Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Heujjjj.

 

Onlangs heb ik een paar RoO tactiekjes gemaakt. Namelijk;

 

http://rapidshare.com/files/33144536/RoO_Awayattack.tac

Bijbehorende screen;

4ozi3bn.jpg

& deze. ;

http://rapidshare.com/files/33144925/TTF_RoO_4-4-2_AwayAtt.tac

Bijbehorende screen;

61wxmjd.jpg

Geen commentaar over de opstellingen, want daar gaat het immers niet om! :thumb:

 

Om even de RoO uit te leggen verzoek ik onderstaand stuk te lezen.

 

Op de Sports-Interactive forums wordt er altijd gewerkt aan de tactieken. Veel mensen denken een goede strategie bedacht te hebben, maar degene die ik het meest indrukwekkend vind is die van de Rule of One (RoO). Die tactiek gaat verder op de Rule of Two uit FM ’06. Er zijn veel mensen uitgebreid mee bezig geweest, dus hij is zo ver mogelijk geperfectioneerd. Hieronder zal ik de Rule of One uitleggen, en ook een aantal tactiek waarbij de RoO is toegepast.

 

Het doel van de makers is altijd geweest om een systematische aanpak te bedenken die FM-spelers altijd kunnen selecteren, ongeacht het niveau van hun team of de competitie. Wat ik zo ga uitleggen verschilt daar niet in en de simpelheid van de tactieken zouden een zeer goede prestatie moeten garanderen. Met wat geluk zullen deze tactieken net zo’n goed level halen als de RoT in FM ’06. De RoO kan het beste gebruikt worden met een verdedigende middenvelder (vmc) en mogelijk aanvallende middenvelders (amc). Benitez’s 4-2-3-1 of Mourinho’s 4-5-1/4-3-3, zouden daarom de RoO kunnen gebruiken, omdat ze gebruik maken van een VMC.

 

 

Thuis

 

Het thuis-model ziet er misschien op het eerste gezicht veel te aanvallend en onrealistisch uit. Allebei de centrale verdedigers hebben aanvallende mentaliteiten, wat ongebruikelijk zou lijken voor die positie. Maar, het zorgt ervoor als de tactiek effectief is tijdens de wedstrijd, dat de verdedigers zich 75% concentreert op de aanval ondersteunen, en maar 25% op verdedigen. Als de ploeg goed in vorm is dan is dat genoeg, want een thuisspelende ploeg zou meer aan aanvallen moeten denken dan aan verdedigen. Maar als het team een slechte dag heeft, moet de manager de formatie aanpassen om meer verdedigende stabiliteit te krijgen.

 

Het thuis-model zorgt voor solide prestaties zolang het team gelijk aan of boven zijn niveau speelt. In het geval dat het team onder zijn niveau speelt, zal de manager dus zoals daarnet gezegd, wat aanpassingen moeten doen. Ook goede team-talks kunnen zeker helpen. Het beste kan je in de rust, als je team een slechte dag heeft, overschakelen naar een meer verdedigende tactiek, om schade te voorkomen in de vorm van een tegendoelpunt. Je kan vroeg in de wedstrijd zien of het team goed speelt door naar balbezit en pass % te kijken. Hoewel beide niet echt stabiliseren tot de 10e minuut, een voordel voor de AI na 10 minuten betekent dat je tactiek niet helemaal goed zit of dat je team onder zijn niveau speelt.

 

Mentaliteit

 

DM 14

VC 15

VR/L 16

VMC 17

M R/L 18

AMC 19

AC 20

 

 

Uit

 

Het basis uit-model is het tegenovergestelde van het thuis-model, want het concentreert zich alleen op verdedigen. Ervan uitgaande dat de thuisploeg zich in meer dan 75% van de gevallen op het aanvallen richt, zou een tactiek met 8 van de 11 spelers die alleen aan verdedigen denken voor meer stabiliteit moeten zoren. Omdat er drie spelers, hoewel verdedigend, proberen aan te vallen in meer dan 25% zou er ook wat aanvallend potentieel moeten zijn voor de counter. Het focust zich vooral op het stoppen van de tegenstander en lijkt bijna alleen maar te scoren uit counters en spelhervattingen.

 

Net zoals voor de thuis-tactiek, zijn balbezit en pass % goede indicators. In plaats van zoals in de thuis-tactiek meer balbezit te hebben dan de tegenstander, moet je hier kijken of het gelijk is aan dat van de tegenstander. Het best zou rond de 50% zijn, maar dat kan niet worden gegarandeerd. Pass % is een zekerdere indicator van de prestaties. Als het over 50% is, wordt het minder belangrijk.

 

Mentaliteit

DM 1

VC 2

V R/L 3

VMC 4

M R/L 5

AMC 6

AC 7

 

Aanvallend Uit

Hoewel de meeste dingen hetzelfde zijn gebleven vergeleken met de Uit-tactiek, zorgt de mentaliteit ervoor dat er een aggressievere prestatie wordt geleverd. Deze tactiek moet worden gebruikt bij teams die gelijk opgaan. De aanvallers zullen verder naar voren spelers waardoor ze de verdedigende lijn van de AI meer onder druk zetten dan bij het uit-model.

 

Mentaliteit

DM 6

VC 7

V R/L 8

VMC 9

M R/L 10

AMC 11

AC 12

 

- Het kan zijn dat deze drie modellen genoeg zijn om de verschillende soorten AI’s te verslaan. Maar, het is niet zeker of het aanvallende uit-model genoeg is als je team wanhopig is naar een gelijkmaker. Daardoor zou het kunnen dat er een laatste, vierde model moet komen om de AI teams te overklassen die half-verdedigende formaties hebben als ze thuis spelen.

Dit model is gebaseerd op dat de mentaliteit van de aanvallers gelijk moet zijn aan de meest verdedigende mentaliteit uit het aanvallende model.

 

Mentaliteit

 

DM 9

VC 10

V R/L 11

VMC 12

M R/L 13

AMC 14

AC 15

 

Het is interessant om te zien dat er geen tweede thuistactiek nodig lijkt te zijn. Zelfs met een team dat als prognose heeft 20e te worden, wordt de AI overklast met de thuis-tactiek. Het enige probleem is het gebrek aan ruimte achterin tegen de zwakke teams omdat die als een blok voor het doel blijven.

________

 

Passing, Breedte & Tempo

 

Deze drie onderdelen zijn onderling gerelateerd en zijn vitaal om goed voor elkaar te hebben als je een tactiek maakt. Als je heel veel korte passing hebt in een superwijde formatie, zullen passes voortdurend te kort zijn en zal de tegenstander de bal regelmatig onderscheppen en counteren. Dus ook lange ballen spelen met een smalle formatie zal het pass % verlagen omdat de spelers de bal alleen naar voren kunnen spelen omdat de spelers te dicht bij elkaar staan. Hoewel het mogelijk is in een snel tempo te spelen met korte passing, heb je er wel hele technische spelers voor nodig, en aangezien de technische stats minder zijn geworden sinds ’06, zal je een wereldteam nodig hebben om het goed voor elkaar te krijgen.

 

Als je goede teams ziet spelen in het echt, zal het je opvallen dat het centrale middenveld het tempo bepaalt. Denk aan Vieira bij Arsenal, en Keane bij Man Utd. Toen Keane op zijn top was, waren zijn snelle balveroveren, naar voren brengen vanuit de verdediging en de counteraanval inzetten zijn sterke punten. Dat was essentieel voor het team. Toen Veron erbij kwam met zijn langzamere spelmakerstijl, benadeelde dat het team en de resultaten werden minder. Net als in het echt, hebben het tempo en de breedte te maken met de passingstats van je CM’s.

 

In feite, zet de CM’s passing naar wat je maar wilt dat je team speelt. Op continentaal niveau ongeveer 5, in het Premiership 10, of in de lagere competities 15. Verander het team’s breedte en tempo per wedstrijd. Verander dan de passingstijl van de spelers achter de CM’s (centrale verdedigers, back en keeper) naar langer dan die van je CM’s met 2-5 klikjes. En de spelers verder op het veld (buitenspelers en spitsen) 2-5 tikjes korter.

 

De logica van dit systeem is gebaseerd op de posities van de spelers op het veld en hoe dichtbij spelers bij hun zijn als ze de bal hebben. Over het algemeen zijn verdedigers verder weg van een medespelers dan een buitenspeler of een spits. Dus is een directere passing handiger. Zo’n speelstijl zorgt voor meer passing-opties, omdat een directe bal een buitenspeler kan bereiken en zo een 1-pass aanval op kan zetten. Maar als een aanvallende speler in balbezit is, is hij vaak omringd door teamgenoten die allemaal op een klein gedeelte van het veld spelen. Korte passing is dan nodig in zulke situaties om aanvallen te laten slagen.

 

Verdedigende lijn

 

De verdedigende lijn heeft heel erg te maken met wat voor mentaliteit-model je hebt gekozen. Stats voor verdedigers, vooral snelheid en positionering, kunnen zorgen dat je je verdedigende lijn iets dieper/verder opgeschoven laat spelen. Doe dat echter niet te afwijkend.

Simpel gezegd, zou de verdedigende lijn op het midden van het gekozen model moeten komen. Dus als je het thuis-model hebt, zou dat tussen de 14 en 20 liggen, dat is dus 17.

