Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

@Zakaria1986, thanks. Ik heb je wijziging even meegenomen. Heeft niet het gewenste effect. stond  8e, 15 wedstrijden later 13e. Krijg er wat meer tegen daar en tegen scoor ik er niet meer. toch bedankt voor de feedback

@EssDee, snap ik, met die veronderstelling zat ik zelf ook. mijn gedachtegang is dan ook dat met kort spel beginnen, maar waar mogelijk de 3e voorwaartsen in de diepte worden aangespeeld. Wat ik ook regelmatig zie gebeuren als de ruimte er ligt, dus voor mijn gevoel is het wel mogelijk (althans dat hoop ik :) ) 

• Antwoorden 232
  • Weergaven 16,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Mijn nieuwe tactiek bij Tottenham  Moest best wat aanvallende spelers kwijt. Normaal gesproken is David Luiz de MC dus dan staan er eigenlijk 6 aanvallende spelers op het veld + een opkomende rechtsba

• Past bij deze discussie.

• Goed voorstel wel    

Geplaatst

op zoek naar gaten in deze tactiek opzet. Ik heb er (nog) niet de spelers voor, want speel momenteel zonder vleugelaanvallers, maar wil wel richting deze tactiek gaan selecteren. Wat zijn de eerste gedachten? Ziet het er logisch uit? Is het een goed idee om mijn linker en rechter centrale verdediger een wide center back te maken?

image.png.79ba5966202e794ff452f91758fe7094.png

Geplaatst
Op 16-12-2022 om 14:40 zei Niejo101:

op zoek naar gaten in deze tactiek opzet. Ik heb er (nog) niet de spelers voor, want speel momenteel zonder vleugelaanvallers, maar wil wel richting deze tactiek gaan selecteren. Wat zijn de eerste gedachten? Ziet het er logisch uit? Is het een goed idee om mijn linker en rechter centrale verdediger een wide center back te maken?

image.png.79ba5966202e794ff452f91758fe7094.png

Is op puur gevoel hoor, ik speel amper nog strikerless...

Maar mijn eerste ingeving is dat je met die twee IF en ook twee wingbacks, wel erg veel activiteit op de vleugels hebt? Ik zie nu behoorlijk ''gat'' tussen je BMW , AP en dan de 3 CD verdedigers. Het moet niet hoor, wat jij wil maar misschien  kan je van de AMR een DM maken tussen de twee wingbacks in en van de AML een tweede SS naast die ander? Dan zou je ook eventueel de CWB's op attack kunnen doen of iig 1 van de twee omdat je dan en 3 CV's er achter nog hebt en een defensieve middenvelder voor ze...

Geplaatst
  • Auteur
3 minuten geleden zei eagles2005:

arsenal-tactiek

Wat mij vooral direct opvalt is het hoge druk zetten, de hoge defensieve lijn én het vele druk zetten inclusief counterpressie wanneer je de bal niet hebt. Dat kan (te) veel vragen van je spelers waardoor ze vermoeid raken en verzaken in de opgedragen (individuele) instructies. Dat kan dan weer ten koste gaan van het spel dat je wil spelen én de resultaten die daar onder kunnen gaan lijden. 

Geplaatst
2 uur geleden zei eagles2005:

https://ibb.co/stYcN6y    hallo hier mijn Arsenal tactiek iemand nog opmerkingen het loopt nog niet eceht soepel

Prima tactiek om van te starten wat mij betreft. Er zit een duidelijk idee achter en de combinatie van de meeste rollen en instructies is logisch. Hier en daar waar bijstellen en het zal wel beginnen draaien.

Ik denk dat je verdedigend regelmatig in de problemen gaat komen omdat er centraal een groot gat gaat vallen. De VSM zal vaak in de ruimte tussen middenveld en aanval uitkomen en de BVM (O) gaat op elke bal jagen die hij maar ziet. Zo houd je niemand over in de belangrijkste zone van het veld en kan de tegenstander in alle rust opschuiven en zijn steekpassen uitzoeken. Ik zou daarom zeker kiezen voor een 'holding'-rol op het middenveld. De VSM veranderen in een SVD (V/On) kan bijvoorbeeld al helpen. In de huidige samenstelling zullen de VSM en de AM mekaar toch ook in de weg lopen.

Aanvallend is het ook heel duidelijk wat het plan is (geduldig kort passen tot er een opening is). Doordat je dit vrij ver hebt doorgetrokken in je instructies is er wel het gevaar dat je wedstrijden gaat krijgen met  +70% balbezit, maar geen enkele kans. Ik zou daarom overwegen om 'meer creativiteit' aan te zetten en/of 'minder dribbelen' uit te zetten. In bepaalde situatie kun je ook het tempo eens omhoog gooien of het veld wat minder smal maken.

