Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Aangezien ik in Oostenrijk zit zeg ik Admira wacker Mödling. Heeft alles wat je beschrijft en mooi logo. FC Wacker Insbruck heeft dan weer een behoorlijk stadion. Oostenrijk is ook een leuke competitie door de play-offs en RB Salzburg dat het altijd wel goed doet.

• Antwoorden 476
  • Weergaven 24,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• The man, the myth, the legend: Neil Warnock. Nadat hij afgelopen februari bij Huddersfield binnenstapte behoedde hij de club met 25 punten uit 15 wedstrijden tegen alle verwachtingen nog tegen degrada

• Dansmeister
    Dansmeister

Ajax.

• bas huijsmans
    bas huijsmans

Even simpel kopieer en plakwerk hoor maar raadde dit net aan in het FM Café:   Pak een club die mee doet aan de Fenix Trophy. Allemaal amateurclubs aan het begin van de game, maar wel allema

Geplaatst
48 minuten geleden zei Bogatyr:

Hey jongens, 

Ik ben al wat langer op de dool op FM en verdwaal van de ene save naar de andere. Maar in de weinige tijd die ik heb wil ik misschien toch een langdurige save uit de grond stampen waar ik mezelf ga verplichten om meer dan 20 a 30 jaar te blijven. Nu moet ik ook op zoek gaan naar een leuke club. Er zijn echter wel wat voorwaarden aan verbonden:

• De club moet tussen 1980 en 2000 een succesvol geweest zijn, maar nu volledig afgezakt of toch geen grote club meer.
  • Ik wil graag een toelichting waarom je dat precies een leuke club vind, een beetje motivatie mag. Je mag me een beetje warm maken om de save te beginnen. 
  • De club moet ook wel een gemiddeld niveau hebben van jeugdopleiding.
  • Liefst ook een leuke stadionnaam en een stadion dat in het echte leven ook mooi is of waar een verhaal achter zit.
  • De club moet ook wel 1 of meerdere legendes hebben. (Niet perse op FM zelf, mag een speler zijn die vroeger echt geweldig was voor die club)
  • De club moet een fanatieke aanhang hebben.
  • Het land en competitie maakt niet uit. Ik sta voor alles open.

Ik ben zelf begonnen met Sochaux, maar heb heel even getwijfeld over Santiago Wanderers in Chili. Waarom?

• Chili zie je niet zo vaak voorbij komen
  • Oudste club in Zuid-Amerika 
  • 3x landskampioen (laatste 2001)
  • Verschillende spelers opgeleid, waaronder legende Elias Figueroa
  • Stadion van 20.000 vernoemd naar Figueroa, ligt aan zee
  • Al een aantal jaren actief op het tweede niveau
Geplaatst

@Bogatyr

Grasshopper Zurich. Zelf ook al een paar x aan gedacht om met hun te starten. Ik geloof dat ze recordkampioen zijn in Zwitserland, maar pas nog gezakt naar 2de. Nu wel terug op het hoogste niveau

Geplaatst
Op 26-4-2025 om 20:25 zei Ciro:

Hey jongens, 

Ik ben al wat langer op de dool op FM en verdwaal van de ene save naar de andere. Maar in de weinige tijd die ik heb wil ik misschien toch een langdurige save uit de grond stampen waar ik mezelf ga verplichten om meer dan 20 a 30 jaar te blijven. Nu moet ik ook op zoek gaan naar een leuke club. Er zijn echter wel wat voorwaarden aan verbonden:

• De club moet tussen 1980 en 2000 een succesvol geweest zijn, maar nu volledig afgezakt of toch geen grote club meer.
  • Ik wil graag een toelichting waarom je dat precies een leuke club vind, een beetje motivatie mag. Je mag me een beetje warm maken om de save te beginnen. 
  • Liefst ook een leuke stadionnaam en een stadion dat in het echte leven ook mooi is of waar een verhaal achter zit.
  • De club moet ook wel 1 of meerdere legendes hebben. (Niet perse op FM zelf, mag een speler zijn die vroeger echt geweldig was voor die club)

Ik maak mijn keuze bij het voorstel waar ik mij het best voor voel, maar ik apprecieer iedereen dit de moeite doet.

Beetje laat, maar toch een duit in het zakje. 