 

Als je snelle verdedigers hebt die goede positionering hebben, kan je de verdedigende lijn makkelijk iets verder opschuiven dan het midden van het model ervanuitgaande dat hun snelheid en vermogen om het spel te lezen ervoor zorgen dat ze counter aanvallen en lange ballen er makkelijk uit kunnen halen. Maar als je langzame verdedigers hebt, zou het handig zijn om de verdedigende lijn iets te laten zaken om snelle aanvallers te dekken zonder lange ballen over hen heen te zien gaan.

 

Pressing

 

Verdedigers

 

Goed verdedigen gaat het best met weinig pressing (3-5). Weinig pressing zorgt ervoor dat de verdedigers hun posities behouden en de aanvaller dus dwingen iets speciaals te doen om hen voorbij te komen. Als ze veel zouden pressen, zouden ze het de aanvaller wel goed lastig maken, maar een te groot gat achterlaten in het midden. Daarom is de pressing voor alle modellen laag.

 

Centrale middenvelders

 

Het pressen van je centrale middenvelders is het enige dat wordt gerelateerd met de modellen. Net zoals de verdedigende lijn, heeft pressen te maken met het model dat je hebt gekozen. Dus met de thuis-tactiek is het pressen net zoveel als de verdedigende lijn (17), en uit is het dus maar 4. De logica hierachter is dat de spelers thuis hoog op het veld zullen staan, dus als ze veel pressen winnen ze de bal op de helft van de tegenstander en dat is natuurlijk gevaarlijk voor de tegenstander. Als het ze niet lukt de bal af te pakken, zal er weinig schade zijn want de verdediging staat ook nog ver naar voren. Maar in het uit-model zou veel pressing ruimte openlaten voor het eigen doel, wat natuurlijk heel gevaarlijk is als ze de tackle missen.

 

Verdedigende middenvelders

 

Als je met een verdedigende middenvelder speelt zal je meer pressing moeten spelen dan als je met twee pure centrale middenvelders speelt. Als je het doet zoals hierboven, zal de VMC deel worden van de verdedigende lijn en geen dekking geven. Daarom moet je hem redelijk veel laten pressen, om de bescherming te bieden waar je naar op zoek bent.

 

Aanvallers en Buitenspelers

 

Één van de meest voorkomende klachten in FM ’07 is de moeilijkheid om diepe voorzetten of hoge ballen over de verdediging te verdedigen. Als je de pressing voor de buitenspelers en aanvaller goed krijgt, lijkt dat het probleem te voorkomen. De sleutel, zeker in uitwedstrijden, is om veel te pressen met zachte tackels. Dit zorgt ervoor dat je speler het de tegenstander moeilijk maakt, zonder een tackle te maken.

 

Dekking

 

Thuis

 

Het is belangrijk om korte mandekking in de verdediging aan te zetten om de ruimte voor de aanvallers van de tegenstander te verminderen. Omdat mandekking eindelijk is gefixed sinds patch 7.0.1, is dit het beste, hoewel zone dekking ook aardig werkt. De rest van het team focust zich op aanvallen, dus om te zorgen dat ze vaak vrij staan, kan je het beste zonedekking doen zonder korte mandekking.

 

Uit

 

Voor de uitwedstrijden is het aan te raden korte mandekking aan te vinken voor de verdedigers en middenvelders, want dat is de beste manier om de ruimte voor de tegenstander te verkleinen. De aanvallers weer op zonedekking en verder niks, zodat ze lange ballen voor de counter kunnen oppikken.

 

Tackelen

 

Thuis

 

Een van de meest simpe dingen in het spel, namelijk iedereen op ‘normaal’.

 

Uit

 

Hier worden dingen wat ingewikkelder. Het beste lijkt een combinatie van zacht, normaal en hard. De enige ‘normale’ tacklers zijn de centrale verdedigers en de keeper. Dat is omdat de meeste tackles die ze maken in het strafschop gebied zullen zijn, en harde tackles zouden te veel penalty’s weggeven. Omdat het middenveld en de backs normaal gesproken buiten het 16-metergebied zijn, staan zij op harde tackles. Beter een vrije trap weggeven dan mijn middenveld laten worden overlopen en passes op hun spitsen toestaan. Als laatste, de buitenspelers en aanvallers staan op zachte tackles. Hun doel is om diepe passes en voorzetten uit dat gebied te blocken.

 

Aanvallende impulsen

 

De manier waarop aanvallende impulsen werken is een belangrijke verandering van 06 naar 07. In 06 stonden veel aanvallende impulsen voor je aanvallers garant voor veel goals. Nu is alles wat het garandeert veel buitenspel. De beste settings blijken te zijn:

 

 

 

DM Zelden

VC Zelden

V R/L Thuis gevarieerd, uit Zelden

VMC Zelden

M R/L Thuis vaak, uit gevarieerd

AMC Vaak

ACd Zelden

ACa Gevarieerd

 

Één van je aanvallers moet aanvallende impulsen gevarieerd hebben, om de AI wat problemen te bezorgen. Maar het lijkt een voordeel te zijn om de andere AC zelden aanvallende impulsen te laten hebben, omdat hij zich dan terug zal laten zakken tot het middenveld om een bal op te pikken en de wingers toelaat om verder naar voren te gaan. Dit blijkt veel goede kansen te creëren.

 

Targetman

 

Het is het beste om de targetman weinig aanvallende impulsen te geven, omdat hij met zijn rug naar het doel speelt. Als je hem deze instructies geeft zal hij veel kopduels winnen of hij houd de bal vast tot er andere spelers zijn bijgesloten.

 

Spelmaker

 

Vaak opereert een spelmaker als een pure AMC. Daarom zou hij aanvallende impulsen Zelden moeten hebben. Dit laat hem diep zakken, de bal oppikken en het spel dicteren. Als je een platte 4-4-2 speelt kan je zijn aanvallende impulsen op gevarieerd zetten.

 

Tijdrekken

 

Het tijdrekken wordt gespiegeld aan de verdedigende lijn. Thuis is de verdedigende lijn 15-19, dus tijdrekken 5-1.

 

Creatieve vrijheid

 

Een speler met veel creatieve vrijheid zal vaak kijken voor aanvallende opties zodra hij de bal krijgt. Als hij besluit dat hij een goede doorsteekpass kan spelen, zal hij dat doen. Soms zal het lukken, soms niet. Als hij beslist dat een doorsteekpass geen zin heeft, zal hij een veilige pass geven en vrijlopen om het nog een keer te proberen. Daarom is Beslissingen een belangrijke stat. Een creatieve speler met goede beslissingen zal het goede moment kiezen om de goede bal te spelen. Andere dingen zullen bepalen of het lukt, zoals de verdedigende stats van de verdedigers, beslissingen van de speler die de bal moet ontvangen, maar overal zal een speler met goede creativiteit en beslissingen goede kansen creëren.

 

Voor het hele team, moet je voorzichtig zijn dat je het niet te hoog zet voor teveel spelers. Als je dit doet, zullen te veel spelers proberen een goede doorsteekpass te geven, en zullen je èchte creatieve spelers minder kans hebben om het spel te beïnvloeden. Ook zullen teveel passes worden onderschept en dan kan de tegenstander counteren. Dus laat het creatief zijn alleen aan de creatieve spelers over en laat de andere spelers hun eigen ding doen.

 

Team Instructies

 

Gebruik Targetman

 

Dit werkt erg goed en kan heel veel kansen creëren als het goed wordt gebruikt. De lange, grote en sterke targetman kan dodelijk zijn als hij weinig aanvallende impulsen heeft en de bal naar zijn hoofd, voet of gevarieerd wordt gespeeld. Als je hem naar de bal wil laten komen, zijn aanvallende impulsen nodig.

 

Gebruik Spelmaker

 

Een spelmaker met in positie zijn om makkelijke ballen op te pikken, dus hem veel aanvallende impulsen geven vermindert zijn effectiviteit. Weinig of gevarieerde aanvallende impulsen, weinig pressing, zonedekking, korte mandekking niet aangevinkt en mogelijk een vrije rol laten je het meest uit je spelmaker halen.

 

Buitenspelval

Als je met een ver vooruit geschoven verdediging speelt, is het handig om op de buitenspelval te spelen. Ideaal voor het thuis-model dus, maar minder effectief als je uit speelt. Er is natuurlijk een groter risico in de buitenspelval als al je verdedigers langzaam zijn.

 

Tegenaanval

 

Tegenaanval betekent niet dat als je de bal hebt, alle spelers naar voren zullen sprinten, maar dat je spelers alleen een aanval zullen starten als er grote kans van slagen is of als er veel ruimte is. Met de RoO wordt het in alle tactieken gebruikt. Het betekent dat je niet veel grote overwinningen zal zien, maar het garandeert ook een goede en zekere verdediging dat het toelaat om met 1-0 of 2-0 te winnen.

 

Individuele instructies

 

Ren met bal, Afstandschoten, Steekpasses en Voorzetten

 

De standaard set-up, voor zowel thuis- en uitwedstrijden, is om geeneen speler een instructie van meer dan gevarieerd te laten hebben. Dat zorgt voor stabiliteit in de tactiek. Als je zeker weet dat de speler de wedstrijd zwaar kan beïnvloeden met instructie(s) op vaak omdat hij duidelijk beter is dan zijn directe tegenstander, en alleen dan, kan je een instructie op vaak zetten. Als dit werkt is het heel goed om het zo te houden.

