Spring naar bijdragen
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Managers United - Football Manager

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aanbevolen reacties

Geplaatst

"Fortissimi Sunt Belgae"

Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter bellum gerunt.

Van hen allemaal zijn de Belgen de dappersten, omdat ze het verst verwijderd wonen van de cultuur en de beschaving van de provincia, omdat er slechts zelden kooplui tot bij hen komen en dingen invoeren die bijdragen tot het ontvoogden van de geesten, en ze vlakbij de Germanen zijn, die over de Rijn wonen, en met wie ze voortdurend oorlog voeren.

Dat was de eerste eeuw voor Christus. Intussen zijn we het jaar 2006. De Belgen zijn al lang niet meer onbeschaafd. Er komen massa’s kooplui die allerlei dingen verkopen "die leiden tot het ontvoogden van de geesten". We zijn nog steeds vlak bij de Germanen, maar we voeren er geen oorlog meer mee.

Maar om to the point te komen: we zijn al lang niet meer ‘fortissimi’. België is gewoon een minuscule vlek op de wereldkaart. En al zijn de hoofdkwartieren van de NAVO, EU en vele andere internationale niet gouvernementele organisaties hier, toch hebben we helemaal geen invloed op de globale politiek.

Nu, dat is grotendeels te wijten aan een gebrek aan geloofwaardigheid: Het proces Dutroux (toen de deur van de celwagen zomaar open waaide), de villa van Prins Laurent (die met geld van het leger onderhouden wordt), de opkomst van extreem rechts, de blunders van prins Filip, de oorlog in Irak (toen onze ministers weigerden om toegang te verlenen aan de Amerikanen terwijl de treinen met tanks achter hun rug passeerden), de speelgoedwapens die het leger gebruikt tijdens het militair defilé.

mediamontrealprinsfilipju5.png

Prins Filip, één van de meest onbekwame royals in Europa

Wij Belgen zijn dergelijke schandalen al gewoon. Als we op vakantie gaan durven we nauwelijks zeggen vanwaar we komen. Toch ben ik geen separatist, ik ben toch trots op m'n land, die blunders horen nu eenmaal bij België.

Op één gebied moesten de Belgen echter niet onderdoen voor de rest van de wereld: Sport. Stefan Everts, Sven Nys, Tom Boonen, Justine Henin, Eddy Merckx, Fred De Burggrave, Kim Gevaert, Tia Hellebaut,... stuk voor stuk beho(o)r(d)en ze tot de (wereld)top in hun sport.

0605justine2pi3.jpg

Justine Henin, dé trots van België op gebied van sport.

Ook de Rode Duivels draaiden altijd goed mee, met als hoogtepunt Mexico 86, maar tegenwoordig is het niet veel soeps met de Belgen. Het is al van 2002 geleden dat we nog eens aan een groot toernooi deelnamen. Toen werden we in de 8ste finales echter bestolen door de scheids, die een zuivere goal van Marc Wilmots onterecht afkeurde. Vanaf dan gaat het bergafwaards met de Duivels. Niks lukt nog: of het nu tegen grote voetballanden of tegen voetbaldwergen is: verliezen doen we toch. Dit ligt voornamelijk aan het wanbeleid dat gevoerd wordt achter de schermen en aan gebrek aan motivatie bij de spelers, dit laatste is echter te wijten aan de bondscoach, hij moet het moraal van de jongens op pijl zien te houden.

Maar wat heeft dit met FM te maken? Wel, uit 'protest' tegen het wanbeleid dat wordt gevoerd start ik hier een novelle met de Rode Duivels. Ik zal proberen aan elk groot toernooi mee te doen en wie weet kan ik meedingen naar een prijs.

100pxbelgiumurbsfafl6.gif

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter bellum gerunt.

Van hen allemaal zijn de Belgen de dappersten, omdat ze het verst verwijderd wonen van de cultuur en de beschaving van de provincia, omdat er slechts zelden kooplui tot bij hen komen en dingen invoeren die bijdragen tot het ontvoogden van de geesten, en ze vlakbij de Germanen zijn, die over de Rijn wonen, en met wie ze voortdurend oorlog voeren.

Dat was de eerste eeuw voor Christus. Intussen zijn we het jaar 2006. De Belgen zijn al lang niet meer onbeschaafd. Er komen massa’s kooplui die allerlei dingen verkopen "die leiden tot het ontvoogden van de geesten". We zijn nog steeds vlak bij de Germanen, maar we voeren er geen oorlog meer mee.

