Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

image.png.17b28326f514cb8f9af58139ee949803.png

Index

0 - Introductie (deze post)

1 - Start van het spel (setup) + Seizoen 1 (22/23) - TOP Oss, KKD P14

2 - Seizoen 2 (23/24) - TOP Oss, KKD P6

3 - Seizoen 3 (24/25) - PEC Zwolle, KKD P4 (rechtstreekse promotie Eredivisie)

4 - Seizoen 4 (25/26) - PEC Zwolle, Eredivisie P8 (play-offs Europees voetbal)

5 - Seizoen 5 (26/27) - PEC Zwolle, Eredivisie P4 (kwalificatie Europa League, league fase)

6 - Seizoen 6 (27/28) deel I - PEC Zwolle, Eredivisie P15, Europa League, League fase P7 - Bondscoach Nigeria

7 - Seizoen 6 (27/28) deel II - Sheffield United, Championship P4, promotie naar Premier League via Play-offs - Bondscoach Nigeria

0 - Introductie

Welkom bij deze nieuwe novelle 'Van kelder naar wereldtop'!
Voor de start hiervan ben ik geïnspireerd door diverse YouTubers die spelen met het uitgangspunt 'Non-League to Legend' of 'Park to Prem'. 
Voor mijn eigen reis gebruik ik Lollujo's serie van dit jaar als inspiratie. Feitelijk is het een speciale Journeyman Save, met als uitgangspunt zo realistisch mogelijk te spelen. Daarom leg ik mezelf de volgende regels op:

1. Start met de club het dichtst bij je woonplaats, actief in de laagste divisie in de standaard database van FM23. Voor Nederland betekend dit dus een club uit de KKD, voor België een club actief in de Eerste Nationale, etc.;
  2. Alle beslissingen die je maakt in het spel, zoals het wisselen van club en/of divisie zijn gebaseerd op hoe je dat normaliter ook zou doen. Dus manage een club in de KKD en een Eredivisie-club doet een aanbod met een (fors) hoger salarisvoorstel dan wat je nu verdiend, dan maak je de overstap naar die club. Voor € 100 meer per maand maak je in werkelijkheid waarschijnlijk ook de overstap niet naar een andere werkgever, maar voor € 1.000 is dat al een stuk aannemelijker.
    Later in je carrière, wanneer je je schaapjes op het droge hebt, dan is het natuurlijk logischer bepaalde keuzes op basis van gevoel te maken.
  3. Spelers die je aantrekt zijn aanbevolen door je scouts of andere leden van de staf (bijvoorbeeld de Director of Football). Niet zelf naar spelers gaan zoeken dus, maar afgaan op wat je stafleden je aanraden. Zij hebben die rol in de club, dus maak er ook gebruik van.
    Nieuwe stafleden huur je in via advertenties, waarbij stafleden die al bij de club werken en solliciteren op de vrije positie de voorkeur boven mensen van buitenaf. Het uitbesteden van het inhuren van (sommige) stafleden aan je Director of Football is wel toegestaan.
  4. Attribute masking aan. Spreekt voor zichzelf. 
  5. Je bent loyaal naar je staff. Dus geen staff ontslaan omdat ze 'niet goed genoeg zijn' qua attributen. Uiteraard prima om een scout te ontslaan en een nieuwe aan te nemen als je slechte voorstellen voor nieuwe spelers krijgt. Of om van assistent manager te wisselen wanneer deze de meest rare voorstellen qua opstellingen doet. Maar in principe blijf je trouw aan je staff door het spel heen.
  6. Geen externe bronnen gebruiken in het spel, zoals tactics, shortlists, trainingsschema's etc.. Ook spelers halen die je al kent vanuit de echte wereld, of specifiek een speler laten scouten om die reden is niet toegestaan.

Al met al niet veel regels, maar wel een aantal die ervoor gaan zorgen dat het uitdagend genoeg is en blijft om hier goed doorheen te komen.

Kijkend naar regel 1 (en de banner aan het begin van deze post verraad het al), dan mag ik aan de slag bij TOP Oss. In de volgende post zal ik jullie verslag doen van het verloop van het 1e seizoen.