 

Voorzet van

 

Thuis: buitenspelers van achterlijn, backs van gevarieerd

 

Uit: buitenspelers van gevarieerd, backs van diep

 

 

Voorzet naar

 

Dit hangt af van de invulling van het elftal. Als je een lange, sterke targetman hebt kan het meer dan handig zijn om naar de targetman te richten. Als beide spitsen goed zijn in de luch is gevarieerd een goede optie. Als een spits veel sneller is dan zijn tegenstander, richt op hem bij de eerste paal. Als allebei je spitsen niet goed zijn in de lucht, zet de voorzetten dan naar de tweede paal en hoop dat je buitenspeler voor zijn man komt en kan binnenschieten.

 

Positie verwisselen

 

Dit kan je het best gebruiken met Centrale Middenvelders en/of Spitsen. Als je een CM als spelmaker hebt, behoud hij zijn spelmakerstatus, maar soms dropt hij zich dieper in het veld, en soms dichter bij het doel. Dit kan de tegenstander erg effectief verwarren. Ook kan een targetman die ook snel is wisselen tussen de ene spitspositie (met weinig aanvallende impulsen) en de andere spitspositie (met gevarieerde aanvallende impulsen).

 

Vrije Rol

 

Vooral effectief voor een spelmaker op de AMC positie.

 

Bal Bijhouden

 

Dit blijkt je team een voordeel te geven, als je het goed hebt ingesteld. Er is een tijdje getest met 7 spelers die de bal ophielden, en was verdedigend erg goed. Toch is het het beste om de spelers voor en rond het penaltygebeid de bal bij zich te laten houden. Daardoor kan het team zich weer organiseren en counteren. De targetman of de andere aanvaller moet de bal ook bijhouden om andere spelers te laten aansluiten.

 

Voorwaartse pijlen

 

Er is alleen geëxperimenteerd met de standaard voorwaartse pijlen bv. lange pijlen thuis, en uit korte pijlen. Dit is heel effectief. Het zijn hulpmiddelen om de spelers vanuit hun standaard positie naar voren of naar achter te laten gaan (dat laatste is het geval bij achterwaartse pijlen natuurlijk).

 

Hypothese

 

Dit is niet getest, maar het lijkt logisch en zou moeten werken.

 

Focus Passing

 

Breedte 3-7: Passing door het midden

 

Breedte 8-13: Passing gevarieerd

 

Breedte 14-18: Passing langs beide flanken.

 

 

Instructies Tegenstander

Dit wordt alleen gebruikt tegen een 4-5-1/4-3-3 systeem, namelijk de AML en AMR op het verkeerde been zetten. Als je een goede scout hebt, zal hij je ook informatie geven over de gevaarlijkste man van de tegenstander en kan je daar ook instructies op afstellen om hem uit te schakelen. Maar als je een slechte scout hebt, kan het zijn dat je de verkeerde speler uit de wedstrijd probeert te spelen. Wees dus voorzichtig in de lagere competities.

 

Variaties

 

Er wordt ook gebruik gemaakt van meer pressing bij de back (10-14) en het heeft een grote invloed op het minimaliseren van de ruimte voor de buitenspeler van de tegenstander.

 

Als je een snelle targetman hebt, kan je aanvallende impulsen op vaak zetten. Dat kan zeer gevaarlijk zijn.

 

De originele schrijver van dit stuk op de officiele SI Forums is:

wwfan

 

En hij heeft dit stuk geschreven met dank aan:

Sir Bobby Moore, Asmodeus, Crazy gra, the next diaby, thegooner, supersaint, Beevster, El Padre, ntfc& CB&C, RedefiningForm & Tays, Neonlights, Cleon, the Old Skool, Bflaff, sjm, smacksim, Elrawkum, FrazT, PAGEY 124, GarryWHUFC, Ikthop en Saarbrücken.

Vertaald door: Denny V.

 

Jep, flink leesvoer. Zo weet je wel weer wat meer over de gedachte achter de Rule of One.

 

Prestaties met deze tactieken tot nog toe:

 

Ajax.

 

x*2 keer op rij landskampioen

x* 2 keer op rij JC schaal.

x* 1 keer de KNVB beker.

x* 1 keer de Champions League

 

FC Emmen.

 

x*Promotie in 1e seizoen met 12 punten voorsprong

x*KNVB beker kwartfinale door PSV uitgeschakeld (2-3 over 2 wedstrijden )

 

Seizoen 2

 

x*Vierde in de Eredivisie

x* Winnaar KNVB beker.

x* Europees voetbal afgedwongen

Overigens wat tips;

 

Beide tactieken géén targetman gebruiken.

Spelmaker kan/mag, maar alleen bij creatieve spelers, die op het centrale middenveld staan.

 

 

Feedback en suggesties welkom enzo! :)

Geplaatst
  • Auteur

Heujjjj.

 

Onlangs heb ik een paar RoO tactiekjes gemaakt. Namelijk;

 

http://rapidshare.com/files/33144536/RoO_Awayattack.tac

Bijbehorende screen;

4ozi3bn.jpg

& deze. ;

http://rapidshare.com/files/33144925/TTF_RoO_4-4-2_AwayAtt.tac

Bijbehorende screen;

61wxmjd.jpg

Geen commentaar over de opstellingen, want daar gaat het immers niet om! :thumb:

 

Om even de RoO uit te leggen verzoek ik onderstaand stuk te lezen.

 

Op de Sports-Interactive forums wordt er altijd gewerkt aan de tactieken. Veel mensen denken een goede strategie bedacht te hebben, maar degene die ik het meest indrukwekkend vind is die van de Rule of One (RoO). Die tactiek gaat verder op de Rule of Two uit FM ’06. Er zijn veel mensen uitgebreid mee bezig geweest, dus hij is zo ver mogelijk geperfectioneerd. Hieronder zal ik de Rule of One uitleggen, en ook een aantal tactiek waarbij de RoO is toegepast.

 

Het doel van de makers is altijd geweest om een systematische aanpak te bedenken die FM-spelers altijd kunnen selecteren, ongeacht het niveau van hun team of de competitie. Wat ik zo ga uitleggen verschilt daar niet in en de simpelheid van de tactieken zouden een zeer goede prestatie moeten garanderen. Met wat geluk zullen deze tactieken net zo’n goed level halen als de RoT in FM ’06. De RoO kan het beste gebruikt worden met een verdedigende middenvelder (vmc) en mogelijk aanvallende middenvelders (amc). Benitez’s 4-2-3-1 of Mourinho’s 4-5-1/4-3-3, zouden daarom de RoO kunnen gebruiken, omdat ze gebruik maken van een VMC.

 

 

Thuis

 

Het thuis-model ziet er misschien op het eerste gezicht veel te aanvallend en onrealistisch uit. Allebei de centrale verdedigers hebben aanvallende mentaliteiten, wat ongebruikelijk zou lijken voor die positie. Maar, het zorgt ervoor als de tactiek effectief is tijdens de wedstrijd, dat de verdedigers zich 75% concentreert op de aanval ondersteunen, en maar 25% op verdedigen. Als de ploeg goed in vorm is dan is dat genoeg, want een thuisspelende ploeg zou meer aan aanvallen moeten denken dan aan verdedigen. Maar als het team een slechte dag heeft, moet de manager de formatie aanpassen om meer verdedigende stabiliteit te krijgen.

 

Het thuis-model zorgt voor solide prestaties zolang het team gelijk aan of boven zijn niveau speelt. In het geval dat het team onder zijn niveau speelt, zal de manager dus zoals daarnet gezegd, wat aanpassingen moeten doen. Ook goede team-talks kunnen zeker helpen. Het beste kan je in de rust, als je team een slechte dag heeft, overschakelen naar een meer verdedigende tactiek, om schade te voorkomen in de vorm van een tegendoelpunt. Je kan vroeg in de wedstrijd zien of het team goed speelt door naar balbezit en pass % te kijken. Hoewel beide niet echt stabiliseren tot de 10e minuut, een voordel voor de AI na 10 minuten betekent dat je tactiek niet helemaal goed zit of dat je team onder zijn niveau speelt.

 

Mentaliteit

 

DM 14

VC 15

VR/L 16

VMC 17

M R/L 18

AMC 19

AC 20

 

 

Uit

 

Het basis uit-model is het tegenovergestelde van het thuis-model, want het concentreert zich alleen op verdedigen. Ervan uitgaande dat de thuisploeg zich in meer dan 75% van de gevallen op het aanvallen richt, zou een tactiek met 8 van de 11 spelers die alleen aan verdedigen denken voor meer stabiliteit moeten zoren. Omdat er drie spelers, hoewel verdedigend, proberen aan te vallen in meer dan 25% zou er ook wat aanvallend potentieel moeten zijn voor de counter. Het focust zich vooral op het stoppen van de tegenstander en lijkt bijna alleen maar te scoren uit counters en spelhervattingen.

 

Net zoals voor de thuis-tactiek, zijn balbezit en pass % goede indicators. In plaats van zoals in de thuis-tactiek meer balbezit te hebben dan de tegenstander, moet je hier kijken of het gelijk is aan dat van de tegenstander. Het best zou rond de 50% zijn, maar dat kan niet worden gegarandeerd. Pass % is een zekerdere indicator van de prestaties. Als het over 50% is, wordt het minder belangrijk.

 

Mentaliteit

DM 1

VC 2

V R/L 3

VMC 4

M R/L 5

AMC 6

AC 7

 

Aanvallend Uit

Hoewel de meeste dingen hetzelfde zijn gebleven vergeleken met de Uit-tactiek, zorgt de mentaliteit ervoor dat er een aggressievere prestatie wordt geleverd. Deze tactiek moet worden gebruikt bij teams die gelijk opgaan. De aanvallers zullen verder naar voren spelers waardoor ze de verdedigende lijn van de AI meer onder druk zetten dan bij het uit-model.

