Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Een dipje overkomt iedereen. Zit jij in een dipje en/of kom je er niet uit welke club je moet zijn? In dit topic kun je inspiratie vinden en hulp vragen aan de mede-users. 

Op de website van MU staan alvast enkele tips!

• Antwoorden 304
  • Weergaven 14,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Parma Calcio 1913: Laten we beginnen met de bekendste naam uit deze korte lijst: Parma Calcio 1913. Dit is één van die zeldzame clubs die meer Europese prijzen dan landstitels op haar palmares heeft.

• Torpedo Moskou: Bij de voetbalgiganten van Moskou wordt natuurlijk niet snel gedacht aan deze ploeg, maar naast de twee landstitels in Sovjettijd waren er ook slechts drie ploegen (Spartak Moskou, Din

• Thanks! Mocht er vraag naar zijn, kan ik best eens bijspringen voor een clubgids voor de site zelf. Maar, @Titanschrijft zelf ook al uitstekende artikelen   Meer inhoudelijk: het hele narrat

Geplaatst

Ik ben op zoek naar een club om het spel te leren kennen. Ik ben op zoek naar een (Europese) topclub waarmee het een en ander aan moet gebeuren.

Geplaatst

Barcelona en Juventus schieten mij als eerste te binnen. Een trapje lager heb je clubs als Dortmund en Man United die weer een stap naar boven willen maken. 

Geplaatst

AS Roma, Tottenham, Lyon, Marseille, Manchester United.

Geplaatst

Oké, ik ben om. Kan niet aanzien hoe iedereen plezier beleeft aan FM23 en ikzelf maar blijf twijfelen! 

Nu op zoek naar een club. Verlang naar een save zoals Twente in FM21, waarbij ik mij met name zou richten op eigen jeugd.

Liefst buiten Nederland, Engeland, Duitsland of Portugal. Ik doe hier graag inspiratie op, inclusief een naratief dus a.u.b. niet alleen met een lijstje clubs komen...

Geplaatst
2 uur geleden zei Daniell:

Oké, ik ben om. Kan niet aanzien hoe iedereen plezier beleeft aan FM23 en ikzelf maar blijf twijfelen! 

Nu op zoek naar een club. Verlang naar een save zoals Twente in FM21, waarbij ik mij met name zou richten op eigen jeugd.

Liefst buiten Nederland, Engeland, Duitsland of Portugal. Ik doe hier graag inspiratie op, inclusief een naratief dus a.u.b. niet alleen met een lijstje clubs komen...

Sparta Praag. Topclub in eigen land met volgens mij goede jeugdopleiding.

Via hen genoeg spelers ontwikkelen om Europees te presteren en om zonder bondscoach te zijn wellicht genoeg Tsjechen op te leiden voor een goed nationaal team.

Geplaatst
3 uur geleden zei Daniell:

