Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

xikburak.png.8b721b2c774452b9817da866e73

Je vraagt niet om respect. Je dwingt het af. Het is makkelijk om klein te worden als je naar een andere club gaat. Alles is nieuw en iedereen heeft zijn rol en zijn plek, en uiteraard de bijbehorende praatjes en maniertjes. In zo’n situatie is het natuurlijk het gemakkelijkst om dan een stapje terug te doen; afwachten en de kat uit de boom te kijken. Maar dan verlies je het initiatief. Dan verlies je tijd. 

Ik kwam naar Sittard om het verschil te maken, om de club op te stuwen in de vaart der volkeren, om mijn vrienden te helpen. Dan kun je je niet terugtrekken of voorzichtig doen omdat de media kritiek op je hebben of omdat mensen vooringenomen zijn. Burak is de zoveelste Turk in Sittard. Burak heeft een lastig temperament. Burak is het vriendje van de voorzitter en de eigenaren. Burak stelt zichzelf op. Burak bepaalt wie er gekocht wordt. Het is allemaal bullshit. Het is gemakkelijk om je daardoor te laten beïnvloeden en te proberen te bewijzen dat je juist een vreselijk aardige jongen bent. Maar dan laat je je sturen. Inmiddels heb ik een leeftijd bereikt waarop niemand, behalve ikzelf, bepaalt wat ik doe.

Normaal gesproken kwam er buiten een journalist van het plaatselijke sufferdje niemand opdagen bij de presentatie van nieuwe spelers. Dat was dit keer wel anders. “De sultan van Sittard” werd ik genoemd. De spits die 31 keer scoorde in 77 interlands, vorig seizoen een hattrick tegen het Nederlands elftal scoorde en namens Lille in maart nog tegen Chelsea in de Champions League het doel trof, was neergestreken in een Limburgse provinciestad en dat hebben ze geweten

Cameraploegen en journalisten, zowel nationaal als internationaal, waren ingevlogen om verslag te doen van een transfercoup van jewelste. Daar ging het vermoedelijk al mis; als er iemand schittert, worden anderen jaloers. Zonder dat ik een bal had getrapt, begon de hetze tegen mijn persoontje en tegen mijn nieuwe club. Ik zou te oud zijn, over the hill, de voorloper van een complete Turkse invasie, de club zou haar ziel en identiteit te grabbel hebben gegooid. Hoor- en wederhoor werden op het altaar der sensatiezucht geofferd in ruil voor valse ophef. Vooralsnog bleef het beperkt tot zogenaamde kritische vragen.

In eerste instantie kreeg ik er weinig van mee. Veel was nieuw voor me, ik begreep de taal en de cultuur niet en de trainer praatte niet met me. Ik was immers niet zijn aankoop, ik kwam uit de koker van de voorzitter en de eigenaren. De trainer, Ultee, had zo zijn eigen ideeën en voorkeuren, volkomen begrijpelijk. Vorig jaar had de club zich onder zijn leiding ternauwernood gehandhaafd en hij wilde zijn mannen het vertrouwen geven. Dit gold niet alleen voor mij, maar ook voor andere nieuwkomers zoals Iñigo Cordoba en Ivor Pandur. Ik ken het klappen van de zweep en de wetten van het voetbal, maar uiteindelijk zou kwaliteit leidend moeten zijn. 

Ik heb echter niet geklaagd. Ik vraag me steeds weer af: had ik dit of dat moeten doen? Op zulke momenten kijk ik naar anderen: wat kan ik van hen leren? Wat ontbreekt er bij mij? Ik denk aan één stuk door aan mijn fouten, maar ook wel aan de dingen die ik goed heb gedaan. Zelfreflectie is belangrijk. Wat kan ik verbeteren? Altijd, altijd neem ik iets mee naar huis van de wedstrijden en de trainingen, en dat is natuurlijk lastig. Ik ben nooit echt tevreden, zelfs niet wanneer ik dat wel zou mogen zijn.

Die houding heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het ontslag van de trainer al vroeg in de voorbereiding. Het bestuur woonde ook trainingen bij. Ze zagen het verschil tussen, met alle respect, Paul Gladon en Burak Yilmaz, tussen Yannick van Osch en Ivor Pandur, tussen Tijani Noslin en Iñigo Cordoba of Umaro Embalo. Als je als trainer bewust voor mindere spelers blijft kiezen, dan moeten de resultaten meezitten. Een 3-0 zeperd tegen Alemannia Aachen werd Ultee fataal, waarna een oud-speler en voormalig trainer, Kevin Hofland, nog eens wat olie op het vuur gooide aan tafel bij een populaire talkshow. “De Turkse invasie” had niet een vinger, maar een complete vuist in de pap van het technisch beleid.

De andere tafelgasten haakten gretig in. Een gemummificeerd veenlijk met een indrukwekkende snor zuchtte en steunde en begon te klagen over de clubcultuur die verloren dreigde te gaan, terwijl een van de anderen niet verder kwam dan wat stompzinnig gelach. Het probleem voor de club en voor mij lag echter bij het bereik van de talkshow. In één avond verschoof de focus van de knappe transfer van Fortuna naar Burak is alles schuld en nu zal er wel een stroman worden aangesteld die hem vrij spel geeft.

Het feit dat ik mijn eerste interviews met behulp van een tolk gaf, werkte niet in mijn voordeel. Ik kan me redelijk uitdrukken in het Engels, maar ik wilde zeker weten dat ik het goed deed, dus vandaar de tolk. Oguzhan had destijds nog niet getekend, dus dit leek me een prima oplossing. Helaas werd ook hier een negatieve draai aan gegeven, waardoor de club al voor de start van de competitie beschadigd werd.

In dergelijke situaties ben ik echter op m’n best. Een van mijn favoriete nummers is een Amerikaans rocknummer van Night Ranger. Don’t tell me you love me. De tekst raakt me echt.

Don't tell me you love me

Don't tell me, I don't want to know

Don't tell me, I don't want to know

I love the way you use

I love the way that you use me

Oh yeah

I love the way you shoot

I love the way that you shoot to kill me

Oh yeah

Zo voelde ik me of zo wilde ik me voelen. Ik was niet op zoek naar liefde of bewondering. Laat mensen maar denken dat ze me kunnen gebruiken. Laat ze maar denken dat ze me kunnen raken. Ik wilde daar aan de hele wereld en aan iedereen die aan me twijfelde laten zien wie ik was, en ik zag niet in wie me zou kunnen stoppen.

-----

Voor de liefhebbers.

Spoiler

• Antwoorden 231
  • Weergaven 6,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Na het vertrek van Ultee wisten de media het zeker; de nieuwe trainer van Fortuna wordt een stroman voor Burak. Het zou een Turkse trainer worden of anders iemand die zijn oren naar mij zou laten hang

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Op zulke momenten dient een leider op te staan. Let op he, een leider is niet hetzelfde als een aanvoerder. Een stukje stof om je arm maakt je geen leider, net zomin als het ontbreken van zo’n stukje

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Zoals ik al eerder aanhaalde stond de trainer open voor discussies en gesprekken. Dat was op zich wel even wennen, ik ben een meer autoritaire benadering gewend. Die zorgt op zich ook wel voor duideli

Geplaatst

Ik weet wat jij met FM kan dus ben benieuwd hoe snel Fortuna aan de top staat! Veel plezier en succes!

Geplaatst

Heerlijk, een novelle van de man die in update drie al de Champions League kan pakken :D Benieuwd of je het verhaal van Yilmaz leidend gaat houden.

Geplaatst

Een scherpzinnige beschrijving van de ex-VI-hoofdredacteur kan van Burak wel gevraagd worden :mrgy:. Ik kijk uit naar Buraks visie en avontuur bij Fortuna. Staat trouwens in FM al ergens vastgelegd dat hij ook trainer/coach is of wordt? Ik zag net in mijn game dat hij de rol speler/waarnemend manager had gekregen in 2025. 

Geplaatst
1 minuut geleden zei Titan:

Ik zag net in mijn game dat hij de rol speler/waarnemend manager had gekregen in 2025. 

Spelen jullie alleen FM?  ik ben pas in januari van seizoen 1 :classic_huh:

Geplaatst

Heerlijke opener! Het is altijd een genot om jouw teksten te lezen, Engels, Nederlands, maakt niet uit. Ben wel benieuwd of dit een verhalend topic wordt of meer een presentatie van jouw verrichtingen bij Fortuna. Hoe dan ook, ik kijk alvast uit naar de volgende update, succes!

PS: die banner is wel goed gelukt, al zeg ik het zelf...

Geplaatst

Lekkere opener in ieder geval, maar dat mag natuurlijk ook niet verbazen van jou komende. Heel erg benieuwd in ieder geval waar dit naartoe gaat!