 

Mentaliteit

DM 6

VC 7

V R/L 8

VMC 9

M R/L 10

AMC 11

AC 12

 

- Het kan zijn dat deze drie modellen genoeg zijn om de verschillende soorten AI’s te verslaan. Maar, het is niet zeker of het aanvallende uit-model genoeg is als je team wanhopig is naar een gelijkmaker. Daardoor zou het kunnen dat er een laatste, vierde model moet komen om de AI teams te overklassen die half-verdedigende formaties hebben als ze thuis spelen.

Dit model is gebaseerd op dat de mentaliteit van de aanvallers gelijk moet zijn aan de meest verdedigende mentaliteit uit het aanvallende model.

 

Mentaliteit

 

DM 9

VC 10

V R/L 11

VMC 12

M R/L 13

AMC 14

AC 15

 

Het is interessant om te zien dat er geen tweede thuistactiek nodig lijkt te zijn. Zelfs met een team dat als prognose heeft 20e te worden, wordt de AI overklast met de thuis-tactiek. Het enige probleem is het gebrek aan ruimte achterin tegen de zwakke teams omdat die als een blok voor het doel blijven.

________

 

Passing, Breedte & Tempo

 

Deze drie onderdelen zijn onderling gerelateerd en zijn vitaal om goed voor elkaar te hebben als je een tactiek maakt. Als je heel veel korte passing hebt in een superwijde formatie, zullen passes voortdurend te kort zijn en zal de tegenstander de bal regelmatig onderscheppen en counteren. Dus ook lange ballen spelen met een smalle formatie zal het pass % verlagen omdat de spelers de bal alleen naar voren kunnen spelen omdat de spelers te dicht bij elkaar staan. Hoewel het mogelijk is in een snel tempo te spelen met korte passing, heb je er wel hele technische spelers voor nodig, en aangezien de technische stats minder zijn geworden sinds ’06, zal je een wereldteam nodig hebben om het goed voor elkaar te krijgen.

 

Als je goede teams ziet spelen in het echt, zal het je opvallen dat het centrale middenveld het tempo bepaalt. Denk aan Vieira bij Arsenal, en Keane bij Man Utd. Toen Keane op zijn top was, waren zijn snelle balveroveren, naar voren brengen vanuit de verdediging en de counteraanval inzetten zijn sterke punten. Dat was essentieel voor het team. Toen Veron erbij kwam met zijn langzamere spelmakerstijl, benadeelde dat het team en de resultaten werden minder. Net als in het echt, hebben het tempo en de breedte te maken met de passingstats van je CM’s.

 

In feite, zet de CM’s passing naar wat je maar wilt dat je team speelt. Op continentaal niveau ongeveer 5, in het Premiership 10, of in de lagere competities 15. Verander het team’s breedte en tempo per wedstrijd. Verander dan de passingstijl van de spelers achter de CM’s (centrale verdedigers, back en keeper) naar langer dan die van je CM’s met 2-5 klikjes. En de spelers verder op het veld (buitenspelers en spitsen) 2-5 tikjes korter.

 

De logica van dit systeem is gebaseerd op de posities van de spelers op het veld en hoe dichtbij spelers bij hun zijn als ze de bal hebben. Over het algemeen zijn verdedigers verder weg van een medespelers dan een buitenspeler of een spits. Dus is een directere passing handiger. Zo’n speelstijl zorgt voor meer passing-opties, omdat een directe bal een buitenspeler kan bereiken en zo een 1-pass aanval op kan zetten. Maar als een aanvallende speler in balbezit is, is hij vaak omringd door teamgenoten die allemaal op een klein gedeelte van het veld spelen. Korte passing is dan nodig in zulke situaties om aanvallen te laten slagen.

 

Verdedigende lijn

 

De verdedigende lijn heeft heel erg te maken met wat voor mentaliteit-model je hebt gekozen. Stats voor verdedigers, vooral snelheid en positionering, kunnen zorgen dat je je verdedigende lijn iets dieper/verder opgeschoven laat spelen. Doe dat echter niet te afwijkend.

Simpel gezegd, zou de verdedigende lijn op het midden van het gekozen model moeten komen. Dus als je het thuis-model hebt, zou dat tussen de 14 en 20 liggen, dat is dus 17.

 

Als je snelle verdedigers hebt die goede positionering hebben, kan je de verdedigende lijn makkelijk iets verder opschuiven dan het midden van het model ervanuitgaande dat hun snelheid en vermogen om het spel te lezen ervoor zorgen dat ze counter aanvallen en lange ballen er makkelijk uit kunnen halen. Maar als je langzame verdedigers hebt, zou het handig zijn om de verdedigende lijn iets te laten zaken om snelle aanvallers te dekken zonder lange ballen over hen heen te zien gaan.

 

Pressing

 

Verdedigers

 

Goed verdedigen gaat het best met weinig pressing (3-5). Weinig pressing zorgt ervoor dat de verdedigers hun posities behouden en de aanvaller dus dwingen iets speciaals te doen om hen voorbij te komen. Als ze veel zouden pressen, zouden ze het de aanvaller wel goed lastig maken, maar een te groot gat achterlaten in het midden. Daarom is de pressing voor alle modellen laag.

 

Centrale middenvelders

 

Het pressen van je centrale middenvelders is het enige dat wordt gerelateerd met de modellen. Net zoals de verdedigende lijn, heeft pressen te maken met het model dat je hebt gekozen. Dus met de thuis-tactiek is het pressen net zoveel als de verdedigende lijn (17), en uit is het dus maar 4. De logica hierachter is dat de spelers thuis hoog op het veld zullen staan, dus als ze veel pressen winnen ze de bal op de helft van de tegenstander en dat is natuurlijk gevaarlijk voor de tegenstander. Als het ze niet lukt de bal af te pakken, zal er weinig schade zijn want de verdediging staat ook nog ver naar voren. Maar in het uit-model zou veel pressing ruimte openlaten voor het eigen doel, wat natuurlijk heel gevaarlijk is als ze de tackle missen.

 

Verdedigende middenvelders

 

Als je met een verdedigende middenvelder speelt zal je meer pressing moeten spelen dan als je met twee pure centrale middenvelders speelt. Als je het doet zoals hierboven, zal de VMC deel worden van de verdedigende lijn en geen dekking geven. Daarom moet je hem redelijk veel laten pressen, om de bescherming te bieden waar je naar op zoek bent.

 

Aanvallers en Buitenspelers

 

Één van de meest voorkomende klachten in FM ’07 is de moeilijkheid om diepe voorzetten of hoge ballen over de verdediging te verdedigen. Als je de pressing voor de buitenspelers en aanvaller goed krijgt, lijkt dat het probleem te voorkomen. De sleutel, zeker in uitwedstrijden, is om veel te pressen met zachte tackels. Dit zorgt ervoor dat je speler het de tegenstander moeilijk maakt, zonder een tackle te maken.

 

Dekking

 

Thuis

 

Het is belangrijk om korte mandekking in de verdediging aan te zetten om de ruimte voor de aanvallers van de tegenstander te verminderen. Omdat mandekking eindelijk is gefixed sinds patch 7.0.1, is dit het beste, hoewel zone dekking ook aardig werkt. De rest van het team focust zich op aanvallen, dus om te zorgen dat ze vaak vrij staan, kan je het beste zonedekking doen zonder korte mandekking.

 

Uit

 

Voor de uitwedstrijden is het aan te raden korte mandekking aan te vinken voor de verdedigers en middenvelders, want dat is de beste manier om de ruimte voor de tegenstander te verkleinen. De aanvallers weer op zonedekking en verder niks, zodat ze lange ballen voor de counter kunnen oppikken.

 

Tackelen

 

Thuis

 

Een van de meest simpe dingen in het spel, namelijk iedereen op ‘normaal’.

 

Uit

 

Hier worden dingen wat ingewikkelder. Het beste lijkt een combinatie van zacht, normaal en hard. De enige ‘normale’ tacklers zijn de centrale verdedigers en de keeper. Dat is omdat de meeste tackles die ze maken in het strafschop gebied zullen zijn, en harde tackles zouden te veel penalty’s weggeven. Omdat het middenveld en de backs normaal gesproken buiten het 16-metergebied zijn, staan zij op harde tackles. Beter een vrije trap weggeven dan mijn middenveld laten worden overlopen en passes op hun spitsen toestaan. Als laatste, de buitenspelers en aanvallers staan op zachte tackles. Hun doel is om diepe passes en voorzetten uit dat gebied te blocken.

 

Aanvallende impulsen

 

De manier waarop aanvallende impulsen werken is een belangrijke verandering van 06 naar 07. In 06 stonden veel aanvallende impulsen voor je aanvallers garant voor veel goals. Nu is alles wat het garandeert veel buitenspel. De beste settings blijken te zijn:

 

 

 

DM Zelden

VC Zelden

V R/L Thuis gevarieerd, uit Zelden

VMC Zelden

M R/L Thuis vaak, uit gevarieerd

AMC Vaak

ACd Zelden

ACa Gevarieerd

 

Één van je aanvallers moet aanvallende impulsen gevarieerd hebben, om de AI wat problemen te bezorgen. Maar het lijkt een voordeel te zijn om de andere AC zelden aanvallende impulsen te laten hebben, omdat hij zich dan terug zal laten zakken tot het middenveld om een bal op te pikken en de wingers toelaat om verder naar voren te gaan. Dit blijkt veel goede kansen te creëren.

