Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Ging maar net goed....

Is geslaagde experiment of juist niet?

Beste wensen hé Guido, geniet ervan:cheer:

• Antwoorden 231
  • Weergaven 6,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Na het vertrek van Ultee wisten de media het zeker; de nieuwe trainer van Fortuna wordt een stroman voor Burak. Het zou een Turkse trainer worden of anders iemand die zijn oren naar mij zou laten hang

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Op zulke momenten dient een leider op te staan. Let op he, een leider is niet hetzelfde als een aanvoerder. Een stukje stof om je arm maakt je geen leider, net zomin als het ontbreken van zo’n stukje

• Nom de Guerre
    Nom de Guerre

Zoals ik al eerder aanhaalde stond de trainer open voor discussies en gesprekken. Dat was op zich wel even wennen, ik ben een meer autoritaire benadering gewend. Die zorgt op zich ook wel voor duideli

Geplaatst

Een goed tactisch plan waarmee de drie punten zijn veiliggesteld. Super bezig!

Geplaatst

Toch een prima overwinning en zo'n tegengoal is misschien juist goed om je een beeld te geven wat er beter moet op tactisch vlak.

Geplaatst

Een fijne coach en een topspits, blijkbaar is er niet heel veel meer nodig om van Fortuna een titelkandidaat te maken.

Geplaatst

Een lastige verplaatsing overleefd en een beetje kunnen experimenteren. Veel meer kan je niet wensen om een lange break in te duiken.

Geplaatst
  • Auteur

cddcd10c4fb220e3dfe0a7b2977cb01b-webp.jp

Dit vreemde seizoen werd onderbroken door een extreem lange winterstop vanwege het WK in Qatar. Ploegen die moesten hergroeperen konden deze adempauze aangrijpen om nieuwe spelsystemen in te slijpen of versterkingen te recruteren, terwijl de ploegen in vorm hun momentum juist wilden vasthouden. Voor ons was er werk aan de winkel met betrekking tot het vasthouden van ons momentum. De meeste tegenstanders waren behoudender gaan spelen, waardoor we minder ruimte kregen in de tegenstoot. Dit zorgde vervolgens weer voor meer druk op onze eigen opbouw, waar meer voetballend vermogen gewenst was.

Onze vaste controleur, de Belg Lumanza, was een krijger. IJzersterk in de duels, zo’n jongen die agressie en kracht uitstraalde. Buiten het veld was het oprecht één van de aardigste en liefste spelers in de selectie, maar in het veld had je voortdurend het idee dat hij een kaart ging pakken omdat hij veel te hard en druistig de duels aanging. Dat druistige kwam ook terug in zijn spel in balbezit, hij wilde vaak te snel de weg naar voren zoeken, terwijl hij op zijn positie eigenlijk geen balverlies mocht lijden door de bal snel naar voren te pompen.

Heinz Mörschel was eigenlijk in alles zijn spiegelbeeld. Laconiek en nonchalant in de duels, maar een fantastische technicus, die altijd tijd en ruimte leek te vinden op het veld. Buiten het veld was het een opgewonden standje, maar in het veld hield hij het hoofd koel en probeerde hij altijd de voetballende oplossing te zoeken, ook als dat wellicht niet altijd ging. Van origine was Heinz een aanvallende middenvelder, maar onze trainer had hem altijd vlak voor de verdediging geposteerd. Nu betaalde zich dit uit. 

Het gaf ons een tweede optie qua aanvalsplan, al leverde het in verdedigend opzicht ook een bepaald risico op. In overleg met Dimi en Guth besloot de trainer om de aanvalsdrang van onze rechtsback te beteugelen, waardoor er een extra speler achterin bleef hangen, om de omschakelmomenten beter te controleren. Het betekende ook dat Ozzy iets aanvallender kon gaan spelen om de aansluiting naar het aanvallende trio beter te realiseren. Het leeuwendeel van de winterstop werd gebruikt om deze nieuwe variant in te slijpen qua afstemming.

