Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Royal Sporting Club Charleroi : de jacht op de subtop

Aanbevolen reacties

Geplaatst

logola7.png

Royal Sporting Club Charleroi

De club heeft een rijke geschiedenis en is de laatste jaren aan een opmars bezig in het Belgische voetbal. Voorzitter Abbas Bayat ambieert de subtop, maar hoopt stiekem op aansluiting met de grote 4, nl. Club Brugge, Anderlecht, Standard en Racing Genk.

Kort voor aanvang van het nieuwe seizoen liet trainer Jacky Mathijssen deze woorden optekenen: "Ik ben hier nu 2 jaar, en heb het hier zowat gezien. Ik ben klaar voor een stapje hogerop. Ik zie wel wat er op mij afkomt eind dit seizoen." Zijn woorden waren nog niet koud, of de voorzitter kwam hem de levieten lezen. Bayat dulde het niet dat zijn trainer zulke uitspraken deed. Ze brachten de club schade toe volgens hem. De relatie tussen Bayat en Mathijssen was vertroebeld en eind juni werd Mathijssen dan ook per direct ontslagen.

mathijssenjr7.jpg

De geruchtenmolen kwam op gang en de pers linkte enkele namen. Zou het Scifo worden, misschien de huidige assistent-coach en boegbeeld Dante Brogno...Ook Robert Waseige werd genoemd. De perszaal van het Stade du pays de Charleroi was langzamerhand volgelopen. Menig perslui wachtten vol ongeduld de naam van de nieuwe sportieve baas van de Carolo's af.

persconferentiezl0.jpg

De persmededeling van de heer Bayat

Geachte dames en heren van de verzamelde pers, u weet dat wij begin deze week afscheid hebben genomen van de heer Mathijssen. Ik wil u niet langer in spanning houden, en zal nu overgaan tot de bekendmaking van zijn vervanger. Vanaf heden zullen de trainingen geleid worden door de heer Standaert Jens. Hij zal ook het reserve-team onder zijn hoede nemen. Mijnheer Standaert is voor u misschien een onbekende, maar hij heeft mij overtuigd van zijn voetbalvisie. De supporters en het bestuur van RSC Charleroi verwachten dat de nieuwe trainer de club verder uitbouwt zodat progressie dit seizoen al zichtbaar is. We willen het seizoen afsluiten tussen de 4de en de 7de plaats. Ik het gevoel dat we op dezelfde golflengte zitten. Tot zover deze mededeling. Dank u.

• Antwoorden 250
  • Weergaven 674
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

logola7.png

De club heeft een rijke geschiedenis en is de laatste jaren aan een opmars bezig in het Belgische voetbal. Voorzitter Abbas Bayat ambieert de subtop, maar hoopt stiekem op aansluiting met de grote 4, nl. Club Brugge, Anderlecht, Standard en Racing Genk.

Kort voor aanvang van het nieuwe seizoen liet trainer Jacky Mathijssen deze woorden optekenen: "Ik ben hier nu 2 jaar, en heb het hier zowat gezien. Ik ben klaar voor een stapje hogerop. Ik zie wel wat er op mij afkomt eind dit seizoen." Zijn woorden waren nog niet koud, of de voorzitter kwam hem de levieten lezen. Bayat dulde het niet dat zijn trainer zulke uitspraken deed. Ze brachten de club schade toe volgens hem. De relatie tussen Bayat en Mathijssen was vertroebeld en eind juni werd Mathijssen dan ook per direct ontslagen.

mathijssenjr7.jpg

De geruchtenmolen kwam op gang en de pers linkte enkele namen. Zou het Scifo worden, misschien de huidige assistent-coach en boegbeeld Dante Brogno...Ook Robert Waseige werd genoemd. De perszaal van het Stade du pays de Charleroi was langzamerhand volgelopen. Menig perslui wachtten vol ongeduld de naam van de nieuwe sportieve baas van de Carolo's af.

persconferentiezl0.jpg

Geachte dames en heren van de verzamelde pers, u weet dat wij begin deze week afscheid hebben genomen van de heer Mathijssen. Ik wil u niet langer in spanning houden, en zal nu overgaan tot de bekendmaking van zijn vervanger. Vanaf heden zullen de trainingen geleid worden door de heer Standaert Jens. Hij zal ook het reserve-team onder zijn hoede nemen. Mijnheer Standaert is voor u misschien een onbekende, maar hij heeft mij overtuigd van zijn voetbalvisie. De supporters en het bestuur van RSC Charleroi verwachten dat de nieuwe trainer de club verder uitbouwt zodat progressie dit seizoen al zichtbaar is. We willen het seizoen afsluiten tussen de 4de en de 7de plaats. Ik het gevoel dat we op dezelfde golflengte zitten. Tot zover deze mededeling. Dank u.