Cheers!

bewerkt door Sven van Rijen
Index toegevoegd

• Antwoorden 51
  • Weergaven 1,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• Sven van Rijen
    Sven van Rijen

Vaste volgers @Djurovski @McMarkson @dimihuyghe @Marius @19CH98 @Huipio  @Keeza @Tim Windt en @MNie.Wil je erbij of eraf? DM me even!   Update nummer twee van vandaag: 5 - Seizoen 5 (26

• Sven van Rijen
    Sven van Rijen

Vaste volgers @Djurovski @McMarkson @dimihuyghe @Marius @19CH98 @Huipio  @Keeza @Tim Windt en @MNie.Wil je erbij of eraf? DM me even!   6 - Seizoen 6 (27/28) deel I   Al even een u

• Sven van Rijen
    Sven van Rijen

1 - Start van het spel (setup) + Seizoen 1 (22/23)   Setup Bij de start van het spel heb ik de grote competities in Europa ingeladen, in eerste instantie als 'View-Only'. Op het moment

Geplaatst

Realisme is altijd een interessante factor, ben benieuwd naar je novelle! Je begint al goed met de opzet en natuurlijk je banner ;) 

Geplaatst

Mooie introductie en ook een mooi aantal 'regels' die je jezelf oplegt. Dat maakt het een stuk realistischer!

Succes!

Geplaatst

Veel plezier en succes! Een aantal van je regels zijn erg leuk bedacht en maken denk ik het spelplezier een stuk hoger!

Geplaatst

Een groot aanhanger van realisme hier in ieder geval! Succes!

Geplaatst
  • Auteur

VanKelderklasseNaarWereldtop.png.b3820a59dfd956e92de876d549265ed5.png

1 - Start van het spel (setup) + Seizoen 1 (22/23)

Setup

Bij de start van het spel heb ik de grote competities in Europa ingeladen, in eerste instantie als 'View-Only'. Op het moment dat ik verder kom in het spel en het daardoor aannemelijker wordt dat ik in één van die competities ook als manager aan de slag kan, dan ga ik ze naar 'Playable' omzetten.

image.png.2e2b1a3cf5869b884587d4d29b0bc111.png

Daarnaast laad ik standaard een enorme bak aan spelers in. Zie onderstaand plaatje. Niet dat ik zo'n sterke PC heb, maar mijn ervaring is dat dat nauwelijks invloed heeft op de snelheid van het spel. Het Playable inladen van veel verschillende competities is dat overigens wel. Ik schrik dus niet van de halve ster bij 'Estimated Game Speed' 😉. Ik kies dezelfde vinkjes voor alle beschikbare continenten. Voor de liefhebbers hier de file om deze setup te importeren: Veel spelers.fmf.

image.png.7d5f685ad3abf07a96e95bce120c2d5e.png

Seizoen 1 (22/23)

image.png.d8d7e03abb0af96e2183c304d947b59c.png

Daar gaan we dan. Aangenomen door TOP Oss met een contract van 2 seizoenen tot eind juli 2024. Omdat ik hiervoor veel in de Engelse leagues speelde staan de bedragen hier nog in Engelse Ponden. Ik zal dit in de loop van de Save aanpassen.

De selectie die ik aantref is, wat zullen we zeggen, apart. Veel huurlingen, waaronder een amateurspeler. Bijzonder.

image.png.14850cc2e05105ed9abfb3cbe2bac807.png

Gelukkig is huren aantrekkelijk en kan ik in de loop van het seizoen een aantal van de vanuit het spel aanwezige huurspelers opzeggen.
Zoals je hierboven ziet haal ik, veelal op advies van mijn DoF, een hoop jonge huurspelers. Tijdens de winterstop doe ik hier een nog een schepje bovenop.

image.png.ed03023d50a5f84aea9e80c23ba5490e.png

Tijdens de winterstop staan we op een 12e plaats. 1 plaats boven wat vooraf door de media voorspeld was. De resultaten zijn echter zeer wisselvallig, met 5x winst, 5x gelijk en 6 verliespartijen als resultaat. Vandaar dus het aantrekken van een hoop extra huurspelers in januari, in de hoop op wat meer stabiliteit.

Dat heeft redelijk effect. Uiteindelijk schrijven we de 3e periode op onze naam, met als mooie bijkomstigheid een plek in de play-offs.

image.png.b4a21f1d55a5dcc3d38be37535bb3c44.png

image.png.81ccf29104bb7efd4b0679f77a81cf43.png

Die opleving blijkt echter van korte duur. We eindigen de competitie namelijk als 14e (!), maar met dus wel toegang tot de play-offs.

image.thumb.png.921efeb63319069406ada16c8c04f828.png

In de play-offs treffen we Roda JC, met eerst een thuiswedstrijd. Deze winnen we vrij gemakkelijk met 3-0. Hierdoor waarschijnlijk iets te overmoedig reizen we af naar Kerkrade, om daar vervolgens met 6-0 te worden afgedroogd.

