Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
Op 4-2-2023 om 18:29 zei Daniell:

LET OP!

Dit is een tactische longread!

1592149877_Untitled-1copy.png.94db88cf91e32862e8dea5cc8c77cd57.png

11. Valencia vs. Atlético Madrid

In september spelen we slechts drie competitiewedstrijden dus wellicht is dit een mooi moment om mijn nieuwe manier van spelen te belichten. Lezers die mij een beetje kennen weten dat ik altijd graag zo snel mogelijk door de seizoenen heen wil gaan zodat de ontwikkeling van talenten beter zichtbaar wordt. Ik was dan ook altijd een groot voorstander van de 'Instant Result' knop en gebruikte die intensief. Mijn god, hoe dingen kunnen veranderen...

Eind november werd ik vader van onze vierde telg en helaas bleek hij een klompvoetje te hebben. Op zich is dat niet zo'n heel probleem want het is tegenwoordig goed te herstellen. Het levert wel extra zorgen op zoals de wekelijkse ziekenhuis bezoekjes, het blijven controleren of het gips nog goed zit, of hij geen drukplekken/blaren krijgt, etc. Daarnaast lopen er natuurlijk nog drie rond, wie we ook niet mogen vergeten. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat het vele FM spelen voorlopig even afgelopen is. 

Voor mij persoonlijk is dit wel even goed geweest aangezien FM op het moment weer een ontsnapping van de realiteit is geworden, in plaats van de sleur die het al tijden voor me was. De laatste keer dat ik dagelijks uit keek naar de avonden om FM te spelen was mijn save met Vitória de Guimaraes in FM18. Deze save begint nu dezelfde vormen aan te nemen. Hoe het kan dat ik nu ineens het plezier weer teruggevonden heb? Een nieuwe manier van spelen!

• Relaxter spelen
    Ik bekijk meer details en vind het niet erg als ik aan slechts twee partijen toekom
  • Wedstrijden voorbereiden
    Ik bekijk de tegenstander voordat we de wedstrijd beginnen en probeer zo hun zwakke plekken bloot te leggen
  • Wedstrijden zelf spelen
    Ik speel nu alle wedstrijden zelf i.p.v. veelvuldig de Instant Result te gebruiken

Met name de benadering van de wedstrijden is voor mij sterk veranderd maar ook de insteek waarmee ik achter het scherm ga zitten. Voorheen wilde ik minimaal anderhalf uur vrij hebben om progressie te kunnen boeken, nu ben ik al blij als ik op een avond twee wedstrijden kan voltooien. De voldoening die ik eruit haal is ook vele malen groter omdat ik me voorbereid op de wedstrijden - ze ook daadwerkelijk zelf speel - en de resultaten dus ook op mijn conto kan bijschrijven.

Voorheen speelde ik een volledig seizoen in +/- vijf uurtjes. Nu heb ik in dezelfde tijd het begin van oktober bereikt.

De voorbereiding
Als voorbeeld gebruik ik de eerste wedstrijd van oktober tegen Atlético Madrid. Na drie prima overwinningen in september staan we bovenaan in de competitie, Real Madrid verloor van Villarreal en Barcelona. Enfin, terug naar Atlético, die voor de wedstrijd op plek vier staan. Volgens de bookmakers, het bestuur én onze fans hebben we eigenlijk geen kans om te winnen en zouden we een gelijkspel als overwinning moeten zien! 

verwachtingen.PNG.68597e91a450a3af1fdb30857f751885.PNG

Is dit dan belangrijk? Jazeker, want dit zegt me dat we onszelf als de underdog zien. Hieruit kunnen we tevens opmaken dat Atlético zichzelf als favoriet zal beschouwen, waardoor we weten dat ze hun eigen spel willen gaan spelen. Nu is het zaak om erachter te komen wat dan 'hun eigen spel' daadwerkelijk is. Om daar een goed beeld van te krijgen, kijk ik eerst naar de manager van Atlético en diens voorkeuren. Voor nu kunnen we het volgende noteren:

• We gaan als underdog de wedstrijd in

Voorkeuren van de manager
In het profiel van de manager, in dit geval Diego Simeone, zijn er twee zaken waar ik naar kijk. Hieruit kunnen we al heel veel informatie halen, zonder ook maar een scoutingsrapport te hebben gelezen. Dat rapport bekijken we later nog om onze bevindingen te bevestigen of nog nieuwe zwakke plekken te ontdekken. 

simeonevoorkeuren.PNG.00790b221e2dfde2f3dbdb05bf110144.PNG

Enfin, ik kijk eerst naar de tactische speelstijl van de manager. In het screenshot hierboven zien we dat Simeone het liefst in een 5-3-2 DM WB formatie speelt, deze gebruikt hij tevens als hij wil aanvallen. Tijdens wedstrijden, of tegen lastige tegenstanders, zou hij kunnen schakelen naar zijn defensieve 5-2-2-1 DM AM formatie. Alle signalen wijzen erop dat Atlético zichzelf als favoriet voor deze wedstrijd ziet dus we verwachten dat Atlético in die 5-3-2 DM WB formatie zal gaan aantreden.

Elke formatie heeft zijn natuurlijke voor- en nadelen, zo ook de 5-3-2:

• Defensieve stabiliteit
    Je hebt automatisch veel spelers achter de bal
  • Flexibiliteit
    De formatie is op verschillende manieren op te zetten
  • Counter mogelijkheden
    Door de vele spelers die achterop spelen zal de tegenstander met veel spelers druk moeten zetten, hierdoor ontstaat veel ruimte om te counteren
  • Passing opties
    Door de opstelling hoeven spelers weinig te bewegen om driehoekjes over het gehele veld te kunnen vormen
  • Gebrek aan breedte
    Alleen de wingbacks geven breedte aan deze tactiek, deze zullen dus enorm fit moeten zijn
  • Aanvallend zwak
    Slechts twee aanvallende spelers (twee spitsen) en dus vrij gemakkelijk te verdedigen
  • Kwetsbaar op de vleugels
    Doordat de wingbacks de breedte moeten verzorgen, zullen ze veelvuldig mee op komen waardoor ze ruimte in de verdediging laten (flanken)
  • Afhankelijk van een goed middenveld
    Voor deze formatie heb je een heel goed middenveld nodig omdat zij veel verantwoordelijkheid dragen. Ze moeten de defensie beschermen maar ook de aanval ondersteunen

Als we vervolgens naar de stijl kijken, zien we dat Simeone graag de 'Vertical Tiki-Taka' gebruikt met een standaart speelstijl en gebalanceerde mentaliteit. Verder zien we dat hij niet al te veel druk wil zetten en hij zijn spelers ruimtes laat afdekken in plaats van mandekking te hanteren.