Geplaatst
  • Auteur

logola7.png

mathijssenjr7.jpg

persconferentiezl0.jpg

Geplaatst
  • Auteur

reacties graag...nadat ik aan mijn vorige novelle abrupt een einde heb gemaakt wil ik deze tot een goed einde brengen!

Geplaatst
  • Auteur

Eerste dag op het werk

Eerste dag op het werk

Het is maandagochtend, 6u30 's morgens. Ik sta klaar om te vertrekken naar Charleroi vanuit mijn woonplaats in Tielt. Ik ben op zoek naar iets dichter bij de club maar voorlopig moet ik dus over en weer pendelen. Ik start mijn splinternieuwe Peugeot 607, cadeautje van de voorzitter. Een goed uur later rijd ik de parking op van het oefencomplex in Charleroi. Op de parking maak ik kennis met mijn Dante Brogno, mijn assistent. We beginnen wat te keuvelen:

DB: Bon matin, Jens.

JS: Ah Dante, ça va?

DB: Zeker, zin om er in te vliegen?

JS: Tuurlijk!

DB: Denk je dat je veel zal veranderen?

JS: Ik denk dat we vooral de technische staf wat moeten professionaliseren. Voor transfers hebben we nog tijd. Jij hebt de nodige capaciteiten, maar niet iedereen hier heeft hetzelfde trainersdiploma als jij...

DB: Tja, wat kan ik zeggen besparingen zeker

JS: Ik ga straks wel een woordje met de voorzitter spreken.

DB: Ok, ik zie je later

JS: À bientôt!

Gemoedelijke kerel die Brogno, dacht ik bij mezelf. Ik ga het grote gebouw binnen links van het stadion. Een doolhof is het hier! Al snel komt de conciërge naar mij toegelopen om me te begroeten. Ik vroeg hem tegelijk of hij wist waar mijn kantoor zich bevond. De man verwees me naar de 2de etage. "Mijnheer Bayat verwacht u", zei hij. Ik bedankt de man en nam de lift naar boven.

AB: Ah Jens, bienvenu chez Royal Sporting Club Charleroi!

JS: Bonjour, mijnheer Bayat en nog eens bedankt voor deze prachtige kans die u mij biedt.

AB: De rien, de rien. Asseyez-vous. Cette bureau est le votre.

JS: Prachtig, wat een uitzicht!

AB: Had je nog vragen?

JS: Wel nu je erover begint. Ik had het er net over met Dante. Ik zou de technische staf wat professioneler willen maken. Heb je daar een probleem mee?

AB: Pas du tout, tu es le chef!

JS: Ok, ik maak er meteen werk van.

AB: C'est bon, à demain!

Ik zet mijn laptop aan, en vraag mijn lijst met contacten op. Ik stuur wat mails rond en een uurtje of 3 later heb ik al 5 stafleden kunnen overhalen om naar Charleroi af te zakken. 1 fysio, 1 veldtrainer, 1 conditietrainer en 2 scouts.

Overzichtje:

stafqt6.png

volgende update: team + transfers

Geplaatst
  • Auteur

Start van de voorbereiding

Start van de voorbereiding

Ik kom 's morgens aan op de club, baan mij een weg naar mijn bureau en zet de laptop aan. Ik haal vlug een koffie, om er dan in te vliegen.

Ik haal de spelerfiches op en begin te kijken waar er nog iets bij moet komen. Ik heb 2 systemen in mijn hoofd waar ik quasi dezelfde spelers voor kan gebruiken. De rechterkant is dun bezaaid, en ik begin te denken...Bij de beloften van topclubs valt altijd wel iets te doen. Ik besluit contact op te nemen met Club Brugge, met de vraag of ik Jeanvion Yulu-Matondo kan huren voor 1 seizoen. Marc Degreyse doet niet moeilijk en stemt in.

