Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
  • Auteur

cddcd10c4fb220e3dfe0a7b2977cb01b-webp.jpg

Van een rustige voorbereiding was geenszins sprake geweest, maar mijn competitiedebuut stond voor de deur. De regerend landskampioen en topfavoriet voor de titel kwam op bezoek; het machtige Ajax uit Amsterdam was naar de provincie afgedaald om de boertjes uit Sittard even op de plek te zetten. Dat leek althans het sentiment te zijn dat de wedstrijd omringde. Interviews met de Ajaxmandekkers Bassey en Timber, die pochten dat ze de oude man Burak zouden uitschakelen, Ajaxtrainer Schreuder die aangaf dat er met zeker drie doelpunten verschil gewonnen diende te worden, maar ook binnen de eigen supporters en club heerste een soortgelijk sentiment.

Het leven is hier in het Zuiden behoorlijk bourgondisch. De mensen gaan hier veel vaker uit eten. Genieten van het leven lijkt in de volkscultuur te zitten. Op een of andere manier is het word je er hier nooit raar op aangekeken als je lekker gaat uit eten of een glas wijn pakt bij de maaltijd. In grote delen van het land heerst een meer conservatieve mentaliteit. Niet lullen, maar werken. Dat clasht, die mentaliteit van zorgeloos genieten vloekt met die meer calvinistische insteek van hard werken zonder te zeuren.

Veel Limburgers hebben dan ook de indruk dat Randstedelingen op ze neerkijken. Ik snap dat niet zo. Limburg is misschien economisch minder ontwikkeld, maar de kwaliteit van leven is hier beter. Kijk naar die prachtige omgeving die je hier hebt. Er is meer aandacht voor lekker eten. De mensen gaan hier ook beter gekleed, is mijn indruk. Maar de Limburgers mogen wat meer van zich af gaan bijten, je hoeft je niet te schamen voor je wens om het beste uit het leven te halen.

Binnen de selectie leken vooral de Nederlandse jongens hier last van te hebben. Dit was het grote Ajax en wij waren “maar” Fortuna. Dat is natuurlijk niet hoe je een wedstrijd in moet gaan. Natuurlijk moet je het talent van Ajax respecteren, anders drogen ze je af en word je weggespeeld, maar er zit een groot verschil tussen respect en ontzag. Als je ontzag hebt voor je tegenstander, dan sta je al met 1-0 achter. Respect moet je afdwingen, niet opeisen. Dat ze op het veld maar laten zien wat ze kunnen, niet tijdens persconferenties.

De trainer deelde mijn mening. De laatste besprekingen gingen vooral over het belang van gedisciplineerd blijven spelen vanuit een gesloten achterhoede, altijd het duel aangaan, de tweede bal blijven winnen en Ajax dwingen tot het geven van hoge voorzetten. Ajax zou waarschijnlijk met de geslepen Serviër Tadic in de punt van de aanval aantreden. Een uitstekende voetballer, maar eentje die vooral uitblonk in het zoeken en vinden van ruimte, om van daaruit te schieten of passen. Tadic had een schijthekel aan fysieke duels en al helemaal aan luchtduels. 

Ons strijdplan bestond eruit om Dimi and Rodrigo op Tadic te zetten, waarbij Rodrigo de duels aanging en Dimi rugdekking gaf. George en Ivo zouden de flanken afschermen en proberen de teruggetrokken voorzetten op de rand van de zestien eruit te halen. Hoge ballen mochten ze geven, daar waren we niet bang voor. Deroy en Ozzy zouden de zone voor de zestien bewaken, terwijl Mats, Iñigo en ik druk zouden zetten op hun middenveld. Vanuit balveroveringen probeerden we dan snel uit te breken.

Op papier natuurlijk een prima plan, maar de truc is om het dan ook fatsoenlijk uit te voeren. De jongens moeten er ook in geloven, zeg maar. Tijdens de bespreking knikt iedereen braaf ja en amen, maar uiteindelijk draait het om wat je op het veld laat zien. Het geloof in eigen kunnen moet er zijn, anders kun je inpakken. Op zo’n moment moet je als leider het voortouw nemen, een voorbeeld stellen.

De bezoekers kwamen al met een hautaine houding het veld op; ze zouden dit varkentje wel eens even gaan wassen. Op papier speelden we een thuiswedstrijd, maar daar merkte je in de praktijk minder van. In de thuisvakken zaten veel lokale Ajaxsupporters, die zich gemengd hadden met de Fortunafans. Op zo’n moment moet je proberen om het stadion mee te krijgen, om die twaalfde man aan jouw kant te krijgen.