Hieruit kan ik dan weer opmaken dat Atlético door het centrum wil voetballen doormiddel van passing combinaties. Door de gebalanceerde mentaliteit kunnen we ervan uitgaan dat ze niet al te veel risico gaan nemen. Tevens zien we dat hun pressing niet snel getriggerd zal worden omdat Simeone minder vaak pressing wil gebruiken. Dit zegt overigens niets over de manier van pressen (later meer).

Zo zie je maar hoeveel informatie je hier al uit kunt halen en we al een hele rits aan notities kunnen maken:

• Atlético zal met een gesloten defensie spelen
  • We moeten oppassen voor counters
  • Compact verdedigen wegens gebrek aan breedte bij tegenstander en neiging om door het centrum te voetballen
  • Als we het middenveld controleren, controleren we tevens de wedstrijd
  • Waarschijnlijk krijgen we ruimte op de flanken

simeonevoorkeuren2.PNG.ceacb52dbd860a7745055214cecbe347.PNG

Het tweede deel dat ik bekijk in het managers profiel is wat de manager in kwestie graag gebruikt of probeert te voorkomen. Hier kunnen we ook weer een hoop informatie uithalen, al staat er bij sommige managers niet zoveel. Bij Simeone zien we een aantal interessante zaken.

Zo maakt hij graag gebruik van stilstaande situaties en daar zullen ze dan ook naar spelen. Als ze op voorsprong komen, zullen ze waarschijnlijk schakelen naar hun defensieve speelwijze om zo de voorsprong te verdedigen. Simeone maakt gebruik van tactische wissels en gebruikt een intensieve counter-press. Dus hoewel de press niet al te vaak getriggerd zal worden, pressen ze wel heel aggressief als ze eenmaal besluiten druk te zetten. Als laatste zien we dat hij liever geen hoge defensieve lijn gebruikt.

Nieuwe notities houden we hier niet echt aan over maar je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in aanloop naar deze wedstrijd te trainen op het verdedigen van dode spelmomenten.

Al met al hebben we al een goed beeld gekregen van hoe Atlético Madrid zich tegen ons gaat opstellen.

Scoutrapport

Nadat ik de voorkeuren van de manager heb bekeken, bekijk ik het oppositierapport die we voor elke wedstrijd in de mailbox krijgen. We weten van Atlético dat ze een topclub zijn en spelers hebben die bepaalde dingen heel goed kunnen. Ik ben echter maar in enkele dingen uit het rapport geïnteresseerd.

atlass.PNG.4663ac53624574a62524b968a16b7d72.PNG

atlcon.PNG.388bd4614203579129e17808c71781f4.PNG

atlcon2.PNG.a245b1eec5550f4dd31e367c4e4fd9ab.PNG

Met name zaken als bovenstaande screenshots uit het rapport zijn goed te gebruiken wanneer je je voorbereid op een wedstrijd. We weten nu dat de meeste van hun doelpunten worden voorbereid op de linker kant van het veld (onze rechterkant dus). Daarnaast zien we dat Atlético de meeste doelpunten vlak na rust tegen krijgt en dat ze een speler hebben die uit vorm is. Nou verwachten we alleen niet dat Manu Sánchez gaat starten tegen ons. Vanuit het scoutrapport heb ik het volgende genoteerd:

• Proberen om onze rechterflank af te sluiten
  • Meteen na rust vol op de aanval spelen

Wedstrijden en doelpunten bekijken
Als ik na bovenstaande zaken nog niet zeker ben, werp ik een blik op de voorgaande competitiewedstrijden. De Europese wedstrijden bekijk ik dan weer niet omdat dat op zichzelf staande competities zijn en de speelwijze dus heel anders kan zijn. Wél is het goed om te kijken of de tegenstander toevallig een Europese wedstrijd heeft gespeeld zodat je qua fitheid nog een voordeel kunt behalen. Hier is dat helaas niet het geval, Atlético heeft hetzelfde aantal dagen vrij gehad als wij.

atlgames.PNG.3b5f50248fbc717a5e108e4ed1b0810e.PNG

Wat meteen opvalt is dat Atlético weinig doelpunten tegen krijgt, drie om precies te zijn, en dat ze regelmatig de nul weten te houden. Dit bevestigt de solide defensieve speelwijze. Een ander punt is dat Atlético moeilijk tot scoren komt tegen middelmatige teams (zeg maar ons niveau) en dat met name Álvaro Morata de doelpunten moet maken.

Het doelpunt dat ze tegen kregen in de wedstrijd tegen Girona werd gemaakt uit een indirecte vrije trap. De bal werd vanaf de linkerflank hoog voor de goal gegooid en door een inlopende Stuani binnengekopt bij de tweede paal.

In de wedstrijd tegen Celta was Iago Aspas tot tweemaal toe de boosdoener. Door de bal achterin rond te spelen lokte Celta Atlético om hoger op het veld te komen. Hierdoor kwam Atlético toch met een vrij hoge defensieve lijn te staan. De spelers waren op het middenveld te laat met hun press waardoor Fran Beltrán de bal over de defensie kon gooien. Aspas kon in de 1-tegen-1 situatie eenvoudig afronden.

De tweede goal is vrijwel identiek aan de eerste. Dit maal veroverd de linksback van Celta de bal ter hoogte van de middenlijn, legt de bal terug op een vrijstaande Fran Beltrán, die opnieuw Iago Aspas met een hoge bal over de defensie 1-op-1 met Oblak zet.

Daar kunnen we ongetwijfeld wat mee!

• Atlético komt moeilijk tot scoren
  • Morata is met name degene die de doelpunten moet maken
  • Bij tijd en wijle staat de defensieve lijn van Atlético te hoog en daar kunnen we gebruik van maken

Aanpassingen aan onze tactiek

Om onze kansen te vergroten in de wedstrijd tegen Atlético Madrid, zullen we enkele aanpassingen moeten doen aan onze speelwijze. We willen natuurlijk niet al te veel veranderen want dat zou onze spelers alleen maar verwarren. Gelukkig is onze tactiek al redelijk opgewassen tegen de speelwijze van Atlético en dus hoeven we niet met een compleet nieuwe stijl aan te komen. Onze basistactiek is als volgt:

tac.PNG.0ef0f239e794304311c85a81a002aaa2.PNG

Ik heb de volgende notities gemaakt:

• Atlético zal met een gesloten defensie spelen
  • We moeten oppassen voor counters
  • Compact verdedigen wegens gebrek aan breedte bij tegenstander en neiging om door het centrum te voetballen
  • Als we het middenveld controleren, controleren we tevens de wedstrijd
  • Waarschijnlijk krijgen we ruimte op de flanken
  • Proberen om onze rechterflank af te sluiten
  • Meteen na rust vol op de aanval spelen
  • Atlético komt moeilijk tot scoren
  • Morata is met name degene die de doelpunten moet maken
  • Bij tijd en wijle staat de defensieve lijn van Atlético te hoog en daar kunnen we gebruik van maken

De meeste wijzigingen vinden plaats bij de teaminstructies in balbezit, we willen met name gebruik maken van de zwakke plekken bij Atlético en dat doen we vooral als we in balbezit zijn. De 'Attacking Width' gaat van 'Fairly Wide' naar 'Wide' om ons aanvalsspel nog breder op te zetten, hierdoor kunnen we meer gebruik maken van de ruimte die we gaan krijgen op de flanken. Om dezelfde reden vraag ik onze spelers om over beide flanken te spelen.