yulugn0.jpg

Ik besluit eens na te gaan via enkele makelaar welke spelers zonder club zitten, want Charleroi heeft nu niet direct een transferbudget om u tegen te zeggen. Even later krijg ik enkele namen met gsm-nr. doorgemaild en 1 voor 1 bel ik ze op. Laurent Fasotte, ex-verdediger van Lierse, is laaiend enthousiast wanneer hij mijn plannen hoort en gaat direct akkoord. De volgende is Patrick Dimbala. Hij speelde ondermeer voor Eendracht Aalst, AA Gent, KV Kortrijk en Moeskroen. Ook hij zag een verblijf in Charleroi wel zitten. Ik nodigde beide heren uit voor medische keuring, waarna ze hun krabbel zetten onder een contract.

fassottefe0.jpgdimbalaoj5.jpg

Er werden ook 2 Braziliaanse testers aangeboden. Wellington is een centrale verdediger van 23. Genalvo is een verdedigende middenvelder van 24. Beiden mogen de volledige voorbereiding volmaken bij Charleroi.

Een paar dagen later werd Kristian Lisztes aangeboden. De Hongaar heeft er bijna 10 jaar Bundeliga ervaring opzitten en ik twijfelde dan ook geen seconde. Zo'n speler kan je altijd gebruiken. Hij tekende een contract voor 2 jaar.

lisztesit2.jpg

Mijn huiswerk is voorlopig af, tenzij er nog langdurig geblesseerden zouden bijkomen maar met deze kern start ik aan het seizoen:

1. Damien Lahaye

2. Franck Defays

3. Mohammed Diallo

4. Laurent Fasotte

5. Dante Bonfim

6. Sébastien Chabaud

7. Tim Smolders

8. Grégory Christ

9. Joseph Akpala

10. Kristian Lisztes

11. Jeanvion Yulu-Matondo

12. Fabien Cremers

13. Izzet Akgül

14. Patrice Luzi

15. Fabien Camus

16. Badou Kéré

17. Patrick Dimbala

18. Denis De Sousa Guedes

19. Mahamadou Habibou

20. Thibaut Détal

21. Madjid Oulmers

22. Orlando

23. Genalvo

24. Wellington

25. Youssam Belkass

26. Laurent Ciman

Geplaatst
  • Auteur

Thx voor de positieve reacties, ik zit momenteel al ergens in oktober, en ik kan zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze ploeg. blijven volgen dus...

Geplaatst
  • Auteur

Oefenprogramma

Oefenprogramma

Ik zat thuis achter mijn bureau, 't was al laat en ik had net het alle oefenmatchen vastgelegd. Om de spits af te bijten zouden we thuis het Oostenrijkse Pasching partij geven. Vervolgens de jaarlijkse partijen tegen onze satellietclubs, Olympic Charleroi, Virton, Heppignies en Lille. Als afsluiter had ik geopteerd voor een stage naar Hongarije. Wij zouden er een 3-tal wedstrijden afwerken tegen Debrecen, MTK Budapest en Ujpesti. Een week later zou het grote werk beginnen met de competitieopener tegen Sint-Truiden.

Hieronder de resultaten:

chapaschingaw9.png

olympicchascchaaz3.png

virtoncharkp4.png

heppigniescharzd6.png

lillecharia4.png

debrecenchartn8.png

mtkcharox8.png

ujpestcharyn5.png

Geplaatst
  • Auteur

Start van de competitie

Speeldag 1

Ik was een tevreden trainer na de voorbereiding, waarin ik veel experimenteerde met verschillende systemen. Ik hield er 2 over waarvan ik dacht dat ze het wel eens zouden kunnen doen in de competitie. Ik heb namelijk de spelers om van een 4-4-2-ruit probleemloos over te schakelen op een 4-3-3 met het middenveld in een punt naar achter. Het is dus mijn bedoeling om tijdens matchen veel te switchen zodat de tegenstander een beetje het noorden kwijt raakt. Met die gedachte trokken mijn troepen naar Sint-Truiden in het verre Limburg. De westrijd werd live uitgezonden via Belgacom TV.

belgacomtvqy1.pngstudio1hg5.jpg

De wedstrijd kon niet beter beginnen. Dante had Charleroi al na 1 minuut op 0-1 gezet. 10 minuten later werd Christ brutaal van het veld geschopt en kreeg Rocky Peeters dan ook terecht rood! Rond het halfuur mocht Akgül alleen op doel af maar miste, maar Yulu was goed gevolgd en duwde de rebound binnen. 0-2! De vreugde was van korte duur van even later zette Simaeys de gelijkmaker op het bord met een heerlijke pegel in de kruising. STVV kwam opnieuw in de match maar dan pakte Delorge ook rood voor natrappen op Orlando en dus werd STVV herleidt tot 9 man. Mijn mannen controleerden de partij maar er vielen geen goals meer.

speeldag1yi2.png

Man van de match:

camuscc1.jpg

Fabien Camus

De reserven wonnen met 1-0 van SK Beveren. Mahamadou Habibou scoorde het enige doelpunt. Doelman Fabien Cremers werd uitgeroepen tot man van de match.