Ik legde vanaf de aftrap veel energie in mijn spel; ook op ballen die eigenlijk onhaalbaar waren sprintte ik. Bij luchtduels probeerde ik de kleinere Timber op te zoeken, terwijl ik bij ballen over de grond dichtbij Bassey probeerde te komen, die minder handig en mobiel was in de kleine ruimte. Na zeven minuten pakte ik een gele kaart; de sliding op Timber was hard en net iets te laat ingezet. Niet genoeg voor een rode kaart, wel genoeg om de boel op te schudden.

Hoewel Ajax meer balbezit had, wisten ze zich geen raad met onze felle speelstijl. Met het mes tussen de tanden werden de ruimtes verdedigd en met name in de tegenstoten lag er vaak wel ruimte. Timber en Bassey dekten door op mij, waardoor er aan de binnenkant ruimte lag voor Cordoba en Seuntjens, met name omdat rechtsback Rensch niet altijd naar binnenkneep en de linksback Blind vrij traag was.

Uit zo’n omschakelmoment kwam ook onze eerste treffer. Ik liet me inzakken om de bal te ontvangen, Timber dekte door en Bassey gaf rugdekking, maar Blind bleef in positie staan. Het centrum lag open, dus na een handige steekbal kon Duarte doorlopen op die mummie in het doel bij Ajax. Deroy schoot de bal niet goed in, maar Mats prikte de rebound binnen en het spel kon beginnen.

Spoiler

Het stadion ontplofte en schaarde zich achter ons. De hoofden bij ons gingen omhoog, iedereen geloofde nu ook in het plan van de trainer. Zelfs een snelle 1-1 veranderde daar niets aan. Grillitsch torende bij een afdraaiende vrije trap boven Ivo Pinto uit en tikte binnen. Toch bleven we gelijkwaardig qua kansen. Ajax domineerde, wij counterden.

Tijdens de rust konden we horen hoe het stadion verder werd opgezweept. De DJ van dienst besloot Simarik van Tarkan te draaien. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. De schuimbekkende hyena’s van de pers zouden weer tekeer gaan na afloop van de wedstrijd. Voor ons was het zaak om door te pakken.

In de tweede helft bleef Ajax drukken, maar wij bleven vechten. Ik bleef voorin beuken en sleuren; na afloop van de wedstrijd bleek dat ik ruim 13,8 kilometer had gelopen, meer dan wie dan ook op het veld, maar echte kansen kreeg ik niet. De dubbele dekking van Timber en Bassey bleek efficiënt. Toch speelde ik een kleine rol in het winnende doelpunt van Cordoba. 

Bij een inworp van Ivo Pinto was ik naar de vleugel uitgeweken. Timber volgde en verdween uit het centrum. Wederom waren Blind en Rensch traag met naar binnen knijpen. Een korte kaats was genoeg om Ivo weer vrij te krijgen. De ervaren Portugees had de loopactie van Matsoe gezien en het balletje over de verdedigers heen was op maat. Seuntjens op zijn beurt behielde het overzicht en legde de bal breed, waarna het voor Cordoba een koud kunstje was om de 2-1 binnen te tikken.

Spoiler

Het stadion kolkte, bibberde en beefde, het schudde op zijn grondvesten. Naarmate de wedstrijd vorderde en het eindsignaal in zicht kwam, nam de frustratie bij de gasten toe. Het aanvalsspel werd gejaagder, slordiger. Ajax ging lange ballen spelen, waarmee ze ons eigenlijk in de kaart speelden. Dimi Siovas en Rodrigo Guth heersten soeverein in de lucht en schakelden Ajaxcaptain Tadic uit.

Na het laatste fluitsignaal stormde onze voltallige bank het veld op. Ik hoste en juichte mee voor de harde kern van de Ricksentribune. Er waren een aantal Turkse vlaggen te zien. Ik had weliswaar niet gescoord tijdens mijn debuut, maar ik was voorop gegaan in de strijd en we hadden een titelpretendent pootje gelicht. Van een verdeelde selectie voor aanvang naar een geoliede vechtmachine gedurende een wedstrijd; het kan verkeren.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV

-----

De reacties staan in de spoiler.

Spoiler

22 uur geleden zei Kyrill:

Jaaa zkr Guido en het narratief is weer geweldig :cheer::checkit:

Dank u. :) 

22 uur geleden zei Marius:

Twee alfamannetjes loodrecht tegenover mekaar. Gotta love it. De zenuwen staan alvast strak gespannen voor de seizoensopener tegen Ajax.

De boel op scherp zetten of zoiets :D 

22 uur geleden zei 19CH98:

Zoals je zelf al zegt, als de keuze is Burak eruit of Mica eruit lijkt mij die niet lastig. 