Geplaatst

@Zakaria1986, toch nog eens nagedacht over je opmerking en het nogmaals een kans gegeven. 

Heb inderdaad een hangende middenvelder, maar de backs op vleugelverdediger aanvallend, zodat ze in het begin iets minder hoog op het veld staan.  Vervolgens weer wedstrijden gaan kijken, en inderdaad  zie hieronder. Mcintyre is de rechtsachter, waar die normaal naar achter staat (zie pijl naar rechts), komt die nu wat meer naar voren als we de bal hebben. In deze situatie krijgt hij de bal van Bowell en geeft die de bal in de loop van de centrale man, die tussen de 2 cv's rent en de bal afmaakt.  Dit was de insteek :classic_biggrin:. 1572556772_tactiek2.thumb.jpg.cd0eb55823c10cb8f015ece038b5bde0.jpg

Waarom ik in eerste instantie vond dat het niet werkte, ik kreeg veel tegen doelpunten. Maar op zich is dat niet onlogisch als je ziet wat voor kneuzen er achter instaan vergeleken met de rest van het team. (rechtsback is 1 ster, CV's zijn 2 sterren , voorin staan er 3 spitsen met 4 sterren, dus de balans is in die zin ver te zoeken) 

Geplaatst

@Kyrill Ik ben de tactiek momenteel aan het toepassen en het lijkt erop dat ik dat gat prima vul door m'n middelste CV als ball playing defender - stopper te laten spelen. samen met de BWM op defend lijkt er niet super veel ruimte tussen verdediging en middenveld te vallen. Aan de voorkant beweegt het heerlijk, en heb ik over aanvallende impulsen weinig te klagen. heb de rechter en linker verdediger als wide centre back neergezet nog. Verder de standaardmentaliteit naar balanced gezet. Resultaten zijn tot nog toe bemoedigend, maar nog te weinig wedstrijden in totaal om tot een oordeel te komen. I'll get back to ya.

Geplaatst

Iemand die opmerkingen heeft of verbeterpunten bij onderstaande tactiek?

Bij momenten kan ik een zeer mooie reeks neerzetten, maar nadien volgt er dan een reeks waarin we nauwelijks punten pakken..

image.png.351898f220dd41a9993789dad0b48c3c.png

Geplaatst

Ik zou eens een aantal dingen proberen:

- zou eens een low block proberen, in plaats van high press en een normale D-line;

- counter ipv counter-press;
- WBIB laten vervallen;

- de centrale middenvelders op de DM-posities zetten als BWMsu en VOLsu;

- je verdedigers anders positioneren, Debast WCBde, Delcroix als CDde en Vertonghen BPDde.

Geplaatst

@Becks thx voor de tips. Enkele ga ik zeker proberen.

Anderzijds is het de bedoeling om dominant te zijn met balbezit; dus een laag blok en counter ipv counter-press zit er niet meteen in.

Vertonghen kan ik wel terug als BPD zetten, maar hij is zoooo traag; vandaar dat hij op stopper staat. 

Geplaatst

image.png.70a5c8a55f3bc9f55e9f098169cc3294.png

Dit is de tactiek die ik gemaakt heb. Heb nog niet super veel gespeeld, maar de resultaten waren wel bemoedigend. 

Zijn de teaminstructies een beetje logisch? Waar ik ook over twijfel is dat mijn centraal middenveld nogal veel zweeft met die 2 rollen waardoor er misschien gaten kunnen ontstaan.

Als je dingen ziet die niet logisch zijn, laat het me weten. :)

Geplaatst

@Aaron21 waarom links en rechts over mekaar heen gaan? Je backs gaan in de rol van AVV sowieso al overlaps maken, dus lijkt dit me een overbodige instructie (die het spel ook nog eens gaat vertragen).

Het middenveld is inderdaad wel gevaarlijk. De DYM gaat sowieso zweren en in balverlies gaat de BVM in jagen op de speler in balbezit waardoor je inderdaad wel met een gat kan zitten.. Misschien voor een CM-D (of CM-O met 'hold position') kiezen?

Geplaatst
1 minuut geleden zei DGremlin:

@Aaron21 waarom links en rechts over mekaar heen gaan? Je backs gaan in de rol van AVV sowieso al overlaps maken, dus lijkt dit me een overbodige instructie (die het spel ook nog eens gaat vertragen).