 

Targetman

 

Het is het beste om de targetman weinig aanvallende impulsen te geven, omdat hij met zijn rug naar het doel speelt. Als je hem deze instructies geeft zal hij veel kopduels winnen of hij houd de bal vast tot er andere spelers zijn bijgesloten.

 

Spelmaker

 

Vaak opereert een spelmaker als een pure AMC. Daarom zou hij aanvallende impulsen Zelden moeten hebben. Dit laat hem diep zakken, de bal oppikken en het spel dicteren. Als je een platte 4-4-2 speelt kan je zijn aanvallende impulsen op gevarieerd zetten.

 

Tijdrekken

 

Het tijdrekken wordt gespiegeld aan de verdedigende lijn. Thuis is de verdedigende lijn 15-19, dus tijdrekken 5-1.

 

Creatieve vrijheid

 

Een speler met veel creatieve vrijheid zal vaak kijken voor aanvallende opties zodra hij de bal krijgt. Als hij besluit dat hij een goede doorsteekpass kan spelen, zal hij dat doen. Soms zal het lukken, soms niet. Als hij beslist dat een doorsteekpass geen zin heeft, zal hij een veilige pass geven en vrijlopen om het nog een keer te proberen. Daarom is Beslissingen een belangrijke stat. Een creatieve speler met goede beslissingen zal het goede moment kiezen om de goede bal te spelen. Andere dingen zullen bepalen of het lukt, zoals de verdedigende stats van de verdedigers, beslissingen van de speler die de bal moet ontvangen, maar overal zal een speler met goede creativiteit en beslissingen goede kansen creëren.

 

Voor het hele team, moet je voorzichtig zijn dat je het niet te hoog zet voor teveel spelers. Als je dit doet, zullen te veel spelers proberen een goede doorsteekpass te geven, en zullen je èchte creatieve spelers minder kans hebben om het spel te beïnvloeden. Ook zullen teveel passes worden onderschept en dan kan de tegenstander counteren. Dus laat het creatief zijn alleen aan de creatieve spelers over en laat de andere spelers hun eigen ding doen.

 

Team Instructies

 

Gebruik Targetman

 

Dit werkt erg goed en kan heel veel kansen creëren als het goed wordt gebruikt. De lange, grote en sterke targetman kan dodelijk zijn als hij weinig aanvallende impulsen heeft en de bal naar zijn hoofd, voet of gevarieerd wordt gespeeld. Als je hem naar de bal wil laten komen, zijn aanvallende impulsen nodig.

 

Gebruik Spelmaker

 

Een spelmaker met in positie zijn om makkelijke ballen op te pikken, dus hem veel aanvallende impulsen geven vermindert zijn effectiviteit. Weinig of gevarieerde aanvallende impulsen, weinig pressing, zonedekking, korte mandekking niet aangevinkt en mogelijk een vrije rol laten je het meest uit je spelmaker halen.

 

Buitenspelval

Als je met een ver vooruit geschoven verdediging speelt, is het handig om op de buitenspelval te spelen. Ideaal voor het thuis-model dus, maar minder effectief als je uit speelt. Er is natuurlijk een groter risico in de buitenspelval als al je verdedigers langzaam zijn.

 

Tegenaanval

 

Tegenaanval betekent niet dat als je de bal hebt, alle spelers naar voren zullen sprinten, maar dat je spelers alleen een aanval zullen starten als er grote kans van slagen is of als er veel ruimte is. Met de RoO wordt het in alle tactieken gebruikt. Het betekent dat je niet veel grote overwinningen zal zien, maar het garandeert ook een goede en zekere verdediging dat het toelaat om met 1-0 of 2-0 te winnen.

 

Individuele instructies

 

Ren met bal, Afstandschoten, Steekpasses en Voorzetten

 

De standaard set-up, voor zowel thuis- en uitwedstrijden, is om geeneen speler een instructie van meer dan gevarieerd te laten hebben. Dat zorgt voor stabiliteit in de tactiek. Als je zeker weet dat de speler de wedstrijd zwaar kan beïnvloeden met instructie(s) op vaak omdat hij duidelijk beter is dan zijn directe tegenstander, en alleen dan, kan je een instructie op vaak zetten. Als dit werkt is het heel goed om het zo te houden.

 

Voorzet van

 

Thuis: buitenspelers van achterlijn, backs van gevarieerd

 

Uit: buitenspelers van gevarieerd, backs van diep

 

 

Voorzet naar

 

Dit hangt af van de invulling van het elftal. Als je een lange, sterke targetman hebt kan het meer dan handig zijn om naar de targetman te richten. Als beide spitsen goed zijn in de luch is gevarieerd een goede optie. Als een spits veel sneller is dan zijn tegenstander, richt op hem bij de eerste paal. Als allebei je spitsen niet goed zijn in de lucht, zet de voorzetten dan naar de tweede paal en hoop dat je buitenspeler voor zijn man komt en kan binnenschieten.

 

Positie verwisselen

 

Dit kan je het best gebruiken met Centrale Middenvelders en/of Spitsen. Als je een CM als spelmaker hebt, behoud hij zijn spelmakerstatus, maar soms dropt hij zich dieper in het veld, en soms dichter bij het doel. Dit kan de tegenstander erg effectief verwarren. Ook kan een targetman die ook snel is wisselen tussen de ene spitspositie (met weinig aanvallende impulsen) en de andere spitspositie (met gevarieerde aanvallende impulsen).

 

Vrije Rol

 

Vooral effectief voor een spelmaker op de AMC positie.

 

Bal Bijhouden

 

Dit blijkt je team een voordeel te geven, als je het goed hebt ingesteld. Er is een tijdje getest met 7 spelers die de bal ophielden, en was verdedigend erg goed. Toch is het het beste om de spelers voor en rond het penaltygebeid de bal bij zich te laten houden. Daardoor kan het team zich weer organiseren en counteren. De targetman of de andere aanvaller moet de bal ook bijhouden om andere spelers te laten aansluiten.

 

Voorwaartse pijlen

 

Er is alleen geëxperimenteerd met de standaard voorwaartse pijlen bv. lange pijlen thuis, en uit korte pijlen. Dit is heel effectief. Het zijn hulpmiddelen om de spelers vanuit hun standaard positie naar voren of naar achter te laten gaan (dat laatste is het geval bij achterwaartse pijlen natuurlijk).

 

Hypothese

 

Dit is niet getest, maar het lijkt logisch en zou moeten werken.

 

Focus Passing

 

Breedte 3-7: Passing door het midden

 

Breedte 8-13: Passing gevarieerd

 

Breedte 14-18: Passing langs beide flanken.

 

 

Instructies Tegenstander

Dit wordt alleen gebruikt tegen een 4-5-1/4-3-3 systeem, namelijk de AML en AMR op het verkeerde been zetten. Als je een goede scout hebt, zal hij je ook informatie geven over de gevaarlijkste man van de tegenstander en kan je daar ook instructies op afstellen om hem uit te schakelen. Maar als je een slechte scout hebt, kan het zijn dat je de verkeerde speler uit de wedstrijd probeert te spelen. Wees dus voorzichtig in de lagere competities.

 

Variaties

 

Er wordt ook gebruik gemaakt van meer pressing bij de back (10-14) en het heeft een grote invloed op het minimaliseren van de ruimte voor de buitenspeler van de tegenstander.

 

Als je een snelle targetman hebt, kan je aanvallende impulsen op vaak zetten. Dat kan zeer gevaarlijk zijn.

 

De originele schrijver van dit stuk op de officiele SI Forums is:

wwfan

 

En hij heeft dit stuk geschreven met dank aan:

Sir Bobby Moore, Asmodeus, Crazy gra, the next diaby, thegooner, supersaint, Beevster, El Padre, ntfc& CB&C, RedefiningForm & Tays, Neonlights, Cleon, the Old Skool, Bflaff, sjm, smacksim, Elrawkum, FrazT, PAGEY 124, GarryWHUFC, Ikthop en Saarbrücken.

Vertaald door: Denny V.

 

Jep, flink leesvoer. Zo weet je wel weer wat meer over de gedachte achter de Rule of One.

 

Prestaties met deze tactieken tot nog toe:

 

Ajax.

 

x*2 keer op rij landskampioen

x* 2 keer op rij JC schaal.

x* 1 keer de KNVB beker.

x* 1 keer de Champions League

 

FC Emmen.

 

x*Promotie in 1e seizoen met 12 punten voorsprong

x*KNVB beker kwartfinale door PSV uitgeschakeld (2-3 over 2 wedstrijden )

 

Seizoen 2

 

x*Vierde in de Eredivisie

x* Winnaar KNVB beker.

x* Europees voetbal afgedwongen

Overigens wat tips;

 

Beide tactieken géén targetman gebruiken.

Spelmaker kan/mag, maar alleen bij creatieve spelers, die op het centrale middenveld staan.

 

 

Feedback en suggesties welkom enzo! :)

Geplaatst
  • Auteur

Heujjjj.

 

Onlangs heb ik een paar RoO tactiekjes gemaakt. Namelijk;

 

http://rapidshare.com/files/33144536/RoO_Awayattack.tac

Bijbehorende screen;

4ozi3bn.jpg

& deze. ;

http://rapidshare.com/files/33144925/TTF_RoO_4-4-2_AwayAtt.tac

Bijbehorende screen;

61wxmjd.jpg

Geen commentaar over de opstellingen, want daar gaat het immers niet om! :thumb:

 

Om even de RoO uit te leggen verzoek ik onderstaand stuk te lezen.

