien wat spelersrollen wat ik aan moet passen? 

2022-12-02 (1).png

taktiek 1.png

Geplaatst
2 uur geleden zei sjschurink:

Hallo,

Wie kan mij helpen met mijn leverkusen save, ik zit nu in het 3e seizoen en de eerste 2 seizoenen speelde ik een 4-3-3 formatie waarin ik 2x 2e ben geworden maar dit seizoen ben ik overgestapt naar een 4-2-3-1 formatie. Maar het wil nog niet echt lopen, ik creëer (heel) moeilijk kansen en krijg ook redelijk wat goals tegen uit voorzetten of een diepe bal waar mijn verdediger weer onderdoor duikt. Ik wil graag via de zijkanten aanvallen via de vleugelspits en de aanvallende rechts back die er over heen kan komen, maar ook de rechtsbuiten die naar binnen kan snijden voor een steepass of schot/actie. Nu speel ik ook met een mid block en een hoge defensieve lijn, dit heb ik ook wel eens veranderd naar wat lager maar merkte weinig verschil. 

Zien jullie gekke dingen of misschien wat spelersrollen wat ik aan moet passen? 

2022-12-02 (1).png

taktiek 1.png

Formatie + spelersrollen + instructies mankeert niet zoveel aan. 

2x 2e - ook al was dat met een andere formatie - laat ook zien dat je prima bezig bent. En je staat nu 4e. Klinkt al met al niet zo slecht. Niet te hebzuchtig worden hè ;c

Ik zou het voorin eens wat anders neerzetten. Diaby op rechts, Wirtz op 10 en Hlozek op links. Heb je Schick/Azmoun nog? Zit je nog met Aouar, maar die kan ook prima op MLC rouleren met Palacios. 

bewerkt door Becks

Geplaatst
13 uur geleden zei Becks:

Formatie + spelersrollen + instructies mankeert niet zoveel aan. 

2x 2e - ook al was dat met een andere formatie - laat ook zien dat je prima bezig bent. En je staat nu 4e. Klinkt al met al niet zo slecht. Niet te hebzuchtig worden hè ;c

Ik zou het voorin eens wat anders neerzetten. Diaby op rechts, Wirtz op 10 en Hlozek op links. Heb je Schick/Azmoun nog? Zit je nog met Aouar, maar die kan ook prima op MLC rouleren met Palacios. 

Haha nee hoor, maar het staat wel dicht bij elkaar dus ik kan ook zo maar 7e staan. Maar ik heb op zich wel een aardige selectie en ik moet toch mee kunnen doen om de titel vind ik maar bayern is wel veel te sterk vaak.  Ook tegen de wat mindere ploegen heb ik het toch vaak lastig en tegen de grote ploegen of belangrijke wedstrijden heb ik vaak niet veel te vertellen ook al speel ik dan wel eens met een lagere mentaliteit. Ik ben ook niet zo van het diep inzakken want ik vind dat altijd vragen om problemen.

Schick en Azmoun heb ik niet meer die heb ik voor een mooi bedrag verkocht. Momenteel is Moukoko mijn eerste spits maar die is even geblesseerd dus Hlozek speelt daar. Oke ik zou ze eens van positie kunnen wisselen kijk of dat helpt, maar ik denk dat het qua creëren van kansen niet veel verschil maakt toch?  Maar Hlozek is rechtsbening dus hem dan wel in de vleugelspits rol laten? of meet Hangende vleugelspits?

Alvast bedankt!

Geplaatst

defb4ed7dc62d863ae584f42a1ebed9f.png

Ik heb een plan B nodig met Folgore. Normaal speel ik op de counter en dat gaat aardig. Maar vaak als ik iets moet forceren lukt dit vaak niet. Dus ik zoek een gegenpress tactiek. Iemand die iets ziet wat niet klopt of staat dit goed zo?