Op de transfermarkt bleef het eigenlijk stil. Tijjani Noslin werd verhuurd en daar bleef het verder bij. “If it ain’t broke, don’t fix it”, aldus onze trainer. Niet een grondhouding die ik gewend ben vanuit mijn eerdere clubs, waar het vaak elke transferperiode een komen en gaan van nieuwe spelers was, al was het maar om de fans rustig te houden. In Sittard leken de meeste fans geen nieuwelingen te verwachten. Later hoorde ik dat de club jarenlang op het randje van een faillissement had gebalanceerd, de fans waren het gewoon dat de selectie waar je het seizoen mee begon eigenlijk niet meer veranderde, tenzij er iemand verkocht kon worden.

Het zorgde voor een relatief ontspannen sfeer waarin we naar de herstart van de competitie konden toewerken. Januari beloofde een drukke maand te worden, waarin maar liefst acht duels op de planning stonden, waaronder een dubbele ontmoeting met PSV. Zowel in de beker als in de competitie moesten we tegen de Eindhovenaren aantreden. Als we serieuze titelambities hadden, dan was dit de maand waarin we deze konden waarmaken.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra

@larrie@DGremlin@LouisPSV@Willem@Tim'@Djurovski@Keeza

-----

De reacties staan in de spoiler.

Spoiler

Op 31-12-2022 om 17:33 zei Kyrill:

Ging maar net goed....

Is geslaagde experiment of juist niet?

Beste wensen hé Guido, geniet ervan:cheer:

Dank je wel, Karel. De beste wensen. Het experiment is pas net begonnen, daar zit nog een hoop tweakwerk in.

Op 31-12-2022 om 17:57 zei Djurovski:

Dat klinkt wel een wedstrijd van Grünn dit seizoen. Leg de spits lam en het hele elftal is lam

Bijna gelukt, maar net niet helemaal.

Op 31-12-2022 om 17:59 zei 19CH98:

Een goed tactisch plan waarmee de drie punten zijn veiliggesteld. Super bezig!

Mwah, een tactisch plan, er zitten nog wat haken en ogen aan hehe

Op 31-12-2022 om 19:58 zei Tim':

Toch een prima overwinning en zo'n tegengoal is misschien juist goed om je een beeld te geven wat er beter moet op tactisch vlak.

Dat zeker!

21 uur geleden zei delichris:

Je hebt in ieder geval gewonnen. Nu een break en dan knallen tot het einde.

Wedstrijd voor wedstrijd pakken en we zien het wel.

16 uur geleden zei Willem:

Een fijne coach en een topspits, blijkbaar is er niet heel veel meer nodig om van Fortuna een titelkandidaat te maken.

Klaarblijkelijk kom je er een heel eind mee.

15 uur geleden zei Marius:

Een lastige verplaatsing overleefd en een beetje kunnen experimenteren. Veel meer kan je niet wensen om een lange break in te duiken.

Een ruimere overwinning was leuk geweest haha

Geplaatst

Een leuk inkijkje in twee spelers die mij inderdaad onbekend zijn. Heb je screenshots van Lumanza en Mörschel? En goed dat je niet te veel gaat veranderen in de winterstop. Ik heb altijd het gevoel dat dat juist een slecht effect heeft wanneer je gewoon goed draait.

Geplaatst

Een extra variant is waarschijnlijk een extra wapen indien de tegenstand zich stilaan steeds meer begint aan te passen. Acht duels in één maand is in ieder geval ook een stevige hervatting. Hopelijk zorgt het bekerduel voor een extra mentaal voordeel.

Geplaatst

Opnieuw een mooi geschreven stukje. Ik ben benieuwd hoe je het na het WK gaat doen. Je zou denken dat de tegenstanders de WK pauze hebben kunnen gebruiken om Fortuna beter te analyseren. 