• Torpedo Moskou: Bij de voetbalgiganten van Moskou wordt natuurlijk niet snel gedacht aan deze ploeg, maar naast de twee landstitels in Sovjettijd waren er ook slechts drie ploegen (Spartak Moskou, Dinamo Kiev en Dinamo Moskou) die in de periode van de Sovjet competitie langer op het hoogste niveau geacteerd hebben. Na de val van het communisme in Rusland verging het de club lange tijd stukken minder door hele diverse problemen (lees: geld), maar vanaf dit seizoen is Torpedo weer eens op het hoogste niveau actief. Daar is men momenteel hekkensluiter, waardoor het de ideale uitdaging is om aan de hand van jeugdig talent het roer om te gooien. Extra pluspunt: een mooier clubembleem ga je niet snel vinden. 
  • FC Metz: Deze club uit het noordoosten van Frankrijk staat natuurlijk bekend om haar bordeauxrode tenues en het feit dat iedereen die weleens met de auto naar Zuid-Frankrijk is gereden Metz' stadion gepasseerd is. Echter, wanneer we inhoudelijk naar de club kijken, zien we een instituut met een uitstekende jeugdopleiding waar al lange tijd niet het maximale uitgehaald wordt. Momenteel wordt het esthetische Stade Saint-Symphorien al uitgebreid, neem jij de jeugdopleiding onder handen? Het kan de uitweg uit de druilerige Ligue 2 vormen, waar dit jaar natuurlijk meerdere grote voetbalmachten actief zijn. 
  • US Triestina: We belanden bij deze laatste optie van mijn kant in het uiterste oosten van Italië. Daar ligt - tegen de Sloveense grens - namelijk de prachtige Italiaanse stad Triëst. De Koffiestad staat echter vooral bekend om haar turbulente grensgeschiedenis. Tot 1918 maakte het eeuwenlang deel uit van het Habsburgse Rijk, maar door een slim akkoordje kon Italië de stad inlijven aan het einde van de oorlog. Dit bleek echter niet van permanente duur, want na de volgende Wereldoorlog werd de stad min of meer ingelijfd door Joegoslavië. Dit had tot gevolg dat Triestina en stadsgenoot Ponziana een keuze kregen: in Italië blijven spelen of kiezen voor Joegoslavië. Triestina koos voor optie 1, terwijl Ponziana naar de Joegoslavische competitie trok. Het doet er niet heel veel toe, maar ik ken geen enkel ander geval waar twee gerenommeerde clubs uit dezelfde stad op hetzelfde moment in een ander land hun wedstrijden afwerkten. Enfin, Triestina bleef in Italië en heeft daar vooral de Italiaanse kwaliteit van voetbalfaillissementen aaneenrijgen onder de knie gekregen. Daar ligt dus een zekere uitdaging, te starten in de Serie C. Zelf ben ik echter afgelopen zomer haast verliefd geworden op het majestueuze Stadio Nereo Rocco, dus ik kan enkel aanraden om daar eens een kijkje te nemen. 
Geplaatst
4 uur geleden zei Daniell:

Vitoria de Guimaraes, gewoon omdat dit jouw club in Portugal is. 

Geplaatst

Ik ben met Feyenoord begonnen. Ik moet zeggen dat het echt een uitdaging is.

aardige selectie heb je tot je beschikking dat wel. Als transferbudget heb je maar 500k. Met de spelers die gehuurd zijn en mogelijkerwijs vertrekken moet er het  een en ander gebeuren.

Geplaatst

Hele fijne post @Urbeto, dank daarvoor!

Ik pas voor clubs uit Rusland aangezien die geen Europees mogen spelen en ik ben de afgelopen jaren iets te vaak in Frankrijk geweest. Triestina klinkt veelbelovend en die ga ik zeker later dit jaar eens oppakken! Ik heb besloten eerst de 'Geef de jeugd een kans' uitdaging te gaan doen. 

Geplaatst

Nou, ik ben ook om. Zojuist FM23 aangeschaft. Nou zoek ik voor de eerste weken een leuk team in Nederland om het spel te leren kennen.

Zit te twijfelen tussen de volgende clubs:

NEC, NAC Breda, De Graafschap of Twente. Ik neig momenteel het meest naar De Graafschap, gevolgd door NEC (Schone, Tanane). Ondanks dat ik een fanatiek Twente supporter ben.

bewerkt door Jotew

Geplaatst

Interessant lijstje @Jotew. In het lijstje is de selectie van FC Twente het meest 'af' (compleet), denk ik? Dus als je het leuk vindt om nog wat te sleutelen en te vernieuwen, zou ik niet voor je eigen club gaan. Aan de andere kant; daardoor kan je vooral focussen op tactiek en op de gameplay/match engine waardoor je FM23 goed leert kennen. 