 

Op de Sports-Interactive forums wordt er altijd gewerkt aan de tactieken. Veel mensen denken een goede strategie bedacht te hebben, maar degene die ik het meest indrukwekkend vind is die van de Rule of One (RoO). Die tactiek gaat verder op de Rule of Two uit FM ’06. Er zijn veel mensen uitgebreid mee bezig geweest, dus hij is zo ver mogelijk geperfectioneerd. Hieronder zal ik de Rule of One uitleggen, en ook een aantal tactiek waarbij de RoO is toegepast.

 

Het doel van de makers is altijd geweest om een systematische aanpak te bedenken die FM-spelers altijd kunnen selecteren, ongeacht het niveau van hun team of de competitie. Wat ik zo ga uitleggen verschilt daar niet in en de simpelheid van de tactieken zouden een zeer goede prestatie moeten garanderen. Met wat geluk zullen deze tactieken net zo’n goed level halen als de RoT in FM ’06. De RoO kan het beste gebruikt worden met een verdedigende middenvelder (vmc) en mogelijk aanvallende middenvelders (amc). Benitez’s 4-2-3-1 of Mourinho’s 4-5-1/4-3-3, zouden daarom de RoO kunnen gebruiken, omdat ze gebruik maken van een VMC.

 

 

Thuis

 

Het thuis-model ziet er misschien op het eerste gezicht veel te aanvallend en onrealistisch uit. Allebei de centrale verdedigers hebben aanvallende mentaliteiten, wat ongebruikelijk zou lijken voor die positie. Maar, het zorgt ervoor als de tactiek effectief is tijdens de wedstrijd, dat de verdedigers zich 75% concentreert op de aanval ondersteunen, en maar 25% op verdedigen. Als de ploeg goed in vorm is dan is dat genoeg, want een thuisspelende ploeg zou meer aan aanvallen moeten denken dan aan verdedigen. Maar als het team een slechte dag heeft, moet de manager de formatie aanpassen om meer verdedigende stabiliteit te krijgen.

 

Het thuis-model zorgt voor solide prestaties zolang het team gelijk aan of boven zijn niveau speelt. In het geval dat het team onder zijn niveau speelt, zal de manager dus zoals daarnet gezegd, wat aanpassingen moeten doen. Ook goede team-talks kunnen zeker helpen. Het beste kan je in de rust, als je team een slechte dag heeft, overschakelen naar een meer verdedigende tactiek, om schade te voorkomen in de vorm van een tegendoelpunt. Je kan vroeg in de wedstrijd zien of het team goed speelt door naar balbezit en pass % te kijken. Hoewel beide niet echt stabiliseren tot de 10e minuut, een voordel voor de AI na 10 minuten betekent dat je tactiek niet helemaal goed zit of dat je team onder zijn niveau speelt.

 

Mentaliteit

 

DM 14

VC 15

VR/L 16

VMC 17

M R/L 18

AMC 19

AC 20

 

 

Uit

 

Het basis uit-model is het tegenovergestelde van het thuis-model, want het concentreert zich alleen op verdedigen. Ervan uitgaande dat de thuisploeg zich in meer dan 75% van de gevallen op het aanvallen richt, zou een tactiek met 8 van de 11 spelers die alleen aan verdedigen denken voor meer stabiliteit moeten zoren. Omdat er drie spelers, hoewel verdedigend, proberen aan te vallen in meer dan 25% zou er ook wat aanvallend potentieel moeten zijn voor de counter. Het focust zich vooral op het stoppen van de tegenstander en lijkt bijna alleen maar te scoren uit counters en spelhervattingen.

 

Net zoals voor de thuis-tactiek, zijn balbezit en pass % goede indicators. In plaats van zoals in de thuis-tactiek meer balbezit te hebben dan de tegenstander, moet je hier kijken of het gelijk is aan dat van de tegenstander. Het best zou rond de 50% zijn, maar dat kan niet worden gegarandeerd. Pass % is een zekerdere indicator van de prestaties. Als het over 50% is, wordt het minder belangrijk.

 

Mentaliteit

DM 1

VC 2

V R/L 3

VMC 4

M R/L 5

AMC 6

AC 7

 

Aanvallend Uit

Hoewel de meeste dingen hetzelfde zijn gebleven vergeleken met de Uit-tactiek, zorgt de mentaliteit ervoor dat er een aggressievere prestatie wordt geleverd. Deze tactiek moet worden gebruikt bij teams die gelijk opgaan. De aanvallers zullen verder naar voren spelers waardoor ze de verdedigende lijn van de AI meer onder druk zetten dan bij het uit-model.

 

Mentaliteit

DM 6

VC 7

V R/L 8

VMC 9

M R/L 10

AMC 11

AC 12

 

- Het kan zijn dat deze drie modellen genoeg zijn om de verschillende soorten AI’s te verslaan. Maar, het is niet zeker of het aanvallende uit-model genoeg is als je team wanhopig is naar een gelijkmaker. Daardoor zou het kunnen dat er een laatste, vierde model moet komen om de AI teams te overklassen die half-verdedigende formaties hebben als ze thuis spelen.

Dit model is gebaseerd op dat de mentaliteit van de aanvallers gelijk moet zijn aan de meest verdedigende mentaliteit uit het aanvallende model.

 

Mentaliteit

 

DM 9

VC 10

V R/L 11

VMC 12

M R/L 13

AMC 14

AC 15

 

Het is interessant om te zien dat er geen tweede thuistactiek nodig lijkt te zijn. Zelfs met een team dat als prognose heeft 20e te worden, wordt de AI overklast met de thuis-tactiek. Het enige probleem is het gebrek aan ruimte achterin tegen de zwakke teams omdat die als een blok voor het doel blijven.

________

 

Passing, Breedte & Tempo

 

Deze drie onderdelen zijn onderling gerelateerd en zijn vitaal om goed voor elkaar te hebben als je een tactiek maakt. Als je heel veel korte passing hebt in een superwijde formatie, zullen passes voortdurend te kort zijn en zal de tegenstander de bal regelmatig onderscheppen en counteren. Dus ook lange ballen spelen met een smalle formatie zal het pass % verlagen omdat de spelers de bal alleen naar voren kunnen spelen omdat de spelers te dicht bij elkaar staan. Hoewel het mogelijk is in een snel tempo te spelen met korte passing, heb je er wel hele technische spelers voor nodig, en aangezien de technische stats minder zijn geworden sinds ’06, zal je een wereldteam nodig hebben om het goed voor elkaar te krijgen.

 

Als je goede teams ziet spelen in het echt, zal het je opvallen dat het centrale middenveld het tempo bepaalt. Denk aan Vieira bij Arsenal, en Keane bij Man Utd. Toen Keane op zijn top was, waren zijn snelle balveroveren, naar voren brengen vanuit de verdediging en de counteraanval inzetten zijn sterke punten. Dat was essentieel voor het team. Toen Veron erbij kwam met zijn langzamere spelmakerstijl, benadeelde dat het team en de resultaten werden minder. Net als in het echt, hebben het tempo en de breedte te maken met de passingstats van je CM’s.

 

In feite, zet de CM’s passing naar wat je maar wilt dat je team speelt. Op continentaal niveau ongeveer 5, in het Premiership 10, of in de lagere competities 15. Verander het team’s breedte en tempo per wedstrijd. Verander dan de passingstijl van de spelers achter de CM’s (centrale verdedigers, back en keeper) naar langer dan die van je CM’s met 2-5 klikjes. En de spelers verder op het veld (buitenspelers en spitsen) 2-5 tikjes korter.

 

De logica van dit systeem is gebaseerd op de posities van de spelers op het veld en hoe dichtbij spelers bij hun zijn als ze de bal hebben. Over het algemeen zijn verdedigers verder weg van een medespelers dan een buitenspeler of een spits. Dus is een directere passing handiger. Zo’n speelstijl zorgt voor meer passing-opties, omdat een directe bal een buitenspeler kan bereiken en zo een 1-pass aanval op kan zetten. Maar als een aanvallende speler in balbezit is, is hij vaak omringd door teamgenoten die allemaal op een klein gedeelte van het veld spelen. Korte passing is dan nodig in zulke situaties om aanvallen te laten slagen.

 

Verdedigende lijn

 

De verdedigende lijn heeft heel erg te maken met wat voor mentaliteit-model je hebt gekozen. Stats voor verdedigers, vooral snelheid en positionering, kunnen zorgen dat je je verdedigende lijn iets dieper/verder opgeschoven laat spelen. Doe dat echter niet te afwijkend.

Simpel gezegd, zou de verdedigende lijn op het midden van het gekozen model moeten komen. Dus als je het thuis-model hebt, zou dat tussen de 14 en 20 liggen, dat is dus 17.

 

Als je snelle verdedigers hebt die goede positionering hebben, kan je de verdedigende lijn makkelijk iets verder opschuiven dan het midden van het model ervanuitgaande dat hun snelheid en vermogen om het spel te lezen ervoor zorgen dat ze counter aanvallen en lange ballen er makkelijk uit kunnen halen. Maar als je langzame verdedigers hebt, zou het handig zijn om de verdedigende lijn iets te laten zaken om snelle aanvallers te dekken zonder lange ballen over hen heen te zien gaan.

 

Pressing

 

Verdedigers

 

Goed verdedigen gaat het best met weinig pressing (3-5). Weinig pressing zorgt ervoor dat de verdedigers hun posities behouden en de aanvaller dus dwingen iets speciaals te doen om hen voorbij te komen. Als ze veel zouden pressen, zouden ze het de aanvaller wel goed lastig maken, maar een te groot gat achterlaten in het midden. Daarom is de pressing voor alle modellen laag.