Het middenveld is inderdaad wel gevaarlijk. De DYM gaat sowieso zweren en in balverlies gaat de BVM in jagen op de speler in balbezit waardoor je inderdaad wel met een gat kan zitten.. Misschien voor een CM-D (of CM-O met 'hold position') kiezen?

Ja, over die instructie twijfelde ik. Ik wou dat er overlap was, maar wist niet zeker of ik echt die instructie nodig had ervoor.

CM-D i.p.v. BVM-D of CM-O i.p.v. DYN-O? Ik heb die dynamische middenvelder, omdat ik wil dat die mee naar voren gaat als extra man bij de aanval en mee naar achter in noodzaak als extra man ook. Is wel een belangrijke schakel. Ik probeer er ook op te letten dat door de rollen spelers elkaar niet in de weg gaan lopen, wat denk ik redelijk gelukt is met dit pakket. 

Geplaatst
7 minuten geleden zei Aaron21:

Ja, over die instructie twijfelde ik. Ik wou dat er overlap was, maar wist niet zeker of ik echt die instructie nodig had ervoor.

CM-D i.p.v. BVM-D of CM-O i.p.v. DYN-O? Ik heb die dynamische middenvelder, omdat ik wil dat die mee naar voren gaat als extra man bij de aanval en mee naar achter in noodzaak als extra man ook. Is wel een belangrijke schakel. Ik probeer er ook op te letten dat door de rollen spelers elkaar niet in de weg gaan lopen, wat denk ik redelijk gelukt is met dit pakket. 

De AVV gaan automatisch de overlap maken. Door de instructie aan te zetten geef je eigenlijk je spelers de opdracht om te wachten op een overlap wanneer ze de bal krijgen; dus het spel gaat automatisch vertragen op die manier.

De DYM-O kan je gewoon laten staan. De BWM zou ik vervangen door een CM-D of een CM-O (met hold position). Hierin kan je nog kiezen afhankelijk van de tegenstander/het wedstrijdverloop.

Geplaatst
Op 21-12-2022 om 09:08 zei BA1986:

@Zakaria1986, toch nog eens nagedacht over je opmerking en het nogmaals een kans gegeven. 

Heb inderdaad een hangende middenvelder, maar de backs op vleugelverdediger aanvallend, zodat ze in het begin iets minder hoog op het veld staan.  Vervolgens weer wedstrijden gaan kijken, en inderdaad  zie hieronder. Mcintyre is de rechtsachter, waar die normaal naar achter staat (zie pijl naar rechts), komt die nu wat meer naar voren als we de bal hebben. In deze situatie krijgt hij de bal van Bowell en geeft die de bal in de loop van de centrale man, die tussen de 2 cv's rent en de bal afmaakt.  Dit was de insteek :classic_biggrin:. 1572556772_tactiek2.thumb.jpg.cd0eb55823c10cb8f015ece038b5bde0.jpg

Waarom ik in eerste instantie vond dat het niet werkte, ik kreeg veel tegen doelpunten. Maar op zich is dat niet onlogisch als je ziet wat voor kneuzen er achter instaan vergeleken met de rest van het team. (rechtsback is 1 ster, CV's zijn 2 sterren , voorin staan er 3 spitsen met 4 sterren, dus de balans is in die zin ver te zoeken) 

@BA1986 mooi om te horen dat je het nog hebt geprobeerd!! hoe gaat het nu met je save?

Geplaatst
51 minuten geleden zei DGremlin:

BVM-D heeft toch ook hold position als instructie hard-coded.. 

Geplaatst
4 minuten geleden zei Steels:

BVM-D heeft toch ook hold position als instructie hard-coded.. 

Ja, maar ook hard-coded dat hij meer druk zet op de bal, dus dan loop je alsnog het risico dat hij uit positie wordt getrokken, zeker als je als team instructie iets met meer druk zetten wil doen. 

Geplaatst
23 uur geleden zei Zakaria1986:

@BA1986 mooi om te horen dat je het nog hebt geprobeerd!! hoe gaat het nu met je save?

Zie het youth challenge topic :classic_happy:

Geplaatst
  • Auteur

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik wil eens wat geks doen om uit de FM-dip te komen. Hoe zouden jullie de aanvallende middenvelders wegzetten en wat zouden jullie evt. anders doen qua spelersrollen (en/of -posities) in deze?

image.png.1c656e016ca2a5a3b3c742ac048fe9e2.png

edit; ik wil sowieso balbezit tiki-taka behouden en beweging door de voorwaartsen (wingbacks, Frenkie en de aanvallende middenvelders) realiseren om zo gevaar voorin te stichten. Op de positie van Pedri heb ik een kleine aanpassing gedaan naar SSsupport, maar ben er nog niet over uit hoe ik die andere twee wil en kan positioneren.