Dat was een simpele keuze inderdaad :) 

20 uur geleden zei delichris:

Dat was even genieten op een training als je als supporter daar aanwezig was.

Nou ja, vechtpartijtjes binnen de eigen ploeg zijn meestal niet zo heel geinig voor supporters. 

19 uur geleden zei DGremlin:

De sfeer zit goed zo te zien.. ;c

Als ze er maar staan tijdens de wedstrijd, toch?

18 uur geleden zei larrie:

Even alles op spanning zetten voor de wedstrijd 

Dat lijkt goed gelukt, nietwaar?

18 uur geleden zei Thymen:

Wat een mooie stukken. 

Dank je wel :) 

18 uur geleden zei Thomassje123:

Spanningen heb je altijd wel een keer in een groep waar je ook maar komt dus ook in een groep voetballers. Belangrijk is wel dat jij en Micah zich als professionals blijven gedragen. Deze agressiviteit kun je ook omzetten in motivatie. En ik denk dat die motivatie er voor gaat zorgen dat Ajax opgerold wordt, nouja in ieder geval verslagen wordt

Daar gingen we voor, het lukte ook nog eens :D 

17 uur geleden zei mattihamstra:

Dit lijkt me toch wel net wat nodig is. Verdeelde groep waarin niemand van wijken wil weten en dat gaat ajax ondervinden

Waarvan akte.

Vraagje mijnerzijds; is dit een fijne manier van werken zo, met spoilervideo's?

• Antwoorden 231
  • Weergaven 6,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Na het vertrek van Ultee wisten de media het zeker; de nieuwe trainer van Fortuna wordt een stroman voor Burak. Het zou een Turkse trainer worden of anders iemand die zijn oren naar mij zou laten hang

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Op zulke momenten dient een leider op te staan. Let op he, een leider is niet hetzelfde als een aanvoerder. Een stukje stof om je arm maakt je geen leider, net zomin als het ontbreken van zo’n stukje

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Zoals ik al eerder aanhaalde stond de trainer open voor discussies en gesprekken. Dat was op zich wel even wennen, ik ben een meer autoritaire benadering gewend. Die zorgt op zich ook wel voor duideli

Geplaatst

Wat een start van de competitie! Met jou FM skills ben je nu voor mij kampioenskandidaat nummer 1 als je ziet hoe je van Ajax wint. 

Daarnaast ook opnieuw complimenten voor de schrijfstijl. het is erg fijn om te lezen en je wordt echt meegezogen in de wedstrijd. 

Geplaatst

Cruciale rol voor Seuntjens toch ook wel bij beide doelpunten. Bij het eerste goed gevolgd om de rebound te kunnen binnen tikken, en bij dat tweede wel heel veel overzicht behouden. Het had niet onlogisch geweest als hij daar zelf zijn kans had gegaan. Die video's vind ik persoonlijk wel leuk.

Geplaatst

Geweldig stuk weer en mooi resulaat. Ik ga nu Dortmund kijken, video's kijk ik andere keer. Lekkere zege! 

Geplaatst

Tarkan door de speakers, hoe provocerend wil je te werk gaan. Een mooie gedachte, dat het in het echt ook ooit mag gebeuren. Natuurlijk is winnen een stunt van jewelste en Burak is niet vies van een paar meter extra lopen.

Geplaatst

Hoppa, de eerste stuntzege is al een feit!

Al hoeft dat waarschijnlijk niet eens zo erg te verbazen met jou aan de knoppen natuurlijk.

Geplaatst

Lekkere eerste overwinning, de goals in de spoiler is zeker een leuke toevoeging. 

Geplaatst
  • Auteur

cddcd10c4fb220e3dfe0a7b2977cb01b-webp.jp

De eerste competitiewedstrijd leverde een verrassende maar zeker niet onverdiende zege op; titelpretendent Ajax mocht thuis de wonden gaan likken. Hoe denk je nu dat dit verhaal gebracht werd door de Nederlandse media? “Burak faalt tijdens verrassende zege Fortuna” en “Provocerende Sultan van Sittard imponeert niet tijdens lucky overwinning”; dan valt je toch verder niets meer in. Het team met een begroting van 150 miljoen weet niet te winnen van het team met een begroting van 15 miljoen, maar dan gaan we kijken naar die ene speler die niet tot scoren kwam en naar het liedje dat tijdens de rust gedraaid wordt.