We weten dat Atlético met een gesloten defensie speelt en daardoor zullen we wat meer geduld moeten hebben. Ik vraag onze spelers daarom om wat korter te passen en haal tevens het tempo iets naar beneden. Om de defensie kapot te spelen heb ik 'Work Ball Into Box' aangevinkt.

Hier en daar staat de defensie van Atlético wat te hoog en we hebben aan de doelpunten van Iago Aspas gezien dat we daar misbruik van kunnen maken. Om die reden heb ik 'Pass Into Space' aangezet.

newinstructions.PNG.b95af319d00ef4a6b392989128cf1216.PNG

Het gevaar bij Atlético komt met name vanuit de counter. Om die reden zet ik onze counter-pressing uit. Dit zorgt ervoor dat onze spelers minder uit positie lopen als we de bal verliezen en geeft Atlético minder mogelijkheden om te counteren. Als laatste instructie voeg ik 'Invite Crosses' toe. Dit zorgt ervoor dat onze verdediging uit balbezit wat compacter zal staan om het voetballen door het centrum van Atlético meer te dwarsbomen.

De rollen op de flanken heb ik voor deze wedstrijd ook aangepast. Beide buitenspelers worden 'Wingers'. De linker staat op 'Attack', de rechter op 'Support'. Zij zullen meer aan de buitenkant blijven waardoor ze beter gebruik kunnen maken van de ruimte op de flanken óf ze zullen de Wingbacks bezig gaan houden, waardoor zij de aanvallen van Atlético niet kunnen ondersteunen. Eén van beide uitkomsten zou prima zijn. 

Onze spits, aanvallende middenvelder en box-to-box middenvelder kunnen aan het einde van de voorzetten komen. We laten de 'Low Crosses' overigens staan omdat Atlético grote kopsterke verdedigers heeft. 

Onze rechterback wordt een 'Fullback op Support' en zal samen met de 'Winger op Support' onze rechterflank wat meer afsluiten om het gevaar aan de linkerzijde van Atlético te counteren. (de meeste assists kwamen van hun linkerzijde volgens het scoutrapport) Hierdoor kan onze linksback agressiever spelen dus ik maak van hem een 'Wingback op Attack'. 

Al met al komen we dan tot het volgende plaatje (het enige wat ons rest is de mentaliteit in de rust op 'Attacking' zetten):

tac2.PNG.6433d88d2bd5e0c06909b3b198255d43.PNG

De wedstrijd

Ik kan met een gerust hart vertellen dat de bovenstaande voorbereiding en wijzigingen een grote invloed op de wedstrijd hebben gehad. Dat wat ik hoopte te bereiken zagen we verscheidene malen in de wedstrijd terugkomen en juist dáár haal ik dan mijn voldoening uit. Dat we de wedstrijd uiteindelijk met 2-0 weten te winnen is voor mijn plezier niet eens meer het belangrijkst! De manier waarop en zien dat mijn aanpassingen een gunstig effect hebben gehad geeft mij een veel beter gevoel.

Uitslag.PNG.c33b2308c3de87efe6c045feb5ee4560.PNG

Atlético maakte door mijn analyse geen schijn van kans in deze wedstrijd. Zo wisten ze slechts drie keer op doel te schieten én kwamen deze schoten allemaal van afstand. Met een totale xG score van 0,20 wordt al gauw duidelijk dat Atlético niet één grote kans heeft weten te creëren. Een ander opvallende statistiek uit het bovenstaande screenshot is het balbezit. We hebben bewust Atlético aan de bal gelaten en ons niet laten uitlokken om zo te voorkomen dat Atlético counterkansen zou krijgen. Dit gaan we zometeen ook in een aantal beelden terugzien.

Ik kan een hele rits aan data uit deze wedstrijd blootgeven om te laten zien dat mijn strategie gewerkt heeft maar ik denk dat het voor de meesten beter te volgen is als ik gewoon momenten uit de wedstrijd laat zien. Data kunnen we altijd later nog een keer bestuderen. Laten we er gauw induiken!

Vanaf de eerste minuten wordt duidelijk dat mijn voorbereiding goed is geweest. Atlético vangt de wedstrijd in de verwachtte formatie aan en al snel wordt duidelijk dat de geïdentificeerde zwakke plekken ook daadwerkelijk hun zwakke plekken zijn. Dit gaf me aan het begin van de wedstrijd al de rust en het vertrouwen om lekker achterover te leunen en de eerste helft uit te laten spelen, zonder in paniek te raken en meteen aanpassingen door te voeren.

Minuut 6
Atlético heeft net een poging gedaan om ons doelgebied aan te vallen. We zien in het gevangen beeld hieronder meteen een aantal dingen terugkomen. Lemar werd diep gestuurd langs de zijlijn en probeerde Morata in het strafschopgebied te bereiken. Onze rechtsback (nr.2) kan de pass onderscheppen.

We zien hier dus hoe we het centrum afschermen en Atlético naar de flanken dwingen, iets wat ze dus eigenlijk niet willen. Daarnaast wilde ik jullie even wijzen op hun backs én de ruimte die ze ons op de flanken geven. Er is zelfs één van de centrale verdedigers die het middenveld instapt wanneer ze in balbezit zijn! 

6min.PNG.6c4a4cfde8f0a410bd383e9c06c37013.PNG

Minuut 15
Hier moest ik terugdenken aan de doelpunten van Iago Aspas, die we gezien hadden tijdens de voorbereiding op deze wedstrijd. Na een doeltrap van ons wordt er een lange hoge bal op Musah gespeeld, die zijn duel verliest. De tweede bal wordt door Paulista gewonnen en hij levert de bal in bij onze DLP(Moriba). In het heetst van de strijd staat de defensieve lijn van Atlético veel te hoog en dus kan Moriba de bal achter de verdediging leggen. Kluivert kan met zijn snelheid eenvoudig op het doel van Oblak af, al weet hij helaas niet te scoren. Maar waar hebben we dit toch eerder gezien?