Maar om to the point te komen: we zijn al lang niet meer ‘fortissimi’. België is gewoon een minuscule vlek op de wereldkaart. En al zijn de hoofdkwartieren van de NAVO, EU en vele andere internationale niet gouvernementele organisaties hier, toch hebben we helemaal geen invloed op de globale politiek.

Nu, dat is grotendeels te wijten aan een gebrek aan geloofwaardigheid: Het proces Dutroux (toen de deur van de celwagen zomaar open waaide), de villa van Prins Laurent (die met geld van het leger onderhouden wordt), de opkomst van extreem rechts, de blunders van prins Filip, de oorlog in Irak (toen onze ministers weigerden om toegang te verlenen aan de Amerikanen terwijl de treinen met tanks achter hun rug passeerden), de speelgoedwapens die het leger gebruikt tijdens het militair defilé.

Wij Belgen zijn dergelijke schandalen al gewoon. Als we op vakantie gaan durven we nauwelijks zeggen vanwaar we komen. Toch ben ik geen separatist, ik ben toch trots op m'n land, die blunders horen nu eenmaal bij België.

Op één gebied moesten de Belgen echter niet onderdoen voor de rest van de wereld: Sport. Stefan Everts, Sven Nys, Tom Boonen, Justine Henin, Eddy Merckx, Fred De Burggrave, Kim Gevaert, Tia Hellebaut,... stuk voor stuk beho(o)r(d)en ze tot de (wereld)top in hun sport.

0605justine2pi3.jpg

Ook de Rode Duivels draaiden altijd goed mee, met als hoogtepunt Mexico 86, maar tegenwoordig is het niet veel soeps met de Belgen. Het is al van 2002 geleden dat we nog eens aan een groot toernooi deelnamen. Toen werden we in de 8ste finales echter bestolen door de scheids, die een zuivere goal van Marc Wilmots onterecht afkeurde. Vanaf dan gaat het bergafwaards met de Duivels. Niks lukt nog: of het nu tegen grote voetballanden of tegen voetbaldwergen is: verliezen doen we toch. Dit ligt voornamelijk aan het wanbeleid dat gevoerd wordt achter de schermen en aan gebrek aan motivatie bij de spelers, dit laatste is echter te wijten aan de bondscoach, hij moet het moraal van de jongens op pijl zien te houden.

Maar wat heeft dit met FM te maken? Wel, uit 'protest' tegen het wanbeleid dat wordt gevoerd start ik hier een novelle met de Rode Duivels. Ik zal proberen aan elk groot toernooi mee te doen en wie weet kan ik meedingen naar een prijs.

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

0605justine2pi3.jpg

Geplaatst

aargh...het vierde middelbaar komt terug! toen moest ik voor latijn heel dat tekstje van buiten leren:)

Geplaatst
  • Auteur
aargh...het vierde middelbaar komt terug! toen moest ik voor latijn heel dat tekstje van buiten leren:)

Haha, ik weet waarover je het hebt, ik heb het dit jaar moeten doen :cab:

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

De Selectie:

selectieou0.png

Noot: Deze screen is genomen in november 2007, de leeftijden, clubs, etc. komen dus niet overeen met de originele database van het spel

Logan Bailly: Vaste waarde in het Belgische doel.

Brain Vandenbussche: Backup voor Bailly.

Carl Hoefkens: Krijgt soms een basisplaats, is afhankelijk van de situatie.

Birger Maertens: Bankzitter.

Anthony Vanden Borre: Vaste waarde op de rechtsback positie.

Thomas Vermaelen: Vaste waarde links in de verdediging.

Jelle Van Damme: Vervanger van Vermaelen.

Vincent Kompany: Vaste waarde centraal in de defensie.

Daniel Van Buyten: Vaste waarde centraal in de defensie.

Timmy Simons: Onze verdedigende mid.

Peter Van Der Heyden: Bankzitter

Gaby Mudingayi: Vervanger van Simons.

Jan Vertonghen: Backup voor verschillende posities.

Karel Geraerts: Vaste waarde rechts op het middenveld.

Koen Daerden: Backup voor verschillende posities.

Tom De Mul: Geen basisplaats, wel veel invalbeurten.

Benji De Ceulaer: Heeft mee aangenaam verrast, krijgt geregeld zijn kans.