• FC Metz: Van oudsher één van de vaste clubs in de Ligue 1, zonder hem ooit gewonnen te hebben. In 1997-1998 kwam men er absurd dichtbij, maar uiteindelijk greep RC Lens op doelsaldo de titel. Tegenwoordig pendelt de club tussen de Ligue 1 en Ligue 2, maar met een recentelijk gerenoveerd stadion én een goede jeugdopleiding is het hoogtijd om de gloriedagen van bijvoorbeeld Robert Pirès te doen herleven. 
  • 1. FC Nürnberg: Wanneer je het over gevallen grootmachten hebt, heb je het over Nürnberg. Der Club was er bij toen de Bundesliga opgericht werd. Het werd in haar gloriejaren liefst negenmaal de beste van Duitsland, maar tegenwoordig is zelfs een aanwezigheid op het hoogste niveau teveel gevraagd. Dat moet anders kunnen in het bijzondere Max-Morlock-Stadion. 
  • Aberdeen FC: Tja, kunnen we hier wel spreken van een gevallen club? In principe niet, maar toch is Aberdeen onderaan de streep al decennialang weinig succesvol qua zilverwaar. Halverwege de jaren tachtig wist een jonge Alex Ferguson Schotland op te schudden met diverse nationale én internationale prijzen. Na Aberdeen in 1986 wist niemand de orde van Rangers en Celtic meer te verbreken. Hoogtijd om daar verandering in te brengen. Het buitengewoon pittoreske Pittodrie Stadium opent haar deuren vast. 

Zijn nog wel veel meer clubs te bedenken natuurlijk, maar dit zijn in ieder geval wel mooie clubs op FM. Bij alle drie liggen er de nodige uitdagingen op de korte én lange termijn. Het is maar net hoe lastig je het jezelf maakt. 

Geplaatst
Op 26-4-2025 om 20:25 zei Ciro:

Hey jongens, 

Ik maak mijn keuze bij het voorstel waar ik mij het best voor voel, maar ik apprecieer iedereen dit de moeite doet.

Chatgpt kwam met deze reactie:

Citaat

Heerlijk bericht dit, ik voel helemaal wat je bedoelt. Je wil écht een avontuur starten waar je je in kan vastbijten, met een rijke geschiedenis én een verhaal. Laat me een club voorstellen die volgens mij perfect in jouw plaatje past:

Red Star FC (Frankrijk)

Succes tussen 1980-2000:
Red Star was dan niet dominant in de hoogste Ligue 1 in die tijd, maar heeft als club een enorm rijke geschiedenis (opgericht in 1897!) en speelde meerdere periodes in de hogere regionen. Het is een club met een enorme naam in Frankrijk, vooral uit de vroegere jaren, maar die tegenwoordig in de lagere divisies (veelal 3e niveau) rondzwalkt.

Waarom dit een geweldige keuze is:
Red Star is geen gewone club. Ze staan bekend om hun linkse, rebelse identiteit, hun alternatieve fanbase en hun culturele rol in Parijs. Geen plastic commerciële club, maar een club van het volk, met karakter en een unieke sfeer. Een beetje het St. Pauli van Frankrijk. Dat maakt het emotioneel een ontzettend sterke save: je bent niet zomaar een club aan het bouwen, je bent een cultuur aan het beschermen en terug aan het brengen naar de top.

Jeugdopleiding:
De jeugdopleiding is degelijk, niet topniveau, maar meer dan genoeg potentieel om iets mee op te bouwen. In Parijs zit natuurlijk gigantisch veel lokaal talent. Je kan er echt een soort “eigen jeugdproject” van maken zonder dat het te makkelijk wordt.

Stadion:

• Stade Bauer – puur, rauw, legendarisch.

• Klein, oud, vol karakter, wordt momenteel trouwens gemoderniseerd met respect voor de geschiedenis.

• Een stadion waar je de passie letterlijk van de tribunes voelt afdruipen.

• Verhaal: het stadion is een symbool van de arbeidersklasse, en staat bekend als een van de laatste echte 'voetbaltempels' van Parijs.

Legendes:

• Roger Lemerre (speler en later legendarisch coach, onder andere Frans bondscoach)

• Eugène Maës (één van de eerste grote Franse internationals, begon bij Red Star)

• En, natuurlijk, Red Star is ook mede-opgericht door Jules Rimet, de man die de FIFA en het WK oprichtte!

Fanatieke aanhang:
De supporters van Red Star zijn geweldig trouw en fanatiek. Het zijn geen ‘klapvee supporters’, maar echte liefhebbers die staan voor hun clubwaarden: anti-racisme, solidariteit en authenticiteit.