15min.PNG.a3cb7f8580d5be6fd0e60285e843649d.PNG

Minuut 19
Opnieuw zien we de backs van Atlético heel ver opkomen en een enorme ruimte op de flanken open laten. Tevens zien we hier nog wat anders terugkomen. Onze press wordt namelijk ingezet en we kunnen hier mooi zien hoe opnieuw onze rechterflank volledig wordt afgesloten.

Koke heeft de bal gekregen van hun nr.18 en Musah begint Koke onder druk te zetten. Lemar (nr.11), hun linksback, staat bij onze rechtsback in de dekking. Musah beweegt op een dusdanige manier dat Koke de bal niet terug kan spelen naar de centrale verdediger. Cavani (nr.7) houdt de passlijn naar hun nr.2 dicht, terwijl Castillejo(nr.11) helpt om de passlijn naar Lemar af te snijden. Voor Koke zit er maar één ding op en dat is een pass naar nr.14 proberen. Musah kan de bal onderscheppen en vervolgens Castillejo wegsturen. Geen doelpunt maar wel weer een typisch moment!

19min.PNG.90c39f7acf4be1cbef8d1ce844b8f535.PNG

Minuut 23
Tijdens dit moment zien we opnieuw dat we Atlético tijdens de opbouw naar de flanken dwingen, waardoor spelers als Griezmann makkelijk te verdedigen zijn. We veroveren de bal en Gayá ziet meteen dat de verdedigende lijn van Atlético weer eens te hoog staat. Opnieuw zien we dus zo'n hoge bal over de verdediging, waar twee van onze spelers op lopen. Uiteindelijk is het Cavani die de bal tegen de touwen werkt maar het doelpunt wordt helaas afgekeurd wegens buitenspel. Om maar even aan te geven dat dit een structureel probleem is bij de Madrilenen

Minuut 35
Inmiddels wordt, denk ik, goed duidelijk wat onze aanpassingen en voorbereiding teweeg heeft gebracht. We domineren de wedstrijd en maken flink gebruik van Atlético's zwakke plekken. Echter gaan we gewoon nog even door want rond de 35ste minuut zien we opnieuw een mooi moment. 

De mannen van Simeone proberen ons uit positie te lokken door de bal achterin rond te spelen. Hoewel Cavani flink aan het lopen is, houdt de rest van ons team zich aardig vast aan hun posities. Opnieuw is goed te zien hoe we de rechterflank en het centrum afsluiten en Atlético over de rechterflank dwingen. Op een gegeven moment lukt het Griezmann en De Paul om toch door het centrum te spelen maar Griezmann moet toch de bal weer richting de flanken spelen en zo kan onze back de bal gemakkelijk onderscheppen. 

Rust
In de rust besluit ik Cavani te wisselen voor Duro. Cavani speelt geen beste wedstrijd en hoewel hij de centrale verdedigers van Atlético bezig weet te houden, mist hij de snelheid om goed gebruik te maken van de dieptepasses die vanaf het middenveld komen. Tevens zet ik zoals gepland de mentaliteit op Aanvallen omdat we in het scoutingsrapport hebben gelezen dat Atlético op dat moment de meeste tegengoals krijgt.

Minuut 50
In het onderstaand filmpje zien we dat Atlético na een inworp probeert om door het centrum te voetballen. Dit lukt ze tot op bepaalde hoogte, waarna Morata de bal weer naar de buitenkant moet spelen. Omdat Gayá flink druk zet, speelt Molina een slechte bal door het centrum en kunnen wij de bal onderscheppen. Vervolgens wordt er een counter opgezet over de linkflank en hoewel de counter niet helemaal netjes uitgevoerd wordt, volgt hieruit ons eerste doelpunt!

Minuut 64
We gaan langzamerhand afronden, we hebben nog twee momenten te gaan die ik wil laten zien. We zien hier de reden waarom ik Cavani in de rust gewisseld heb. Dit keer is het Musah die een splijtende pass geeft en Duro kan met zijn snelheid op Oblak af. Helaas is Oblak een hele goede keeper, die opnieuw een doelpunt voorkomt.

64min.PNG.3809a07ce62db4a1c8e67fa57aa4153f.PNG

Minuut 88
Het laatste moment dat ik jullie ga tonen want ik denk dat ik mijn punten over heb kunnen brengen. Dit moet dan wel de 2-0 zijn? Inderdaad! 

We hebben een vrije trap op eigen helft omdat Correa buitenspel gestaan heeft. Cömert speelt Moriba in, die vervolgens André Almeida (in het veld gekomen voor Castillejo) diep ziet gaan. Er volgt opnieuw een hoge bal over de verdediging, waarna Almeida in het strafschopgebied onderuit wordt gehaald. Duro is vervolgens degene die de penalty tegen de touwen werkt.

Tags

@Keeza @FlyD @keano77 @MNie @19CH98 @Djurovski @Marius @Oerlie @DGremlin @LouisPSV @Willem @Renato @Bogatyr @rich ruzzian @Svenpunt @ElMarcos @Mordurette @KayDeManaager @Jotew @delichris @Noordzijde @bas huijsmans @Marvin @YerrollP @Tim' @ElPrincipito

Andere geïnteresseerden

@Nom de Guerre @Fantasy @Titan

Morgen als ik nuchter ben en weer tijd heb ga ik hier eens even voor zitten. Nominaties voor de beste post ooit zorgen wel voor een verwachtingspatroon

• Antwoorden 196
  • Weergaven 6,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• 13. Het gevaar van goede resultaten (2)   Wellicht een beetje verwarrend voor jullie maar deze update hoorde eigenlijk nog bij de vorige. Ik wilde niet nog eens zo'n lange update plaatsen om

• 14. Transfergeweld   Ten tijde van het WK in Qatar was ik al druk bezig met de voorbereidingen op de komende transferperiode. Samen met de scouting werden er schaduwlijstjes samengesteld om

• LET OP! Dit is een tactische longread!     11. Valencia vs. Atlético Madrid   In september spelen we slechts drie competitiewedstrijden dus wellicht is dit een mooi

Geplaatst

Als er een nominatie komt voor de best post ooit, dan heb je hem bij deze voor mij alvast gewonnen. 

Geplaatst
  • Auteur

12. Het gevaar van goede resultaten (1)

In de vorige update haalde ik al even aan dat we in september slechts drie wedstrijden speelden. Geen van deze wedstrijden werd in het eigen Mestalla afgewerkt. Alle drie de partijen werden winnend afgesloten en we kregen niet één tegendoelpunt! De overwinningen op Girona en Elche waren wellicht vanzelfsprekend maar dat we ook onze grootste rivaal Villarreal zonder moeite opzij wisten te zetten, had niemand verwacht. We zitten in een goede flow en staan aan het einde van de maand nog altijd zonder nederlaag. 

september.PNG.fca0fbbfd2f98d3c294f40ecd4454706.PNG

standseptember.PNG.c6827f861c4edb51db905033132b1512.PNG

Met onze drie winstpartijen weten we de koppositie in La Liga van Real Madrid over te nemen, mede omdat zij van Villarreal verloren. De Madrilenen hadden enkele dagen daarvoor nog een Europese wedstrijd gespeeld. Wat dat betreft is het gebrek aan Europees voetbal voor ons misschien wel een godsgeschenk, we kunnen ons volledig op de competitie richten.