Maarten Martens: Vaste waarde links op het middenveld.

Tom Soetaers: Backup voor Maertens

Steven Defour: Vaste waarde centraal op het middenveld.

Thomas Buffel: Backup voor Defour.

Moussa Dembélé: Vaste waarde in de voorhoede.

Emile Mpenza: Bankzitter.

Stein Huyseghems: Backup voor Dembélé.

Mémé Tchité: Vaste waarde in de voorhoede.

Kevin Vandenbergh: Backup voor Tchité.

De opstelling:

basisqs0.png

De tactiek steunt op een ijzersterke defensie. Als de spits(en) van de tegenstander voorbij Van Buyten en Kompany zijn geraakt, dan moeten ze ook nog eens voorbij de ijzersterke Bailly. Simons is onze stofzuiger op het middenveld. Steven Defour moet het spel zien te verdelen over de 2 flanken, Martens en Geraerts. Ik heb lang getwijfeld aan het feit dat geraerts op de flank speelt, aangezien hij in RL geen echte flankspeler is, maar hij doet het goed dus laat ik hem maar staan, “never change a winning teamâ€. Ons spitsenduo is Dembélé en Tchité, die laatste moet het vooral hebben van z'n snelheid.

Programma 2006:

programma2006tb0.png

Zes wedstrijden, waaronder één friendly.

Weetje Van De Dag:

Elke update krijgen jullie ook een (al dan niet) interessant weetje over België geserveerd.

Wist je dat... België zeven parlementen en zes regeringen telt? Dit komt omdat België een federale staat is, door de verscheidenheid tussen de Vlamingen, Walen en Duitstaligen (taal, cultuur, mentaliteit,...) is het onmogelijk om België te besturen met één regering.

Volgende keer:

De wedstrijden tegen Kazachtsan, USA en Armenië.

Geplaatst

Véél succes, ben blij te zien dat deze bondscoach durft selecteren en niet vasthoudt aan vaste waarden ;)

Breng ze opnieuw naar een groot tornooi!!

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

België – Kazachstan

Mijn eerste wedstrijd dus, tegen de Kazakken. Voor de match meteen een grote tegenvaller, Tchité viel geblesseerd uit. Hierdoor kreeg Huysegems zijn kans, niet meteen mijn favoriete speler. Gelukkig was het ‘maar’ tegen Kazachstan dacht ik bij mezelf. Tien jaar geleden was de vraag met hoeveel doelpunten we zouden winnen, maar nu was het maar de vraag of we de match konden winnen. Met een team in crisis weet je nooit…

bekael1.png

Maar bon, ik had vertrouwen in mijn jongens en dat loonde. We speelden goed en agressief van bij het begin. En de Kazakken … tjah die speelden hun ‘spel’. De bal zover mogelijk naar voren trappen. Dat was nog gevaarlijk ook! Bailly moest zich na 5 minuten al reppen om zijn netten schoon te houden op een bal van de Kazakse spits (van wie ik de naam niet ga proberen te typen). In zo’n matchen is het belangrijk om vroeg te scoren en dat lukte ons ook. Pieroni schoot ons na 13 minuten al op voorsprong. Daarnaa waren de Kazakken een vogel voor de kat, al maakte ze het ons verdomd moeilijk. Wij konden ons spel niet spelen door hun anti-voetbal, gelukkig stonden we al voor. Dit was ook de match van de waarheid voor Maarten Martens, hij kreeg mijn vertrouwen en beschaamde dat niet. Met zijn 2 goals was hij de man van de match. Twee goals? Jawel, na een uurtje spelen stond de eindstand al op het bord: 4-0. Martens en Huysegems hadden de score uitgediept. Die laatste speelde verrassend goed, goed nieuws voor mij, slechter nieuws voor Tchité en Dembélé, want die hebben er nu (naast Pieroni en Vandenbergh) nog een concurrent bij. Hopelijk houdt dit mijn spitsenduo scherp!

Jammer genoeg kon ik uit deze match nog geen conclusie(s) trekken, tegen de VS kunnen mijn spelers zich eens tonen aan de wereld, maar dat is wel een tegenstander van een ander kaliber…

België – V.S.