Behalve de Nederlands opties NAC, NEC, FC Utrecht/FC Groningen heb ik ook de volgende clubs op de shortlist:
- FC Sion

- Fiorentina (na full release)

- RC Lens
- FC Lorient

- VfB Stuttgart

dit is nog een iets te lange lijst dus eigenlijk :D 

Geplaatst

Ik ben nog op zoek naar een mooie club.

het liefst in Europa en zeker geen topclub. Maar middenmoot zeg maar in eigen land of eronder. Grote clubnaam die gevallen is maar zeker wel potentie heeft om weer in eigen land aan te haken.

Geplaatst
18 minuten geleden zei larrie:

het liefst in Europa en zeker geen topclub. Maar middenmoot zeg maar in eigen land of eronder. Grote clubnaam die gevallen is maar zeker wel potentie heeft om weer in eigen land aan te haken.

Als je van weinig competitieregels houdt is Portugal zeker een optie en dan heb je met Vitoria de Guimaraes een hele leuke subtopper met de mogelijkheid echt wel door te groeien. In Frankrijk misschien proberen Saint-Ettiene terug te brengen naar de Ligue 1 en recordkampioen te blijven voor PSG?

Geplaatst
5 uur geleden zei larrie:

KV Mechelen, Austria Wien

Geplaatst
7 uur geleden zei larrie:

• Parma Calcio 1913: Laten we beginnen met de bekendste naam uit deze korte lijst: Parma Calcio 1913. Dit is één van die zeldzame clubs die meer Europese prijzen dan landstitels op haar palmares heeft. In 1995 en 1999 werd aan de hand van spelers als Dino Baggio, Fernando Couto, Gianfranco Zola, Fabio Cannavaro, Lilian Thuram en Hernán Crespo de UEFA Cup tweemaal naar het Stadio Ennio Tardini gehaald. Fenomenale prestaties, al is een landstitel altijd uitgebleven. Het Parmalat-schandaal betekende vanaf het seizoen 2003-2004 hele lastige jaren voor de club, waarbij het faillissement in 2015 een duidelijk dieptepunt vormde. Inmiddels is de club na een doorstart echter weer terug in de hogere regionen van het Italiaanse voetbal. Na een kortstondige terugkeer in de Serie A degradeerde de ploeg in 2021 naar de Serie B, waar men nu nog steeds speelt. Aan de hand van clubicoon Gianluigi Buffon moet dit seizoen een gooi gedaan worden naar promotie. Aan jou de mogelijke eer. 
  • Boavista FC: Wanneer je Portugees voetbal zegt, zeg je Benfica, FC Porto en Sporting CP. Niet zo gek ook, want in de lange Portugese voetbalgeschiedenis wisten slechts twee andere ploegen de landstitel te veroveren. De meest recente titelstunt staat op naam van Boavista FC. In 2001 wist de tweede club van Porto eindelijk eens haar grote broer te slim af te zijn. Het verschil van slechts één punt met FC Porto in dat jaar zal nog altijd mierzoet smaken in het zwart-witte deel van de stad. Ondanks de goede jaren rond de eeuwwisseling, vergaat het de geblokten tegenwoordig iets minder voortvarend. Boavista speelt sinds 2014 dan wel onafgebroken op het hoogste niveau, hoger dan een 8e plek is de ploeg niet meer geëindigd. Hoogtijd om de kortstondige gloriedagen te herbeleven. Mocht je liever een nóg grotere uitdaging zoeken: C.F. Os Belenenses is de andere club die ooit eenmaal kampioen werd. De titel uit 1945-1946 geniet inmiddels echter een antieke status en doordat Belenenses tegenwoordig op het derde niveau uitkomt, wordt het een langere route om af te leggen naar de top. 
  • IFK Göteborg: Op het moment van schrijven vinden we IFK Göteborg in het echte leven in de grauwe middenmoot van het Zweedse voetbal terug. Maar, hoe anders was dat in het verleden? De tweede stad van Zweden heeft namelijk op voetbalgebied grote successen mogen vieren. Wat te denken van de UEFA Cup overwinningen van 1982 en 1987? Tot op de dag van vandaag is Blåvitt de enige Zweedse club die het Europese podium met een eindoverwinning wist te bekronen. Ook al zou je het anno 2022 niet snel zeggen, maar de ploeg won in het verleden ook liefst 18x de Allsvenskan, al dateert de laatste titel al uit 2007. Dankzij Feyenoord weten we sinds enkele jaren hoe het na lange tijd weer winnen van prijzen in een havenstad ontvangen kan worden, ga jij dit in Göteborg tot uitvoering brengen?
Geplaatst