Geplaatst
  • Auteur

Als winterkampioen weet je dat mensen je titelkansen gaan bespreken. In feite waren alle experts unaniem in hun oordeel: met tegenzin gaven ze toe dat Fortuna sterk speelde, al was het dan met countervoetbal. Ze waren ook unaniem in hun verwachtingen dat Fortuna zou wegzakken, blessures en schorsingen zouden hun tol gaan eisen en hadden de meeste spelers niet boven hun kunnen gepresteerd? 

Een van de analisten, een Jan van Halst, waar we in Turkije nog nooit van gehoord hadden, probeerde zelfs een relletje te veroorzaken door te stellen dat het team niet om Burak maar om Mats Seuntjens zou moeten draaien. Ik was immers "maar" de afmaker, het eindstation van aanvallen die vaak door anderen werden opgezet. Deze kale kletskous probeerde zelfs live in de uitzending te bellen met Matsoe voor een reactie. 

Hoewel er wel live contact werd gelegd, bleek onze spelmaker niet alleen op het veld een snelle denker. Matsoe doorzag de valstrik en dus ging onze spelmaker vooral in op de kracht van het collectief. Het ging niet om de dribbels en passjes van Seuntjens of de doelpunten van Burak, maar om het team. De reddingen van Pandur, het defensieve beulswerk van Siovas en Guth, het buffelen van Duarte en Lumanza, de intelligente loopacties van Özyakup en Cordoba en de vele vuile meters van Cox en Pinto waren net zo belangrijk als de offensieve blikvangers. Matsoe gooide er nog iets tegenaan over een bias ten opzichte van aanvallend ingestelde spelers en hing op, Van Halst en de rest van de studio verbijsterd achterlatend.

Onze trainer maakte er verder geen woorden aan vuil. Ik heb in het verleden trainers meegemaakt die van dergelijke voorvallen een enorm drama maakten. Dan werden er krantenknipsels uitgeknipt en op een bord gepakt, een gezamenlijke vijand gecreëerd. Zulke strategieën werkten vaak überhaupt niet of maar heel even, want ze leidden af van het teamproces. Het geeft managers wel het gevoel dat ze belangrijk zijn en voor extra motivatie zorgen. Als een ploeg het van dergelijke doorzichtige psychologische trucjes moet hebben, dan ga je nooit ver komen. In dat opzicht was het een goed teken dat er weinig aandacht aan werd besteed. Het was vooral tekenend voor de schrijnende onbeschaamdheid waarmee de buitenwacht inmiddels te werk ging om maar een barst in ons bastion van teamgeest te bewerkstelligen.

Het slachtoffer van deze hernieuwde dadendrang was Go Ahead Eagles. De ploeg uit Deventer kwam al snel op achterstand toen voormalig Eagle Cordoba een te korte terugspeelbal oppikte, lang de keeper dribbelde en de bal in het verlaten doel tikte. De Ricksentribune werd gek en vierde feest, waarbij de nodige pyrotechnische hulpmiddelen werden afgestoken. De gasten probeerden zich te herpakken maar incasseerden op slag van rust een tweede tegentreffer toen Matsoe een vrije trap direct achter de keeper krulde. Direct na rust kregen de bezoekers de genadeklap, Matsoe kopte een voorzet van Cox binnen. 

Na de wedstrijd ging het wederom over wie er nu de vedette van Fortuna was, Burak of Matsoe. Wat mij betreft was het een discussie om niks, het resultaat is alles wat telt. Ik had mijn kansjes wel gekregen, maar geen geluk in de afronding gehad. De ene keer lukt het wel, de andere keer zit het tegen.

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV@Willem@Tim'@Djurovski@Keeza

-----

Spoiler

Op 2-1-2023 om 08:26 zei Djurovski:

Een mooi kijkje in de tactische opvatting 

Clean but simple. Indien gewenst kan ik ook voor een uploadje zorgen.

Op 2-1-2023 om 10:09 zei Tim':

Een leuk inkijkje in twee spelers die mij inderdaad onbekend zijn. Heb je screenshots van Lumanza en Mörschel? En goed dat je niet te veel gaat veranderen in de winterstop. Ik heb altijd het gevoel dat dat juist een slecht effect heeft wanneer je gewoon goed draait.

Zeker. 

Spoiler

b3f73ec671c9bbc0481c89d6aea55088.png 

85a6a2ac6d4b2c9e5e9c401c47c675a9.png

If it ain't broke, don't fix it. Dat werkt ook in FM.

Op 2-1-2023 om 11:06 zei Marius:

Een extra variant is waarschijnlijk een extra wapen indien de tegenstand zich stilaan steeds meer begint aan te passen. Acht duels in één maand is in ieder geval ook een stevige hervatting. Hopelijk zorgt het bekerduel voor een extra mentaal voordeel.

Het was bittere noodzaak, steeds minder ploegen lopen gewillig in het mes.

Op 2-1-2023 om 11:22 zei delichris:

Een leuke kijk in het tactische gedeelte.

Dank je. Ik wilde er geen plaatjes bijzetten, omdat het afbreuk zou doen aan het verhaal zo.

Op 2-1-2023 om 12:27 zei 19CH98:

Opnieuw een mooi geschreven stukje. Ik ben benieuwd hoe je het na het WK gaat doen. Je zou denken dat de tegenstanders de WK pauze hebben kunnen gebruiken om Fortuna beter te analyseren. 

De AI is pretty damn stupid.

Op 2-1-2023 om 13:24 zei DGremlin:

b3f73ec671c9bbc0481c89d6aea55088.png 

85a6a2ac6d4b2c9e5e9c401c47c675a9.png

Dank je.

Geplaatst

Jan van Halst is ook niet de allerbeste analist natuurlijk, tenzij hij de Piero erbij pakt. Die heeft hij toch mooi geïntroduceerd in Nederland. Voor jullie geldt denk ik dat het niet boeit hoeveel kapiteins er op een schip zijn, als de bemanning maar goed samenwerkt. En de samenwerking tussen Seuntjens en Yilmaz is top, dus niks meer aan doen!

Geplaatst

Wanneer het grootste probleem is wie er nu verantwoordelijk is voor de successen kan je spreken van een enorm luxeprobleem. Gewoon zo doorgaan en dan zoekt de rest het maar uit.

Geplaatst

Jan van wie? Het is al een wonder dat deze man ooit bij ajax zat en nu als analist roept hij ook vaak maar wat. Mooi dat de beste man op zijn plek is gezet

Geplaatst
  • Auteur

De eerstvolgende wedstrijd was een bekerduel tegen Almere City, een ploeg uit een lagere afdeling. Op papier natuurlijk een eenvoudige wedstrijd, maar onderschatting is de voornaamste reden waarom grotere ploegen bekerduels verliezen. Door Fortuna zou er geen tweede garnituur worden opgesteld in de beker, want ook de beker is een prijs en onze prijzenkast is vooralsnog betrekkelijk leeg. Almere thuis was gewoon de volgende stap op weg naar eremetaal.

In deze wedstrijd had ik meer geluk; wat heet. In deze wedstrijd scoorde ik waarschijnlijk mijn meest lucky doelpunt ooit. Na een leep passje van Matsoe kwam ik oog-in-oog met de keeper te staan. Nu zag ik dat deze doelman vrij snel van zijn doellijn kwam, dus mijn reguliere strategie zou hier niet gaan werken. In plaats daarvan lobde ik de bal over hem heen. Helaas zag ik de bal op de lat vallen. Normaliter is een dergelijke bal een eenvoudige prooi voor de keeper, maar deze leek het ruimtelijk besef van een inparkerende vrouw te hebben, waardoor ik de rebound alsnog in het verlaten doel kon prikken, mede geholpen door het feit dat de voltallige achterhoede gewoon bleef toekijken.

Een ongekende gotspe natuurlijk. Een van de eerste zaken die ze je bij de pupillen leren is dat je doorloopt, ook nadat iemand op doel heeft geschoten. Je weet nooit wat er van komt. Stilstaan is een absolute doodzonde. Bij Almere hadden ze in dat opzicht nog een hoop te leren, want de meeste spelers slenterden bij balverlies en omschakelmomenten wat over het veld. In balbezit waren het vaardige spelers, maar voetballen is meer dan alleen aanvallen. In de omschakeling was het alsof Almere wandelvoetbal speelde.

Mijn tweede treffer van de middag was daar een mooi voorbeeld van. Özyakup onderschepte een crosspass en kopte de bal mijn kant uit. Ik kaatste de bal naar Mörschel en spurtte direct weg, samen met onder andere Cordoba, Matsoe, Duarte en Pinto. De spelers van Almere leken het gevaar niet te beseffen. Cordoba dribbelde een paar meter, zag de verdediger uitstappen, maar niemand echt rugdekking geven en gaf de steekpass. Ondanks het feit dat ik al op leeftijd ben en echt al een sprint van een meter of twintig heb getrokken, loopt er niemand echt met me mee, waardoor ik de bal kan meenemen en rustig achter de keeper kan prikken.

Het schijnt dat ze in Almere ambities hadden om te promoveren. Wellicht was het wel handig geweest als ze dan betere onderlinge afspraken maakten over wie er met wie meeliep. In dat opzicht liep het bij ons steeds beter en dat was maar goed ook. Er stonden twee cruciale wedstrijden voor de boeg. In een week tijd speelden we twee keer tegen PSV; een keer in de competitie en een keer in de beker. In beide gevallen zou een overwinning ons een stuk dichter bij een hoofdprijs brengen. We hadden in ieder geval het voordeel van een min of meer ongehavende selectie. De enige blessures waren spelers die normaliter toch niet of weinig aan spelen zouden toekomen; Roel Janssen had een enkelkwetsuur en Paul Gladon was verkouden. 

-----

De gewenste tags voor @Kyrill@Bogatyr@Glenn08@Handzeep@KayDeManaager@mattihamstra@larrie@DGremlin@LouisPSV@Willem@Tim'@Djurovski@Keeza

-----

Spoiler

22 uur geleden zei MNie:

Lekker stuk weer!

Dank je wel.

21 uur geleden zei Tim':

Jan van Halst is ook niet de allerbeste analist natuurlijk, tenzij hij de Piero erbij pakt. Die heeft hij toch mooi geïntroduceerd in Nederland. Voor jullie geldt denk ik dat het niet boeit hoeveel kapiteins er op een schip zijn, als de bemanning maar goed samenwerkt. En de samenwerking tussen Seuntjens en Yilmaz is top, dus niks meer aan doen!

Titelkandidatencombinatie (scrabblewoordje).

21 uur geleden zei 19CH98:

Wanneer het grootste probleem is wie er nu verantwoordelijk is voor de successen kan je spreken van een enorm luxeprobleem. Gewoon zo doorgaan en dan zoekt de rest het maar uit.

Nu nog zorgen dat ze niet allemaal voor een nieuw contract komen.

21 uur geleden zei Djurovski:

Altijd fijn als meerdere spelers kunnen scoren

Dat gaat vrij aardig, ja.

12 uur geleden zei delichris:

Een goede overwinning te pakken. Analisten hebben altijd wel iets te zeuren.

In dit verhaal alleszins.

10 uur geleden zei mattihamstra:

Jan van wie? Het is al een wonder dat deze man ooit bij ajax zat en nu als analist roept hij ook vaak maar wat. Mooi dat de beste man op zijn plek is gezet

Heeft nog een blauwe maandag in Sittard gespeeld, gehuurd van Ajax. Waste of space.

9 uur geleden zei Keeza:

Jan wie?

Kale batsbal.

9 uur geleden zei DGremlin:

Hoppa, alweer 3 punten erbij!

En we denderen vrolijk verder.

bewerkt door Nom de Guerre