Geplaatst
  • Auteur

Speeldag 2

Speeldag 2

Op speeldag 2 ontvingen we SK Beveren, ofte FC Ivoorkust. Charleroi kwam opnieuw vinnig voor de dag en op slag van rust begon Akgül aan een solo. Hij zette 2 man in de wind en rondde beheerst af. 1-0. Na rust verwaterde de partij wat tot 10 minuten voor tijd. Mooi aanval van de thuisploeg. Kéré brengt voor en Orlando legt de bal met de kop panklaar voor Yulu-Matondo die simpel binnenwerkt. 2-0 en boeken toe! Verdiende overwinning voor de Zebra's.

speeldag2go4.png

Man van de match:

orlandobi7.jpg

Orlando

De reserven speelden 1-1 gelijk tegen Zulte-Waregem. Het doelpunt kwam opnieuw van de voet van Habibou. Man van de match was Wellington.

Geplaatst

Povertjes... 4 op 15. maar één troost: k sta voor Club Brugge :)

Dat maar rap beter wordt.

Geplaatst
  • Auteur

Speeldag 3

Speeldag 3

Zulte-Waregem kwam al snel op voorsprong via Mohammed Aliyu Datti. In de 2de helft werd D'Haemers uitgesloten, maar de Carolo's konden de bakens niet meer verzetten.

speeldag3ax8.png

Man van de match:

mrdjaxv7.jpg

Dragan Mrdja (SVZW)

* hier nog in Lierse-shirt

De reserven verloren met 0-1 van Club Brugge.

Geplaatst
  • Auteur

Speeldag 4

Speeldag 4

Charleroi speelde een puike partij tegen Club Brugge. Het haalde een punt in een leuke wedstrijd die na een uur zijn eindstand al kende. Orlando scoorde in een overweldigend openingskwartier van de thuisploeg. Kort voor het halfuur stelde Daerden verdiend gelijk. Charleroi onderging het spel wat en na de koffie kopte Balaban op hoekschop binnen. De Brugse vreugde was van korte duur want Izzet Akgül tekende de gelijkmaker aan. De partij ging verder gelijk op maar bleef ongewijzigd.

speeldag4zv6.png

Man van de match:

daerdendh5.jpg

Koen Daerden (Club Brugge)

De reserven speelden 1-1 gelijk tegen de buren uit Standard. Julien Guerenne tekende de treffer aan en werd uitgeroepen tot man van de match.

Geplaatst
  • Auteur

Speeldag 5

Speeldag 5

Brussels moest al na 4 minuten verder met 10 man na de rode kaart van Omonga. Toch kwamen de Brusselaars op voorsprong via Stojanovic. Rond het halfuur werd de thuisploeg zelfs herleidt naar 9 man. Colpaert pakte ook een rood karton. Kort daarop maakte Defays de gelijkmaker.

1-1 was tevens de einduitslag.

speeldag5zm7.png

Man van de match:

chabaudeu0.jpg

Sébastien Chabaud

De reserven gingen 2-3 winnen bij Lokeren. Akpala was de man bij Charleroi. Hij zette de nettten 2 maal bol en werd dan ook terecht tot man van de match gekroond. Verelst maakt de 3de treffer.

Geplaatst
  • Auteur

Speeldag 6

Speeldag 6

De burenstrijd werd in het voordeel van Charleroi beslecht. In de eerste helft opende Izzet Akgül de score voor de Zebra's. In een dolle 5 minuten in de helft belegerde Charleroi het doel van Standard en dat resulteerde in een comfortabele 3-0. Nog eens Akgül en Yulu-Matondo maakten de goals. Sa Pinto milderde nog tot 3-1 maar het kalf was toen al verdronken.

speeldag6if5.png

Man van de match:

akgulgp0.jpg

Izzet Akgül

De reserven wonnen met 2-1 van Lierse. Akpala was opnieuw goalgetter van dienst met 2 goals. Doelman Cremers werd uitgeroepen tot man van de match.

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]