Naar mijn tweede match als hoofdcoach leefde ik al heel wat minder gestresseerd toe. De tegenstander was nochtans van een veel groter kaliber dan de vorige, maar nu stond er niets op het spel. De mediabelangstelling was groot, dit was eigenlijk onze eerste echte test. Ook de jongens beseften dat, zij wouden zich in de kijker spelen bij Europese (sub)toppers. Dit alles zou de spelers een extra boost moeten geven, dacht ik…

bevskf8.png

En ik dacht goed, want na een halfuur was ik verbluft door het spel dat mijn jongens op de mat legden. We drukten de Bush-aars-likkers tegen hun eigen doel aan en dat wierp zijn vruchten af. Eerste schoot Pieroni raak, dan schilderde Defour een vrije trap in de haak en nog geen minuut later kopte Tchité een voorzet van Martens binnen. Sclessin stond in vuur en vlam, aan de overkant bleef het stil. Op slag van rust scoorde Convey wel de aansluitingstreffer, maar dat was bijzaak. Het belangrijkste was dat we verbluffend gespeeld hadden. Tijdens de rust gaf ik enkele spelers hun welverdiende rust, zo waren de clubs ook tevreden. Tchité en Geraerts waren de enige overgeblevene spelers, ze vielen allebei geblesseerd uit. Ik wist dat de coaches van respectievelijk Anderlecht en Standard mij al aan het vervloeken waren en dat lukte hen verdomd goed ook. De coach van de VS was blijkbaar niet te spreken over de prestatie van zijn team en had z’n hele basiself bijna gewisseld. Dat loonde, want de VS speelde ineens wél goed. Talent Freddy Adu schoot de 3-2 binnen in de 82ste minuut, maar het kalf was al verdronken voor de Noord-Amerikaanse grootmacht. Als was dit maar een vriendschappelijke match, toch zou dit ons een enorme vertrouwensboost geven, dacht ik.

Armenië – België

Een moeilijke match ging dit worden. Waarom? Wel, de Armenen spelen ongeveer hetzelfde (anti-) voetbal als de Kazakken, enig verschil is dat we tegen die laatste thuis speelde, nu moesten we op dat Armeens ‘pattattenveld’ (zoals we dat in België noemen) gaan spelen. Na de ijzersterke prestatie tegen de VS was iedereen optimistisch, behalve ik, ik was er niet helemaal gerust op….

arbetf8.png

En terecht! Want de Armenen speelden, zoals ik verwachte, heel laf. Met tienen op hun eigen helft en de bal naar voren trappen. Die counters waren, net zoals tegen de Kazakken, nog verdomd gevaarlijk ook. Het werd een zeer saaie, maar vooral frustrerende wedstrijd. Toch kwam de verlossende treffer er redelijk vroeg: net voor het halfuur scoorde Huysegems. Afmaken die handel, dacht ik bij mezelf, maar die vlieger ging niet op. Het bleef een saaie match en Armenië wachtte op die ene tegenprik om tegen te scoren. Tijdens de rust kon ik mijn jongens enkel aanmoedigen, maar ze waren zo enorm in slaap gewiegd dat ze dachten dat de zege al binnen was. Net voor de 70ste minuut werd de match beslist: De Armenen trapten de bal weer lukraak naar voren en de bal viel juist goed voor de voet van Bagdasaryan: 1-1. Ik werd hysterisch achter m’n PC, al verwachtte ik een dergelijk doelpunt al een hele match, toch vervloekte ik alles en iedereen in mijn buurt. Maar mijn woede was van korte duur, want amper een minuut later kroonde Huysegems zich tot matchwinnaar: hij scoorde de verlossende 1-2. Armenië counterde nog een paar keer gevaarlijk, maar de zege was binnen! Nu volgt de trip naar Servië…

Weetje Van De Dag

Wist je dat... de Belgische taalgrens ontstaan is in de tijd van de Romeinen? Het zuidelijke deel van Gallië was meer geromaniseerd dan het noordelijk deel, gevolg: in het zuiden van België spreekt men Frans (Romaanse taal) en in het noorden van België (en ook iin Nederland) spreekt men Nederlands (Germaanse taal).

Volgende Keer:

De wedstrijden tegen Servië, Azerbeidjan en Polen.

Opbouwende kritiek, op- of aanmerkingen zijn uiteraard altijd welkom!