Negeer de naam van de tactiek ;c

bewerkt door Thomassje123

Geplaatst
Op 3-12-2022 om 10:59 zei sjschurink:

Haha nee hoor, maar het staat wel dicht bij elkaar dus ik kan ook zo maar 7e staan. Maar ik heb op zich wel een aardige selectie en ik moet toch mee kunnen doen om de titel vind ik maar bayern is wel veel te sterk vaak.  Ook tegen de wat mindere ploegen heb ik het toch vaak lastig en tegen de grote ploegen of belangrijke wedstrijden heb ik vaak niet veel te vertellen ook al speel ik dan wel eens met een lagere mentaliteit. Ik ben ook niet zo van het diep inzakken want ik vind dat altijd vragen om problemen.

Schick en Azmoun heb ik niet meer die heb ik voor een mooi bedrag verkocht. Momenteel is Moukoko mijn eerste spits maar die is even geblesseerd dus Hlozek speelt daar. Oke ik zou ze eens van positie kunnen wisselen kijk of dat helpt, maar ik denk dat het qua creëren van kansen niet veel verschil maakt toch?  Maar Hlozek is rechtsbening dus hem dan wel in de vleugelspits rol laten? of meet Hangende vleugelspits?

Alvast bedankt!

4231 vraagt dan ook meer van je centrale middenvelders dan een 433, wellicht dat je spelers hier ook even moeten wennen. Ik zie trouwens heel veel 4231 met twee DM's voorbijkomen, wellicht dat je dat ook nog zou kunnen proberen.

Moukoko is nog beter zelfs :) Hlozek dan op links als IFat.

Geplaatst

e78fd20e9de1545385e5b7f767441b1c.png

San Marino in 2060. Redelijk team maar ook weer niet top. Nations League divisie C en B achtig zeg maar. Ik heb geen AML maar wel een hele goede AMR. Nu zat ik hier aan te denken of doe ik hier iets heel geks/doms. Iemand ideeën hoe ik zoiets kan laten werken?

Geplaatst
7 uur geleden zei Thomassje123:

e78fd20e9de1545385e5b7f767441b1c.png

San Marino in 2060. Redelijk team maar ook weer niet top. Nations League divisie C en B achtig zeg maar. Ik heb geen AML maar wel een hele goede AMR. Nu zat ik hier aan te denken of doe ik hier iets heel geks/doms. Iemand ideeën hoe ik zoiets kan laten werken?

Vrees toch voor opendeurdag op links. Ik zou je rollen op het centrale middenveld al omdraaien. De bvm links en de cm rechts, zou daar ook een spelmaker van maken. Instructie voor die lcv dat hij breed moet spelen of iets dergelijks.

Geplaatst

Dat dacht ik al. Ik denk dat ik 1 van de AMR dan gewoon een AML maak, maar dan naar binnen snijdend. Onder het motto doe maar normaal dan doe je al gek genoeg

Geplaatst

eCwOozs.png

Hebben jullie tips voor me om deze tactiek te verbeteren?

Waar ikvoornamelijk tegenaan loop is de extreme wisselvalligheid.

Geplaatst
  • Auteur

Wisselvalligheid tijdens de duels, of wisselvalligheid in verschillende wedstrijden. Wat me op het eerste oog vooral direct opvalt is de intensiteit, waardoor je spelers waarschijnlijk sneller en meer vermoeid zijn. Daardoor kunnen ze het hoge en vaak druk zetten niet 90 minuten volhouden en worden er sneller fouten gemaakt op het veld. 

Geplaatst
4 minuten geleden zei Fantasy:

Wisselvalligheid tijdens de duels, of wisselvalligheid in verschillende wedstrijden. Wat me op het eerste oog vooral direct opvalt is de intensiteit, waardoor je spelers waarschijnlijk sneller en meer vermoeid zijn. Daardoor kunnen ze het hoge en vaak druk zetten niet 90 minuten volhouden en worden er sneller fouten gemaakt op het veld. 

En hoe kan ik ervoor zorgen dat de intensiteit lager ligt maar dat ze wel gewoon lekker aanvallend blijven voetballen?