 

Centrale middenvelders

 

Het pressen van je centrale middenvelders is het enige dat wordt gerelateerd met de modellen. Net zoals de verdedigende lijn, heeft pressen te maken met het model dat je hebt gekozen. Dus met de thuis-tactiek is het pressen net zoveel als de verdedigende lijn (17), en uit is het dus maar 4. De logica hierachter is dat de spelers thuis hoog op het veld zullen staan, dus als ze veel pressen winnen ze de bal op de helft van de tegenstander en dat is natuurlijk gevaarlijk voor de tegenstander. Als het ze niet lukt de bal af te pakken, zal er weinig schade zijn want de verdediging staat ook nog ver naar voren. Maar in het uit-model zou veel pressing ruimte openlaten voor het eigen doel, wat natuurlijk heel gevaarlijk is als ze de tackle missen.

 

Verdedigende middenvelders

 

Als je met een verdedigende middenvelder speelt zal je meer pressing moeten spelen dan als je met twee pure centrale middenvelders speelt. Als je het doet zoals hierboven, zal de VMC deel worden van de verdedigende lijn en geen dekking geven. Daarom moet je hem redelijk veel laten pressen, om de bescherming te bieden waar je naar op zoek bent.

 

Aanvallers en Buitenspelers

 

Één van de meest voorkomende klachten in FM ’07 is de moeilijkheid om diepe voorzetten of hoge ballen over de verdediging te verdedigen. Als je de pressing voor de buitenspelers en aanvaller goed krijgt, lijkt dat het probleem te voorkomen. De sleutel, zeker in uitwedstrijden, is om veel te pressen met zachte tackels. Dit zorgt ervoor dat je speler het de tegenstander moeilijk maakt, zonder een tackle te maken.

 

Dekking

 

Thuis

 

Het is belangrijk om korte mandekking in de verdediging aan te zetten om de ruimte voor de aanvallers van de tegenstander te verminderen. Omdat mandekking eindelijk is gefixed sinds patch 7.0.1, is dit het beste, hoewel zone dekking ook aardig werkt. De rest van het team focust zich op aanvallen, dus om te zorgen dat ze vaak vrij staan, kan je het beste zonedekking doen zonder korte mandekking.

 

Uit

 

Voor de uitwedstrijden is het aan te raden korte mandekking aan te vinken voor de verdedigers en middenvelders, want dat is de beste manier om de ruimte voor de tegenstander te verkleinen. De aanvallers weer op zonedekking en verder niks, zodat ze lange ballen voor de counter kunnen oppikken.

 

Tackelen

 

Thuis

 

Een van de meest simpe dingen in het spel, namelijk iedereen op ‘normaal’.

 

Uit

 

Hier worden dingen wat ingewikkelder. Het beste lijkt een combinatie van zacht, normaal en hard. De enige ‘normale’ tacklers zijn de centrale verdedigers en de keeper. Dat is omdat de meeste tackles die ze maken in het strafschop gebied zullen zijn, en harde tackles zouden te veel penalty’s weggeven. Omdat het middenveld en de backs normaal gesproken buiten het 16-metergebied zijn, staan zij op harde tackles. Beter een vrije trap weggeven dan mijn middenveld laten worden overlopen en passes op hun spitsen toestaan. Als laatste, de buitenspelers en aanvallers staan op zachte tackles. Hun doel is om diepe passes en voorzetten uit dat gebied te blocken.

 

Aanvallende impulsen

 

De manier waarop aanvallende impulsen werken is een belangrijke verandering van 06 naar 07. In 06 stonden veel aanvallende impulsen voor je aanvallers garant voor veel goals. Nu is alles wat het garandeert veel buitenspel. De beste settings blijken te zijn:

 

 

 

DM Zelden

VC Zelden

V R/L Thuis gevarieerd, uit Zelden

VMC Zelden

M R/L Thuis vaak, uit gevarieerd

AMC Vaak

ACd Zelden

ACa Gevarieerd

 

Één van je aanvallers moet aanvallende impulsen gevarieerd hebben, om de AI wat problemen te bezorgen. Maar het lijkt een voordeel te zijn om de andere AC zelden aanvallende impulsen te laten hebben, omdat hij zich dan terug zal laten zakken tot het middenveld om een bal op te pikken en de wingers toelaat om verder naar voren te gaan. Dit blijkt veel goede kansen te creëren.

 

Targetman

 

Het is het beste om de targetman weinig aanvallende impulsen te geven, omdat hij met zijn rug naar het doel speelt. Als je hem deze instructies geeft zal hij veel kopduels winnen of hij houd de bal vast tot er andere spelers zijn bijgesloten.

 

Spelmaker

 

Vaak opereert een spelmaker als een pure AMC. Daarom zou hij aanvallende impulsen Zelden moeten hebben. Dit laat hem diep zakken, de bal oppikken en het spel dicteren. Als je een platte 4-4-2 speelt kan je zijn aanvallende impulsen op gevarieerd zetten.

 

Tijdrekken

 

Het tijdrekken wordt gespiegeld aan de verdedigende lijn. Thuis is de verdedigende lijn 15-19, dus tijdrekken 5-1.

 

Creatieve vrijheid

 

Een speler met veel creatieve vrijheid zal vaak kijken voor aanvallende opties zodra hij de bal krijgt. Als hij besluit dat hij een goede doorsteekpass kan spelen, zal hij dat doen. Soms zal het lukken, soms niet. Als hij beslist dat een doorsteekpass geen zin heeft, zal hij een veilige pass geven en vrijlopen om het nog een keer te proberen. Daarom is Beslissingen een belangrijke stat. Een creatieve speler met goede beslissingen zal het goede moment kiezen om de goede bal te spelen. Andere dingen zullen bepalen of het lukt, zoals de verdedigende stats van de verdedigers, beslissingen van de speler die de bal moet ontvangen, maar overal zal een speler met goede creativiteit en beslissingen goede kansen creëren.

 

Voor het hele team, moet je voorzichtig zijn dat je het niet te hoog zet voor teveel spelers. Als je dit doet, zullen te veel spelers proberen een goede doorsteekpass te geven, en zullen je èchte creatieve spelers minder kans hebben om het spel te beïnvloeden. Ook zullen teveel passes worden onderschept en dan kan de tegenstander counteren. Dus laat het creatief zijn alleen aan de creatieve spelers over en laat de andere spelers hun eigen ding doen.

 

Team Instructies

 

Gebruik Targetman

 

Dit werkt erg goed en kan heel veel kansen creëren als het goed wordt gebruikt. De lange, grote en sterke targetman kan dodelijk zijn als hij weinig aanvallende impulsen heeft en de bal naar zijn hoofd, voet of gevarieerd wordt gespeeld. Als je hem naar de bal wil laten komen, zijn aanvallende impulsen nodig.

 

Gebruik Spelmaker

 

Een spelmaker met in positie zijn om makkelijke ballen op te pikken, dus hem veel aanvallende impulsen geven vermindert zijn effectiviteit. Weinig of gevarieerde aanvallende impulsen, weinig pressing, zonedekking, korte mandekking niet aangevinkt en mogelijk een vrije rol laten je het meest uit je spelmaker halen.

 

Buitenspelval

Als je met een ver vooruit geschoven verdediging speelt, is het handig om op de buitenspelval te spelen. Ideaal voor het thuis-model dus, maar minder effectief als je uit speelt. Er is natuurlijk een groter risico in de buitenspelval als al je verdedigers langzaam zijn.

 

Tegenaanval

 

Tegenaanval betekent niet dat als je de bal hebt, alle spelers naar voren zullen sprinten, maar dat je spelers alleen een aanval zullen starten als er grote kans van slagen is of als er veel ruimte is. Met de RoO wordt het in alle tactieken gebruikt. Het betekent dat je niet veel grote overwinningen zal zien, maar het garandeert ook een goede en zekere verdediging dat het toelaat om met 1-0 of 2-0 te winnen.

 

Individuele instructies

 

Ren met bal, Afstandschoten, Steekpasses en Voorzetten

 

De standaard set-up, voor zowel thuis- en uitwedstrijden, is om geeneen speler een instructie van meer dan gevarieerd te laten hebben. Dat zorgt voor stabiliteit in de tactiek. Als je zeker weet dat de speler de wedstrijd zwaar kan beïnvloeden met instructie(s) op vaak omdat hij duidelijk beter is dan zijn directe tegenstander, en alleen dan, kan je een instructie op vaak zetten. Als dit werkt is het heel goed om het zo te houden.

 

Voorzet van

 

Thuis: buitenspelers van achterlijn, backs van gevarieerd

 

Uit: buitenspelers van gevarieerd, backs van diep

 

 

Voorzet naar

 

Dit hangt af van de invulling van het elftal. Als je een lange, sterke targetman hebt kan het meer dan handig zijn om naar de targetman te richten. Als beide spitsen goed zijn in de luch is gevarieerd een goede optie. Als een spits veel sneller is dan zijn tegenstander, richt op hem bij de eerste paal. Als allebei je spitsen niet goed zijn in de lucht, zet de voorzetten dan naar de tweede paal en hoop dat je buitenspeler voor zijn man komt en kan binnenschieten.

 

Positie verwisselen

 

Dit kan je het best gebruiken met Centrale Middenvelders en/of Spitsen. Als je een CM als spelmaker hebt, behoud hij zijn spelmakerstatus, maar soms dropt hij zich dieper in het veld, en soms dichter bij het doel. Dit kan de tegenstander erg effectief verwarren. Ook kan een targetman die ook snel is wisselen tussen de ene spitspositie (met weinig aanvallende impulsen) en de andere spitspositie (met gevarieerde aanvallende impulsen).

