Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Mind games, gotta love them! Burak lekker in zijn sas in ieder geval. Dat de VAR nog een keertje opduikt in zo'n wedstrijd waarin alles lijkt te lukken is natuurlijk ook weer typisch FM.

• Antwoorden 231
  • Weergaven 6,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Na het vertrek van Ultee wisten de media het zeker; de nieuwe trainer van Fortuna wordt een stroman voor Burak. Het zou een Turkse trainer worden of anders iemand die zijn oren naar mij zou laten hang

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Op zulke momenten dient een leider op te staan. Let op he, een leider is niet hetzelfde als een aanvoerder. Een stukje stof om je arm maakt je geen leider, net zomin als het ontbreken van zo’n stukje

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Zoals ik al eerder aanhaalde stond de trainer open voor discussies en gesprekken. Dat was op zich wel even wennen, ik ben een meer autoritaire benadering gewend. Die zorgt op zich ook wel voor duideli

Geplaatst

Dat gebeurt niet zo vaak, dat Gözöbüyük de pers te woord staat. Ook een keer leuk. En ik snap je afkeer van Vaessen, maar dit voelt toch een beetje als pesten haha. Die arme doelman. Wil een lekkere wedstrijd spelen en dan komt er zo'n Turkse vedette je hele zelfvertrouwen de grond in stampen :D 

Geplaatst

Och, wat had ik gehoopt dat Vaessen op Burak af zou komen om hem neer te hoeken :D. Provoceren kun je leren. Serdar zou zo'n wedstrijd ongetwijfeld ook echt aangrijpen om te laten zien dat hij boven 'de Turken' staat. 

Geplaatst
  • Auteur

cddcd10c4fb220e3dfe0a7b2977cb01b-webp.jp

Van de hemel naar de hel in een paar dagen tijd, soms overkomen die dingen je. De vraag is alleen hoe je eruit komt, heb je de mentale kracht om terug te slaan, om op te staan en van je af te bijten. Vol zelfvertrouwen waren we naar Rotterdam gereisd voor de wedstrijd tegen Feyenoord. Het was weliswaar “maar” RKC, maar we hadden de vorige wedstrijd royaal gewonnen en we waren nog ongeslagen. Feyenoord verkeerde niet bepaald in bloedvorm en bivakkeerde zo rond de vijfde plek op de ranglijst. 

Het zou geen gemakkelijke wedstrijd worden, maar niets wees erop dat we zo enorm in de problemen zouden komen. Het begon al in de spelerstunnel. Je hoorde het deinen en schreeuwen van de supporters, als een gigantisch beest dat op de loer ligt om je te verscheuren. Er zijn spelers die gedijen in een dergelijke atmosfeer, die wat mij betreft een beetje Turks aandeed. Er zijn ook spelers die dichtklappen of gaan overcompenseren om maar te laten zien dat zij bestand zijn tegen de macht van de massa.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik onder de indruk was van de Kuip. Bij het leeuwendeel van mijn collega’s sloeg de druk van het publiek op de benen; ze waren niet bestand tegen die vele verwachtingsvolle ogen, die snel op hol slaande kelen, die makkelijk wapperende armen in het meest vibrerende stadion van Nederland. Die angst is dodelijk. 

We werden weggespeeld. Overklast. Zo simpel is het. Met de rust stond het 1-0 voor Feyenoord, door een doelpunt van hun Poolse spelmaker Szymanski, maar het had ook 3-0 kunnen staan. We kwamen nog goed weg omdat de scheidsrechter een doelpunt van Danilo afkeurde. Niemand snapte waarom, maar Joey Kooij had een overtreding geconstateerd in een verder doodnormale aanval. Wij klaagden niet, maar het legioen op de tribune werd gek. 

Het stadion kolte en beefde, de supporters schreeuwden de thuisploeg naar voren en wij bezweken onder die druk. De kansenverhouding in die eerste helft was 10-1, met een xG van bijna 1.0 versus 0.12. We kwamen overal een stap te laat, wonnen geen duels en al helemaal geen tweede ballen meer, dan houdt het op.