We scoren veel en krijgen maar weinig doelpunten tegen. Na Real Madrid, dat enkel een doelpunt tegen kreeg in de verliespartij tegen Villarreal, hebben we samen met Atlético de minst gepasseerde defensie. De Koninklijke is tevens het enige team dat vaker dan ons het net wist te vinden. Vooralsnog lijkt alles op rolletjes te lopen...

oktober.PNG.84a0c5ec1d0e735e6bef2a5bd2b09f2a.PNG

In oktober trekt de zegekar dan ook gewoon verder. We openen de maand met een simpele 2-0 overwinning op Atlético Madrid. Een week later weten we in Sevilla, voor de tweede maal dit jaar, zes keer tot scoren te komen. Een kleine kanttekening; Real Betis had drie dagen eerder nog tegen Qarabag gespeeld in de groepsfase van de Europa League. Opnieuw worden we dus geholpen door het gebrek aan Europese wedstrijden. 

Na de 4-0 thuiszege op Athletic Bilbao begin ik me een beetje zorgen te maken. Eén van onze belangrijkste pilonnen op het middenveld, Hugo Guillamón, raakt in deze wedstrijd geblesseerd en zal de komende vier weken aan de kant staan. Later deze maand verliezen we ook nog Castillejo en Mamardashvili, al kunnen we het verlies van die laatste twee aardig ovangen. Guillamón speelt tot nog toe een heerlijk seizoen en is de belangrijkste spil tussen aanval en verdediging.

guillamon.PNG.3a2c9d1334c7e4814cea1acedb26ecc8.PNG

De rest van de maand moeten we dan ook wat meer tegendoelpunten slikken en lijkt het geheel wat stroever te gaan lopen. Hoewel we al onze wedstrijden blijven winnen en we 'gewoon' de ranglijst blijven aanvoeren, bekruipt me het gevoel dat we moeten gaan waken voor een eventueel omslagpunt. Het bovenstaande ziet er immers zeer goed uit maar is ook slechts scorebordjournalistiek

standoktober.PNG.1b0fa258c6476202b1eebc9044b53867.PNG

Doen we het écht zo goed of hebben we vooral een flinke dosis geluk?...

Tags

@Keeza @FlyD @keano77 @MNie @19CH98 @Djurovski @Marius @Oerlie @DGremlin @LouisPSV @Willem @Renato @Bogatyr @rich ruzzian @Svenpunt @ElMarcos @Mordurette @KayDeManaager @Jotew @delichris @Noordzijde @bas huijsmans @Marvin @YerrollP @Tim' @ElPrincipito @Satioz @SantiagoMunez

Bedankt voor de toffe reacties op mijn vorige post! 

Geplaatst

Scorebordjournalistiek doe ik graag aan als je zo'n voorsprong hebt, zo'n geweldig doelsaldo hebt en nog ongeslagen bent :D 

Geplaatst

Of het goed is of geluk, de geboekte resultaten en punten pakken ze je niet meer af. En met zo'n voorsprong maakt een slechte wedstrijd minder uit.

Geplaatst

Gelet op de vele goals en de weinige tegengoals lijkt er nog weinig reden om een ommekeer aan te nemen. Daarbij heb je een fors gat met de concurrentie, maar een seizoen duurt lang....

Geplaatst

De resultaten zijn uitstekend. Het is nu vooral te hopen dat het gemist van Guillamón zich niet direct gaat laten voelen.

Geplaatst

Wat meer tegendoelpunten op het einde van de laatste maand, maar met een dergelijke doelpuntenproductie lijkt me er niet niet al te veel om je zorgen over te maken. Maar goed dat je natuurlijk wel waakzaam bent!

Geplaatst

Als je na 13 wedstrijden nog ongeslagen bent, dan zal het toch wel meer dan alleen wat geluk zijn.

Geplaatst

Wij zien alleen maar het scorebord dus we kunnen niet anders... het ziet er tot nu toe heerlijk uit, ga zo door!

Geplaatst
  • Auteur

13. Het gevaar van goede resultaten (2)

Wellicht een beetje verwarrend voor jullie maar deze update hoorde eigenlijk nog bij de vorige. Ik wilde niet nog eens zo'n lange update plaatsen omdat ik heb gemerkt dat dit voor sommige lezers teveel tekst is. Ik begrijp ook goed dat dergelijke updates niet voor iedereen zijn dus vandaar dat ik deze heb opgeknipt. Ik wil proberen om jullie hapbare brokken te voeren, zonder dat jullie overvol raken en dus trek blijven houden in een toetje!

Enfin, waar was ik gebleven? Oh ja, scorebordjournalistiek en de vraag: "Doen we het écht zo goed of hebben we vooral een flinke dosis geluk?"

Het gevaar van de goede resultaten die we in de eerste seizoenshelft hebben behaald, is dat je op een gegeven moment op een roze wolk komt. Je krijgt te veel vertrouwen in de speelstijl en jouw spelers en dit zorgt ervoor dat je vergeet te kijken naar de onderliggende aspecten van deze prestaties. Het kan immers maar zo zijn dat je jouw wedstrijden wint maar er toch 'fouten' in de tactiek zitten, die om één of andere reden worden verbloemd. 

Zo kan er altijd een speler zijn die de fouten van een bepaalde rol verbergt door zijn traits óf dat een partner op het middenveld de gaten voor een ander dicht loopt en daardoor niet zijn eigen spel kan spelen. Wanneer zo'n speler dan weg valt, loopt het ineens niet meer en heb je geen idee waar je het moet zoeken. Vaak raak je dan ook nog eens in een soort paniek waardoor 'brainfog' ontstaat en je van alles gaat wijzigen, terwijl je daar niet eens aan zou moeten sleutelen. Vandaag wil ik dan ook even kijken naar onze data om te zien hoe we er nu echt voor staan. 