Mica Tirpan verliet de club; Kasimpasa uit Turkije nam hem over van Fortuna. De club schakelde direct door en huurde een jonge verdediger van Aston Villa, Lamare Bogarde. Zijn oom Winston kende ik vanuit de verhalen; de man die bij Chelsea vrijwillig op de bank bleef zitten, omdat geen enkele andere club dat salaris kon evenaren. Ergens had ik daar wel begrip en respect voor. Ik was benieuwd naar hoe zijn neefje het zou doen bij ons. Ik werd gefotografeerd toen ik hem op de training begroette, waarbij we elkaar een soort van knuffel gaven.

Ook hier ging het voltallige perslandschap uit zijn plaat. “Burak pest teamgenoot weg en omarmt diens vervanger.” Een enkeling suggereerde zelfs dat Lamares zaakwaarnemer bevriend was met de mijne en dat dit de reden was dat hij nu bij Fortuna speelde. Ik moest op mijn tong bijten om niet te reageren, maar onze trainer is redelijk bedreven in het afpoeieren van de pers. Hij liep naar de journalist in kwestie toe en overhandigde hem een rol aluminiumfolie. “Hier, kun je er zelf een hoedje van maken.” 

Na de tweede wedstrijd van het seizoen werden de media niet bepaald milder. Hoewel Fortuna met 2-1 won van Twente, kwam ik niet tot scoren. Ik kreeg dubbele dekking van Plegezuelo en Hilgers, terwijl de backs van Twente wel naar binnen knepen indien nodig. We scoorden via twee afstandsschoten van Duarte en Ozzy, waarbij ik wel de assist voor mijn rekening nam bij het doelpunt van mijn landgenoot.

Na de wedstrijd opperden diverse journalisten, waaronder dat opgegraven veenlijk op televisie, dat de Sultan van Sittard wellicht een miskoop was geweest; een grote mond maar niet meer in staat om op het veld te brengen wat hij vroeger had gebracht. In beide wedstrijden had ik de meeste kilometers afgelegd van alle spelers, onvermoeibaar gesleurd en gebeukt, ruimte gemaakt voor anderen. Schijnbaar werd ik ook hier in Nederland alleen op doelpunten afgerekend.

In dat opzicht kwam de wedstrijd tegen Cambuur als geroepen. De Friese formatie was niet goed uit de startblokken gekomen en kwam ook in Sittard al snel op achterstand. Iñigo Cordoba opende de score met een prachtige lob over de Portugese goalie van Cambuur. Ik werd door een verdediger van de bal gezet, maar onze Baskische vleugelspeler pikte de bal op en scoorde puur op intuïtie een schitterend doelpunt.

Ik was getergd. Het was mijn beurt om in de spotlights te staan. Mijn kans kwam kort daarna. Na een korte combinatie op het middenveld probeerde Cordoba me weg te steken. Met een sliding probeerde een Cambuurspeler de bal te onderscheppen, maar in plaats van een onderschepping verlengde hij de bal. Ik was in een lijf-aan-lijfduel verwikkeld met de potige mandekker van Cambuur, Bergsman. Ik wist hem van me af te schudden, waarna ik oog-in-oog kwam met doelman Virginia. Op zulke momenten neemt je instinct het over; puur op routine kapte ik naar mijn rechter been en plaatste de bal beheerst in de hoek; 2-0 voor Fortuna en persoonlijk was ik nu van de 0 af.

Na dat eerste doelpunt viel er een gewicht van mijn schouders. Ik weet dat het teambelang op één hoort te staan, maar voor een spits is het zo belangrijk dat je doelpunten maakt, zelfs wanneer je als ploeg zonder spitsen speelt. Ik leef, ik adem doelpunten, dus dit eerste doelpunt voelde als een bevrijding. 

In het vervolg van de wedstrijd speelden we Cambuur weg. De Sittardse storm was opgestoken en ging niet meer liggen. Cordoba scoorde zijn tweede van de avond toen hij een afstandsschot van Ozzy onbedoeld verlengde. Zelf scoorde ik ook nog een tweede doelpunt; Ozzy speelde me in en met een handige beweging draaide ik weg bij Bergsma. Ik voelde aan alles dat hij me wilde vastgrijpen, maar hij had al een gele kaart en we stonden op de rand van het strafschopgebied. Hij liet me gaan. 4-0 voor Fortuna. Zoveel tijd en ruimte moet je mij niet geven.

In het verloop van de wedstrijd kwam Cambuur terug tot 4-2. Wij waren vermoeid, terwijl zij een monsterachtige spits uit Letland in de ploeg brachten. Geen briljante voetballer, maar groot en sterk. Siovas en Guth kregen geen grip op dit beest, die zelf een keer scoorde en een medespeler in stelling bracht. Jammer, maar geen ramp.