Geplaatst

Benieuwd welke (ongetwijfeld schitterende) prestaties je kan neerzetten met Fortuna.

Geplaatst
  • Auteur

xikburak.png.8b721b2c774452b9817da866e73

Na het vertrek van Ultee wisten de media het zeker; de nieuwe trainer van Fortuna wordt een stroman voor Burak. Het zou een Turkse trainer worden of anders iemand die zijn oren naar mij zou laten hangen. Wat een onzin. Het zou wel leuk zijn geweest, daar niet van, maar het blijft abjecte onzin. Ik ben een leider en ik wil het team verder helpen. Dat betekent dat ik met al mijn ervaring adviezen geef aan het team en aan de staf. Of ze daar iets mee doen, is niet aan mij. Ik ga niet naar Isitan rennen op het moment dat een speler of staflid mijn advies in de wind slaat.

De media zagen het anders, uiteraard. Drama sells. Ik zou de opstelling bepalen, ik zou de tactiek bepalen en ik zou mijn vriendjes een basisplek garanderen. Schijnbaar was Dogan nu mijn vriend, terwijl ik hem amper kende voordat we beiden voor Fortuna tekenden. Ik was nieuw bij de club, ik had er geen echte vrienden in de selectie. Als ik zelf de tactiek mocht bepalen, dan zouden we per direct afstappen van dat achterhaalde 4-3-3. Ik speelde het liefst voorin met een partner, zodat je elkaar kon ondersteunen. 4-3-3 kwam onder UItee neer op 4-5-1, met buitenspelers die ver inzakten, waardoor ik er voorin alleen voorstond. Een soort ren-je-rot zonder rendement.

Onze nieuwe trainer was een kerel uit de regio, iemand die zich als analist en blogger had opgewerkt in het wereldje en nu van Isitan de kans kreeg in Sittard. Hij kende die jongen vanuit zijn whiskyclubje en als freelancer had hij nuttige rapporten en analyses geschreven Whatever. Feit is dat onze nieuwe trainer een arrogant type was. Als speler was hij niet bijzonder geweest, maar hij doorzag het spelletje wel. Bij de eerste kennismaking werd al direct duidelijk dat hij graag sprak over spelsystemen. Hij was een van die mensen bij de club die over spelers praatte als nummers, zo van: “de 5 gaat hierheen en de 6 daarheen”.

Feit is wel dat ik zelden iemand heb ontmoet die zo veel wist van de tegenstander. Het is niet alleen maar het gewone “kijk, ze spelen zus en zo, die-en-die tactiek, pas op voor hem”. Het was alles, elk klein detail tot aan de schoenmaat van de derde keeper en zo. Het was alles. Ik had meteen het gevoel: die man heeft alles onder controle. Zijn houding en uitstraling riepen weerstand op, maar hij leek geen last van te hebben van de mening van anderen.

Hij is elegant, netjes gekleed in een clubkostuum, hij is zelfverzekerd, hij is een leider, maar toch was ik verbaasd. Het was een kort mannetje met smalle schouders. Hij zag er klein uit naast de spelers. Toch voelde ik meteen: deze man straalt energie uit. Hij maakte dat mensen deden wat hij zei. Niet door te schreeuwen, maar doordat hij goed was voorbereid. Elke vraag die we stelden, wist hij te pareren met een antwoord dat je aan het denken zette. Het was alsof we aan het schaken waren met een grootmeester die al vijf zetten vooruit dacht ten opzichte van ons. Het gaf hem een arrogante uitstraling, maar holy shit, je kreeg echt het idee dat deze man zijn zaakjes in orde had.

Er was maar een probleempje. Of nou ja, probleempje… Onze nieuwe trainer wenste de competitie te beginnen zonder een diepe spits, maar laat dat nou net de positie zijn waarvoor ik ben aangetrokken. Deze discussie zou op het scherpst van de snede gevoerd worden, want ik was natuurlijk niet van plan om op de bank te gaan zitten.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill, @Bogatyr, @Glenn08, @Handzeep, @KayDeManaager

-----

Reacties in de spoiler.

Spoiler

Op 27-10-2022 om 22:24 zei 19CH98:

Ik weet wat jij met FM kan dus ben benieuwd hoe snel Fortuna aan de top staat! Veel plezier en succes!

Dit wordt een korte throwaway save. Burak met pensioen, einde verhaal.