Ik denk uiteindelijk dat ik met IFK Göteborg start. Kijken of we ze weer in de top van Zweden kunnen brengen en Europees weer wat kunnen betekenen.

Geplaatst

Langzaam aan maar eens naar een long-term save kijken. Zit vooralsnog te denken aan de volgende cubs:

- Pro Vercelli (Heeeeel vroeger nog meerdere malen de Serie A gewonnen)

- Crotone (In twee seizoenen tijd afgedwaald naar de Serie C)

- Foggia (Geen idee waarom)

Geplaatst
10 uur geleden zei Jotew:

Langzaam aan maar eens naar een long-term save kijken. Zit vooralsnog te denken aan de volgende cubs:

In de Serie C zitten heel wat leuke ploegen met een verleden op het hoogsteniveau. Pescara, Cesena, Siena. Novara ook leuke club, hebben al uitstekende faciliteiten zo uit m'n hoofd.

Geplaatst
23 minuten geleden zei Mordurette:

In de Serie C zitten heel wat leuke ploegen met een verleden op het hoogsteniveau. Pescara, Cesena, Siena. Novara ook leuke club, hebben al uitstekende faciliteiten zo uit m'n hoofd.

Nou heb ik al 7 opties om een keuze uit te maken. Het word er allemaal niet makkelijker op :-D

Geplaatst
46 minuten geleden zei Jotew:

Nou heb ik al 7 opties om een keuze uit te maken. Het word er allemaal niet makkelijker op :-D

Doe ik toch weer even voor je 😉 You're welcome.

Geplaatst
13 uur geleden zei Jotew:

Vanwege Zdenek Zeman natuurlijk!!

Geplaatst

Ik zoek een leuke club die ik kan opbouwen door alleen maar met eigen jeugd te spelen en geen transfers te doen. Zodat ik het volledige budget kan gebruiken voor het verbeteren van de jeugdopleiding en staff. Nu ben ik zelf redelijk nieuw met FM, dus zou ik graag wat suggesties willen hebben. Het maakt niet uit welk land (y)

Geplaatst
12 minuten geleden zei Jerotelli:

Ik zoek een leuke club die ik kan opbouwen door alleen maar met eigen jeugd te spelen en geen transfers te doen. Zodat ik het volledige budget kan gebruiken voor het verbeteren van de jeugdopleiding en staff. Nu ben ik zelf redelijk nieuw met FM, dus zou ik graag wat suggesties willen hebben. Het maakt niet uit welk land 

zou dan vooral kijken naar ploegen met talentvolle jeugdopleidingen, vaak ga je die in de kleinere landen wel vinden. Rode Ster, Partizan zijn daarvoor wel leuke ploegen met vaak zeer talentvolle Servische regens. 

Geplaatst
52 minuten geleden zei Jerotelli:

Ik zoek een leuke club die ik kan opbouwen door alleen maar met eigen jeugd te spelen en geen transfers te doen. Zodat ik het volledige budget kan gebruiken voor het verbeteren van de jeugdopleiding en staff. Nu ben ik zelf redelijk nieuw met FM, dus zou ik graag wat suggesties willen hebben. Het maakt niet uit welk land (y)

Mocht je nog even willen wachten tot de officiële release en een knappe database is Pyunik uit Armenië ook misschien een optie. Heeft één van de betere jeugdopleidingen en zeker een originele clubkeuze.