Einde oefening dus.

image.png.23f0b31f0d44e9b2dce4b1cb3fb681d6.png

De bekercompetitie had ik nog niet genoemd.
In de eerste ronde spelen we uit bij Spakenburg en aan het IJsselmeer winnen we deze wedstrijd met 2-0.
In de 2e ronde stuitte we echter op N.E.C., op dat moment nog een Eredivisie-ploeg. Deze thuiswedstrijd gaat helaas met 2-0 verloren, waardoor we uit de beker liggen.

image.png.da6c8261c5dc5783ee34acf757c7af8d.png

Het behalen van de play-offs is voor ADO Den Haag aanleiding om mij te verleiden met een overstap naar de Hofstad. De aanbieding is echter dusdanig (hetzelfde salaris als wat ik bij TOP verdien), dat ik besluit hier niet op in te gaan. De extra reistijd op dit filetraject zie ik niet zitten. Ook komend seizoen ben ik dus nog trainer van TOP.

image.png.868e73acd5a057c18bab7a4d3cb0e87a.png

Dat volgende seizoen begin ik overigens met een flink aantal jeugdspelers in de selectie. Ondanks dat ik geen jeugdelftal of reserveteam heb, is er wel een jeugd intake geweest. Mijn verzoek om voor deze spelers wel een dergelijk elftal op te starten wordt afgewezen...,

image.png.ae7fdfd44377091bc2df9bb95b58d7c2.png

Het volgende seizoen gaan we overigens in enige onzekerheid in. Er gaan geruchten over een overname en geen idee of dit gevolgen heeft voor mijn verblijf bij deze club...

image.png.d41a1dbf207da2973994b8f45243be0b.png

Tot de volgende update!

Geplaatst

Qua realisme kan het eerste seizoen in ieder geval wel tellen, aangezien je zowat eindigt op de plek die ook voorspeld werd. De play-offs waren een leuk extraatje maar gezien de prestaties in het reguliere seizoen was promotie ook niet realistisch.

PS: Best je volgers even taggen wanneer je een update plaatst :) 

Geplaatst
  • Auteur
1 minute ago, Marius said:

Qua realisme kan het eerste seizoen in ieder geval wel tellen, aangezien je zowat eindigt op de plek die ook voorspeld werd. De play-offs waren een leuk extraatje maar gezien de prestaties in het reguliere seizoen was promotie ook niet realistisch.

PS: Best je volgers even taggen wanneer je een update plaatst  

Inderdaad, helemaal eens.
En dank voor de tip over de volgers, ga ik gebruik van maken!

Geplaatst
  • Auteur

image.png.bf9da91d10030a39d1ce4224a42a6608.png

Vaste volgers @Djurovski @McMarkson @dimihuyghe @Marius @19CH98 @Huipio en beste bannermaker @Keeza
Wil je erbij of eraf? DM me even!

2 - Seizoen 2 (23/24)

Na een wisselvallig eerste seizoen met TOP op naar seizoen 2.

Ook nu weer behoorlijk wat spelers gehuurd of op basis van een Free Transfer binnengehaald. Ik hou ervan, ben een koopjesjager.

image.png.cc6b6bdcf352b8c3127d5ead2a82a0fc.png

Daarnaast voor een recordbedrag (voor TOP begrippen, € 200k) een speler verkocht. Dus heb aardig de clubkas kunnen spekken.

Qua tactiek vastgehouden aan het systeem waar we ook de competitie mee geëindigd waren. 

image.png.443ea0f86af2b6ddbda7709cdb533b3d.png

FM herkent dit als een 4-1-1-3-1 DM WB opstelling. In basis is het een SK-A, twee WB-Su. Daarachter een blok van 2 CD's, 1 BPD-D en een CD-D, daarvoor een DM-D. Op het middenveld een AP-S, 2 IF's aan de zijkant en een SS als AMC. In de spits een AF.