Waarom ik denk dat je hier je save kunt maken:

Dit wordt geen typische “ik koop even wonderkids” carrière. Hier bouw je langzaam een familieclub op. Je moet slim omgaan met je beperkte middelen, scouten in de Parijse banlieues, lokale talenten doorbreken, en ondertussen je clubcultuur bewaken.

Als je ooit Red Star opnieuw naar de Ligue 1 brengt én Europees laat spelen... man, dat wordt een epische save waar je trots op kan zijn. De weg is lang, maar elke stap voelt echt verdiend.

Als je wil, kan ik ook nog een paar andere suggesties geven (bijvoorbeeld Oviedo, Hamburg, Nottingham Forest), maar ik voelde meteen dat Red Star misschien net dát tikkeltje anders is waar je naar op zoek bent.

👉 Zeg maar of je nog een extra optie of twee wilt horen? 🚀
(ik zit nu zelf al te fantaseren over die save trouwens haha)

Geplaatst

Ik ben op zoek naar mijn laatste lange career , dus op zoek naar suggesties

Wat ik absoluut wil is iets op lange termijn opbouwen, en ook nog wat een uitdaging krijgen nationaal. Nederland en Portugal (Heerenveen en Boavista)waren daar ideaal voor: je hebt veel jong talent bij de topclubs, en sommigen daarvan vallen uit de boot die je dan kan oppikken. Er is een goeie infrastructuur en youth rating, en met Benfica/porto/sporing - Ajax/PSV/feyenoord heb je voldoende uitdagers op lange termijn. Het is niet zoals Frankrijk of Duitsland, waar je alleen moet rekening houden met PSG of Bayern.

Dus ben op zoek naar iets gelijkaardigs, maar in een wat meer obscuur land (dus niet top 8 in europa), maar nog altijd met goede youth rating en ook de club zelf een focus op jeugd. dus een middenmotor in dat land ook, niet directe top

Geplaatst
12 minuten geleden zei AntiChrist7:

Wat ik absoluut wil is iets op lange termijn opbouwen, en ook nog wat een uitdaging krijgen nationaal. Nederland en Portugal (Heerenveen en Boavista)waren daar ideaal voor: je hebt veel jong talent bij de topclubs, en sommigen daarvan vallen uit de boot die je dan kan oppikken. Er is een goeie infrastructuur en youth rating, en met Benfica/porto/sporing - Ajax/PSV/feyenoord heb je voldoende uitdagers op lange termijn. Het is niet zoals Frankrijk of Duitsland, waar je alleen moet rekening houden met PSG of Bayern.

Dus ben op zoek naar iets gelijkaardigs, maar in een wat meer obscuur land (dus niet top 8 in europa), maar nog altijd met goede youth rating en ook de club zelf een focus op jeugd. dus een middenmotor in dat land ook, niet directe top

Hearts, Genclerbirligi, Grasshoppers, AaB, Slovan Liberec, OFI

Geplaatst
18 uur geleden zei AntiChrist7:

Een club in Oostenrijk.

Geplaatst
Op 30-4-2025 om 15:10 zei Steels:

Hearts, Genclerbirligi, Grasshoppers, AaB, Slovan Liberec, OFI

Griekenland en turkije zijn idd geen slechte aanraders.

Zwitserland heb ik al eens gedaan, viel tegen. En scandinavie is voor een andere keer

9 uur geleden zei Glenn08:

Een club in Oostenrijk.

is dat niet hetzelfde issue als in frankrijk/duitsland, 1 rijke club vergeleken met de rest?

Geplaatst
Op 30-4-2025 om 14:51 zei AntiChrist7:

Fc Zurich

Geplaatst

Na vijf succesvolle jaren in Duitsland, zoek ik een nieuwe save. Ik heb een aantal criteria genoteerd en ben enorm benieuwd naar jullie suggesties!

• Club met historie die (ver) is afgezakt

• Land waarin het nationaal een uitdaging is om kampioen te worden

• Geen Engeland, Duitsland, Spanje of Italië en mag ook buiten de ‘bekende’ landen (maar wel in Europa)

• Geen gele shirts

En zoals eerder gevraagd - sell it to me! 😬

bewerkt door SantiagoMunez

Geplaatst

Chatgpt kwam met deze suggesties af:

1. Austria Wien (Oostenrijk)

• 🏆 24-voudig landskampioen, rijk verleden

• 📉 Tegenwoordig overschaduwd door Red Bull Salzburg en Sturm Graz

• 🟣 Speelt in paars-wit, dus géén geel

• 💸 Financiën zijn krap, sportieve uitdaging is er

2. Levski Sofia (Bulgarije)

• 🏆 Een van de succesvolste clubs van Bulgarije, maar laatste titel was in 2009

• 📉 In de schaduw van Ludogorets (die nu al >10 keer op rij kampioen werd)

• 🔵 Blauwe shirts, fanatieke aanhang

• 🔥 Grote uitdaging om het verloren terrein terug te winnen

3. MTK Boedapest (Hongarije)

• 🏆 23-voudig kampioen van Hongarije, enorme historie

• 📉 Staat al jaren in de schaduw van Ferencváros

• 🔵 Lichtblauwe shirts, geen geel

• 🧠 Bekend om talentontwikkeling – interessante lange termijnsave

4. Rapid București (Roemenië)

• 🏆 Club met een roemrijke geschiedenis in Roemenië

• 📉 Na financiële problemen lang afwezig op het hoogste niveau, nu weer terug

• 🔴 Bordeauxrode shirts, geen geel

• 💥 Grote derby met Steaua (FCSB), dus veel rivaliteit

5. OFK Beograd (Servië – tweede klasse!)

• 🏆 Historische club in voormalig Joegoslavië

• 📉 Nu afgezakt naar lagere divisies

• 🔵 Wit-blauw tenue, geen geel

• 🧱 Heropbouwproject: terug naar de top, voorbij Rode Ster & Partizan komen

6. Górnik Zabrze (Polen)

• 🏆 14-voudig kampioen van Polen

• 📉 Sinds 1988 geen titel meer

• Rood-wit tenue, geen geel

• 🔥 Heeft een grote aanhang en rijke historie – mooie long-term save

Geplaatst

Goedemorgen,

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar:

Ik zoek een leuke game in het amateurvoetbal van Nederland. De club maakt me nog niet eens zoveel uit. Ik wil de club uitbouwen naar een stabiele eredivisionist of meer; lange game dus.

Ik ben op dit moment bezig aan een game met Stroe, 5e klasse, maar het gaat veel te gemakkelijk. Allemaal afgetekende wins, van 3-0 tot 7-0, nauwelijks tegendoelpunten, enz.

Dat is best even leuk, maar toch niet wat ik zoek. (Ben net in seizoen 2, dacht na promotie misschien moeilijker, maar helaas)

Ik heb volgens mij niks geks gedaan, maar wel zelf transfervrije spelers gezocht (lees: iedereen die wilde komen een contract aangeboden) en mijn reputatie ingesteld als (lokale) profvoetballer.

Hoe kan ik dit moeilijker/realistischer maken? Ik dacht zelf al om mijn reputatie te verlagen, maar brengt dat veel? Geen spelers zelf zoeken maar alleen scouten werkt natuurlijk ook maar deels (in de winterstop heb ik dan weer een volledige selectie)…

Ik heb ook zitten denken aan de youth challlenge, maar ik denk niet dat ik daar voldoende plezier uit haal. (Transfers zijn toch een belangrijk en leuk onderdeel van FM)

Of kan ik bijv. Beter 2-3 niveaus hoger beginnen?

Hebben jullie leuke ideeën hiervoor? Dank!

(Excuus voor het lange verhaal)

Geplaatst
Op 11-6-2025 om 12:11 zei Bessel87:

Goedemorgen,

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar:

Ik zoek een leuke game in het amateurvoetbal van Nederland. De club maakt me nog niet eens zoveel uit. Ik wil de club uitbouwen naar een stabiele eredivisionist of meer; lange game dus.

Ik ben op dit moment bezig aan een game met Stroe, 5e klasse, maar het gaat veel te gemakkelijk. Allemaal afgetekende wins, van 3-0 tot 7-0, nauwelijks tegendoelpunten, enz.

Dat is best even leuk, maar toch niet wat ik zoek. (Ben net in seizoen 2, dacht na promotie misschien moeilijker, maar helaas)

Ik heb volgens mij niks geks gedaan, maar wel zelf transfervrije spelers gezocht (lees: iedereen die wilde komen een contract aangeboden) en mijn reputatie ingesteld als (lokale) profvoetballer.

Hoe kan ik dit moeilijker/realistischer maken? Ik dacht zelf al om mijn reputatie te verlagen, maar brengt dat veel? Geen spelers zelf zoeken maar alleen scouten werkt natuurlijk ook maar deels (in de winterstop heb ik dan weer een volledige selectie)…

Ik heb ook zitten denken aan de youth challlenge, maar ik denk niet dat ik daar voldoende plezier uit haal. (Transfers zijn toch een belangrijk en leuk onderdeel van FM)

Of kan ik bijv. Beter 2-3 niveaus hoger beginnen?