 

Vrije Rol

 

Vooral effectief voor een spelmaker op de AMC positie.

 

Bal Bijhouden

 

Dit blijkt je team een voordeel te geven, als je het goed hebt ingesteld. Er is een tijdje getest met 7 spelers die de bal ophielden, en was verdedigend erg goed. Toch is het het beste om de spelers voor en rond het penaltygebeid de bal bij zich te laten houden. Daardoor kan het team zich weer organiseren en counteren. De targetman of de andere aanvaller moet de bal ook bijhouden om andere spelers te laten aansluiten.

 

Voorwaartse pijlen

 

Er is alleen geëxperimenteerd met de standaard voorwaartse pijlen bv. lange pijlen thuis, en uit korte pijlen. Dit is heel effectief. Het zijn hulpmiddelen om de spelers vanuit hun standaard positie naar voren of naar achter te laten gaan (dat laatste is het geval bij achterwaartse pijlen natuurlijk).

 

Hypothese

 

Dit is niet getest, maar het lijkt logisch en zou moeten werken.

 

Focus Passing

 

Breedte 3-7: Passing door het midden

 

Breedte 8-13: Passing gevarieerd

 

Breedte 14-18: Passing langs beide flanken.

 

 

Instructies Tegenstander

Dit wordt alleen gebruikt tegen een 4-5-1/4-3-3 systeem, namelijk de AML en AMR op het verkeerde been zetten. Als je een goede scout hebt, zal hij je ook informatie geven over de gevaarlijkste man van de tegenstander en kan je daar ook instructies op afstellen om hem uit te schakelen. Maar als je een slechte scout hebt, kan het zijn dat je de verkeerde speler uit de wedstrijd probeert te spelen. Wees dus voorzichtig in de lagere competities.

 

Variaties

 

Er wordt ook gebruik gemaakt van meer pressing bij de back (10-14) en het heeft een grote invloed op het minimaliseren van de ruimte voor de buitenspeler van de tegenstander.

 

Als je een snelle targetman hebt, kan je aanvallende impulsen op vaak zetten. Dat kan zeer gevaarlijk zijn.

 

De originele schrijver van dit stuk op de officiele SI Forums is:

wwfan

 

En hij heeft dit stuk geschreven met dank aan:

Sir Bobby Moore, Asmodeus, Crazy gra, the next diaby, thegooner, supersaint, Beevster, El Padre, ntfc& CB&C, RedefiningForm & Tays, Neonlights, Cleon, the Old Skool, Bflaff, sjm, smacksim, Elrawkum, FrazT, PAGEY 124, GarryWHUFC, Ikthop en Saarbrücken.

Vertaald door: Denny V.

 

Jep, flink leesvoer. Zo weet je wel weer wat meer over de gedachte achter de Rule of One.

 

Prestaties met deze tactieken tot nog toe:

 

Ajax.

 

x*2 keer op rij landskampioen

x* 2 keer op rij JC schaal.

x* 1 keer de KNVB beker.

x* 1 keer de Champions League

 

FC Emmen.

 

x*Promotie in 1e seizoen met 12 punten voorsprong

x*KNVB beker kwartfinale door PSV uitgeschakeld (2-3 over 2 wedstrijden )

 

Seizoen 2

 

x*Vierde in de Eredivisie

x* Winnaar KNVB beker.

x* Europees voetbal afgedwongen

Overigens wat tips;

 

Beide tactieken géén targetman gebruiken.

Spelmaker kan/mag, maar alleen bij creatieve spelers, die op het centrale middenveld staan.

 

 

Feedback en suggesties welkom enzo! :)

Geplaatst

Nice, wel aanvallend middenveld bij die eerste screen. Word je dan niet gigantisch overlopen op de counter?

Geplaatst
  • Auteur

Nee, want door de rule of One, staan de spelers redelijk dicht opelkaar, waardoor de meeste gaten gevuld zijn.

Geplaatst
  • Auteur

Overigens hier nog even de gespeelde wedstrijden met deze tactieken, roodomlijnde wedstrijden zijn met een 4-1-3-2 gespeeld, dus niet van toepassing hierzo :)

 

 

66u7mzb.jpg

 

Dit is met Ajax's standaard selectie, en is aan het begin van het eerste seizoen.

Geplaatst

Ik begrijp de 'mentaliteit' niet.

 

Mentaliteit

 

DM 14

VC 15

VR/L 16

VMC 17

M R/L 18

AMC 19

AC 20

 

Wat bedoel je hiermee?

Geplaatst

Dat zijn de "tikjes" vanaf links bij Mentaliteit onder de Spelersinstructies, helemaal links is 1, helemaal rechts is 20. ;)

Geplaatst
  • Auteur

Zoals Wesley zegt, veel mensen denken, weh, da's toch rete aanvallend?

Het tegengestelde is eigenlijk waar, want door de kleine verschillen in mentaliteit staan de spelers dicht op elkaar in de linies, waardoor de bal bijna altijd wel ergens terecht kan.

Geplaatst

Gewoon even een vraag zonder dat ik de bovenstaande tactiek echt hebt uitgeprobeerd. Je screenshots laten twee tactieken zien, hebben we het hier over thuis- en uit tactiek? Verder, ik ben gewend om leiding te geven aan teams waar erg op het fysieke aspect wordt gelet. Denk dus even aan ploegen uit bijvoorbeeld scandinavie, die op fysiek gebied heel wat tegenstanders kunnen aftroeven. Punt is, deze spelers zijn vaak geen technische wonders, gaat dit een probleem vormen bij het eventuele gebruik van deze tactieken?

Geplaatst
  • Auteur

Nee, als merendeel van je spelers een waarde van passing boven de 10 hebben niet nee. Lijkt me trouwens wel, maar goed. :)

Naar mijn mening kun je beide tactieken uit en thuis gebruiken, al raad ik aan tegen sterkere tegenstanders, de 4-4-2 te gebruiken, en de gelijkwaardige, en mindere tegenstanders de 4-3-3.

 

Ze zijn trouwens ook niet echt gemaakt op basis van visie uit en thuis, alhoewel ik dat met de rest van mijn RoO tactieken wel doe, maar dat terzijde.

 

Welkom trouwens ook Amorte, zie dat je nieuw bent :)

Geplaatst

Dat klopt! Ik ben nieuw. Goed, zo voelt het niet echt aangezien ik al een behoorlijke tijd meelees, maar ach..ooit moet het er een keer van komen niet? ;)

 

Wat de tactiek betreft, ik ga hem eens uitproberen. Ik ben benieuwd hoe ie functioneert in mijn Rosenborg BK game. Screentjes volgen wel wanneer ik een rijtje aan resultaten hebt. :)

Geplaatst

ik heb een taktiek gemaakt die hier van is afgeleidt..

ziet er tot nu toe hoopvol uit..ook toen ik thuis (ajax) met 2-0 achterstond tegen arsenal..en ik overschakelde naar de verdedigende optie...dat ik er toen nog een 4-2 overwinning uitsleepte..dus ben een tevreden man;)

Geplaatst
  • Auteur

@ Ummy ;

er staat away ja, maar ze zijn beiden uit en thuis bruikbaar!

 

Donwesje ; Nee, ik heb de spelersinstellingen goed gezet! Tweaken naar je stats kan altijd!

 

Feedback is zeer welkom!

Geplaatst

Ik speelde de eerset 4 wedstrijden zeer goed, en scoorde 13 doelpunten. De laatste 6 matchen scoor ik opeens niet meer , hoe kan dat nu, het zijn precies dezelfde spelers, en de tegesntanders zijn zelf makkelijker.

Geplaatst

Blijf het vreemd vinden , speel de allereerste wedstrijd (vriendschappelijk) met Ajax tegen Nurnberg met de 4-3-3 versie en we worden gewoon helemaal weggetikt en mogen blij zijn met 0-0 hun meer kansen etc. Ik heb geen enkele instelling gewijzigd of iets dergelijks.

 

Hoe kan dit?

Geplaatst

In een 1e vriendschappelijke match is de conditie van de spelers meestal nog niet top hé.

Geplaatst

En het moreel van team ligt over het algemeen nog laag tot gemiddeld.

Geplaatst

In principe zou ik tegen elke zwakkere tegenstander volgens de bookmaker met de 4-3-3 moeten spelen en bijvoorbeeld tegen PSV de 4-4-2 toch?

Geplaatst
In principe zou ik tegen elke zwakkere tegenstander volgens de bookmaker met de 4-3-3 moeten spelen en bijvoorbeeld tegen PSV de 4-4-2 toch?

 

 

Behalve als je middenveld sterker is dan de tegenstander.

Geplaatst
In principe zou ik tegen elke zwakkere tegenstander volgens de bookmaker met de 4-3-3 moeten spelen en bijvoorbeeld tegen PSV de 4-4-2 toch?

 

 

Behalve als je middenveld sterker is dan de tegenstander.

 

Dan moet ik?

Geplaatst

4-3-3, omdat je middenveld met 3 man toch al sterker is(denk ik)

Geplaatst
  • Auteur

Ik rouleer als het even kan om de 2 wedstrijden tussen de 442 en de 433, want als je constant met dezelfde tactiek speelt, gaan je tegenstanders dit oplossen in de geest van een andere benadering naar jou toe.

Onlangs hier 0

  • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]