De eerste periode was het, mede door de nieuwe aanwas, even opstarten. Die periode eindigde we als 13e (3W,3D,3L)

De tweede periode ging een stuk beter. 6W,2D en 2L met een mooie 2e plaats in de periode als resultaat. Achter NEC eindigen we op de 2e plaats die periode.
Ook de derde periode gaat voorspoedig. 6W, 1D en 2L levert een derde plaats op achter Jong Ajax en NEC. Dit maakt dat we hierdoor voor het 2e jaar achter elkaar de play-offs bereiken!

In de totaalstand gaat het ook erg goed. Tot en met de laatste dag doen we mee op plaats 2. Maar door verlies aan onze kant in de laatste wedstrijd en winst van o.a. NAC Breda gaat deze laatste ploeg als 2e in de competitie rechtstreeks naar de Eredivisie. TOP eindigt als 6e, een hele knappe prestatie.

image.png.97876b00616d2504d8c4a1637b302eb7.png

In de beker raken we niet verder dan de eerste ronde. Hierin treffen we Eredivisieclub Sparta. In een spannende wedstrijd gaan we uiteindelijk in de verlening met 2-3 onderuit, uit in Rotterdam.

Goed, wederom dus de play-offs behaald. Daarin treffen we meteen de nr. 16 van de Eredivise: Cambuur Leeuwarden. Thuis spelen we nog netjes 2-2 gelijk, maar uit verliezen we helaas met 0-2. Einde verhaal.

image.png.c0835071b46854053bded03a970e33da.png

Per saldo zeker niet ontevreden over het verloop van de competitie. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Op naar seizoen 3 bij TOP. Toch....?

Geplaatst

Heel veel huurdeals, maar soms kan het natuurlijk niet anders. Het eindresultaat, kwalificatie voor de play-offs, is an sich hetzelfde als vorig seizoen, maar aangezien je tot de laatste speeldag mee deed voor rechtstreekse promotie kan je ook wel concluderen dat de resultaten een pak beter waren.

Volgend jaar promotie, toch? :) :) 

Geplaatst
  • Auteur
6 minutes ago, Marius said:

Heel veel huurdeals, maar soms kan het natuurlijk niet anders. Het eindresultaat, kwalificatie voor de play-offs, is an sich hetzelfde als vorig seizoen, maar aangezien je tot de laatste speeldag mee deed voor rechtstreekse promotie kan je ook wel concluderen dat de resultaten een pak beter waren.

Volgend jaar promotie, toch? :) :) 

Inderdaad. En promotie is (uiteraard) waar we voor gaan 😊

Geplaatst

Ja gezien de filosofie van de club wat ik zo zag (kortlopende contracten etc.) niet gek dat je veel van huur afhankelijk bent. Overall knap dat je tot het einde al kon meedoen om promotie. Zat dicht bij elkaar bovenin zeg!

Geplaatst
  • Auteur

image.png.c12282ad8e815a0ac6f71a8e113a62e2.png

Vaste volgers @Djurovski @McMarkson @dimihuyghe @Marius @19CH98 @Huipio en @Keeza.
Wil je erbij of eraf? DM me even!

3 - Seizoen 3 (24/25)

De voorbereiding op seizoen 3 bij TOP waren in volle gang. In alle contractperikelen wilde mijn Director of Football zijn eigen contract niet verlengen. Nadat hij de rest van de contracten van de staf netjes had verlengd helaas voor hem besloten toch afscheid van hem te nemen en naar een nieuwe DoF op zoek te gaan.

image.png.63009c9a99c31cb6a233dc585673f634.png

Maar dan klopt PEC Zwolle aan de deur. Een ploeg die zojuist gedegradeerd is vanuit de Eredivisie naar de KKD zoekt een nieuwe manager om hen er weer bovenop te helpen. Daar heb ik wel oren naar. Qua status en financiële mogelijkheden is PEC natuurlijk echt wel een stop omhoog. 

image.png.315748eb689b91e21b9907b693e802b3.png

Na wat onderhandelen komen we een éénjarig contract overheen, tot 30/6/2025. Voor een bruto maandsalaris van € 12.500 verhuis ik naar Zwolle. Dat is ruim 1,5x zoveel als wat ik bij TOP verdiende (€ 8.000). 
De verwachting van het bestuur is om mee te doen om promotie, in elk geval via de play-offs. Gezien de staat van de selectie, waar nog aardig wat Eredivisie-materiaal in zit, lijkt me dat een haalbare kaart. Al zijn er een behoorlijk aantal spelers wat wil vertrekken na de degradatie.

image.png.fd3e22f960bbbc9fedd27d750a342848.png

image.png.07c41ad5da2c29cc0b3fd93080ff2c0d.png

Ik verdien op de transfermarkt ruim € 5mln voor De Blauwvingers, waarbij ik weer veel spelers huur én ik samen met de Head of Youth Development een hoop jeugdspelers voor de Onder-18 en het reserveteam aantrek.