Wisselvalligheid in verschillende wedstrijden.

Geplaatst
6 uur geleden zei chrisje1993:

En hoe kan ik ervoor zorgen dat de intensiteit lager ligt maar dat ze wel gewoon lekker aanvallend blijven voetballen?

Wisselvalligheid in verschillende wedstrijden.

Minder druk zetten is de makkelijkste manier natuurlijk, maar als je dat niet wil doen zou ik proberen het wat compacter te maken. Mijn eerste ideeën bij deze tactiek met deze spelers, zonder teveel te veranderen zou ik het volgende aanpassen:

- 'Redelijk breed' uitzetten (heeft geen meerwaarde en zonder ben je al iets compacter)

- Laatste lijn een klein beetje meer laten opschuiven (opnieuw om alles compacter te houden)

- Rechtsback veranderen naar een 'naar binnenkomende vleugelverdediger' op ondersteunen om die ruimte in te vullen die de MEZ zal laten.

- Karlson als Inverted Winger instellen. Dat licht hem volgens mij beter en dan maakt hij ruimte voor Kerkez om eroverheen te komen en je krijgt meer variatie in je aanvallen.

- Eventueel wat spelen met de mentaliteit (positief of gebalanceerd?), maar daar moet ik zelf nog meer mee testen in deze FM.

Basis van je tactiek lijkt me trouwens wel goed en vrij logisch.

Geplaatst

mening gevraagd

In mijn youth only , speel ik op dit moment in onderstaande formatie. Eerste seizoen 12e geëindigd (prognose 19), dus het loopt prima. Ik heb bewust gekozen voor weinig instructies, om zo rustig te gaan bedenken wat voor spel ik wil spelen.

Wat ik wil:  Doordat ik het NL elftal slaapverwekkend heb zien voetballen de afgelopen weken, wilde ik het tegenovergestelde bereiken. Gewoon die ballen naar voren brengen en de 3 makkers voorin die dingen er in schieten. Lekker opportunistisch voetbal spelen , onder het mom van eentje meer scoren als de tegenstander.  

edit: met opportunistisch bedoel ik trouwens niet lange ballen naar voren pompen , maar dat de bal sneller bij de spitsen komt, dus bv ook over de grond met kort spel, diepte voor breedte of terug spelen

tactiek.thumb.jpg.fd996f011ed29a82418643810e8c3898.jpg

Mijn bevindingen zover

- we hebben het een na meeste balbezit in de competitie 
- meeste gele kaarten in de competitie , dit mag van mij wat minder

- qua doelpunten, zouden er wat meer mogen worden 

- hoogste passing gemiddelde van de competitie

- meeste aangekomen voorzetten van de competitie 

- meeste passes op helft tegenstander

- minst gemaakt aantal dribbels

- de balafpakker is belangrijk, veel puinruimen en heeft een hoog gemiddeld cijfer (maar wellicht past een andere rol beter?)

Nou heeft iemand tips om deze basis iets te tweaken, zodat onze bovengenoemde pluspunten, omgezet kunnen worden in wat meer risico met meer kansen 

-wellicht afstappen van het korter passen , alhoewel ik vind dat je met korter passen dit ook zou kunnen bereiken,
etc, ik hoor het graag!

bewerkt door BA1986

Geplaatst
2 uur geleden zei BA1986:

mening gevraagd

In mijn youth only , speel ik op dit moment in onderstaande formatie. Eerste seizoen 12e geëindigd (prognose 19), dus het loopt prima. Ik heb bewust gekozen voor weinig instructies, om zo rustig te gaan bedenken wat voor spel ik wil spelen.