Spoiler

In de maand november en december speelden we overigens nog twee competitieve wedstrijden. Door het WK in Qatar ligt het hele schema overhoop en dus had ik in die twee maanden de tijd om de statistieken door te lichten en me voor te bereiden op de komende transferwindow. Daarover later meer! 

almeria.PNG.93dc43f16b32a6ca3fb3e63241707ede.PNG

In de maand november speelden we gelijk in en tegen Almeria. In de laatste wedstrijden van oktober kregen we al enkele doelpunten tegen en ook in deze wedstrijd was het weer gatenkaas achterin. Gelukkig is ons aanvalsspel nog wel heel sterk en wisten we zelf ook twee keer tot scoren te komen.

valladolid.PNG.bea00cae045d8b614c2ef984fe3bf87d.PNG

In december mochten we het in eigen huis opnemen tegen Real Valladolid. Daarvoor hadden we het in vriendschappelijke wedstrijden opgenomen tegen Galatasaray (4-4) en Sturm Graz (4-2). Tegen Valladolid stond eindelijk Guillamón weer in de basis en werd het defensieve geheel weer wat stabieler. Opvallend is dat alle drie de doelpunten werden gescoord vanuit de AMC positie. 

stand.PNG.04a046828d5a8ec0781c85e4a43bbd56.PNG

Het WK werd overigens knap gewonnen door Nederland!

WK22.PNG.e4a809fee44a34a5fc5108e54a090f6d.PNG

18903777_generalstats.PNG.543439f2891197363eb17de645970523.PNG

Mijn zoektocht naar verbeteringen begon bij de bovenstaande drie grafieken. In mijn ogen zijn dit de drie meest gangbare graadmeters van hoe jouw team zich verhoudt ten opzichte van de rest van de competitie. Geen zorgen, we gaan dadelijk nog wat verder kijken. Ik bekijk bij deze drie altijd eerst of er iets in het oog springt waar ik verder naar moet gaan kijken. 

In de eerste grafiek zien we dat we een hoge xG per wedstrijd behalen en ook daadwerkelijk veel tot scoren komen. Conc/Gm en xGA/Gm laten zien dat we weinig doelpunten tegen krijgen (0,60) maar ook weinig kansen weggeven (xG per wedstrijd tegen = 0,58). We schieten heel veel (19,84 keer per wedstrijd) maar slechts 39,77% daarvan gaat daadwerkelijk op doel. Hier zouden we eventueel wat aan kunnen doen zodat ons Shot% hoger gaat zijn en daarmee kunnen we mogelijk onze xG nog verder opkrikken. Wat er voor mij uitspringt in deze grafiek is dat we een laag Pas% en Tck% behalen, we moeten kijken waar dit weg komt.

• Waarom is onze precisie in passing zo laag? (85% van de passes is succesvol)
  • Waarom is onze precisie in tackelen zo laag? (78% van de tackels zijn succesvol)

Dit kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Welke spelers verliezen de bal het vaakst? Hebben die spelers wel passing opties? Nemen zij teveel risico? Spelen ze in de verkeerde rol? etc. Hetzelfde geldt voor de tackels. Wie zijn de spelers die tackels inzetten? Zijn dit de juiste posities? Kunnen deze spelers wel tackelen? Gebruiken we een verkeerde rol? etc.

Bij 'Team Defending' zien we enkele van dezelfde statistieken dus die negeren we want die hebben we al bekeken. In de tweede grafiek zien we vier nieuwe dingen terugkomen en die zijn opvallend. De eerste is Tkl A/Gm, dit is het aantal tackels dat we inzetten per wedstrijd. We zien hier dat we aardig wat tackels inzetten per wedstrijd(29,33) en met de 78% in ons achterhoofd, hebben we hier een probleem en moeten we dat verder onderzoeken. Een simpele rekensom zegt me dat we ruim zes keer per wedstrijd een tackel missen, iets teveel als je het mij vraagt. 

Wat verder opvalt is dat we weinig overtredingen maken, weinig schoten blokken en weinig ballen wegwerken per wedstrijd. Dit kan betekenen dat onze verdediging veelal faalt in hun opdrachten óf dat ze gewoonweg niet zo heel veel te doen krijgen tijdens onze wedstrijden. Ik durf te gokken op dat laatste maar wil dit toch enigszins zeker weten.

In de laatste grafiek zien we onze aanvallende output, opnieuw zien we enkele nieuwe statistieken. Drb/Gm (ingezette dribbels per wedstrijd), Cr% (geslaagde voorzetten percentage) en Fld/Gm (overtredingen gemaakt op onze spelers per wedstrijd). De rest hadden we al bekeken in de andere grafieken. Hier valt me verder niet meteen iets op, we zitten wat betreft deze statistieken mooi op het gemiddelde. Daarnaast hangen deze statistieken heel erg vast aan jouw speelstijl. We dribbelen niet veel waardoor we ook minder overtredingen uitlokken. Onze speelstijl is niet gericht op het scoren vanuit voorzetten dus ook daar maak ik me niet al te druk over. 

Vooralsnog zitten we met drie vragen:

• Waarom is onze precisie in passing zo laag? (85% van de passes is succesvol)
  • Waarom is onze precisie in tackelen zo laag? (78% van de tackels zijn succesvol)
  • Waarom scoren we zo laag in de verdedigende acties?

353226382_pas.PNG.86f5a3c2ce2ace8dfbf1fed9648cc111.PNG

Binnen onze selectie kijken we even naar de spelers met het laagste percentage passes dat aankomt. Bovenstaande lijst zijn alle spelers die onder de 85% zitten. Wat hier opvalt is dat met name onze backs en aanvallers lager scoren dan de rest. Kluivert, Castillejo, Cavani, Lino, Duro en Almeida spelen allemaal in de bovenste vier posities (AMR, AMC, AML en STC). Vazquez, Gayá en Correia zijn onze backs. Foulquier en Nico interesseren met niet zo in dit geheel aangezien die niet zoveel gespeeld hebben. We weten nu dus welke posities moeite hebben om de bal bij een teamgenoot te krijgen. 

posl.PNG.b19e496a9c4b12ebdc54d5f963612236.PNG

Vervolgens kijken we naar de spelers die het vaakst balbezit verliezen. Dit heeft natuurlijk niet alleen met passen te maken want zo kun je ook tijdens een dribbel de bal verliezen. Opnieuw zijn het met name onze backs en buitenspelers die de bal verliezen, wat een verrassing! We hebben nu dus geïdentificeerd waar de pijnpunten zitten wat betreft de mindere passing maar wat is daar nou de oorzaak van?

passesbacksalmeria.PNG.61b7b7e18ee9ddf3a607512007d56465.PNG

Bovenstaand screenshot geeft de foutieve passes van Gayá en Correia weer in de wedstrijd tegen Almeria. Wat mij hier opvalt is dat de mislukte passes van onze backs allemaal middenlange tot lange voorwaartse passes zijn. Als ik enkele van die passes bekijk in de ME, zie ik dat het bijna allemaal dieptepasses zijn naar onze flankspelers. Ik zie hier terug dat beide heren best wat risico nemen in hun passing en zij regelmatig proberen om onze aanvallers achter de verdediging van de tegenstander te krijgen. 