Na de wedstrijd ging het vooral over mijn manier van coachen. Ik zou verbaal te zeer aanwezig zijn, was de trainer wel degene die de opstelling bepaalde of had Burak een vinger in de pap hier? Mensen vroegen zich af hoever mijn invloed reikte. Onze trainer, nooit verlegen om een sarcastische opmerking, gaf aan dat ik inmiddels ook het menu van de kantine bepaalde, de kleur van de pionnen op de training wilde veranderen naar rood en dat ik het kapsel van Cordoba wilde veranderen. Ik geloof niet dat het verzamelde journaille dit kon waarderen.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV

-----

De reacties staan in de spoiler.

Spoiler

18 uur geleden zei delichris:

Een verrassende overwinning gepakt op Ajax.

Dit soort overwinningen zijn altijd lekker :D 

18 uur geleden zei 19CH98:

Wat een start van de competitie! Met jou FM skills ben je nu voor mij kampioenskandidaat nummer 1 als je ziet hoe je van Ajax wint. 

Daarnaast ook opnieuw complimenten voor de schrijfstijl. het is erg fijn om te lezen en je wordt echt meegezogen in de wedstrijd. 

18 uur geleden zei Marius:

Cruciale rol voor Seuntjens toch ook wel bij beide doelpunten. Bij het eerste goed gevolgd om de rebound te kunnen binnen tikken, en bij dat tweede wel heel veel overzicht behouden. Het had niet onlogisch geweest als hij daar zelf zijn kans had gegaan. Die video's vind ik persoonlijk wel leuk.

Matsoe had een goeie dag :D 

17 uur geleden zei Kyrill:

Geweldig stuk weer en mooi resulaat. Ik ga nu Dortmund kijken, video's kijk ik andere keer. Lekkere zege! 

Merci :) 

16 uur geleden zei Titan:

Tarkan door de speakers, hoe provocerend wil je te werk gaan. Een mooie gedachte, dat het in het echt ook ooit mag gebeuren. Natuurlijk is winnen een stunt van jewelste en Burak is niet vies van een paar meter extra lopen.

Dit is in real life dus gebeurd tijdens Fortuna - Ajax. Het uitvak werd gek...

14 uur geleden zei DGremlin:

Hoppa, de eerste stuntzege is al een feit!

Al hoeft dat waarschijnlijk niet eens zo erg te verbazen met jou aan de knoppen natuurlijk.

Het seizoen duurt nog lang :) 

9 uur geleden zei Thymen:

Lekkere eerste overwinning, de goals in de spoiler is zeker een leuke toevoeging. 

Beetje jammer dat ik nu ruzie heb met de forumsoftware als het gaat om videootjes toevoegen.

5 uur geleden zei Djurovski:

Winnen van Ajax is altijd mooi. Sterke start

Geplaatst

Weer mooie overwinningen , Burak zelf lijkt ook wat beter in vorm te komen. Inderdaad jammer dat de goals via een externe site bekeken moeten worden. 

Geplaatst

Burak haalt toch zijn gram en antwoord met zijn voeten, al blijven de persmuskieten gewoon hun gangetje gaan. Het zal de fans en trainer van Fortuna echter worst wezen na die 9 op 9. Heerlijk stukje leesvoer weer, zeker op zo'n zondagochtend met een kop koffie in de hand.

Geplaatst

Leuk zo met die filmpjes! Ga zo verder man. Enorm leuk om te lezen weer. Altijd benieuwd naar de volgende update.

Geplaatst

Een perfecte start! Ook al vind de pers blijkbaar andere zaken belangrijker dan de resultaten..

Geplaatst

Er gaat geen moment voorbij om de media een veeg onder uit de pan te geven. Laat ze vooral zo blijven praten over Burak en consorten, opdat het voetbal ongemerkt steeds succesvoller wordt. 

Geplaatst

Zo, ben weer bij! Heerlijke start zo in de competitie en Burak zal blij zijn met zijn eerste goal. In mijn eerste seizoen bij Twente werd meneer topscorer door 24 keer te scoren, benieuwd op welk aantal hij bij jouw gaat eindigen...

Dan de schrijfstijl, moeten we daar nog wat over zeggen? Bij mij zou er inmiddels geen veertje meer bij in passen maar toch hulde!

Geplaatst

Leuke reacties van je coach, die heeft er wel zin in. Burak is ondertussen gewoon lekker bezig!

Doe mij maar een vaste tag, had even wat updates gemist.

Geplaatst

Ik wil ook wel een vaste tag. Paar mooie updates gemist maar het gaat uitstekend daar in Sittard! De video's erbij zijn echt een meerwaarde :classic_biggrin: