Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

• Antwoorden 51
  • Weergaven 2k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• 1. Voorwoord Jep, daar zijn we weer!   Een nieuw topic van mijn hand in de novellebundel, zoals er wel vaker één verschijnt. Helaas zijn er maar weinig die ik een waardig einde heb wete

• Teamtraining in Football Manager 2023 Introductie   Football Manager 2023 is officieel gereleased en dus kunnen we - na het jaarlijkse gekloot in de bèta - serieus aan het werk met onze virt

• Teamtraining in Football Manager 2023 De Trainingsschema's (en enkele disclaimers)   Van enkele users op het forum ontving ik PM's met de vraag of de trainingsschema's al gedeeld konden word

Geplaatst
  • Auteur

1. Voorwoord

Jep, daar zijn we weer!

Een nieuw topic van mijn hand in de novellebundel, zoals er wel vaker één verschijnt. Helaas zijn er maar weinig die ik een waardig einde heb weten te gunnen. Voor de gein heb ik even een blik geworpen op mijn eerdere pogingen en kan ik alleen tevreden zijn over mijn FM21 novelle met FC Twente en virtueel legende Bart Storm. Het lijkt alweer een eeuw geleden. Enfin, ik ga jullie niet opnieuw mijn haat-liefde verhouding met Football Manager (en dit forum) voorschotelen, dat verhaal is inmiddels wel bekend bij de meeste van jullie. 

Dit jaar wil ik eens iets anders proberen - en ja, ook dat heb ik in een eerder stadium al eens geprobeerd. Het wordt hoe dan ook geen normale novelle en ik wist ook niet eens zeker of ik het wel in dit deel moest plaatsen. Ik vermoed dat dit de beste plek is voor wat ik van plan ben. Mocht hier uiteindelijk door de heren mods anders over gedacht worden, zijn jullie vrij dit topic te verplaatsen naar waar jullie het vinden passen. 

Ik ben dit jaar begonnen met de 'Geef de jeugd een kans' uitdaging en wil - nadat ik deze voltooid heb - ook nog enkele andere challenges doen. Mijn jaarlijkse updates kunnen jullie dan ook in de desbetreffende topics terug vinden, mocht je daarin geïnteresseerd zijn. Verder zal ik af en toe wat delen in United. Daarmee verklap ik dus ook al dat jullie hier geen updates zullen tegenkomen die gaan over mijn prestaties in FM23 of dat het zal gaan over één savegame. 

Van origine ben ik een blogger en in het verleden heb ik artikelen geschreven voor verschillende fansites. Schrijven over Football Manager vind ik gewoon heel erg leuk, vooral als het geen verplichting is! Ik wil in dit topic dan ook graag het schrijven over FM weer oppakken, zonder dat het een verplichting is en waarbij ik zelf kan bepalen waarover ik schrijf. Wellicht valt er af en toe wat uit te halen voor op de frontpage.

Mocht er iets inspirerends of interessants gebeuren in één van mijn saves, kan ik er in dit topic over uitweiden. De ene keer kan het een rant zijn over mijn frustraties of liefde voor het spel, een andere keer zal ik dieper in gaan op bepaalde mechanieken binnen het spel. Zo heb ik de wens om wat dieper in te gaan op tactieken dit jaar én blijf ik bij mijn paradepaardje; spelers ontwikkelen!

Op die manier hoop ik een afwisselend en informatief topic met jullie te kunnen delen. Het kan immers maar zo zijn dat we belanden in een serie over een speler die ik op een specifieke wijze heb proberen te verbeteren óf een serie over een tactische speelwijze die ik onder de knie probeer te krijgen. Ik hoop dat daarbij een discussie op gang kan komen waardoor ik én jullie van elkaar kunnen leren.

bewerkt door Daniell

Geplaatst

Fijn om hier ook weer een topic van jou te zien verschijnen! De inhoud zal vanzelf wel gaan uitwijzen waar dit het meeste thuis hoort, maar op het eerste zicht zit je hier zeker niet op de verkeerde plaats.

Geplaatst
  • Auteur

BannerMetDaniell.png.df13db102d54936010eb57e317cfc2a4.png

Teamtraining in Football Manager 2023
Introductie

Football Manager 2023 is officieel gereleased en dus kunnen we - na het jaarlijkse gekloot in de bèta - serieus aan het werk met onze virtuele droombanen! Hier in de novellebundel zien we dan ook steeds meer topics ontstaan van mensen die nu écht begonnen zijn aan hun save. Zelf heb ik inmiddels drie seizoenen in Polen achter de rug, waar ik de 'Geef de jeugd een kans'-challenge speel met Motor Lublin. In dit topic zouden we het echter over andere dingen gaan hebben. 

Ik heb de bèta periode ook voor andere dingen gebruikt. Zo ben ik een beetje met tactieken en speelstijlen aan het puzzelen geweest én probeerde ik de trainingsmodule te herontdekken. Hoewel er volgens de officiële kanalen niets veranderd is, lijken spelers toch heel anders te reageren op de trainingsschema's die het in FM21 en FM22 zo goed deden. Met name het effect van belasting en intensiteit - evenals bij tactieken - lijken een veel groter negatief effect te hebben.

Ik heb verschillende simulaties gedraaid met verscheidene trainingsschema's. Elke keer waren de resultaten wisselvallig. Sommige spelers ontwikkelden zich uitstekend maar ook hele groepen bleven stilstaan in hun ontwikkeling of gingen zelfs achteruit. Als voorbeeld zien we hieronder de 17-jarig Jevon Simons van PSV, na een simulatie van zes maanden. Simons is best een groot talent, heeft nog heel wat ruimte om te groeien én heeft een goede persoonlijkheid. Jevon is, zeg maar, een ideale speler om te ontwikkelen maar toch bleef hij op bepaalde gebieden achteruit gaan om elders te kunnen groeien. En nee, dit heeft niets te maken met de bug die in de bèta zat.

simons.PNG.78afca13723bfac8a7c5d9439c4f56ee.PNG
Een veel geziene ontwikkeling

Ik heb veel verschillende sessies geprobeerd en ben uiteindelijk tot een aardig schema gekomen. Ik startte een save met FC Twente - de urge naar een soortgelijke save als in FM21 was te groot - en begon die wat serieuzer te spelen in plaats van enkel simulaties te doen. Inmiddels heb ik met Twente het eerste seizoen afgerond en zijn de (training)resultaten meer dan prima!

In de afgelopen jaren - en de simulaties in de bèta - gebruikte ik slechts drie schema's. Een fitness schema voor na de vakanties, een schema voor de senioren en een schema voor de jeugd. Aan het begin van het jaar knalde je de kalender vol en je had er eigenlijk geen omkijken meer naar. Nou, dat is in FM23 wel veranderd! Ik ben er zelf op zich wel blij mee dat we de training nu iets meer moeten managen om goede resultaten te behalen. Nu zit ik op vijf weekschema's, voor alleen het eerste elftal maar daarmee zijn we er nog niet. De intensiteit is namelijk van enorm belang dit jaar maar daarover later meer.

Wanneer je bij Twente een 23/24-jarige Michal Sadílek in een jaar tijd enorm kunt laten groeien, dan weet je dat het goed zit. Normaal wordt de ontwikkeling rond die leeftijd wat minder en zijn gebalanceerde persoonlijkheid helpt natuurlijk ook niet mee. Met dat in het achterhoofd zou je het onderstaande screenshot eens moeten vergelijken met die van Jevon Simons hierboven. 

Sadilek.PNG.a22c2dd95c3c5b4db8af5c22cdecd142.PNG
Mikal Sadílek - 24 jaar - Gebalanceerd - Ontwikkeling 12 maanden

De afgelopen jaren gebruikte ik schema's op basis van de schema's van Rashidi (BustTheNet) maar onlangs kwam ik de experimenten van Evidence Based Football Manager tegen. Ik heb nu de ideeën van beide heren gecombineerd en behaal daar dus resultaten mee die er niet om liegen. In een volgende post zal ik uitgebreid ingaan op deze schema's en ze als download beschikbaar stellen. 

In de spoiler hieronder kun je nog enkele andere resultaten bekijken!

Spoiler

Mike-Steven Thorner - 16 jaar - Spirited

thorner.PNG.312e94ed78cf660ff74f89ca4c1426c1.PNG

Ramiz Zerrouki - 25 jaar - Balanced

zerrouki.PNG.79c249431ccb4bb7354c2edcd82e79b2.PNG

Janusz Jarosz - 16 jaar - Fairly Ambitious

jarosz.PNG.da6acdfcd837379e17b8e3fdd17b3705.PNG

Thijs van Leeuwen - 22 jaar - Balanced

leeuwen.PNG.447963d08616f3c0a76bc97b2d18c0ce.PNG

Taglijst

Wat een enthousiasme heren! Volgens mij heb ik nog nooit zoveel reacties gehad op een post, laat staan een introductie :D 

Geplaatst

Zo te zien is er aardig wat tijd en energie gaan zitten in het uitzoeken van alle scenario's. Dat beloofd veel voor wat er komen gaat!

Geplaatst

Zeer interessante materie, maar persoonlijk is dit iets waar ik helemaal niet naar omkijk. Dat trainingschema's een impact kunnen hebben op de ontwikkeling van spelers staat buiten kijf denk ik, maar of het ook een directe impact heeft op resultaten is een andere vraag denk ik.

Kan je je spelers écht fitter houden als je geconfronteerd wordt met een overvolle kalender? Als je om de 3 dagen een wedstrijd op de agenda hebt lijkt het me evident dat je gaat roteren, en dat het sowieso een onmogelijke opdracht is om iedereen fit te houden.

Qua ontwikkeling zet ik vooral in op het opdoen van ervaring en wedstrijdritme. Ofwel door spelers zelf de nodige minuten te laten maken, ofwel door ze uit te lenen.