In de rust heeft de trainer ons gewezen op onze afspraken, dat we moesten blijven werken, dan zouden de kansen komen. Ik heb zelf een aantal ploeggenoten vastgepakt, hun hoofd met beide handen omklemd om ze vertrouwen in te praten. Je kunt in feite praten tot je een ons weegt, je hebt dat gewoon geluk nodig. Een bal die goed valt, waardoor de stemming in het stadion omslaat, waardoor je de macht van die deinende en schreeuwende massa uitschakelt.

In feite heb je een lucky goal nodig. Wat heet, we kregen de overtreffende trap van een lucky goal. Na een lange trap van Pandur kwam ik net tekort in het luchtduel, maar Ozzy pikte de bal op. Volgens mij was dat zo’n beetje de eerste tweede bal in de wedstrijd die in ons voordeel uitpakte. Ozzy stak me weg met een bekeken balletje, maar Feyenoords Rasmussen leek de bal te onderscheppen. Hij raakte de bal gelukkig verkeerd, waardoor zijn teamgenoot op het verkeerde been stond en ik kon doorlopen. Mijn schot was niet hard, maar werd door een toegesnelde verdediger van richting veranderd, waardoor de bal in de korte hoek verdween.

De Kuip werd hysterisch. Het volume steeg tot recordhoogte, maar wat in de eerste helft een wapen was gebleken, leek nu verlammend te werken. Feyenoord bleef dominant, maar de beslissende pass bleef uit of de beslissende actie werd te laat ingezet of te ver doorgedreven. Met kunst- en vliegwerk bleven we overeind. Toen na iets meer dan negentig minuten de kruitdampen waren opgetrokken en de orkaan luwde, hadden we met veel pijn en moeite een puntje uit het vuur gesleept.

We waren weggespeeld. Feyenoord had 20 doelpogingen ondernomen ten opzichte van onze 4 schoten, hun xG was 2.52 ten opzichte van onze 0.64. Het was niet fraai, maar dit zijn de resultaten die uiteindelijk prijzen opleveren.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV@Willem@Tim'@Djurovski

-----

De reacties staan in de spoiler.

Spoiler

Op 12-11-2022 om 13:48 zei Willem:

Haha een persoonlijke vendetta met de hele Nederlandse voetbalwereld, verkapt als een lekker leesbaar FM-verhaal.

Er lopen best veel engnekken rond in het vaderlandse voetballandschap, dus dat is best makkelijk.

Op 12-11-2022 om 13:53 zei Marius:

Mind games, gotta love them! Burak lekker in zijn sas in ieder geval. Dat de VAR nog een keertje opduikt in zo'n wedstrijd waarin alles lijkt te lukken is natuurlijk ook weer typisch FM.

Net zo typisch als die ene spits die altijd tegen jou zijn eerste goal van het seizoen maakt, of voor het eerst in tien wedstrijden scoort.

Op 12-11-2022 om 13:58 zei delichris:

Lekkere overwinning gepakt en drie fijne goals.

Ja, maar daarna werd het even pittig.

Op 12-11-2022 om 14:17 zei 19CH98:

Dat is weer eens een mooie manier om je gram te halen! Zowel voor Burak als voor @Nom de Guerre persoonlijk zo te lezen:classic_ninja:

Geen fan van Vaessen. Of Serdar.

Op 12-11-2022 om 14:24 zei Tim':

Dat gebeurt niet zo vaak, dat Gözöbüyük de pers te woord staat. Ook een keer leuk. En ik snap je afkeer van Vaessen, maar dit voelt toch een beetje als pesten haha. Die arme doelman. Wil een lekkere wedstrijd spelen en dan komt er zo'n Turkse vedette je hele zelfvertrouwen de grond in stampen :D 

Vaessen is een kwalletje hoor...

Op 12-11-2022 om 14:33 zei Djurovski:

Vaessen nooit zo op gelet maar Serdar is een kwal

Kijk eens naar Vaessen na afloop van PSV - RKC.

Op 12-11-2022 om 16:08 zei Titan:

Och, wat had ik gehoopt dat Vaessen op Burak af zou komen om hem neer te hoeken :D. Provoceren kun je leren. Serdar zou zo'n wedstrijd ongetwijfeld ook echt aangrijpen om te laten zien dat hij boven 'de Turken' staat. 

Dat soort dingen gebeuren dan weer niet in FM.

Op 12-11-2022 om 19:15 zei DGremlin:

Er valt in ieder geval telkens wat te beleven daar :D

Never a dull moment.