Wat ik wil:  Doordat ik het NL elftal slaapverwekkend heb zien voetballen de afgelopen weken, wilde ik het tegenovergestelde bereiken. Gewoon die ballen naar voren brengen en de 3 makkers voorin die dingen er in schieten. Lekker opportunistisch voetbal spelen , onder het mom van eentje meer scoren als de tegenstander.  

edit: met opportunistisch bedoel ik trouwens niet lange ballen naar voren pompen , maar dat de bal sneller bij de spitsen komt, dus bv ook over de grond met kort spel, diepte voor breedte of terug spelen

Mijn bevindingen zover

- de balafpakker is belangrijk, veel puinruimen en heeft een hoog gemiddeld cijfer (maar wellicht past een andere rol beter?)

Nou heeft iemand tips om deze basis iets te tweaken, zodat onze bovengenoemde pluspunten, omgezet kunnen worden in wat meer risico met meer kansen 

-wellicht afstappen van het korter passen , alhoewel ik vind dat je met korter passen dit ook zou kunnen bereiken,
etc, ik hoor het graag!

Wat dacht je van een Hangende middenvelder die als het ware tussen de centrale verdedigers schuift en dan kan je van je vleugelverdedigers aanvallende backs op ondersteunend maken zodat die nog meer bij je aanval betrokken raken weet niet of dat een logische gedachte is 

Geplaatst
Zojuist zei Zakaria1986:

Wat dacht je van een Hangende middenvelder ipv BA die als het ware tussen de centrale verdedigers schuift en dan kan je van je vleugelverdedigers aanvallende backs op ondersteunend maken zodat die nog meer bij je aanval betrokken raken weet niet of dat een logische gedachte is 

Geplaatst
Op 12-12-2022 om 14:54 zei BA1986:

mening gevraagd

Mijn bevindingen zover

etc, ik hoor het graag!

Ik heb zo het gevoel dat "korter passen" en "meer dieptepasses" elkaar wat tegen kunnen werken, of heb je daar weinig last van?

Geplaatst

Tips gevraagd voor een nieuwe formatie met een kopbalsterke spits.

Ik heb al wat rondgezocht om inspiratie op te doen maar ik vind echt weinig tactieken voor als je een kopbalsterke spits hebt en je moet iets forceren. (bvb een terugmatch in een bekercompetitie)

Welke rol is ook hiervoor trouwens het beste geschikt? Doelgerichte aanvaller (A) (Targetforward) of Afmaker (Poacher)?

De Afmaker gaat echt loeren op die ballen en minder deelnemen aan het spel dan een TF.

Ik heb enkele grote lijnen in mijn hoofd:

1. 433 met 1 diepe spits en 2 vleugelspitsen die ballen in de box pompen. Maar om de diepe spits niet aan zijn lot over te laten wil ik ook middenvelders in de box krijgen. Welke rollen kunnen hierbij helpen? Secundo Volante (a)? CM(a)? BBM? Mezzala(a)? Eventueel te combineren met een inverted wingback voor defensieve stabiliteit?
  2. 433 met 1 diepe spits, 2 inside forwards en de wingbacks die eroverheen komen en voorzetten afleveren. Hier is misschien iets minder nood aan infiltrerende middenvelders.
  3. 433 maar met de 3 aanvallers in de "punt". Een combinatie van drie spitsrollen. Wingbacks zorgen voor breedte en voorzetten. Middenvelders zorgen eerder voor stabiliteit, mogen occasioneel aansluiten.
  4. 442 of 424. Meer een "klassieke" aanpak. Vleugelspelers op het middenveld/in de aanval die de voorzetten verzorgen.
    Een TF of Afmaker in combinatie met een schaduwspits of hangende spits. Een bijsluitende centrale middenvelder.

Ik hoef hier geen voorgekauwde tactiek van jullie te krijgen, maar zijn er zaken die jullie kunnen aanraden?

Uiteraard zal er focus moeten zijn om over de vleugels te spelen, hoge voorzetten, misschien meer direct spel?

Simpel gezegd: ik heb een type Luuk de Jong, Peter Crouch, Alexandr Mitrovic, Paul Onuachu,... waar je ballen kan naar gooien en waarvan je weet dat ze in de lucht sterker zijn dan de gemiddelde verdediger.