Per saldo gaat het seizoen goed van start. Halverwege het seizoen staan we op een mooie 1e plaats, waarbij we direct de eerste periode op onze naam schrijven. Die play-offs zijn dus in elk geval gehaald.

image.png.e9bf21d14b961a8608cabfa9d6e1577f.png

Door deze resultaten besluit het bestuur direct mijn contract met een jaar te verlengen, tot de zomer van 2026. image.png.122c170ed61d7d8d149e4d77a713d581.png

Dit levert mij ook nog eens een salarisverhoging op naar € 13.750 bruto per maand.

Helaas houden we het niet vol om aan kop van de ranglijst te blijven. Jong Ajax, Jong PSV en ook FC Volendam komen ons voorbij. Die eerste twee zijn op zich niet zo erg (competitievervalsing! 😉) aangezien ze toch niet mogen promoveren. 
Van FC Volendam is het wel jammer. Zij blijven ons 1 punt voor (72 vs 71 punten), waardoor we 4e eindigen maar tóch rechtstreeks promoveren naar de Eredivisie!
image.png.3ab6cfc417081fcbc4a71fae5080a013.png

image.png.bf9869daa7af72f6cd8ef507efdbb8b5.pngimage.png.0d996800f71bd0813d0000c2349d8b32.png

Qua tacktiek heb ik het, in vergelijking met de periode in Oss wel wat omgezet.

image.png.ad7842756327057ff6559b09be513b7a.png

De 2 backs zijn verder naar achter komen te staan. Daarnaast heb ik de aanvallende middenvelder net achter de spits ingeruild voor een blok van 2 centraal op het middenveld. Qua resultaten lijkt dit geen slechte keuze.

Dan het bekertoernooi. Hierin reiken we tot de derde ronde, waar FC Utrecht ons helaas uitschakelt. De eerste 2 rondes winnen we uit bij divisiegenoot FC Dordrecht,

image.png.5537770aad1c42b80adb0777be0c3826.png
en thuis van Eredivisionist FC Groningen,
image.png.01ffd459714e1b7ae3e7cd53b14e4a9a.png

om er vervolgens in de verlenging uit te gaan uit bij FC Utrecht.

image.png.18e67457358a62ab00f3e1f1bec6abf9.png

image.png.83658ed54c52b6dcc74a6974de874920.png

Tot slot van het seizoen kondigt het bestuur aan een nieuwe stadion te gaan bouwen, het Ron Jans Park.

image.png.50dc12390608f97c35a937592d773014.png

Vanaf seizoen 2028/2029 moeten daar de thuiswedstrijden gaan worden afgewerkt.

Op naar het eerste seizoen Eredivise!

Cheers,

Sven

Geplaatst

Gezien het aanbod te mooi was om te laten liggen is dit natuurlijk geen onlogische overstap. En eentje die je ook geen windeieren heeft gelegd. In the end voelt het wat vreemd aan om als vierde te promoveren, maar uiteindelijk maalt daar volgend seizoen ook geen kat meer om. Op naar de Eredivisie!

Geplaatst

Mooie stap! Goede resultaten ook :classic_biggrin: Wel bijzonder dat er een nieuw stadion komt, voor mijn gevoel is het huidige stadion nog niet zo oud. Ik dacht altijd dat het stadion minimaal 25 jaar oud moest zijn binnen FM om te vernieuwen.

Geplaatst
  • Auteur
1 hour ago, Huipio said:

Mooie stap! Goede resultaten ook  Wel bijzonder dat er een nieuw stadion komt, voor mijn gevoel is het huidige stadion nog niet zo oud. Ik dacht altijd dat het stadion minimaal 25 jaar oud moest zijn binnen FM om te vernieuwen.

Dank.
En eens over het stadion. Denk dat die 25 jaar geldt voor wanneer je zelf een verzoek doet bij het bestuur voor een nieuw stadion. In dit geval is het een initiatief vanuit de club zelf.

Geplaatst

Je boekt realistische resultaten zowel met Top Oss als met PEC Zwolle. Je overstap was ook zeker een logische. Graag een tag!!