Op 27-10-2022 om 23:28 zei Whitewolf345:

Ik volg dit graag

Hopelijk kan ik de reis de moeite waard maken.

Op 28-10-2022 om 00:00 zei Tim':

Heerlijk, een novelle van de man die in update drie al de Champions League kan pakken :D Benieuwd of je het verhaal van Yilmaz leidend gaat houden.

Dat was wel de insteek. Noem het een narratieve uitdaging voor mezelf.

Op 28-10-2022 om 00:03 zei chrisje1993:

Heel veel succes met Fortuna. Helaas niet de mooiste club van limburg ;) 

Pfff... Jelb-schwarz moet eerst maar eens promoveren, dan praten we verder ;) 

Op 28-10-2022 om 08:11 zei Copywriter:

Goed geschreven en prettig leesbaar. Ben benieuwd of in het  vervolg Sneijder ook nog opduikt. 

Die angle had ik nog niet helemaal uitgewerkt, maar de intentie is er wel.

Op 28-10-2022 om 08:15 zei Titan:

Een scherpzinnige beschrijving van de ex-VI-hoofdredacteur kan van Burak wel gevraagd worden :mrgy:. Ik kijk uit naar Buraks visie en avontuur bij Fortuna. Staat trouwens in FM al ergens vastgelegd dat hij ook trainer/coach is of wordt? Ik zag net in mijn game dat hij de rol speler/waarnemend manager had gekregen in 2025. 

Niet dat ik weet. Volgens mij is het niet hardcoded?

Op 28-10-2022 om 09:34 zei Daniell:

Heerlijke opener! Het is altijd een genot om jouw teksten te lezen, Engels, Nederlands, maakt niet uit. Ben wel benieuwd of dit een verhalend topic wordt of meer een presentatie van jouw verrichtingen bij Fortuna. Hoe dan ook, ik kijk alvast uit naar de volgende update, succes!

PS: die banner is wel goed gelukt, al zeg ik het zelf...

Het idee is dat ik voor het verhaal ga :D Nogmaals bedankt voor de banner trouwens.

Op 28-10-2022 om 09:36 zei Marius:

Lekkere opener in ieder geval, maar dat mag natuurlijk ook niet verbazen van jou komende. Heel erg benieuwd in ieder geval waar dit naartoe gaat!

Merci :) 

Op 28-10-2022 om 09:55 zei DGremlin:

Benieuwd welke (ongetwijfeld schitterende) prestaties je kan neerzetten met Fortuna.

Ik ga voor het Leicester City van de Low Countries (LCLC) :D 

Op 28-10-2022 om 10:04 zei LouisPSV:

Ik volg.

Ik schrijf en hopelijk op een manier die het volgen waard is :) 

Op 28-10-2022 om 10:08 zei Kyrill:

Wat een opening _O_mijn persoontje :-D

Tag graag aub. Geweldig stuk! 

Uw wens... ;) 

Op 28-10-2022 om 10:16 zei Bogatyr:

@Nom de Guerre De man met de gave van het woord. Tag me maar!

As you wish... :) 

Op 28-10-2022 om 12:52 zei Glenn08:

Ja hoor, hier wil ik graag een tag!

Komt voor de bakker :) 

Op 28-10-2022 om 13:44 zei Handzeep:

Lekkere opening. Zou graag een tag willen!

Regelen we :) 

Op 28-10-2022 om 16:18 zei Mansveld:

Succes

Dank je :) 

Op 28-10-2022 om 17:10 zei KayDeManaager:

Nou, väöl succes mit t clubke oet Zitterd ;) Graag een tag dus :D
         (veel succes met het clubje uit Sittard) voor de niet-Limburgers onder ons.

Wedden dat ik het beter doe dan Ultee? ;) 

Op 28-10-2022 om 17:11 zei Tim Windt:

Leuke opening!!

Op 28-10-2022 om 20:10 zei La Pulga:

Succes, ben benieuwd met Burakkie!

Je kunt beter Burak succes wensen ;) 

11 uur geleden zei delichris:

Ik ga deze zeker volgen.

Hopelijk bevalt mijn hersenspinsel :) 

10 uur geleden zei Mascini:

Leuk! Al weet ik de uitkomst al.

Vertel ;) 

2 uur geleden zei Krabby:

Leuke opening, ga deze zeker volgen! 

Geplaatst

Ben benieuwd welke positie Burak gaat krijgen in de Strikerless formatie.