Geplaatst

Je presenteer het leuk,

Het is overzichtelijk

En je boekt goede resultaten,

Kortom TOP! Hou dit vol

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

Servië België

De eerste echte tegenstander van een degelijk kaliber die we ontmoeten in een officiële match. We wisten natuurlijk dat een wedstrijd op Servië geen gemakkelijke klus is, ik verwachtte een gesloten match, met een gelijkspel zou ik zeker tevreden kunnen zijn, maar stiekem hoopt eik natuurlijk op meer…

sebexp4.png

De Serven hebben geen wereldelftal, maar ze hebben toch wat aardig goede spelers. Ik vreesde vooral Stankovic, terecht bleek achteraf, want die duivelse Inter-hoer (excuseer mij, als Milan fan kan ik niets objectief schrijven over Inter) speelde de pannen van het dak. Mijn anders zo solide defensie werd op een hoopje gespeeld door de dribbels van een 27-jarige oostblokker. Maargoed, dat kon ik wel nog hebben, het werd me pas teveel toen hij na een kwartier de 1-0 op het bord zette met een verschroeiend schot, dat dacht ik tenminste in eerste instantie, later bleek dat Bailly die bal gewoon had moeten hebben. Ik vervloekte die duivelse Genk-hoer (ook over Genk kan ik niets objectief schrijven, mijn excuses), maar vergaf hem de blunder al snel toen hij even later Stankovic van een tweede treffer hield met een pracht van een save. Tijdens de rust gaf ik de jongens een flinke uitbrander. Er waren twee mogelijkheden: ofwel zakte de moraal en bleven mijn spelers spelen als een hoop stront, ofwel was de donderpreek tot hen doorgedrongen en speelden ze de pannen van het dak. Laat ons zeggen dat het een mengeling van de twee werd, we speelden een veel betere tweede helft, maar om nu te zeggen dat het super was, dat nu ook weer niet. Anyway: op gelijke hoogte komen deden we toch: Tchité maakte iets na het uur de 1-1. Gek als ik ben (vraag maar aan hans, die heeft het officieel verklaard :cab: ) begon ik hard te zingen. “Lolololololoooh Mééémééé Tchitéééé†weerklonk in mijn woonkamer, tot grote ergernis van mijn ouders, buren en kip, die laatste had zich al teruggetrokken in haar hok. Maar om terug te keren naar de match: die was saai. Vanaf dat moment had de scheids beter kunnen affluiten, er gebeurde niets meer en ik zat met gemengde gevoelens. Toch ben ik nog altijd ongeslagen als manager…

België – Azerbeidjan

Voor de wedstrijd bekeek ik de tactiek van de Azerbeidjanen (of hoe ze ook mogen heten xD) en ik wist al meteen hoe laat het was. Een 5-4-1. Kut. Maar niet onoverkomelijk natuurlijk, zouden de vijf verdedigers partij zijn voor mijn (voor het eerste volledig fitte) voorhoede…

beazyw4.png

Het antwoord is NEE. De Azeri’s (ja, ondertussen heb ik het opgezocht xD) kregen er vier om de oren in Brussel. Het klikt duidelijk tussen Tchité en Dembélé, want de twee spitsen verdeelden de buit eerlijk: elk 2 goals. Vanaf ik hun tactiek had gezien wist ik dat het (alweer) belangrijk was om vroeg te scoren. Dat lukte ons ook: na een kwartier opende Dembélé (al dan niet buitenspel) de score. Afmaken die handel !, dacht ik. En Tchité dacht er ook zo over: nog geen vijf minuten later stond het al 2-0 en konden we de match uitspelen in cruise control. Op het halfuur bewees Tchité nogmaals waarom zijn neutralisatie een uitstekende zaak was voor de duivels: hij haalde vernietigend uit: 3-0. Ik zat natuurlijk al met m’n hoofd bij de match tegen Polen, die een heel andere kluif zou worden. De tweede helft was allesbehalve een streling voor het oog: De Azeri’s kwam hun helft niet meer over en mijn jongens hadden geen zin meer. In de slotfase veerde het stadion toch nog eens recht voor Dembélé, hij zette de 4-0 eindstand op het bord. Het beste nieuws kwam uit Portugal: Servië en Portugal verdeelden de punten, zo kwamen wij alleen aan de leiding…