Op 12-11-2022 om 21:41 zei Kyrill:

Wat een emotie en passie :cheer::t:

Turkse furie.

Op 13-11-2022 om 07:23 zei MNie:

Wederom een goed stuk!

Dank je wel.

Op 13-11-2022 om 11:39 zei mattihamstra:

Burak op zijn best. Oorlog maken en scoren

Sleuren en beuken.

Geplaatst

Puntje neenemen uit de Kuip is een prima resultaat. Het spel liet kennelijk iets te wensen over maar dat kan een keer gebeuren. 

Geplaatst

Voetballen hoeft niet altijd mooi te zijn. Soms moet je even wat esthetiek inleveren om op resultaat te spelen. Een beetje hulp van een warrige beslissing van Joey Kooij (what's new?), hard werken en een klein foutje van Rasmussen leveren toch netjes een punt op!

Geplaatst

Soms moet het ook gewoon eens een keer meezitten. Of meer dan meezitten. Hop en door, met een gestolen punt in de achterzak.

Geplaatst

Mooi puntje gepakt in de Kuip. En altijd leuk om de tegenstander met de nodige frustraties achter te laten :D

Geplaatst

Elke punt is een punt.

en uiteindelijk hoe die tot stand is gekomen maakt aan het einde van de wedstrijd niet meer uit.

Geplaatst
  • Auteur

cddcd10c4fb220e3dfe0a7b2977cb01b-webp.jp

Elke voetballer die langer een dan paar seizoenen heeft meegedraaid in het professionele voetbal kent het klappen van de zweep. Zodra de winterstop in zicht komt, beginnen de makelaars zich te roeren. “Ik weet nog wel een leuke club voor je.” “Hey, club zus-of-zo is nog op zoek naar een…” “Je bent nu aanbeland op een punt in je carrière waarop je kunt cashen, ik zat te denken aan een club in…” “Je moet meer aan spelen toekomen, misschien is een transfer naar…” 

Je zou denken dat sportief succes in zulke situaties dient als een bindmiddel, maar in feite maakt het de situatie alleen maar erger. Spelers die succesvol zijn, zijn ook altijd in trek bij andere clubs. Als je wint, doe je vast iets goed en ben je dus interessant voor andere clubs. In dat opzicht wonnen we veel, dus was er ook legio belangstelling voor spelers uit onze selectie. Matsoe, Cordoba, Guth, Duarte, ze stonden allemaal in de belangstelling van grotere clubs of financieel meer daadkrachtige buitenlandse clubs. Ze waren allemaal niet meer met hun hoofd bij prioriteit nummer één; Fortuna.

Ergens begrijp ik het wel. Moderne voetballers zijn legionairs, huurlingen. Ze spelen daar waar de kans op financieel gewin het grootst is. Natuurlijk spelen randzaken zoals bijvoorbeeld speeltijd, levenswijze of de nabijheid van familie een rol, maar als het puntje bij paaltje komt, gaat het om de centen. Ik ben in dat opzicht niet roomser dan de paus, maar ik weet ook dat je ideeën omtrent je toekomst niet voor of tijdens de winterstop moet bespreken. Als je goed speelt, kan het uit je ritme halen. Als je niet goed speelt, gaat er nog minder focus naar je spel, waardoor je echt niet beter gaat spelen en je al helemaal geen andere club zult vinden.

Dat is een les die we ternauwernoods leerden in de beker tegen NAC. Op papier was de ploeg uit Breda een makkelijke tegenstander. Een middenmoter uit een lagere afdeling. Weliswaar een ploeg met geweldige ambities, maar op het veld kwam het er niet uit. Een samenraapsel van vergane glorie, over het paard getilde pseudo-vedetten, noeste werkers en goedkope talenten uit de eigen jeugd. Op papier zou het een walk-over moeten zijn. De trainer besloot daarom om een aantal spelers rust te gunnen, waaronder ondergetekende.

Ik durf rustig te bekennen dat ik me de hele wedstrijd, vergeef me de slechte woordspeling, groen en geel heb zitten ergeren aan het stroperige en egoïstische spel. Elke speler ging voor eigen succes, voor de acties die er goed uitzien in een Youtube compilatie. Meerdere malen ben ik vloekend en druk gesticulerend van de bank opgesprongen om te coachen. Ook als ik niet in het veld sta, wil ik van invloed zijn. Matsoe was onzichtbaar en liep zich veelal vast met geforceerde solo’s, Embalo, die een kans had gekregen ten faveure van Cordoba, had oogkleppen op en zowel Ozzy and Duarte probeerden De Bruyne te emuleren, in de zin dat elke pass een prachtige steekbal moest zijn. Het liep niet. De trainer zag het aan en greep in met een tweetal wissels.