Geplaatst

Open vragen.

• Waarom heb je twee spelmakers op DM? 
  • Wat is je bedoeling met de HB? Waarom kies je voor die rol?
  • Als je met een dusdanig open achterhoede speelt, waarom kies je dan niet voor een SK?
  • Heb je met deze aanvallende rollen voldoende diepgang? Ik zie er niet echt een rol bij die in het centrum voor diepte zorgt.
  • Staan de backs bewust zo hoog? Want je lijkt me vreselijk kwetsbaar in zowel de omschakeling als tegen een ploeg die hoog druk zet.
Geplaatst
  • Auteur
40 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Open vragen.

• Waarom heb je twee spelmakers op DM? 
  • Wat is je bedoeling met de HB? Waarom kies je voor die rol?
  • Als je met een dusdanig open achterhoede speelt, waarom kies je dan niet voor een SK?
  • Heb je met deze aanvallende rollen voldoende diepgang? Ik zie er niet echt een rol bij die in het centrum voor diepte zorgt.
  • Staan de backs bewust zo hoog? Want je lijkt me vreselijk kwetsbaar in zowel de omschakeling als tegen een ploeg die hoog druk zet.

Hetgeen ik deelde was een initiële screenshot van menig vooringestelde rollen vanuit FM zelf; had daar nog niet direct op elke positie een gedachte bij. Thanks voor je ophelderende vragen tho. Zo beetje bij beetje schaven we tot het ergens op begint te lijken :D 

Waarom twee spelmakers als defensieve middenvelder?

Dat kunnen net zo goed centrale middenvelders zijn, waarbij de Regista en Roaming Playmaker ook in een andere positie of rol het spel kunnen maken. Ik wil vooral dat er twee centralen zorgen voor de verbinding tussen de verdediging en de aanval én dan ook nog eens betrokken zijn in de vorm van assists en/of voorassists. Hoewel; de backs doen dat eigenlijk ook al is de bedoeling natuurlijk. Dus eigenlijk moeten ze vooral verbinden en het spel verdelen. Ze stonden nu vooral als DM in het initiële tactische plaatje omdat 5-op-lijn leuk oogde ;c 

Waarom de halfback?

Die wil ik tussen de centrale verdedigers laten zakken bij balverlies, maar dat kan ook 'opgelost' worden door de backs wat minder hoog te zetten. Want het is meer een brainfart dat die dan voor wat meer defensieve zekerheid moet/kan zorgen op dit moment, maar geen idee eigenlijk of dat in de praktijk zo werkt of gaat werken. Een halfback is een rol die ik niet tot nauwelijks gebruikt heb in FM tot op heden.

Waarom geen sweeper keeper?

Goeie vraag. Heb ik geen antwoord op, maar ga ik - zeker omdat het Barcelona is - direct instellen.

Heb je met deze aanvallende rollen genoeg diepgang?

Nee, dat durf ik wel te bevestigen van niet. Dat is ook direct een van de vraagstukken waar ik niet meteen de vinger op kan leggen. Hoe gaan we er voor zorgen dat we ook voor de goal komen én scoren, zonder dat er een stilstaande situatie aan te pas hoeft te komen. Balbezit wil ik ambiëren, maar het moet wel effectief gaan zijn natuurlijk. 

Staan de backs bewust zo hoog?

Dat was wel bewust, maar na twee oefenpotjes ben ik er wel achter dat dat niet werkt. Die staan nu als reguliere wingbacks.

Geplaatst

Ik vraag dat van die halfback bewust. Ik heb zelf een soortgelijke setup geprobeerd met aanvallende backs, twee centrumverdedigers en dan een halfback. Dan kreeg je dit soort constructies.

hb2.thumb.png.4a4704847de45cf5cce800463489e674.png

Omdat er geen backs aanwezig waren, kreeg je een enorm gat. Die halfback blijft namelijk niet achterin hangen, maar stoomt weer op naar voren toe zodra de bal voorbij een bepaald punt gaat. Op dat moment moeten de verdedigers weer naar binnen knijpen. Als ze dat wat traag doen of je verliest net rondom dat schakelmoment de bal...

Ik heb dat zelf anders opgelost, maar jouw huidige setup lijkt me dus een soort van tactische hara kiri bij balverlies of een hoog druk zettende tegenstander. Dat blijft het trouwens ook als je de backs achterin neerzet, tenzij je er een back laat blijven of een andere middenvelder de opdracht geeft om de gaten in de zone voor de achterhoede dicht te lopen.