België – Polen

Bon, de wedstrijd tegen Polen dus. Ons thuisvoordeel zal in deze match niet zo’n grote rol spelen, aangezien het stadion vol Poolse bouwvakkers zal zitten. Toch heb ik een goed gevoel bij de aanvang van de match, Dembélé en Tchité zijn in bloedvorm…

bepolz6.png

En dat zetten ze nog eens extra in de verf. Ze beslisten de wedstrijd weer met hun tweetjes. Eerst ging Dembélé redelijk makkelijk liggen na een trekfout van Wasilewski: strafschop. Moussa zette zelf de strafschop feilloos om. We leken de match rustig uit te gaan spelen, tot Mudingayi een corner in eigen doel kopte. Onbegrijpelijk. Toch besloot ik hem niet te vervangen, dat zou immers zijn moraal kunnen doen. Maargoed, we wijken weer af, de wedstrijd dus: Net na het hafluur zette Tchité ons weer op voorsprong. Daarna begonnen de Polen echter te drukken, bij vlagen speelde ze indrukwekkend. Het was dan ook een verlossend fluitje dat de scheidsrechter door het stadion fluitte na 45 minuten. Tijdens de rust werd Mudingayi dan toch gewisseld. Ik heb hem altijd verdedigd en beter gevonden dan Fellaini, maar na deze barslechte eerste helft moet ik die mening toch maar eens gaan herzien dunkt me. Na de rust kon de wedstrijd nog alle kanten uit, toch hielden we goed stand. Dembélé en Tchité vertikten het ook om de Polen de genadeslag te geven, allebei raakten ze de paal. Na 95 minuten voetballen was het welletjes geweest, de scheids lanceerde het laatste fluitsignaal. We behouden de leidersplaats en kunnen tevreden terugkijken op 2006!

Evaluatie 2006

Ik lig nog op koers om Euro 2008 te halen, het jaar is dus geslaagd.

Weetje van de dag.

Wist je dat… De hoofdstad van België Brussel ontstaan is rond een moeras? Brussel werd gesticht op een eiland in de Zenne, dat was moeras gebied. Vandaar ook de naam: Bruoxsella, wat betekent “leven in een moerasâ€

Geplaatst

Mooie prestaties

de overwinning op portugal maakt het gelijkspel tegen servie meer dan goed!

Geplaatst

Ik moet zeggen dat het er netjes uitziet alleen snap ik nooit zo waarom in FM mensen het wel heel goed kunnen doen met België maar dat het IRL niet veel is.

Netjes dat je Polen hebt weten te verslagen en Servië die versla je ook niet zomaar daar mag je met een gelijkspel behoorlijk tevreden zijn volgens mij.

Geplaatst

@Nino: je zult wel Polen bedoelen zkr ipv Portugal ;)

Knappe resultaten, doe zo verder man!

Geplaatst

Goeie resultaten. ;)

Alle spelers bij goeie ploegen :P

Oja, en het Genk-logo vind ik maar raar :P

Geplaatst
Goeie resultaten. ;)

Is gewoon het oude (echte) logo

Geplaatst
Goeie resultaten. ;)

Is gewoon het oude (echte) logo

Ja, maar kvind het maar raar, als ik dat in die layout zie. Het nieuwe Genk-logo is mooier in Football Manager.

Geplaatst
  • Auteur

"Fortissimi Sunt Belgae"

Programma 2007

progrul8.png

België - Kroatië

De eerste interland van het nieuwe jaar was er eentje zonder inzet. In een volgepropt Sclessin ontvingen we de Kroaten. Ik verwachtte niet te veel problemen bij deze tegenstander. De Kroaten hebben wel een leuk team, maar kwalitatief kunnen ze niet tippen aan de Duivels. Tel daar nog is bij op dat mijn jongens in de vorm van hun leven zijn...

becrofe2.png

Mijn vermoedens werden al snel bevestigd. De Kroaten werden meteen na de aftrap al met hun voetjes op de grond gezet. Na amper drie minuten schoot Dembélé de 1-0 binnen. Maar de Kroaten gaven zich niet zo snel gewonnen: met man en macht trokken ze naar voren en bestookten ze Bailly met afstandschoten, zonder resultaat weliswaar. Echte combinaties bleven echter uit bij de Kroaten. Keer op keer eindigde hun passenspel bij Van Buyten of Kompany. Na een halfuurtje spelen zag het er hopeloos uit voor de Kroaten. Ze geraakten maar niet voorbij ons ijzeren gordijn en bleven dan maar schieten vanop afstand. De wedstrijd bloedde dood, ik was dan ook heel tevreden dat de scheids het laatste fluitsignaal van de eerste helft door het stadion lanceerde. De tweede helft was vele malen boeiender. Beide teams hadden blijkbaar een donderpreek gekregen van hun coach en trokken resoluut de kaart van de aanval. Tchité raakte na goed vijf minuten spelen de paal. Even later was het dan toch raak voor ons: Simons trapte de 2-0 keihard van op dertig meter binnen. Een zeer fraai doelpunt. Mijn jongens speelden de wedstrijd vanaf dan rustig uit en de Kroaten zorgden nooit meer voor echte dreiging. Bailly werd wel nog een paar keer getest van op afstand, maar die tests doorstond hij met glans. Na afloop van de match kon ik best tevreden zijn. Dit was een geslaagde repetitie voor de match in Portugal, al zullen we het daar veel moeilijker krijgen...