Ik wilde mijn trainingspak al uittrekken, maar ik kreeg te horen dat ik werd gespaard voor de volgende wedstrijd in de Eredivisie. One eye on the prize. Ik kon er moeilijk mee leven. Ik durf rustig te bekennen dat er een paar bidons door de kleedkamer zijn geschopt. Toch leek het beter te gaan in de tweede helft. Bassett kwam eruit voor Ferati, Siovas werd vervangen door de jonge Bogarde. Ons veldspel werd energieker en we kwamen zowaar tot een paar kansen. Een van deze kansjes werd zelfs verzilverd.Matsoe nam een lange bal van Ximo ineens op de slof en knalde ons op voorsprong. In feite leek de wedstrijd daarmee gespeeld, want de gasten uit Breda waren tot dat moment krachteloos en ongeïnspireerd geweest.

Zoals het zo vaak gaat in het voetbal, is dan vervolgens de eerste de beste tegenaanval raak. Het lijkt misschien een enorm cliché, maar cliches zijn cliches omdat ze verdomd vaak blijken te kloppen. Waarvan akte, want na een korte inworp kon Moreno Rutten ongehinderd voorzetten en klopte de kleine Kaj de Rooij onze tank Guth in de lucht, waarna we weer van voren af aan konden beginnen.

Op zulke momenten gaat een ploeg op twee gedachten hinken. Aan de ene kant wil je doordrukken om de overwinning binnen te slepen, maar aan de andere kant wil je niet te veel ruimte achterin weggeven en tegen een tweede tegengoal aanlopen. Je tegenstander bemerkt deze innerlijke tweestrijd vaak en gooit er dan nog een schepje bovenop. Ze hebben in dergelijke situaties het momentum al mee en je ziet vaak zat gebeuren dat een wedstrijd dan helemaal kantelt. 

In dit geval werd onze gefrustreerde controleur Dogan vervangen door de Duitse Dominicaan Mörschel, die als solide rustpunt aan de bal moest gaan dienen, een soort metronoom op het middenveld die het ritme van de wedstrijd beter moest controleren. Heinz was wellicht minder sterk in de duels, maar veel meer voetballer dan Dogan en dat laatste hadden we nu nodig. Het laatste waar je als club op zit te wachten is uitschakeling in de beker of een onnodige en krachtenverslindende verlenging.

Uiteindelijk wisten we beide rampscenario’s te vermijden, ironisch genoeg juist omdat één van de invallers voor eigen succes ging en een doelpunt scoorde dat thuishoort in een Youtube compilatie. Remy Vita soleerde langs enkele verdedigers en joeg vervolgens de bal bijna vanaf de achterlijn snoeihard in de korte hoek langs de verbouwereerde Roy Kortsmit. Die jonge gek had vervolgens ook nog het lef om het doelpunt te vieren met een salto voor onze dugout.

Op dit punt kon ik me niet helemaal inhouden. Ik stond samen met de andere reserves en de basisspelers bij Remy om hem te feliciteren, maar ik kon het niet laten om hem een speelse tik tegen het achterhoofd te geven. Hij keek me ietwat verbaasd aan, maar ik legde een hand in zijn nek en trok hem naar me toe, zijn voorhoofd tegen het mijne. “Het was een mooi doelpunt, maar kom op, dit is een tweedeklasser en we hadden het nooit zover mogen laten komen. Zo vier je geen doelpunt tegen een tweedeklasser, Remy. Heb een beetje eer, een beetje trots.” Ik heb geen idee of de boodschap binnenkwam, want op dat punt werden we door de scheids terug naar de bank gesommeerd.

Na de wedstrijd ging het uiteraard over de coaching door Burak en niet over de krappe overwinning op NAC. Ik zou de autoriteit van de trainer ondermijnen, ik zou te dominant aanwezig zijn, waarbij het voorval met Vita werd aangehaald. Ze haalden er zelfs liplezers bij om te kijken wat ik gezegd zou hebben. De trainer zelf vond het wel prima zo, hij ondersteunde me wel. Hij gaf aan dat Vita zichzelf had kunnen blesseren met zulke salto’s en dat wil je niet in een bekerduel zoals dit.

In de kleedkamer leek vreugde de bovenhand te hebben. Dat kan niet, niet na een dergelijke wanprestatie. Ik begrijp het wel hoor, het resultaat telt en clubliefde bestaat in feite niet meer, maar desondanks is het raar dat een speler die nog geen half jaar actief is voor de club, de rest van de ploeg bij de les moet houden in dat opzicht. Je moet zulke wedstrijden dik winnen, je moet zelfvertrouwen tanken. Ik durfde mijn hand niet in het vuur te steken voor voor het al dan niet tanken van zelfvertrouwen op basis van het vertoonde spel en het lonken van diverse spelers naar andere clubs.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV@Willem@Tim', @Djurovski

-----

De reacties staan in de spoiler.

Spoiler

Op 15-11-2022 om 15:27 zei 19CH98:

Puntje neenemen uit de Kuip is een prima resultaat. Het spel liet kennelijk iets te wensen over maar dat kan een keer gebeuren. 

Als je kampioen wil worden, en dat is de wens, dan is het zorgelijk als je zo wordt weggespeeld door in feite de nummer drie van Nederland.

Op 15-11-2022 om 15:30 zei MNie:

Dat is een zeer goed resultaat in de Kuip

Het is een bonuspuntje op deze manier.

Op 15-11-2022 om 15:32 zei Tim':

Voetballen hoeft niet altijd mooi te zijn. Soms moet je even wat esthetiek inleveren om op resultaat te spelen. Een beetje hulp van een warrige beslissing van Joey Kooij (what's new?), hard werken en een klein foutje van Rasmussen leveren toch netjes een punt op!

Ik noem dit een toevalstreffer hoor :D Dit heeft verder vrij weinig te maken met op resultaat spelen.

Op 15-11-2022 om 15:36 zei Titan:

Een gestolen punt is ook een punt. Inpakken, broodje eten, en terug naar Sittard.

Dürüm döner uiteraard.

Op 15-11-2022 om 15:38 zei Djurovski:

Zijn soms wel de lekkerste puntjes. Kuip zat wel lekker vol overigens 

Altijd wel, FM is best realistisch.

Op 15-11-2022 om 15:56 zei Kyrill:

Hoort bij voetbal. Goed stuk weer. 

Dank je.

Op 15-11-2022 om 17:25 zei delichris:

Lekker een punt gepakt tegen Feyenoord.

Met meer geluk dan wijsheid.

Op 15-11-2022 om 17:30 zei Marius:

Soms moet het ook gewoon eens een keer meezitten. Of meer dan meezitten. Hop en door, met een gestolen punt in de achterzak.

Op richting winterstop en hopelijk het winterkampioenschap.

Op 15-11-2022 om 19:43 zei DGremlin:

Mooi puntje gepakt in de Kuip. En altijd leuk om de tegenstander met de nodige frustraties achter te laten :D

Nou ja, ik heb er zelf ook wat frustratie aan overgehouden.

Op 15-11-2022 om 21:04 zei larrie:

Elke punt is een punt.

en uiteindelijk hoe die tot stand is gekomen maakt aan het einde van de wedstrijd niet meer uit.

Op papier niet, maar in de praktijk baal ik er wel van.

Op 17-11-2022 om 14:23 zei mattihamstra:

Een gewonnen punt. Dat zijn vaak de lekkerste 

Een gestolen punt zelfs.

Niet dat ik verder iemand verantwoording verschuldigd ben, maar deze novelle heeft een tijdje stilgelegen omdat ik het, heel simpel, erg druk had op mijn werk. Daarnaast heb ik een gezin met twee kleine kinderen, een website die onderhouden moet worden en de wekelijkse podcastopnames die tijd vreten en zie daar, ineens heb je geen tijd meer om elke dag een uurtje te werken aan deze novelle. Hopelijk heb ik in de toekomst iets meer tijd.

Geplaatst

Zeer begrijpelijk. Mooi en goed stuk weer :)

Werk en privé komt en gaat voor. 

Geplaatst

Logisch dat andere zaken voorrang hebben, maar toch fijn dat er een nieuw stukje is.