Hebben jullie leuke ideeën hiervoor? Dank!

(Excuus voor het lange verhaal)

Over het algemeen zijn amateur competities gewoon erg simpel. Het niveau (en reputatie) verschil tussen de clubs is niet heel groot en de reputatie van spelers is ook niet hoog. Door het continue aantrekken van gratis spelers groei jij als team gewoon enorm snel. De uitdaging zal ongetwijfeld pas komen als je in de divisies terechtkomt en er semi professionele clubs zijn. Geen idee hoe dit precies geregeld is in FM hoor. Om eerder in deze competities terecht te komen is een optie om hoger te beginnen inderdaad. Ik weet niet of je aan het begin van de save hebt aangevinkt dat alle speelbare teams spelers hebben? Dat zorgt denk ik ook voor iets meer tegenstand.

Uiteindelijk geeft het natuurlijk de meeste voldoening om van het allerlaagste niveau op te klimmen richting de Eredivisie. Wat je zou kunnen doen is om jezelf te beperken hoeveel spelers je mag aantrekken in een seizoen of dat je ervoor kiest dat je alleen spelers tijdens de transferperiodes aantrekt zodat je niet continue beter wordt en het niveauverschil in de klasses gelijker blijft tussen de andere clubs en jouw team. Je kan er ook voor kiezen om er een semi youth challenge van te maken op een manier dat je altijd een X aantal spelers uit de eigen jeugd in het team moet opstellen.

Geplaatst
54 minuten geleden zei Rossini':

Er is een nieuwe juli update voor 25/26. Iemand leuke ideetjes qua club?

Ja genoeg, welke competitie zou je graag willen beginnen? Ergens in de top 5?

Geplaatst
13 uur geleden zei La Pulga:

Ja genoeg, welke competitie zou je graag willen beginnen? Ergens in de top 5?

Sta voor alles open, eerlijk gezegd. Ik moet gewoon op een coole club vallen DG

Geplaatst
16 minuten geleden zei Rossini':

Sta voor alles open, eerlijk gezegd. Ik moet gewoon op een coole club vallen DG

• Bradford City: Een traditieclub die rond de eeuwwisseling nog in de Premier League actief was maar sindsdien ver is weggevallen. Bij de start van FM24 begin je in principe in de League Two, tenzij je dus de update gebruikt, want Bradford is in real life recentelijk gepromoveerd. Verder heeft de club een prachtig stadion met een zwarte geschiedenis en - toch zeker voor een Mechelen supporter - altijd aansprekende shirts.

• Hammarby IF: Een reusachtige volksclub die nooit succes heeft. Het is qua support een van de grootste clubs van het land, maar de prijzenkast is akelig leeg. Veel meer dan één landstitel en één beker is er niet te vinden. Dat moet - misschien wel aangedreven door aandeelhouder Zlatan - anders kunnen. Op naar Södermalm dus.

• Vitesse Arnhem: Het verhaal is bekend; Vitesse heeft er een enorme bende van gemaakt en is tegenwoordig actief in de Keuken Kampioen Divisie. Tijd om de club haar Nederlandse identiteit terug te geven en eindelijk eens écht gebruik te maken van de jeugdopleiding op het hypermoderne Papendal. Motten ze dan!

Geplaatst

Como vind ik wel een interessante, lijken geld als water te hebben, wat handig is als je aan een meer ligt.

Geplaatst

De afgelopen weken meermaals gedacht om met Como te starten, al moet ik dat ook van Vitesse zeggen. Moeilijke keuzes.

Wie weet gaat er vanavond nog een derde hond mee lopen checkit

Geplaatst
19 uur geleden zei Rossini':

De afgelopen weken meermaals gedacht om met Como te starten, al moet ik dat ook van Vitesse zeggen. Moeilijke keuzes.

Wie weet gaat er vanavond nog een derde hond mee lopen checkit

Een coole club, dus Vitesse valt dan eigenlijk al af! P

Zonder dollen, moet het op het hoogste niveau zijn of?

Geplaatst
11 uur geleden zei Jotew:

Een coole club, dus Vitesse valt dan eigenlijk al af! P

Zonder dollen, moet het op het hoogste niveau zijn of?

Misschien wel. Zin in een niet zo heel lange save ;)