Het balverlies heeft dus met name te maken met het nemen van risico. Nu is de volgende vraag of het nemen van dat risico ook wat oplevert. Als ik kijk naar onze tactiek, kan ik inderdaad bevestigen dat onze spelers aardig wat risico (mogen) nemen. 

instr.PNG.ce4611850f0fbec13f622aff563bf3a5.PNG

Als we alleen al kijken naar onze instructies in balbezit zien we twee instellingen die dit gedrag bevorderen. Allereerst het hoge tempo; dit zorgt ervoor dat onze spelers de bal zo snel mogelijk willen doorspelen, wat kan resulteren in foutieve passes. We vragen in mentaal opzicht best wat van de spelers. Om dit goed te kunnen doen moeten ze kunnen anticiperen, de kalmte bewaren, een juiste beslissing nemen en dan ook nog het inzicht hebben om de juiste speler te vinden. Eigenlijk zijn alleen de eigenschappen van Gayá goed genoeg om dit constant goed te kunnen uitvoeren. 

Daarnaast geven we onze spelers ook nog eens heel veel creatieve vrijheid wanneer we in balbezit zijn. Dit betekent niet alleen dat onze spelers wat vaker hun positie verlaten om ruimte te vinden, het zorgt er ook voor dat ze vaker zelf beslissen over welke pass ze willen geven. Wanneer een speler niet persé een creatieve speler is, is de kans groot dat je de verkeerde keuzes maakt. Dan hebben we ook nog het feit dat beide heren in de Wingback rol, met een ondersteunende taak, spelen. Dit is een vrij agressieve rol die de spelers vraagt om mee op te komen en vaker met de bal te lopen.

Als we naar de ruwe passingcijfers gaan kijken, worden mijn zorgen verder weggenomen. Gayá en Correia scoren het hoogst op Progressive Passes per 90 en onze buitenspelers scoren hoog op Open Play Key Passes per 90. Castillejo, Lino en Gayá staan alle drie gedeeld zevende in de competitie met vier assists. Lino staat zelfs bovenaan de lijst Open Play Key Passes in La Liga, terwijl Kluivert daar de vijfde plaats inneemt. Lino, Castillejo en Gayá staan alle drie in de top zes voor gecreëerde kansen en Lino en Castillejo staan beide in de top zes voor Open Play Expected Assists! 

We kunnen dus wel stellen dat de risk/reward hier zeker wat oplevert. Het lagere passingspercentage is dan ook niets waar we ons zorgen over hoeven te maken. Ja, we verliezen af en toe de bal maar het levert ook heel veel gevaar op. We kunnen dit denk ik een beetje vergelijken met Ziyech bij Ajax, waarvan veel mensen zeiden dat hij te vaak balverlies leed. Echter vergaten diezelfde mensen te kijken naar hoeveel kansen hetzelfde risico opleverde. 

Om deze update verder niet te lang te maken, laat ik het hier even bij. Wellicht kunnen we in de toekomst nog eens naar andere zaken kijken. Zelf heb ik natuurlijk wel nog even de andere twee punten bekeken. Wat blijkt? Onze verdediging krijgt niet zo heel veel te doen, vanwaar het lage aantal verdedigende acties. Het lage ratio voor succesvolle tackels komt voort uit het feit dat we heel hoog druk zetten. Onze aanvallende en centrale middenvelders zetten daardoor veel tackels in en zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt. Het levert wel kansen op dus opnieuw een kwestie van risk/reward. 

Tags

@Keeza @FlyD @keano77 @MNie @19CH98 @Djurovski @Marius @Oerlie @DGremlin @LouisPSV @Willem @Renato @Bogatyr @rich ruzzian @Svenpunt @ElMarcos @Mordurette @KayDeManaager @Jotew @delichris @Noordzijde @bas huijsmans @Marvin @YerrollP @Tim' @ElPrincipito @Satioz @SantiagoMunez @Krabby

Geplaatst

Terwijl ik aan het lezen was maakte ik mezelf al de bedenking "mooi om te analyseren wat er achter dat balverlies schuilt, maar hou je er ook rekening mee hoe vaak het wel goed uitdraait?". Fijn om zien dat dit dan ook terug naar boven komt in je conclusie.

Geplaatst

Wauw, wat een heerlijke analyse. Een hele mooie aansluiting op de FMU Podcast, die ik toevalligerwijs zojuist geluisterd heb. Echt top hoe je de statistieken kan omvormen tot vragen en daarop ook direct een duidelijk antwoord kan vinden. Dan kun je natuurlijk altijd betere spelers halen op die posities, maar dat is dus niet altijd nodig. Erg mooie uiteenzetting en ook heel fijn om te lezen!

Geplaatst

Wat een zeer uitgebreide analyse, waarvan wij er zelden voorbij zien komen bij de novelles. Dat maakt het extra leuk om te lezen en dat laat ons denk ik ook nadenken over hoe wij soms dingen aanpakken. Dikke chapeau weer @Daniell!

Geplaatst

Pfoe heerlijk de diepte in gegaan. De verhouding risico/rendement is er eentje waar managers in real life nogal wakker van liggen dus interessant om te zien hoe jij er over denkt. 

Geplaatst

2 heerlijk lange posts, die ik bewust nog niet geliked heb, omdat ik nu gewoon niet in de mindset van FM ben om ze te lezen. Ga het straks zeker doen!

Geplaatst
  • Auteur

14. Transfergeweld

Ten tijde van het WK in Qatar was ik al druk bezig met de voorbereidingen op de komende transferperiode. Samen met de scouting werden er schaduwlijstjes samengesteld om eventueel vertrekkende spelers vlot te kunnen vervangen. Een flink aantal spelers stond namelijk in de belangstelling van grote Europese clubs. José Gayà, Mouctar Diakhaby, Thierry Correia en Hugo Guillamón hadden een prima eerste half jaar achter de rug en keken allen met een schuin oog naar de Premier League.

Veel geld was er echter niet beschikbaar in Valencia en dus wendde ik mij tot Peter Lim die, tot mijn grote verbazing, het transfer- en salarisbudget verhoogde. Toen ik Kluivert's uitleenbeurt beëindigde kwam er nog meer geld vrij want onze grote vriend verdiende even €277.000,- per maand. Ook Cenk Özcacar werd teruggestuurd naar Lyon, aangezien de centrale verdediger geen enkele minuut aan spelen toe kwam en daar €50.000,- per maand voor bijgeschreven kreeg. Opeens was er zo'n zes miljoen Euro beschikbaar en gingen we ook daadwerkelijk de markt op!