Portugal - België

Bon. De trip naar Lissabon dus. Deze match was er een van cruciaal belang. Bij winst waren de Portugezen zo goed als uitgeteld voor kwalificatie. Ik beschouwde de Portugezen vooraf als grootste concurrent voor de groepswinst, maar ze stelden zwaar teleur. Momenteel bezetten pas ze de vijfde plaats, na België, Finland, Servië en Polen...

porbewp6.png

En de Portugezen stelden mij nog meer teleur! Ze brachten niet het frisse, aanvallende voetbal wat we van hen gewend zijn, in tegendeel zelfs: de Portugezen speelden heel mak en ondergingen ons spel. Dit leidde al snel tot een doelpunt. In ware blitzkrieg stijl trapte Tchité ons na amper 2 minuten op voorsprong. Mijn jongens lieten zich terugvallen, het initiatief was immers aan de Portugezen. Toch hadden ze de boodschap niet begrepen, want buiten een schot(je) van Miguel brachten de Portugezen niets. Na een halfuurtje was het welletjes geweest. We trokken weer naar voren en alweer leidde dit razendsnel tot een doelpunt: Vermaelen kopte na een halfuur de 2-0 binnen. De Portugezen leken eindelijk wakker geschud en dreigden met Quaresma en Ronaldo, zonder succes. Na 45 minuten kon ik trots zijn op mijn jongens. Ze hadden de Portugezen uitstekend vastgezet en zelf twee keer gescoord: perfect. Tijdens de rust waarschuwde ik hen wel voor gemakzucht. Van gemakzucht was echter geen sprake in de tweede helft. We bleven goed georganiseerd voetballen en de Portugezen hadden daar geen antwoord op. Het schold zelf niet veel of het werd een ware afstraffing voor de valnichten. Dembélé kopt nog een corner op de paal en Tchité vertikte het om Ricardo te verschalken van dichtbij. Het bleef echter bij 2-0 en daar was ik dolgelukkig mee.

België - Argentinië

Een vriendschappelijk potje tegen de Argentijnen dus. Omdat dit geen officiële match was speelde ik niet met mijn beste 11. Onder andere Simons, Bailly, Tchité en Martens kregen rust. Anders krijg ik weer gezeur met de coaches. Voor de match was ik duidelijk geweest: geniet gewoon met volle teugen van deze match.

beargxt8.png

En dat deden ze. Van bij het begin voetbalden mijn jongens goed mee. De Argentijnen waren duidelijk technisch beter, maar wij hadden een grote fysieke voorsprong, zo bleek. De eerste goal viel net voor het halfuur en kwam van de voet van Maxi Rodriguez. Vandenbussche kon de bal enkel uit z'n doel halen. We moeten eerlijk zijn: vanaf dat moment speelden de Argentijnen ons van kastje naar de muur. Wij hadden jammer genoeg geen antwoord op de formidabele combinaties van de Zuid-Amerikanen en ik moest lijdzaam toekijken hoe de kansen zich opstapelden. Gelukkig hield Vandenbussche ons recht. Ook wij kregen wel enkele kansjes, maar Pierroni was duidelijk uit vorm en Mpenza stond op een eiland. Al bij al gingen we de rust in met een redelijk goed gevoel, we waren immer nog niet vernederd. Ook na de rust waren de Argentijnen baas, maar wij verdienden zeker een doelpuntje. Pierroni trapte tot twee maal toe naast na een vlijmscherpe counter. In de slotfase kregen we de genadestoot Aguëro en Gonzalez maakten de klus af: 3-0.

Weetje van de dag

Wist je dat... België vroeger 9 provincies telde en nu 10? In 1995 werd de provincie Brabant gesplitst in Vlaams Brabant en Waals Brabant. Vandaar die extra provincie.

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]