Als eerste moest er wat bij komen op de flanken. Na het vertrek van Kluivert was de spoeling dun geworden. Enkel Samuel Lino (gehuurd van Atlético Madrid) en Samu Castillejo zijn als echte buitenspelers nog beschikbaar, al kan Hugo Duro ook op de linkerflank uit de voeten. Als we heel ver gaan zouden we Yunus Musah nog op rechts kunnen posteren maar die opties zijn verre van ideaal.

Onze scout in Scandinavië kwam al gauw met Andreas Schjelderup op de proppen en wanneer je de kans krijgt om zo'n groot talent voor maximaal €9.500.000,- op te halen, mag je eigenlijk niet twijfelen. Vanwege het feit dat hij zo'n standaard aankoop is, heb ik bij sommige van jullie toch even toestemming gevraagd. Als vervanger van Kluivert verdient hij een stuk minder (€152.000,- p/m) maar is hij op 18-jarige leeftijd al even goed. Verder past hij binnen onze opgestelde 'Recruitment Strategy' en dus liet ik de transfer doorgaan. Schjelderup was overigens één van de kandidaten voor mijn Pablo Aimar Project maar ook daarvoor heb ik inmiddels een ander gevonden! 

schjelderup.PNG.a865b9b94ce7663552754b49d3f741ac.PNG

Ook op het middenveld werd het wat krapjes, zeker met het oog op volgend seizoen. Zo zullen huurlingen Nico en Ilaix Moriba de komende zomer terugkeren naar hun clubs en met de interesse in Guillamón is de kans groot dat hij een transfer gaat maken. Om die reden had ik Santiago Hezze al een tijdje op onze schaduwlijst staan. Zijn contract liep af bij Huracán en daardoor konden wij hem in januari gratis overnemen. De 21-jarige Argentijn is een degelijke dynamische middenvelder die zeker nog stappen kan maken! 

hezze.PNG.97d58507f3ea43e8570f8b8ec8775a4e.PNG

Naast de huidige transfers werden er al vijf spelers vastgelegd voor volgend seizoen. Deze spelers zitten allemaal in het laatste jaar van hun contract en zullen vanaf 1 juli 2023 speler van Valencia zijn. Met name op de flanken zullen wij versterkt worden aangezien het daar al dunnetjes bezet is en we ook nog eens Samuel Lino gaan zien terugkeren naar Atlético

Met de 20-jarige Facundo Kruspzky halen we opnieuw een Argentijn in huis. Deze jonge technische dribbelaar heeft een hoge voetbalintelligentie en heeft nog heel wat potentie over om nóg beter te worden. Zijn vermogen om in al onze aanvallende posities te kunnen spelen trokken de deal uiteindelijk over de streep. 

kruspzky.PNG.75a38729d973795da42804c5dedcde01.PNG

Een wat bekendere naam is die van Reiss Nelson. Met zijn 23 jaar heeft hij al best wat ervaring en na zijn goede seizoen op huurbasis bij Feyenoord krijgt hij aardig wat kansen bij het Arsenal van Arteta. Inmiddels staat de teller op negentien wedstrijden dit seizoen, waarin hij drie keer tot scoren kwam. Nelson is een beetje een speler zoals Kluivert; veel snelheid en dreiging maar een gebrek aan een eindproduct. Dit mag hij bij ons gaan leren voordat wij hem, hopelijk voor veel geld, terugverkopen aan een Engelse topclub. 

nelson.PNG.852d6e0f975999d7730369a31a3464b3.PNG

Als laatste komt, voor mij een oude bekende, naar Valencia. José Juan Macías loopt uit zijn contract bij Deportivo Guadalajara en besloot bij ons te tekenen. De 23-jarige Mexicaans international speelde al eens eerder in Spanje en kwam in een half jaar tijd tot zeven wedstrijden bij Getafe in 2022. Een groot succes was dat dus nog niet. Toch staat Macías in Mexico nog steeds als groot talent aangeschreven en laat hij dit seizoen zien waarom. In Mexico staat de teller op negentien wedstrijden, daarin kwam de aanvaller negen keer tot scoren. Naast afmaken kan hij ook voorbereiden want hij heeft inmiddels ook al zes assists achter zijn naam. JJ kan op de linkerflank, op tien en in de punt van de aanval uit de voeten. 

macias.PNG.a83ee25657e1358fa1c7f9845728e040.PNG

Met veel interesse voor Diakhaby en de ouder wordende Paulista, besloot ik om alvast een jonge centrale verdediger te tekenen. Deze komen we te kort in onze eigen jeugd, waar alleen Christian Mosquera tot nog toe de kans krijgt. Met de komst van de 21-jarige Beric Omeragic zijn wij verzekerd van een sterk en jong koppel centraal achterin. Deze jonge voetballende verdediger heeft al vier interlands voor Zwitserland achter zijn naam en wordt wereldwijd gezien als één van de grootste verdedigende talenten. 

omeragic.PNG.bacb589a901c7c7f45efe764150d418e.PNG

Als laatste nemen wij Álvaro Carillo over van Real Madrid. De 20-jarige centrale verdediger komt uit de befaamde opleiding van De Koninklijke maar mocht zijn debuut nog niet maken. Hierdoor besloot hij zijn contract niet te verlengen en verder te kijken. Ik geloof dat hij met de juiste begeleiding kan uitgroeien tot international van Spanje, al zal hij zeer waarschijnlijk eerst nog een jaartje verhuurd worden. 

carrillo.PNG.d67a77c7b594598fa0b7ba2729d00016.PNG

Daarmee ga ik deze update afsluiten want ik merk dat die lange teksten het niet zo heel goed doen binnen de novellebundel. Ik heb één van onze aankopen niet genoemd in deze update omdat hij dé kandidaat is voor Project Pablo Aimar. Hem zal ik in de volgende update voorstellen, samen met de resultaten die we in deze maand behaald hebben! 

Tags

@Keeza @FlyD @keano77 @MNie @19CH98 @Djurovski @Marius @Oerlie @DGremlin @LouisPSV @Willem @Renato @Bogatyr @rich ruzzian @Svenpunt @ElMarcos @Mordurette @KayDeManaager @Jotew @delichris @Noordzijde @bas huijsmans @Marvin @YerrollP @Tim' @ElPrincipito @Satioz @SantiagoMunez @Krabby @Superboeren

bewerkt door Daniell

Geplaatst

Zo veel transfers had ik eerlijk gezegd nog niet zo snel verwacht. Ik zou verwacht hebben dat je het seizoen wel zou uitdoen met de kern die er stond. Benieuwd of er dan ook nog werkelijk spelers zullen vertrekken verder. Er zitten sowieso leuke spelers tusen natuurlijk, al is die transfer van Schjelderup niet heel origineel.